Experimentalin tekniset dokumentit

Aloittaja Timo Hyvönen, tammikuu 17, 2015, 17:33:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Hyvönen

Moi,
määräys kehottaa avaamaan teknisen kirjan moottorille tai kirjaamaan tiedot lentopäiväkirjaan. Ilmeisesti tyyppihyväksytyissä vaaditaan omat kirjat myös potkurille ja rungolle - miten exp?

t. Timo
Lentoon!

Matti Kuosmanen

Potkurille ei tarvitse avata kirjaa, jos se on kiinteänousuinen. Moottorille ja rungolle tarvitaan omat kirjat experimentalillekin.
--matti
Matti Kuosmanen

Markku Hiedanpää

Tee harrasterakenteisen ilma-aluksen tekninen kirjanpito seuraavasti:

Tekninen kirjanpito

Ilmailuvälineelle tehty huolto tai tarkastus on kirjatta­va kyseisen ilmailu­vä­li­neen tekni­seen kirjan­pitoon tai osan, laitteen tai varusteen laite­korttiin. Kaikki kirjaukset on vahvistet­tava tekijän kuit­tauksella. Ilma-aluksen tekninen kirjanpito on pidettävä jäljempänä esitetyn mukaisena teknisenä päiväkirja­na.

- Yleistä

Uuden ilma-aluksen tekninen päiväkirja avataan ennen ilma-aluksen käyttöön ottoa. Uuden moottorin ja säätöpotkurin asennuksen yhteydessä avataan muutos- ja korjauspäiväkirja ennen käyttöön ottoa. Laitekortti avataan aikavalvottaville laitteille viimeistään asennuksen yhteydessä. Teknisen kirjanpidon ja laitekortin saa avata hyväksytty huolto-organisaatio, huoltomekaanikko tai ilma-aluksen rakentaja.

- Kirjan sisältö

- Muutos- ja korjauspäiväkirja.

Rungolle, moottor(e)ille ja säätöpotkur(e)ille avataan runko ja laitekohtainen tekninen päiväkirjansa, joihin merkitään, asennukset, irrotukset, tarkastukset, muutokset, korjaukset, viranomaisen merkinnät ja näitä vastaavat toimenpiteet. Rungon, moottorin tai potkurin muutos- ja korjauspäiväkirja voidaan korvata valmistajan laatimalla vastaavat vaatimukset täyttävällä kirjalla.

- Laitekortit

Laitekortit on avattava kaikille joko ilma-aluksen tyyppihyväksynnän haltijan, valmistajan tai Liikenteen turvallisuusviraston aikavalvontaan määräämille laitteille. Laitekorttiin merkitään asennukset, irrotukset, tarkastukset, muutokset, korjaukset ja näitä vastaavat toimenpiteet.

- Muuta

Tähän osaan teknisen kirjan osaan liitetään mm. Ilma-alukseen tehdyn muutoksen hyväksymistodistukset ja korjausselostukset tai vastaavat asiakirjat.
           

Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Timo Hyvönen

Ohoh, kiitokset, nyt tuli tarkat ohjeet.
Mulla on nyt vanha tekninen kirja jossa on mm. jarrujen vaihtoja, tulppien vaihtoja ym. ym. - ei niitä varmaan tartte siirtää uusiin?
Alan lukea espanjaa kuin syntyperäinen suomalainen! Google translate...

t .Timo
Lentoon!

Timo Hyvönen

Niin ja jos kiinnostaa tulla katsomaan konetta niin se on nähtävänä ma-iltap Malmilla, silloin tähtäimessä siirto lämpimään halliin.

t. Timo
Lentoon!

ari

Vähän lisää

b) tekninen kirjanpito, josta käyvät ilmi
1) ilma-aluksen huoltotilanne sekä ilma-alukseen asennetut moottorit, potkurit ja muut aikavalvottavat laitteet ja niiden huoltotilanne
2) ilma-alukseen asennettujen käyttöiältään rajoitettujen osien, laitteiden ja varusteiden kokonaiskäyntiaika sekä lentojen tai käyttökertojen lukumäärä ja kalenteri-ikä
3) toimenpiteet, jotka on tehty ilma-alusta tai sen osaa, laitetta tai varustetta koskevien lentokelpoisuusmääräysten tai huoltotiedotteiden johdosta sekä toimenpiteiden tekijät ja ajankohdat
4) ilma-aluksen ja lentoturvallisuuden kannalta tärkeiden ilma-aluksen osien, laitteiden ja varusteiden korjauksia, muutostöitä ja erityistarkastuksia koskevat yksityiskohtaiset tiedot ja asiakirjat;

Kannattaa myös huomioida, kaiketi, kevään aikana tuleva uusi AIR M1-5.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: ari - tammikuu 17, 2015, 23:11:06
Vähän lisää

b) tekninen kirjanpito, josta käyvät ilmi
1) ilma-aluksen huoltotilanne sekä ilma-alukseen asennetut moottorit, potkurit ja muut aikavalvottavat laitteet ja niiden huoltotilanne
2) ilma-alukseen asennettujen käyttöiältään rajoitettujen osien, laitteiden ja varusteiden kokonaiskäyntiaika sekä lentojen tai käyttökertojen lukumäärä ja kalenteri-ikä
3) toimenpiteet, jotka on tehty ilma-alusta tai sen osaa, laitetta tai varustetta koskevien lentokelpoisuusmääräysten tai huoltotiedotteiden johdosta sekä toimenpiteiden tekijät ja ajankohdat
4) ilma-aluksen ja lentoturvallisuuden kannalta tärkeiden ilma-aluksen osien, laitteiden ja varusteiden korjauksia, muutostöitä ja erityistarkastuksia koskevat yksityiskohtaiset tiedot ja asiakirjat;

Kannattaa myös huomioida, kaiketi, kevään aikana tuleva uusi AIR M1-5.


OK noudatetaan näitä vaatimuksia ja otetaan aikanaan huomioon tulevat muutokset.
Kirjoittamani teksti oli suora kopio mainitsemastasi määräysluonnoksesta, joka koskee kansallisia ilma-aluksia ja joten myös harrasterakenteisia ilma-aluksia joiden teknisestä kirjanpidosta kysyttiin. Tällä hetkellä harrasterakenteisten ilma-alusten teknisen kirjanpidon vaatimukset on esitetty ilmailumääräyksessä AIR M5-2, näitä vaatimukset kumotaan ao. määräyksestä ja ne siirretään sekä tarkennetaan edellä mainitussa uusittavassa ilmailumääräyksellä AIR M1-5.

ps. AIR M5-2 vaatimukset on aika heppoiset ja vanhentuneet, joten niitä korjataan uudessa AIR M1-5:ssä, alla vanhat vähimmäisvaatimukset:
- Laitekortit aikavalvottaville laitteille
- Moottorikirja(t) moottorilla varustetulle ilma-alukselle
Laitekortteja tai moottorikirjaa ei tarvitse avata, mikäli vastaavat tiedot on avauksen yhteydessä merkitty matkapäiväkirjaan. Rakentaja voi avata edellä olevat ilma-aluksen asiakirjat.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

ari

Lainaus käyttäjältä: ari - tammikuu 17, 2015, 23:11:06
Vähän lisää
b) tekninen kirjanpito, josta käyvät ilmi
...

Lainaamani teksti löytyy ilmailumääräyksestä AIR M16-1 Kansallisten ilma-alusten lentokelpoisuusvalvonta 1.5.2012

Markku Hiedanpää

#8
Lainaus käyttäjältä: ari - tammikuu 18, 2015, 20:34:42
Lainaus käyttäjältä: ari - tammikuu 17, 2015, 23:11:06
Vähän lisää
b) tekninen kirjanpito, josta käyvät ilmi
...

Lainaamani teksti löytyy ilmailumääräyksestä AIR M16-1 Kansallisten ilma-alusten lentokelpoisuusvalvonta 1.5.2012

Katos, unohdin ao määräyksen ja tekstin vaikka olin sitä aikoinaan päivittämässä, sitä se ikä......nen teettää ;-)

kts: http://www.trafi.fi/filebank/a/1335516014/e055dc5b7a9508af019b663998aa1945/9553-AIR_M16-1_fi.pdf


ps. Ilmailumääräyksessä on AIR M16-1 on kohta:

2.3 Lentokelpoisuuden toteamista varten on esitettävä 2.3.1–2.3.4 kohdissa luetellut ilma-alusta koskevat asiakirjat. Valmistuvien ilma-alusten osalta on lisäksi esitettävä ne selvitykset ja asiakirjat, joista ilma-alusten harrasterakentamisen osalta erikseen määrätään.

Eli määräyksessä sanotaan että noudatetaan lisäksi harrasterakentamista koskevia vaatimuksia (AIR M5-2) joten nyt pitääkin katsoa mitä siinä maahantuontiin liittyvään lupaan on asetettu koneesta esitettävien selvitysten ja asiakirjojen vaatimuksiksi. Teknisen kirjanpidon osalta pitää täyttää AIR M16-1 vaatimukset.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Martti Mattila

Ehkä juuri ostetun exp.koneen siirtolento onkin ns.huono idea.Vaan vehje pitäisi hinata kotitalliin ja tehdä perusteellinen
tarkastus ja vielä ottaa mukaan henkilö jolla vilkas mielikuvitus tai kova kokemus.Lopputulos kuitenkin monesti on että
koko paska tarttis tehdä uudestaan että siitä saisi mieleisensä.Tämä ei liity viralliseen lentokelpoisuuteen,mutta omaan
mentaalihygieniaan.Jos letkun jatkoina käyttää kupariputkikäyriä,niin kannattaa käyttää puristettavia Mappres käyriä,
niissä on selvä klunssi uloimpana,minkä sisällä on oikeaa käyttöä varten O-rengas.Näitä osia on myös RST.ja sikitystä
teräksestä tehtyjä.Niistä voi tehdä imusarjoja/pakoputkia.Mappres on Mannesmannin tuotemerkki,patentti sallii muidenkin
tekevän näitä puristusliittimiä,mikä tarvitsee oikeassa käytössä oman puristimensa.Mutta näitä voi myös hitsaamalla liittää.
TIG.illä.vaikka.Voi vihollinen,kyllä putkimies,autonasentaja,hitsari ja maajussitausta antaa melkoisen CVn.exp.hommiin,
mutta vielä on oppimisen varaa.Parasta olisi hyväpalkkainen työ että voisi ostaa kunnon vehkeet ja jättää näpräämiset köyhille.

Martti Mattila

Veka hyvä,oletko tullut ajatelleeksi että sillä dokumentoinnilla on toinenkin puolensa,esimerkiksi jos koneeseen
äkkiseltään asennetaan käynnistinmoottori ja laturi ja seuraava katsastaja sen huomaa.Seurauksena saattaa olla
kovat selvitysvelvoitteet ja selostusten teot,kuka,kuinka,mistä,moottoripukin koekuormaukset ja muut kommervenkit.
Voi olla että lentäminen jatkuu vasta kun moiset luksusvärkit on poistettu.
Kun taas enempiä dokumentoimatta,moiset lisäykset ikään kuin kasvavat koneeseen itsestään ja ovat siinä oikeastaan
aina olleet.Punnitustodistuksessa ne tietysti näkyvät,mutta onko pakko näyttää vanhaa.Eli tarvitaan kaksoiskirjanpito
kuten mafialla,tai voihan olla että ei viitsitä muuten dokumentoida asenteella"minun jälkeeni vedenpaisumus".

Martti Mattila

En kyllä puhunut mitään irroittamisesta katsatuksen tai punnituksen ajaksi,vaan siitä minkä prosessin moinen startin asennus
voi pahimmoillaan vaatia.Tai oikeastaan tietysti pitäisikin vaatia sillä moottorin hyrrävoimat kasvavat ja moottoripukin kuormat kasvavat kun moottorin massa kasvaa 5-7kg.Ja ehkä vielä laturin paino päälle.Kuitenkin mielestäni kokonais
turvallisuus kasvaa kun konetta ei tarvitse heittää käyntiin.

Timo Hyvönen

Terve,
eilen EUT-MUT-EXP-päivillä esittelin exp-koneen valintaa ja maahantuontia. Oli mukava tilaisuus kyllä, tosi paljon porukkaakin paikalla. 
Ehdin kirjoitella siitä valinta- ja hankintaprosessista http://ilmailu.blogspot.fi/2015/03/experimental-ulkomailta.html mutta kirjoittelen lähiaikoina vielä lisää tuosta byrokratiapuolesta. Laitan myös nuo dokumentit jakoon kunhan ehdin, jos joku niistä saisi vaikkapa apua omiin projekteihinsa.
t. Timo
Lentoon!

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod