Ultran hinnan putoaminen

Aloittaja mussette, maaliskuu 31, 2015, 20:15:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mussette

Hei vaan
Miten ultrat pitävät hintansa ?
Onko tietty vuosimäärä/tuntimäärä, jonka jälkeen suurin pudotus on tapahtunut ?
Pitääkä tietyt merkit paremmin hintansa `?
Onko rakennussarjat suosittuja? Paljonko rakennussarjat vievät aikaa ? Talven projekti ?

Martti Mattila

Kun käy katsomassa esim.Plane check sivustolla ja Helmuts ultraleichte sivuilla,voit saada jonkummoisen kuvan
ultrien hintakehityksestä.Suomesa missä ostajakunta on todella pieni,johtuen haaveita rajoittavista tekijöistä kuten vaimosta,
säilytyspaikasta,pankinjohtajasta,verotuksesta ja nykyisin yhä enenevässä määrin Trafin hinnoittelusta.Markkinat näyttäisivät
aina olevan ostajan markkinat,lentokone on helppo ostaa ja vaikea myydä.Tai myyntihinta asettuu tasolle "kiitos että veit pois,
täs ois vielä hieman bensarahaa kotimatkalle."

viper

Lainaus käyttäjältä: mussette - maaliskuu 31, 2015, 20:15:50
Hei vaan
Miten ultrat pitävät hintansa ?
Onko tietty vuosimäärä/tuntimäärä, jonka jälkeen suurin pudotus on tapahtunut ?
Pitääkä tietyt merkit paremmin hintansa `?
Onko rakennussarjat suosittuja? Paljonko rakennussarjat vievät aikaa ? Talven projekti ?
Suurin osa nykyajan ultrista on varustettu Rotaxin 912 -moottoreilla, jotka ovat varsin arvokkaita (yli 15 000e). Kun moottorin käyttötunnit tulevat loppuun ja moottorin vaihto tai peruskorjaus on edessä, niin siinä vaiheessa koneen arvo on alhaisimmillaan. Koneen arvon muuttumisesta saa jonkinlaisen käsityksen kun miettii Suomessa varsin yleisen Ikarus C42 -ultran hintakehitystä. Jos ajatellaan vaikka, että kone on maksanut uutena, 12 vuotta sitten 60 000e, niin nyt niitä myydään noin 30 000-40 000e hintaan. Hinta riippuu moottorin, ja itse koneen tuntitilanteesta sekä kunnosta ja varusteista. Käsittääkseni koneen arvo putoaa tuosta eteenpäin hitaammin. 

Rakennussarjakoneita suositumpia ovat valmiit koneet. Rakennussarjan rakentamiseen menevä aika riippuu koneesta ja sarjan valmiusasteesta ostovaiheessa. Rakentämiseen voi mennä esimerkiksi viidestasadasta tunnista aina useisiin tuhansiin tunteihin. Talven vapaa-ajat eivät yleensä riitä.   

mussette

Kiitos kommenteista.
Uskon kyllä sen, että helppo ostaa hankala myydä.
Sama juttu on kaikkien ei massa tuotteiden kanssa.
Mistä kone hankinnat pääosin tehdään ? Euroopasta ?
Itseä kiinnostaisi jokin sellainen malli, josta saisi siivet irti kohtuu helpolla, jotta saisi omaan talliin huollettavaksi ja pahimman rospuuton ajaksi.
Lupakirjaa ei vielä ole mutta vakaa aikomus jo on :)

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: mussette - huhtikuu 02, 2015, 19:37:04
Lupakirjaa ei vielä ole mutta vakaa aikomus jo on :)
Tervehdys

Hanki lupakirja ensin ja lennä kerhokoneella vuosi, mieti sitten onko ilmailun harrastaminen sellaista johon haluat panostaa.
Tämän jälkeen on huomattavasti helpompi miettiä hankittavaa ultraa, joka on sitten oma projektinsa ;-)
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

mussette

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - huhtikuu 03, 2015, 10:43:51
Lainaus käyttäjältä: mussette - huhtikuu 02, 2015, 19:37:04
Lupakirjaa ei vielä ole mutta vakaa aikomus jo on :)
Tervehdys

Hanki lupakirja ensin ja lennä kerhokoneella vuosi, mieti sitten onko ilmailun harrastaminen sellaista johon haluat panostaa.
Tämän jälkeen on huomattavasti helpompi miettiä hankittavaa ultraa, joka on sitten oma projektinsa ;-)

Olet varmaankin oikeassa. Harrastan ilmailua jo vapaan ja moottoroidun varjoliidon merkeissä. Ultra olisi jatkumoa nykyiselle harrastukselle, tai rinnalla oleva harrastus.
Kuinka yleistä on irroitella siipiä ja kuskata trailerilla konetta lähtöpaikalle ?

taotao

Käytännössä vain trikeilla!

Timo

LauriT

Jos luet valmistajien mainoksia, niin varsin monet lupaavat mallin, jossa siivet saa NOPEASTI ja vaivattomasti pakettiin, mutta ainakin jotkut. jotka sellaisia ovat hankkineet ovat pian kyllästyneet siipien irroitteluun.  Jos koneesta haluaa kuljetuskelpoisen paketin on siivet yleensä irroitettava kokonaa, vaikka periaatteessa esimerkiksi hallipaikassa tilan säästämisessä siipien kääntäminen pääsalossa olevan nivelen varassa runngon rinnalle olisi riittävää, mutta laite jää vähän pitäksi kuljetuksen varalta ja en pitäisi siipiä osittain kiinni saranoissaan maantiekuljetuksen aikana. Kaunis ajatus, mutta harvoin hyvä toteutus. 

viper

Lainaus käyttäjältä: mussette - huhtikuu 03, 2015, 11:11:53
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - huhtikuu 03, 2015, 10:43:51
Lainaus käyttäjältä: mussette - huhtikuu 02, 2015, 19:37:04
Lupakirjaa ei vielä ole mutta vakaa aikomus jo on :)
Tervehdys

Hanki lupakirja ensin ja lennä kerhokoneella vuosi, mieti sitten onko ilmailun harrastaminen sellaista johon haluat panostaa.
Tämän jälkeen on huomattavasti helpompi miettiä hankittavaa ultraa, joka on sitten oma projektinsa ;-)

Olet varmaankin oikeassa. Harrastan ilmailua jo vapaan ja moottoroidun varjoliidon merkeissä. Ultra olisi jatkumoa nykyiselle harrastukselle, tai rinnalla oleva harrastus.
Kuinka yleistä on irroitella siipiä ja kuskata trailerilla konetta lähtöpaikalle ?
Suomessa koneen säilytys kotona ja kuljettelu ei ole erityisen suosittua. Ulkomailla tekevät sitä jonkin verran, joskin sopivia konetyyppeja ei ole pilvin pimein. Tuossa alla muutama video kuljettamisen kannalta helpoimmista tyypeistä.


https://www.youtube.com/watch?v=pps3_olp0xs


https://www.youtube.com/watch?v=v9YkJQ-13J8


https://www.youtube.com/watch?v=D6tv698hmf8

Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: mussette - huhtikuu 02, 2015, 19:37:04
Itseä kiinnostaisi jokin sellainen malli, josta saisi siivet irti kohtuu helpolla, jotta saisi omaan talliin huollettavaksi ja pahimman rospuuton ajaksi.

Suomen yleisin ultra Ikarus C42 on kone josta pari  kaveria irrottaa siivet kohtuu helpolla esim. talvisäilytyksen ajaksi.

mussette

Tuo Ikaruksen siipien taivuttaminen on jotain sitä mitä olen itsemielessä ajatellutkin.
Varsinkin tuon oman kuljetuskärryn kanssa homma voisi toimiakkin. Kärryssä näkyy olevan tuet siiville kuljetuksen ajaksi.
Siipien taittelu ottanee aikaa n. 15-30min (työ tahdista riippuen ) ???
Onkohan kellään suomessa ko. systeemiä käytössä ?
Ylätasoisena tuo Ikarus kyllä kiinnostaisi, helppo pääsy koneeseen ja valokuvauksen kannalta hyvä.


https://www.youtube.com/watch?v=xhtGW7cJ2iI

taotao

Kaverini säilytty Kolbia trailerissa ja lensi aika paljon! Kolbi menee kasaan yksinkin ja käytetynä ovat edullisia  ;)

LauriT

Ikaruksen siipien irroittaminen ja kiinnittäminen onnistuu periaatteessa kahdelta, mutta jos kolmas henkilö on huutoetäisyyden päässä tai tulee paikalle alle puolen tunnin, niin suosittelen kolmannen henkilön käyttämistä.  Tämä siis malliin, jossa ei ole siipien saloissa saranoita.  En suosittele yrittämään siipien irroittamista enkä varsinkaan kiinnittämistä kovin nopeasti, sillä hosumisesta seuraa yleensä aina ongelmia.
Tunnen yhden Ikaruksen omistajana, jolla on Full-Lotus ponttoonit ja saranoilla varustetut siivet. Hän ei ainakaan oman mainintansa mukaan pidä siipien taittamista nopeana ja joustavana, joskin tehtävissä olevana operaationa.  
Kun lentokoneen siipiä irroitetaan ja kiinnitetään, niin on pidettävä huolta, että navigointivalojen sähköjohdot on liitetty kunnolla ja pitotputken ilmaletku on huolellisesti avattu ja kiinnitetty, eikä mitään liittimiä ole murjottu eikä mitään kiinnitystappeja ole jätetty huolimattomasti ilman sokkaa tai muuten epäsuotuisaan tilaan, ennen pitkää tässä tulee moka, Murphy pitää siitä huolen. Se mitä olen kuullut ihmisiltä, joilla joskus on ollut irroitettavat siivet ultrissa sanoo, että hauska ajatus, aluksi ihan käyttökelpoinen, mutta myöhemmin vähemmän mielenkiintoinen.  Siipien jatkuva irroitelu ja kiinnittäminen kuluttaa liittimiä ja voi aiheuttaa niihin väljyyttä.
Purjelentokoneissa homma on hieman toinen, niiden siivet on suunniteltu irroitettaviksi, koska maastolasku on aina odotettavissa oleva vaihtoehto ja jotkut ultrat, esimerkiksi Pipistrelin moottoripurjehtija, joka menee myös ultraksi on tehty sillä periaatteella, että siivet saadaan irti ja paikalleen kuten purjekoneissa.  Ainakin Malmilla kohtaamani Pipistrelin omistaja haluaa kuitenkin aina kaksi apulaista kun hän irroittaa ja kiinnittää siipiä koneeseensa. Eikä niitä yleensä irroiteta kuin syksyllä kun kone pakataan traileriin ja kiinnitetään taas keväällä kun kausi alkaa. 



mussette

Mr Murphya minäkin pelkään tuossa hommassa. Kännykkään vastaaminen siiven kiinnityksen aikana ja sitten unohtuu mitä viimeksi tuli tehtyä.

jkettu

Tuollaiset on vähintään kahden miehen hommia jo senkin takia että yksi tekee ja toinen tarkastaa.
Eikä Murphyä päästetä muutenkaan paikalle - työkalut ja tarvikkeet ojennukseen käden ulottuville, kännyt kiinni, ylimääräiset porukat pihalle, "älä häiritse"-liivit päälle jne.

mussette

Googeloimalla löytyi tälläinen suht koht linjakas kone Unkarista reilulla 10k€:lla. Mitä kuluja tälläisen tuomisesta suomeen tulee rahdin lisäksi ?
Viranomaisten kanssa ?
http://flightplanet.com/single-engine-piston-aircraft-for-sale/fantasy-air/cora__3818.php

viper

Lainaus käyttäjältä: mussette - huhtikuu 13, 2015, 19:45:02
Googeloimalla löytyi tälläinen suht koht linjakas kone Unkarista reilulla 10k€:lla. Mitä kuluja tälläisen tuomisesta suomeen tulee rahdin lisäksi ?
Viranomaisten kanssa ?
http://flightplanet.com/single-engine-piston-aircraft-for-sale/fantasy-air/cora__3818.php
Yleisesti ottaen suosittelisin välttämään kaksitahtisilla moottoreilla varustettuja koneita, niiden luotettavuus kun on tunnetusti heikkoa tasoa. Tuossa Corassa on annettujen tietojen mukaan Rotax 503 -moottori, joka on ilmajäähdytteinen kaksitahtimoottori. Ulkomaisen koneen maahantuontiin liittyvistä kuluista parhaan tämän hetkisen tiedon saat varmaan Timo Hyvöseltä, joka vasta äskettäin saattoi RV-6E:n suomen ilma-alusrekisteriin. 

mussette


[/quote]
Tuossa Corassa on annettujen tietojen mukaan Rotax 503 -moottori, joka on ilmajäähdytteinen kaksitahtimoottori.
[/quote]

Kiitos vastauksesta, siinähän se syy onkin.

mussette


https://www.youtube.com/watch?v=b2qWmHiSXFU

Hianoja koneita :)
Varmaankin tunnelman pilaisi jos alla kulkisi mukana hintalappu.

mussette


Jari Lindevall

Tunnuksen perusteella tarvitsee ultrapahviin päivitystä.

Asteroid

Lainaus käyttäjältä: mussette - toukokuu 02, 2015, 20:29:50
http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=21789&cor=y

Salossa myynnissä. Tunteeko kukaan tapausta ?
Täältä löytyy lisätietoja, hieno kone tuo Pulsari.  http://www.exavion.fi/ 
Terveisin Pekka K

mussette

Lainaus käyttäjältä: Jari Lindevall - toukokuu 02, 2015, 20:54:56
Tunnuksen perusteella tarvitsee ultrapahviin päivitystä.

Ei taidakkaan olla ultra, oli vaan myynnissä ultrien seassa, niin en hoksannut.

mussette

http://www.aviationclassifieds.com/2011-ProMecc-Sparviero-for-sale/174766
40 % hinnasta pois 4 vuodessa.
Mielestäni linjakkaan näköinen kone (Italialainen) onko kenellekkään tuttu malli ?

tuimonen

Eurofoxissa siivet menee kyllä yhden hengen voimin kiltisti suppuun ja voi viedä henkilöauton peräkärryllä varastohalliin. Eli ihank kuin veneiden kanssa. Näin olen tehnyt joka syksy ja kevät. siivet kiinnitetään pultilla koneen takaosaan joten eivät heilu mihinkään. Tällainen kone kellukkeilla minulla myynnissä vähillä tunneilla,. :) teemu

mussette

Pistä tietoa yv:nä. Lupakirja vielä vaiheessa, mutta syvennyn aiheeseen pikku hiljaa.

mussette

#26
Menisikö TL:n Sirius ultrana suomen rekisteriin ?
Olisi nykyaikaisen näköinen ylätaso kone.
http://www.tl-ultralight.cz/en/ultralight-aircraft/tl-3000-sirius
Kuivapaino 297kg .

Jari Lindevall


mussette


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod