D-Motor

Aloittaja mikko lohi, maaliskuu 19, 2015, 09:04:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Reijo Österberg


Tässä kuvia moottorista ja mitat. Ruotsissa kaveri rakentaa Savannah S lentokonetta ja laittaa tämän moottorin. Kuvakaappaus http://www.recreationalflying.com/threads/and-a-savannah-s-in-sweden.110953/page-17 sivulta, (vaatii rekisteröitymisen)

Lainaa
[/font][/size][/color]


-Reijo Österberg-

Tapani Honkanen

Kovasti on tyrkyllä oloa taas näin keväällä Aero2015 messujen aikaan. Onhan tuossa konseptissa paljon hyvää ja ihmeen kauan jaksetaan kehittää. Yksi asia pisti silmään tuon moottorin kehityksessä, nimittäin hekomoottoriksi ja eräskin vispilä, ihan kaksoissellainen, siis koaksiaaliroottorilla on kovasti tapeetilla. Mikäli ymmärrän, sen kaltainen laite kaipaa todella luotettavan voimalaitteen, koska sen autorotaatio-ominaisuudet ovat liian kauan tiiliskiven luokkaa siinä muutosvaiheessa. Siksi noita ei ole kuin venäläisiä Kamoveja, joissa kaikissa on kaksi mäntämoottoria tai muistaakseni myös suihkuturbiineja kaksi. Olen luultavasti nähnyt kaikkien julkisuuteen pullahtaneiden kopterien prototyyppien kuvat ja tarinat. Amerikkalainen Rotordyne oli yksi viimeisistä, jopa Suomessa Viki Eerolan rakentelun kohteena. Valitettavasti menehtyi ennen aikojaan jotta olisi saanut valmiiksi. Hänkin asensi romuttuneeseen lannoituskopteriin Allison kaasuturbiinin ja tuon Rotordynen roottorisysteemin.
Onhan noita unelmia ollut vuosikymmenten aikana mutta yksikään ei ole päässyt protovaihetta pidemmälle. Toivoisin jonkun kumoavan pessimismini syyn, eli tuon autorotaatioon siirtymisvaiheen vaikeuden noissa koaksiaaliroottorilla varustetuissa koptereissa. 

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod