Pipistrel Sinus ylläpito?

Aloittaja JukkisKukkis, maaliskuu 10, 2015, 18:18:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JukkisKukkis

Pipistrel Sinus, Vuosimalli 2003, Lennetty 540h
Paljonko tuollaisen ylläpito maksaa? Vakutukset, huollot ym. siihen sitten sisältyykään? Kauanko moottorilla ikää vielä?
Ajattelua lähinnä kun en tiedä vielä mistään mitään :-)

Jari Lindevall

#1
Tietty, itse kysyisin suoraan tuolta myyjältä. Sillä noita Pipistrelejä ei Suomessa hirveän montaa ole ja jos on joitakin, niin lukeeko niiden omistajat tätä foorumia ja innostuvatko jakamaan tietoaa täällä.
Mutta kuten tuolla Suoli24:ssä totesin (nm. Titaaniputkisto) niin minun mielestä homma vaatii kaikkineen n. 5000 - 6000 € / kausi, jotta homma pyörii.
Vakuutuksen hintaan vaikuttaa mm. otatko "kaskon", pilotin lentokokemus jos omistat tuon yksin, jos merkkautat vakuutuksiin muita pilotteja niin vähiten lentäneen pilotin tunnit määrää vakuutuksen hinnan, näin ainakin Siriuksella.

JukkisKukkis

En halua myyjää häiritä kun en kuitenkaan nyt ole ostamassa. Ihan ajatustasolla liikun kun kuutamolla olen asian suhteen. Varsin selväksi on kuitenkin käynyt , että ei koneen ylläpito ihan halpaa lystiä suomen maalla ole.
Sen minkä ymmärrys tällä hetkellä antaa periksi näihin asioihin, niin ilmeisesti vuokraaminen on paras vaihtoehto hyvään alkuun pääsemiseen.

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: JukkisKukkis - maaliskuu 10, 2015, 20:49:02
En halua myyjää häiritä kun en kuitenkaan nyt ole ostamassa. Ihan ajatustasolla liikun kun kuutamolla olen asian suhteen. Varsin selväksi on kuitenkin käynyt , että ei koneen ylläpito ihan halpaa lystiä suomen maalla ole.
Sen minkä ymmärrys tällä hetkellä antaa periksi näihin asioihin, niin ilmeisesti vuokraaminen on paras vaihtoehto hyvään alkuun pääsemiseen.

Niin, kerhon konella mille tyyppikoulutuksen on saannut, luonnollisesti on järkevin aloittaa uusi harrastus. Jokaiseen uuteen koneeseen tarvitset ko. koneen tyyppikoulutuksen. Eli ei voi lentää eri koneilla ilman niihin saatua perehdytystä.

Kari Ruuska

Hei.
Sinus OH-U661 omistajana voinen vastata joihinkin teitä askarruttaviin kysymyksiin. Ko. 2003 vuoden koneessa ei ole titaaniputkistoa. Moottori on 912 ul 80 hv. Ko. sarjanumerolla on jakso 15 vuotta/1500 tuntia.
Ylläpitokulut: Pakolliset vakuutukset 490€ per vuosi. Huollot öljyt + suodatin sadan tunnin välein noin 50€ riippuen öljystä.
Tulppien vaihto 200 tunnin välein noin 35-40€. Työt olen itse suorittanut omistajahuoltajana.
Bensan kulutus noin 9 litraa tunnissa. Trafin rekisterin ylläpito ja lentokelpoisuuden valvontamaksu 160€/ vuosi. Radiolupa muutaman kympin.
Siinäpä ne pääpiirteittäin on.
Eikun ostamaan. Tyyppikoulutusta saa vaikka 50 tuntia kaupan päälle.
Kohta se purjelentokausi alkaa ja aluksi lennän Sinuksella muutamankymmentä tuntia purtta ennenkuin hinauksia saa ja lumet on kunnolla sulaneet. Viimekeväänä tuli yksi 264 kilometrin matkalentokin ko. koneella.
Kysyä saa ja pitääkin.
044 99 23632 Kari Ruuska

JukkisKukkis

Kiitoksia kovasti infosta.
Paljonko Kuopiossa kustantaa kenttämaksut (parkki, säilytys ym.)? Paljonko kasko kustantaa Sinukseen?
On tuota rahaa harrastuksiin tullut laitettua ennenkin ihan kiitettävästi. Mutta pakko todeta, että koneen ostoa ei tässä vaiheessa oikein saa itselleen perusteltua millään.

mikaeltm

Tuosta kaskosta sen verran, että maksu määräytyy koneen arvon mukaan. Pahimmillaan se voi olla lähelle 10% koneen arvosta vuodessa ja parhaimmillaan erittäin paljon vähemmän. Asiaan vaikuttaa esim. onko kone jonkin kerhon koulutuskäytössä, onko koneella mahdollista lentää määrittelemätön määrä nimeämättömiä (usein kokemattomia) lentäjiä, paljonko on omavastuu vahingon sattuessa, onko kone kellukkeilla, onko kone suksilla, onko vaihteistossa ylikuormituskytkintä. Talviseisokki tietenkin pienentää vuosimaksua. Jotain muutakin varmaan jäi mainitsematta, mutta jotkin edellämainitut asiat voivat myöskin estää kaskon saamisen tietyistä yhtiöistä. Muuttujia on paljon. Joku paljon omalla koneella, ilman edellämainittuja rasitteita, lentävä voisi valaista millä kaskoprosentilla voisi minimissään pärjätä ja missä yhtiössä.  

Jarmo Uusimäki

Minun pelkillä pyörillä varustetun ultran pakollisten + kaskon vuosimaksu on yhteensä vajaat 5 % vakuutusarvosta. Vakuutus on ympärivuotinen, ei "seisonta-aikaa" ja vain yhdellä nimetyllä pilotilla, ei muita käyttäjiä, sekä merkinnällä hangared, joka sekin saattaa maksuun vaikuttaa (ainakin sitä kysytään).

Jari Lindevall

Ainakin Howden Colemot Finlandin välittämän Siriuksen vakuutuksessa "seisonta-aika" on edullisempi kuin varsinainen lentoaika ja muistaakseni Trafordin vakuutuksessa on sama juttu.

JukkisKukkis

Ihan piruuttani kysyin omasta vakuutusyhtiöstä (IF), että kuinka lentokoneen vakuutukset onnistuu? Mutta jostakin syystä rouva ei ymmärtänyt koko kysymystä :-). Joten annoin olla...
Varsin monimutkaiseltahan toi tuntuu, mutta niinhän se moni muukin harrastamiseen kuuluva vakuutus on.

Jari Lindevall

Jep, kotimaisia lentokone vakuuttajia ei taida löytyä. Itse olen käyttänyt Howden Colemonttia joka on "kotimainen" vakuutusvälittäjä.

Jarmo Uusimäki

Traffordsilta ei saa seisonta-ajallista vakuutusta, mutta vakuutusmaksussa on kuulemma huomioitu Pohjoismaiden talvikauden rajalliset lentopäivät. Konetta ei siis tarvitse maadoittaa vakuutuksen takia.

Jari Lindevall

Itse kiinnitäisin huomiota mikälaisen vakuutusturvan saa hintaan 490,00€. Kuullostaa näin äkkiseltään kovin pieneltä summalta. :?:

Jarmo Uusimäki

Minusta taas tuossa on jo satku liikaakin pelkistä "lakisääteisistä" ja eikös pakollisissa vakuutuksissa turva ole kaikissa yhtiössä sama, koska pykälät sen säätelee.

Jari Lindevall

Tästä herääkin kysymys, mitkä muutkin firmat noita Suomen ultria vakuuttaa?kuin Sirius ja Traffords, että voisi omat vakuutuksensa kilpailuttaa.

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: Jari Lindevall - maaliskuu 13, 2015, 17:42:51
Itse kiinnitäisin huomiota mikälaisen vakuutusturvan saa hintaan 490,00€. Kuullostaa näin äkkiseltään kovin pieneltä summalta. :?:
Miltä tämä kuulostaa?
Tietoa Traffords Ltd:n myöntämästä vakuutuksesta:

PERIOD 12 Months at 07 June 2014
SUM INSURED Hull Sum Insured £ as per Schedule below
Third Party Liability £ 1,000,000 Each Accident
Passenger Liability £ 250,000 Each Person
£ 250,000 Each Accident
(Including AVN52E)
Crown Indemnity £ 7,500,000
Danish Liability DKr 60,000,000 Third Party Bodily injury
Danish Liability DKr 5,000,000 Property Damage
German Liability € 3,834,689.11
(Any one accident / unlimited in all during the policy period)
SITUATION United Kingdom and Europe (as further defined in the Certificate wording) North Africa North of
30 degrees North and West of 30 degrees East, the Canary Islands and transit airspace thereto
CONDITIONS Used for: Private Pleasure Business. Any other uses : None
Section 1 (Loss of or Damage to Aircraft) is deleted and does not apply to this Certificate.


Yksi nimetty lentäjä, tunnit yli 500, ei kaskoa. Vuosimaksu 280£
-Reijo Österberg-

Jari Lindevall

Ehkä tuossa tökkää silmään nuo lentotunnit, uudella harrastajalla/koneen ostajalla tilanne on jotain muuta??. Vaikuttanee hintaan kohtuullisesti.

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: Jari Lindevall - maaliskuu 13, 2015, 18:43:29
Ehkä tuossa tökkää silmään nuo lentotunnit, uudella harrastajalla/koneen ostajalla tilanne on jotain muuta??. Vaikuttanee hintaan kohtuullisesti.
Tämä on minun tilanne, vain 27 vuotta harrastanut!
-Reijo Österberg-

Jarmo Uusimäki

Ei näemmä tunnit paljoa vaikuta. Ilman kaskoa maksu olisi tuo sama kuin Reijollakin. Jos Reijon kokemus on "vain" 27 v, niin mulla sitä on kertyny "jo" 2,7 v, eli tuntejakin siis miljoona vähemmän kun Reijolla.

Niin, ja yhtäkkiä katsottuna ehdot ja summat on mullakin nuo samat.

Jari Lindevall

Ok, täällä n.200h ja 2v. ja takaa-ajo jatkuu... ;D

Jarmo Uusimäki

Mun osalta takaa-ajo jatkuu heti kun Trafi antaa luvan Kauhavan asvalttipätkän käyttöön!  ;D
Tässä on ollutkin luvattoman pitkä tauko syksystä lähtien.

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: Jarmo Uusimäki - maaliskuu 13, 2015, 19:21:38
Mun osalta takaa-ajo jatkuu heti kun Trafi antaa luvan Kauhavan asvalttipätkän käyttöön!  ;D
Tässä on ollutkin luvattoman pitkä tauko syksystä lähtien.

Peukkuja Jarmolle että pääset ilmaan, omalla kohdalla takaa-ajo alkaa kuluvan kuun lopussa omalla laitteella ja näillä näkymin Eurostarilla jo huomenna,tai viimeistään sunnuntaina.

hannuvir

PERIOD 12 Months at 07 June 2014
SUM INSURED Hull Sum Insured £ as per Schedule below
Third Party Liability £ 1,000,000 Each Accident
Passenger Liability £ 250,000 Each Person
£ 250,000 Each Accident
(Including AVN52E)
Crown Indemnity £ 7,500,000
Danish Liability DKr 60,000,000 Third Party Bodily injury
Danish Liability DKr 5,000,000 Property Damage
German Liability € 3,834,689.11
(Any one accident / unlimited in all during the policy period)
SITUATION United Kingdom and Europe (as further defined in the Certificate wording) North Africa North of
30 degrees North and West of 30 degrees East, the Canary Islands and transit airspace thereto
CONDITIONS Used for: Private Pleasure Business. Any other uses : None
Section 1 (Loss of or Damage to Aircraft) is deleted and does not apply to this Certificate.


Yksi nimetty lentäjä, tunnit yli 500, ei kaskoa. Vuosimaksu 280£


Tuntuu tuo Traffords Ltd hinnoittelu heittelevän. Minulla on täysin samat tekstit vakuutuskirjassa,
mutta hinta 330 puntaa eli 465 euroo.
Pakollisiin vakuutuksiin ei pitäisi vaikuttaa tunnit mitään?

ari

Onko näissä vakuutusmaksuissa ollut vakuutusmaksuvero mukana vai oletteko itse maksanet sen verottajalle?

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: ari - maaliskuu 13, 2015, 20:51:03
Onko näissä vakuutusmaksuissa ollut vakuutusmaksuvero mukana vai oletteko itse maksanet sen verottajalle?
Premium
Section 1 (Loss of or Damage to Aircraft) £ 0.00
Sections 2 & 3 (Legal Liability) £ 185.00
Underwriters Premium £ 185.00
Insurance Premium Tax £ 44.40
Total Premium £ 229.40
Traffords Special Discount £ 0.00
Traffords Admin Fee £ 50.60
£ 280.00


Sisältää 24% veron.
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: hannuvir - maaliskuu 13, 2015, 20:29:03
Tuntuu tuo Traffords Ltd hinnoittelu heittelevän. Minulla on täysin samat tekstit vakuutuskirjassa, mutta hinta 330 puntaa eli 465 euroo.
Pakollisiin vakuutuksiin ei pitäisi vaikuttaa tunnit mitään?
Oliko vakuutus suoraan Trafords Ltd:ltä vai meklarilta? Minulla suoraan Englannista.
-Reijo Österberg-

Jarmo Uusimäki

Minulla suoraan Englannista myös.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod