Kellukekoneelle paikka PK-seudulta?

Aloittaja Axel, helmikuu 18, 2015, 10:14:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Axel

Moi! Ollaan kimpalla ostamassa Ikarus C42 ja etsitään sille paikkaa jossa sitä voisi pitää kesällä kellukkeilla, mieluiten pääkaupunkiseudulta tai lähistöltä. Tietääkö kukaan onko esimerkiksi jotain venekerhoja joissa saisi pitää ultrakevyttä konetta? Tai muita ratkaisuja? 
Btw kimppaan saattaa mahtua vielä mukaan, ilmoittakaa jos on kiinnostusta! :)
Kiitos!
Axel Kalland

Jari Lindevall

Luulisin että kelluke (jos ei pyöriä kellukkeissa) Ikarus olisi hyvä rullailla säilytykseen kovalle maalle, voi olla haastavaa sitoa se jos merenkäynti hieman yltyy.
Niin tai sitten erittäin suojainen laituripaikka vähintään. Toki voin olla täysin väärässä.

LauriT

Ultraan saa myös pyöräkellukkeet, mutta ultrien makasimi sallittu lentoonlähtöpaino 495 kg kellukekoneelle on sen verran pieni, että vaikka ihan kohtuullisesti toimivai pyörävirityksiä olisikin saatavissa, niin pyörien kanssa kellukekone onkin jo oikeastaan yksipaikkainen. Parasta olisi, jos satamassa olisi ramppi, johsta voisi saada kärryn veteen, jonka päälle koneen voi uittaa ja sitten vetää kärryn ramppia pitkin ylös ja jos venekerholla on telakointialue, joka talvella on täynnä, mutta kesällä tyhjä, niin voisi olla mahdollista saada kone maissa säilytyksen ajaksi telakalle, jonka ympärillä usein on myös jonkunlainen verkkoaina ja venekerhoilla on myös usein vartiointi. 
Uskallan arvata, että venekerhojen satamakapteenit eivät kovin ahkerasti seuraa tätä palstaa, joten en usko täältä kovin paljon vastauksia löytyvän.  Yliskylän lahdessa on Haukanniemen venekerhon laiturissa useinkin nähty Mikko Sinervän Cessna kellukkeilla, mutta Haukanniemen kerho taitaa olla sen niemellä olevan taloyhtiön kerho, joten en usko siinä olevan paljon mahdollisuuksia, 
Ehdotin joskus kun KILA:ssa puuhattiin vakavasti vesilentokurssia, että pitäisi keskustella Helsingin kaupungin liikuntaviraston kanssa, joka oli silloin puuhaamassa Yliskylän venekerhon ponttoonilaiturin uudistamista, että voisiko Yliskylän lahteen, jonka eteläpuoli on vain noin 60 cm syvä, eikä sen vuoksi oikein kelpaa purjehtijoille eikä isommille moottoriveneille, saada vesilentopaikan.  Keskusteluja ei koskaan käyty, koska ne suuntautuivat aivan muunlaisiin ongelmiin, mutta täältä voisi kenties aloittaa. 



Jari Lindevall

Ilkivaltaa myös kannattaa ajatella, etenkin jos satamapaikka ei ole aidattu/vartioitu.
En tiedä miten jyrkkä ramppi saa olla että pystyy "rullaamaan" vedestä maalle, edellyttäen että niissä kellukkeissa on ne sisään vedettävät pyörät.

Axel

Kiitos vastauksista! On totta että olisi tietenkin hyvä jos koneen saisi vedettyä maalle merenkäyntiä ajatellen, ja alueen on ehdottomasti oltava aidattu. Tsekkailen vielä jos löytyisi jotain mahdollisia paikkoja, ja sitten sitä pyöräkelluke-vaihtoehtoa myös. Jos joku tuntee jonkun joka pitää kellukekonetta jossainpäin Helsinkiä/lähiseutua niin saa vinkata mulle :)
Kiitos!
-Axel

max

On lisäksi muistettava, että venekerhot ovat pesiytyneet suolavesirantoihin ! 

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: max - helmikuu 20, 2015, 13:04:55
On lisäksi muistettava, että venekerhot ovat pesiytyneet suolavesirantoihin !

Suomessa murtovesi..ei kait niin paha kuin Miamin oikea suolavesi...jos veden plaatua meinasit.

max

Saattaa olla että päivittäisen huuhtelun jälkeen suolavedessä toimineet pärjäävät paremmin kun murtovedessä toimineet. Välilasku järveen on useasti amfibiokoneitten ratkaisu. Silloinkin pyörälaakerit täytyy vaihtaa melkein vuosittain ..

Timppa Nli

Moi Teille, olen lentänyt Ikarus 42sta viisi vuotta merestä. Kone nousee kelkalla kylläkin halliin, joten ei kellu aina vedessä. Läheskään aina en ole sitä huuhtonut makealla vedellä. Viime vuonna vuosihuollon yhteydeesä P.Lehtisen kanssa tarkistettiin muutama rikin niitti ja todettiin niiden olevan " täyttä rautaa " eli ei ollut mitään merkkejä merivedessä uittamisesta. Eihän Itämeressä suolapitoisuus ole kova. Terv Timppa

MEM

Kyllä se meidän niinsanottu murtovesi on riittävän suolaista pyöräkellukkeille. Liikaa liikkuvia ja ruostuvia osia; laakerit, jarrut, hydraulisylinterit ym. laskuteline mekanismit. Itse kyllästyin laakeri ym. ylimääräiseen huoltoon suolavedessä luttaamisen jälkiseurauksena. Joten nykyisin lentelen sisäjärvillä ja niitähän riittää. Full Lotuksilla elämä onkin yksinkertaisempaa, kangas, muovi ja alumiiniputki on huonoo ruostumaan. Pulttitavara kannattaa kumminkin olla A2:sta tai A4:sta.
T:Mikko

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod