Oikea suunta!

Aloittaja Teuvo Honkanen, tammikuu 29, 2015, 21:00:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Teuvo Honkanen

Ilmailussa rohkaiseva uutinen Englannista.Pienet yksipaikkaiset ultrat vapaaksi viranomaisvalvonnasta.Samalla tässä kannanotto TraFin kyselyyn turhista määräyksistä.Ennemmin valvomaan ja poistamaan  noita kurkunleikkuu videoita ja muuta sontaa netistä.

viper

Briteillä on tosiaan olemassa Single Seat De-Regulated microlights (SSDR) ultrakevyiden ala-luokka, johon kuuluvien koneiden pitää painaa alle 115 kg tyhjänä ja siipikuormituksen on oltava alle 10 kg/m2. Lentäjällä pitää olla UL-lupakirja, mutta muita helpotuksia on kuten koneilla ei tarvitse teettää lentokelpoisuustarkastuksia jne. Saksalaisilla on vastaava, mielestäni vielä parempi 120 kg luokka, jossa muun muassa koneelle sallitaan 25 kg/m2 siipikuormitus ja ohjaajalla ei tarvitse olla medikaalia.
Suomeen tarvittaisiin vastaava, koska normaali UL-lentäminen on luisunut alkuperäisestä hinnaltaan ja säätelyltään aivan liian kauas.  

Tapani Honkanen

Tuo 10kg/m^2 siipikuormitus on aivan järjetön. Onkohan se oikein, vai onko kyseessä motorisoitu  liitovarjo? Kiinteäsiipinen on aivan leija tuommoisena. Tuo 25 kg/m^2 on aivan alarajalla, arvelen.

viper

Lainaus käyttäjältä: taho - tammikuu 30, 2015, 15:52:58
Tuo 10kg/m^2 siipikuormitus on aivan järjetön. Onkohan se oikein, vai onko kyseessä motorisoitu  liitovarjo? Kiinteäsiipinen on aivan leija tuommoisena. Tuo 25 kg/m^2 on aivan alarajalla, arvelen.

Tuo 10 kg/m2 on tyhjälle koneelle. Wiki sanoo näin:


 A sub-category of microlights (SSDR) was introduced which allows owners more freedom to modify and experiment with their aircraft. Single Seat De-Regulated microlights must weigh less than 115 kg (254 lb) without fuel and pilot and the wing loading must not be more than 10 kg per sq m. There is no airworthiness requirement or annual inspection regime for SSDR microlights although pilots who fly them must have a normal microlight licence, and must observe the rules of the air


viper

Tässä vielä nopeasti googlella käännettynä saksalaisen 120 kg -luokan "2x5 sääntö" Ensimmäisestä kohdasta en ole aivan varma, joten jätän sen kääntämisen saksaa osaaville. Lista ja muuta tietoa löytyy täältä. 
1. ? 
2. ei rekisteröintipakkoa 
3. ei pakollista vuositarkastusta, koneen omistaja vastuussa lentokelpoisuudesta 
4. lupakirja myönnetään rajattomaksi ajaksi 
5. ei medikaalia 

1. sakkausnopeus max. 55 km/h
2. polttoainesäiliön tilavuus max. 25l
3. siipikuormitus max. 25 kg/^2
4. suurin lentoonlähtöpaino max. 260kg 
5. yksipaikkainen 

Armin Züger

#5
Lainaus käyttäjältä: viper - tammikuu 30, 2015, 17:04:13
Tässä vielä nopeasti googlella käännettynä saksalaisen 120 kg -luokan "2x5 sääntö" Ensimmäisestä kohdasta en ole aivan varma, joten jätän sen kääntämisen saksaa osaaville. Lista ja muuta tietoa löytyy täältä.
1. (...)
Lainaa1. Es ist keine Verkehrszulassung mehr erforderlich. Sie ist ersetzt durch eine allerdings noch aufwendigere, zwangsweise DAkkS-zertifizierte Musterprüfung, die jedoch zum Glück durch eine sehr viel preiswertere und weniger bürokratische  "Europa-Zulassung" ersetzt werden kann. Es wurde daher in Deutschland erst einmal überhaupt keine Musterprüfstelle eingerichtet.
Käännös suurin piirtein:
LainaaLentokelpoisuus(todistus) ei vaadita enää, se on korvattu (vielä hankalammalla) pakollisella DAkkS-sertifioidulla tyyppitodistuksella. Sen voi onneksi korvata paljon edullisemmalla ja vähemmän byrokraattisella "Eurooppa"-lentokelpoisuudella. Sen takia Saksasta toistaiseksi ei löydy vastaavaa tyyppitarkastus-organisaatiota

DAkkS tarkoittaa ilmeisesti Deutsche Akkreditierungsstelle
// Armin

viper

Kiitos Armin käännöksestä. Tuon Saksan 120 -luokan voisi mielestäni ottaa Suomessa käyttöön melkein ihan tuoltaan. Jonkun tahon vain täytyisi alkaa puuhaamaan asian eteen. 

Teuvo Honkanen

Tuossa ilmailun uutisessa puhutaan alle 300kg painoisista koneista.Eli kone olisi yksipaikkainen.Tuossa palattaisiin ultralentämisen perusajatukseen lentämisen edullisuudesta.Nyt alkaa olla niin kallista että on jätettävä ilmailu taka-alalle.Mutta tarkoittaa että samalla menee mielenkiinto yhteisten asioiden tekemiseen,ja kun tiedetään että monessa kerhossa on yksi tai kaksi aktiivia,niin koko toiminta loppuu siihen.   

viper

Lainaus käyttäjältä: Teuvo Honkanen - tammikuu 30, 2015, 18:53:44
Tuossa ilmailun uutisessa puhutaan alle 300kg painoisista koneista.Eli kone olisi yksipaikkainen.Tuossa palattaisiin ultralentämisen perusajatukseen lentämisen edullisuudesta.Nyt alkaa olla niin kallista että on jätettävä ilmailu taka-alalle.Mutta tarkoittaa että samalla menee mielenkiinto yhteisten asioiden tekemiseen,ja kun tiedetään että monessa kerhossa on yksi tai kaksi aktiivia,niin koko toiminta loppuu siihen.  
Ahaa, no se on tavallaan vielä parempi juttu Englantilaisille, kun lentoonlähtöpainoltaan 300 kg max. yksipaikkaiset koneet kuuluvat siellä ihan "perinteisiin" ultriin.

Lisääntynyt byrokratia ja raketin lailla nousevat kulut ovat kyllä omiaan vähentämään intoa ilmailua kohtaan.     

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod