WANTED - Kerro huonoista määräyksistä

Aloittaja Nils Rostedt, tammikuu 23, 2015, 15:38:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nils Rostedt

Tällainen viesti tipahti sähköpostiluukusta:


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


WANTED


Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi pyytää ilmailijoita ilmiantamaan huonoja ilmailumääräyksiä. Tunnistamisen helpottamiseksi toivomme hyviä tuntomerkkejä epäillyistä (eli määräyksen nimi ja numero sekä tarkka määräyskohta). Toivomme myös näkemyksiänne siitä mitä ko. määräyskohdalle tulisi teidän mielestänne tehdä.

http://www.trafi.fi/ilmailu/saadokset/ilmailumaarayskokoelma



Ilmiannot pyydetään lähettämään sähköpostitse osoitteeseen [email protected]

Yhteistyöterveisin,
Harrasteilmailun turvallisuus –projektin vetäjät

http://www.trafi.fi/ilmailu/harrasteilmailun_turvallisuus


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Markku Hiedanpää

Tarkastelun pohjaksi listaus kansallisista harrasteilmailun määräyksistä, jotka ovat säädösperustaltaan vanhentuneita tai jotka tarvitsevat muista syistä päivitystä. Muistion tarvittavista muutoksista olen perusteluineen toimittanut Trafille.

Kansallisten ilmailunormien päivitystarve

Taustaa
Ilmailun viranomaisvalvonnan ja toiminnan harjoittajan tärkein työväline on ajan tasalla olevat ja vaatimustasoltaan selkeästi annettu sekä turhaa säätelyä välttävä ilmailunormisto.
Normien ja vaatimusten helppo saatavuus nettipalvelusta ja sisällön ymmärrettävyys helpottaa toiminnan harjoittajan lisäksi myös ilmailuviranomaista.

Normitarkastelun ja uudistuksen tarpeet kansallisessa harrasteilmailussa:

1)   AIR M1-5, Ilmailuvälineiden kansalliset huoltotoimintavaatimukset
2)   TRG M3-1, Huoltohenkilöstön koulutus
3)   OPS M2-11, Lennokkitoiminta
4)   AIR M1-11 Ilma-alusten maahantuontitarkastus
5)   AIR M5-1 Harrasterakenteisten ilma-alusten lentokelpoisuusvaatimukset
6)   AIR M5-2 Harrasterakenteisten ilma-alusten rakentaminen
7)   AIR M5-10 Ultrakevyiden lentokoneiden lentokelpoisuus, valmistus, rekisteröinti ja huolto
8     AIR M5-11 Autogirojen lentokelpoisuus, valmistus, rekisteröinti ja huolto. Määräyksen voisi liittää ultrakevyiden lentokoneiden AIR M5-10 määräykseen, josta tulisi kaupallisesti rakennettavien ilma-alusten kansalliset rakentamisvaatimukset
9)   OPS M2-7 Lentotoiminta koe- ja harrasteluokan ilma-aluksilla
10)   OPS M2-8 Lentotoiminta ultrakevyillä lentokoneilla
11)   AIR M1-2 Ilma-alusten kansallisuus- ja rekisteritunnukset
12)   PEL M2-41 Purjelentäjän lupakirja (FCL) EASA asetus korvaa
13)   PEL M2-44 Purjelennonopettajan kelpuutus (FCL) EASA asetus korvaa
14)   PEL M2-46 Moottoripurjelentäjän lupakirja (FCL) EASA asetus korvaa
15)   PEL M2-47 Moottoripurjelennonopettajan kelpuutus (FCL) EASA asetus korvaa
16)   PEL M2-50 Kuumailmapallolentäjän lupakirjavaatimukset (FCL) EASA asetus korvaa
17)   PEL M2-51 Kuumailmapallolennonopettajan kelpuutus (FCL) EASA asetus korvaa
18)   PEL M2-81 Autogirolennonopettajan kelpuutus
19)   TRG M1-7 Harrasteilmailun lentokoulutus

Lisäksi tulisi OPS M2-9 Liidinlentotoiminta määräys korjata kansallisen tyyppitarkastuksen osalta sekä PEL M2-80 Autogirolentäjän lupakirja saattaa samalle vaatimustasolle kuin ultrakevytlentäjän muuttunut lupakirjavaatimus.

Eli yhteensä noin 19 -21 kansallista normia tulisi poistaa järjestelmästä tai ajanmukaistaa ja saattaa muutettuna voimaan.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Armin Züger

Ei suoraan Trafin määräys mutta laitetaan nyt kuitenkin tänne: AIP GEN 1.2-9 Tulli/verorajan ylitys ilma-aluksella sekä tullin lupa (yksityislentäjän näkökulmasta joka lentää pienkoneella Ahvenanmaalle).
// Armin

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod