Mistä moottori

Aloittaja Karoliina, elokuu 23, 2005, 17:32:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karoliina

Hei,

Mielenkiinnosta selailin moottorivalmistajien sivuja ja dieselmoottorin ostaminen näyttäisi onnistuvan experimental-koneeseen
tuosta vaan kunhan malttaa odottaa toimitusta vuoteen 2006. Franklinia, Jabirua, Rotaxia jne. saa myös kunhan vaan rahaa löytyy.
Sen sijaan kummastuin aivan perus-Lycomingista:

- En ole toistaiseksi löytänyt yhtäkäkään firmaa tms., joka mainostaisi myyvänsä uusia Lycoming:in moottoreita
(ei siis nollattuja, vaan ihan uusia) irrallisena, siis experimental-koneisiin rakentajille. Ei mitään replacement
kittiä tms. johonkin sertifioituun koneeseen.

Myydäänkö niitä experimentaaleihin uutena siis ollenkaan kun kaikki näyttävät käyttävän joitakin vanhoja
nollattuja moottoreita? Esim. Lycomingin Suomen edustaja näytti olevan Konekorhonen, mutta
ainakaan webbisivulla ei mainita mitään moottoreiden myynnistä, ainoastaan huollosta ja lentokonemyynnistä.
Lycomingin oma sivu antoi tuloksia vaan jostakin kiteistä sertifioituihin koneisiin, ei sanaakaan moottorien myymisestä
erikseen rakentelijoille. Paremmin tietävät, kuinka on tilanne?

t: Karoliina

Nils Rostedt

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - elokuu 23, 2005, 17:32:06
Myydäänkö niitä experimentaaleihin uutena siis ollenkaan kun kaikki näyttävät käyttävän joitakin vanhoja
nollattuja moottoreita?

t: Karoliina


No ainakin Van's Aircraftilla on sopimus Lycomingin kanssa http://www.vansaircraft.com/public/powerpla.htm. Moottorin hankinta sieltä tosin edellyttää että ostaa RV-rakennussarjan.

Taitaa olla uusien moottorien myyntimäärät experimentalkoneisiin niin pienet ettei kannata rakentaa ja ylläpitää websivuja sitä varten. Puhelin lienee tässä varmempi apuväline kuin selain.

Jouni Laukkanen

Pläräsin tässä uusimman Sport Aviationin läpi ja sieltä löytyi seuraavia ilmoituksia:

www.performanceengines.com
www.mattituck.com
www.xp-360.com

Nämähän perustuvat Lycosauruksiin, mutta ovat erikoispajojen pidemmälle virittämiä moottoreita. Niiden paremmuudesta en mene sanomaan juuta enkä jaata. Mutta sen voin kertoa, että nykyaikaiset sytytysjärjestelmät vanhemmassakin moottorissa muuttavat polttomoottorin käynnilltään sähkömoottorimaiseksi. Tällainen järjestelmä on mm. Puttosen Ollin RV-6:ssa. (OH-XOT, joka on muuten myytävänä, erittäin nopea ja miellyttävä matkakone.)

Sprucen kataloogi myy lähinnä DR-109:N rakennussarjan kanssa myytäviä kittejä.

Ymmärtääkseni valmistajat myyvät moottoreitaan, mutta usein tulee vastaan tieto, että vanha moottori (core) vaaditaan. Kyllä niitä moottoreita kuitenkin pitäisi saada - aina on saanut.

Suosittelen ehdottomasti EAA:n jäseneksi liittymistä. Jäsenille tulevissa lehdissä on paljon tietoa ja myös kaupallisia tiedotteita. Sport Aviation on harrasterakentaja- ja Sport Pilot vähän rajatieto-henkisempi.

Hanu

Karoliina.
Josko oikein tosissasi Lycoming-masiinaa uutta haluat, niin kyllä niitä sieltä Konekorhoselta saa
sekä uusia, että peruskorjattuja. Ei tarvita kuin jonkun valtion virallista valuuttaa, niin homma hoituu.
Tilanteesta riippuen toimitusaika 3-8 viikkoa.  Kauppoja voi toki tehdä jonkin Suomen ulkopuolellakin
olevan putiikin kanssa, mutta kotimaista on kivampi moittia, jos jotakin ilmenee.

Harvoin vain kukaan tarvitsee uutta masiinaa, kun näissä tyyppihyväksytyissä moottoreissa on se
tapa, että vanha kelpaa ns. Corena osamaksusta ja tehtaan peruskorjaama on kohtuuhintainen,
nollatunneilla ja tehtaan takuulla varustettu. Täysin tehdasuusi maksaa hunajaa verrattuna
ns. tehtaan peruskorjaamaan moottoriin.

Käypä piipahtamassa Malmin korjaamolla tai soittele sinne, niin saat varmasti Veksiltä hintahaitaria.

T:Hanu

Aki Suokas

Kyllä uusia saa.
Tuommoisen exp koneissa tyypillisen 180 hp moottorin hinta

uusi ilman vaihtomoottoria  36712
uusi vaihtomoottorila         27712
rebuit vaihtomoottorilla     18684

Hinnat lähinnä vertailumielessä.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Karoliina

Eli tarkoittanet ihan amerikan EAA:n jäseneksi liittymistä. En tiennytkään että siihen voi liittyä vaikka ei ole
USA:n kansalainen. Kiitos neuvosta & ideasta.


Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - elokuu 24, 2005, 12:33:03
Eli tarkoittanet ihan amerikan EAA:n jäseneksi liittymistä. En tiennytkään että siihen voi liittyä vaikka ei ole
USA:n kansalainen. Kiitos neuvosta & ideasta.



Oho. Eipä ole tullut mieleenkään, että tätä voisi ajatella liittymisen esteeksi. Ei muuta kuin luottokortti vinkumaan:
http://www.eaa.org/memberbenefits.html

Nyt kun tsekkasin Sport Aviation ja Sport Pilot maksavat erikseen eli niitä ei saa könttänä. Mutta mielestäni satsaus kannattaa ja ainakin nyt taala on vielä halpaa. Tilatkaa myös Sprucen katalooki, se kun on ilmainen http://www.aircraft-spruce.com/. Tosin voivat laskuttaa raskaasti postikuluja ilmaisen luettelon päälle.

Karoliina

Onko sprucen kataloogissa jotakin mitä webbikataloogissa ei ole? MILK:in parakissa Hyvinkäällä sellaisen olen nähnyt.
Webbikataloogia on nopeampi vaan selata enkä ole siksi tilannut sitä ainakaan vielä. Olisi varmaan kannattanut ottaa
samoilla postikuluilla kun taannoin tilasin Cozyn infopackin.


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod