Tämä moottori on tainnut olla "lähes valmis" jo useita vuosia. Haasteita varmasti riittää ennen kuin tästä dieselmoottorista tulee toimiva paketti ilmailukäyttöön. Päällimmäisenä voisi mainita ainakin:
- Värähtelyt
- Paino
- Heikko teho/paino suhde
En edes yritä hahmottaa kahden erillisen kampiakselin värähtelyjen hallintaa ja niiden voimansiirtoketjulle aiheuttamia rasituksia. Voin vain kuvitella, että turvallisuussyistä voimansiirron hammaspyörät ja laakerit, sekä niiden tukirakenteet on mitoitettava vähintäänkin riittäviksi, jotta niiden käyttöikä olisi kohtuullisella tasolla. Tämä lisää moottorin painoa tarpeettomasti.
Dieselmoottori vaatii samantehoiseen bensiinimoottoriin verrattuna tukevamman kampiakselin ja kookkaammat laakerit ottaakseen vastaan korkeammasta puristussuhteesta johtuvat suuremmat rasitukset. Tästä johtuen moottorin kaikki muutkin rakenteet joudutaan mitoittamaan vahvemmiksi kuin vastaavan tehoisessa bensakoneessa. Yhden kampiakselin sijasta kaksi painavaa kampiakselia vastapainoineen ja lisäksi vielä liuta painavia, kalliita hammaspyöriä voiman välittämiseen kampiakseleilta yhteiselle voiman ulosottoakselille:
http://www.weslake.eu/Manufacturing/manufacturing.htmlVoimansiirtoketjussa on paljon koneistettavia, kalliita ja painoa lisääviä liikkuvia osia jotka eivät tuo mitään lisäarvoa perinteiseen bokserimoottoriin verrattuna. En ymmärrä mikä kuningasajatus tässä piilee.
Painoa tällä periaatteella toteutetulle dieselmoottorille kertyy pakostakin. Vastaavan tehoista Rotaxia kevyemmäksi ja halvemmaksi sitä ei lupauksista huolimatta taida saada.
Uskon kyllä, että kaupallisesti menestyvä dieselmoottori, taikka useampaa eri polttoainetta käyttävä multifuel moottori voi jo lähitulevaisuudessa löytyä lentokoneen keulalta. EcoMotors on kehitellyt omaa versiotaan OPOC-moottorista (OPOC = Opposed Piston Opposed Cylinder). Siinä on selvästi nähtävillä rakenne, jossa moottorin värähtelyt, paino ja teho/paino suhde ovat hallinnassa. Tällä periaatteella toteutettuna siitä voisi tulla voimanlähde myös lentokoneisiin:
http://www.ecomotors.com/sites/default/files/twostroke-loop.gifhttp://www.ecomotors.com/opposed-piston-opposed-cylinder-enginet. Pekka