Aixro Wankel XF40: hyvä teho/paino-suhde

Aloittaja Raaka, tammikuu 08, 2015, 16:22:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Raaka

34hv, 19kg:
Yksipaikkaiseen ultraan tämä voisi olla kai ihan riittävä? Lisätietoa valmistajalta ja myyjältä.

Toma

Tuo olisi myös loistava kotiinpaluumoottori purjekoneelle
Terveisin
Tom Arppe

4trade

Lainaus käyttäjältä: Toma - tammikuu 08, 2015, 17:02:54
Tuo olisi myös loistava kotiinpaluumoottori purjekoneelle

Noilla tehoilla sillä purtsikalla pääsisi jo ilmaankin.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Toma

Juu kevyesti, muistaakseni ~25kg työntövoimaa riittää pitää keskiverto purkkarin ilmassa. Eiköhän tuossa ole ihan riittämiin myös nousua varten.
Terveisin
Tom Arppe

Markku Koivurova

Lainaus käyttäjältä: Toma - tammikuu 08, 2015, 22:50:24
Juu kevyesti, muistaakseni ~25kg työntövoimaa riittää pitää keskiverto purkkarin ilmassa. Eiköhän tuossa ole ihan riittämiin myös nousua varten.

Jos purkkari painaa 400 kiloa ja liitosuhde on 1:40 niin kymmenen kiloa riittää. Eli lentopaino jaettuna liitosuhtella kyseisellä nopeudella.

Raaka

Lainaus käyttäjältä: Toma - tammikuu 08, 2015, 22:50:24
Juu kevyesti, muistaakseni ~25kg työntövoimaa riittää pitää keskiverto purkkarin ilmassa.

Ahaa. Mutta. Tuota noin... Miten työntövoima lasketaan?

Vesa Pehkonen

Tuohon ilmoitettuun painoon lisää:
- jäähdytin, letkut, nesteet ja sähköinen kiertopumppu (takana hihnakäyttöinen pumppu jonka poistin kun tilalle tuli laturi)
- pakoputki äänenvaimennin, moottorin mukana tuleva todella painava, tein itse kevyemmän
Mahdollisuus päästä 26 kg ilman alennusvaihdetta. Samaan painoon löytyy alennusvaihteellisia kaksitahtimoottoreita tasapainoakselilla.



Raaka

Lainaus käyttäjältä: Vesa Pehkonen - tammikuu 10, 2015, 17:54:50
.............
Mahdollisuus päästä 26 kg ilman alennusvaihdetta. Samaan painoon löytyy alennusvaihteellisia kaksitahtimoottoreita tasapainoakselilla.

Mielenkiintoista. Sinullako on tämmöinen Aixro työn alla? Kerro nyt vielä, mihin koneeseen se on menossa. Pliis? (guru)

4trade

Lainaus käyttäjältä: Raaka - tammikuu 10, 2015, 17:31:02
Lainaus käyttäjältä: Toma - tammikuu 08, 2015, 22:50:24
Juu kevyesti, muistaakseni ~25kg työntövoimaa riittää pitää keskiverto purkkarin ilmassa.

Ahaa. Mutta. Tuota noin... Miten työntövoima lasketaan?

Se mitataan. Työntövoimaa on hankala laskea koska siihen vaikuttaa niin moni asia, kuten potkurin halkaisija, potkurin kaariprofiili ym...  Samalla halkaisijalla oleva puupotkuri (olettaen lapamittojen olevan samat) antaa hieman eri tuloksen kuin vastaava metallipotkuri, johtuen eri profiilikaaresta.

Tuossa taisi olla jonkinlainen lentokoneisiin sopiva yleistys, mikäli muistan oikein, 3-3.5 lbs/ hp.

Kaksipaikkainen ultra ei roiku taivaalla pelkän potkurin varassa Rotaxilla, mutta samanpainoinen helikopteri kykenee siihen hyvin samalla moottorilla, eikä noissa ole eroa kuin potkurin/ roottorin koossa.

http://www.ch-7helicopter.com/aircraft.php?idp=1&ln=2&pg=p_1&PHPSESSID=ead510507414035e22ead658b104f7da
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur


Raaka

Lainaus käyttäjältä: Seppo Koivisto - tammikuu 10, 2015, 21:43:42
http://en.wikipedia.org/wiki/Thrust-to-weight_ratio#Aircraft

Kiitos vihjeestä, mutta Wikipedian työntövoima-määritelmä, ETA*P/V, ei oikein muuta tee kuin aiheuttaa uuden kysymyksen: miten lasketaan tai mitataan ETA, eli propulsive efficiency? Se jonkunlainen tehokkuuskerroin ilman yksikköä (P on teho Nm/s ja V on nopeus m/s).

Raaka

Lainaus käyttäjältä: 4trade - tammikuu 10, 2015, 21:33:13
Lainaus käyttäjältä: Raaka - tammikuu 10, 2015, 17:31:02
Ahaa. Mutta. Tuota noin... Miten työntövoima lasketaan?

Se mitataan. Työntövoimaa on hankala laskea koska siihen vaikuttaa niin moni asia, kuten potkurin halkaisija, potkurin kaariprofiili ym...  

Kiitos vihjeestä, mutta miten se, eli lentokoneen moottorin työntövoima, sitten mitataan? Muistelen lukeneeni venelehdestä jutun sähköperämoottorin työntövoiman mittaamisesta siten, että vene sidottiin tukevalla köydellä laituriin ja köyteen syntyvä jännitys mitattiin moottorin käydessä. Tällöin siis vene ei liikkunut mihinkään, eli nopeus oli 0. (Jo mainittu Wikipedian määritelmä ETA*P/V ei oikein sovi tähän, koska nollalla ei voi jakaa.)

Mutta ei tämmöinen mittaus taida onnistua lentokoneen ollessa kysymyksessä...

LauriT

Kyllä pienempien koneiden moottoreiden työntövoimaa voidaan mitata staattisella mittauksella. En tosin ole mitannut työntövoimaa, mutta jos olisi ollut sopiva jousivaaka käytettävissä se olisi tapahtunut samalla kun tutkittiin kuinka paljon kierroksia Ikarukseen asennettu Rotax ULS 912 ottaa kun laskuttelineiden eteen on pistetty nelosparru ja jarrut ovat kiinni. Tätä käytetään esimrkiksi potkurin ja sen lapakulmien sopivuuden arviointiin.  Tosin potkurin työntövoima riippuu tietenkin potkurin lapojen kulmasta suhteelliseen ilmavirtaan, joka muuttuu kun kone lähtee liikkeelle ja kun kulma lähestyy nollaa, niin sekin lähestyy nollaa. Jos työnnön arvoksi kelpaa työntö staattisessa tilanteessa, niin kyllä mittaus käy maassa ihan helposti. Tietenkin isomman koneen eteen pitää pistää isompi tukki tai käyttää sopivaan paikkaan kiinnitettyä riittävän vahvaa köyttä. :-).

Raaka

Lainaus käyttäjältä: LauriT - tammikuu 12, 2015, 12:35:13
Jos työnnön arvoksi kelpaa työntö staattisessa tilanteessa, niin kyllä mittaus käy maassa ihan helposti. Tietenkin isomman koneen eteen pitää pistää isompi tukki tai käyttää sopivaan paikkaan kiinnitettyä riittävän vahvaa köyttä. :-).

Siis minähän en tiedä, miten työntövoimaa pitäisi oikeasti mitata (siksi kyselen). Mutta kun staattisessa tilanteessa V=0, niin Wikipediasta löytyvää määritelmää ei nähdäkseni voi käyttää, ja mittaustulos on jotain muuta.


Seppo Koivisto

Lainaus käyttäjältä: Raaka - tammikuu 12, 2015, 13:15:52
Mutta kun staattisessa tilanteessa V=0, niin Wikipediasta löytyvää määritelmää ei nähdäkseni voi käyttää, ja mittaustulos on jotain muuta.
Tässä puhuttiinkin purjekoneen, jonka paino on 400 kg ja liitoluku 40, ilmassa pitämisestä. Tuollaisen koneen parhaan liitosuhteen nopeus voisi olla 110 km/h (30 m/s). Potkurin 50% hyötysuhteella riittäisi 6 kW teho. Staattisen työntövoiman laskemiseksi on oma kaavansa.

Martti Mattila

On tullut tehtyä jokunen potkuri ja muutettu potkurin pyörityskäyttöön jokunen moottori,aina se kiinnostaa paljonko
staattista vetoa potkuri/moottori yhdistelmä tuottaa.Kansantarut täälläpäin sanovat 2-2,5 kg vetoa per hevosvoima.
Esim.Trabantti veti 120kg. siitä voin kuvitella tehua olevan yli neljäkymmentä hepoa.VW puolitoistametrisellä
nousu 75cm.105kg.Itse olen tehnyt jousivaakani löytöjousista,mutta älykkäämmät kaverini ostivat venelepuuttajan
eli sellaisen jousihärpäkkeen mikä pitää veneen kiinnitysköyden tiukalla,missä on vetolenkit päissä ja puristuksessa
oleva teräsjousi välissä,siihen asteikkorima sisälle ja kalibroimaan.Mittasin kerran kaverin Rotax 582/Tennesee prop
jousivaakani meni pohjaan ja koska kannattelin sitä kädessäni maakosketusta vältääkseni,kämmenen nahkat jäivät
väliin,siinä olin jumissa pienessä kivussa ja kaveri piti kaasua pohjassa,nöyryyttävä kokemus.Jos todella haluaisi
nähdä vaivaa,rakentaisi auton lavalle testijärjestelyn,missä voisi mitata vetovoimaa liikkeessä eri nopeuksilla.
Kuvittelin joskus tekeväni Ka8b.stä mopun,ajattelin sen vajoavan pienimmillään 1m/sek.ja painoksi 350kg.
Eli se teki putoamisellaan energiaa 5hv. koko ajan.80 prosentin potkurihyötysuhteella 6hv. teho olisi pitänyt
sen hyllyllä.Joku sanoi"ei sitä noin lasketa"noin sen kuitenkin näyttävät täällä oppineetkin laskevan.Toistiapäin,
jos koneella voi lentää,sammuttaa moottorin ja katsoo variometristä vajoamisnopeuden,vaikka matkalento nopeudella,
siitä voi laskea karkeasti tehontarpeen,kun yksi hevosvoima on 75kg. metrin korkeuteen sekunnissa.Tietysti potkurivirran
kitka koneen osia vastaan,lisää tätä tehontarvetta.Nykyisin on kuitenkin helppoa,kun voi katsoa mitä muilla on,
ilmailun pioneereilla ei ollut tätä mahdollisuutta.

ari

Onhan noita staattisia vetoja tehty, useamallekin lentokoneelle, potkuri ja mootttoriviritysten jälkeen. Säiden salliessa vielä lennetty suoritusarvolennot heti perään (ja mahdollisesti ennenkin).
Usein ovat moottorinvirityksetkin onnistunut, kun tehot eivät ole vähentyneet.
ps. mitatessa puntari on vapaasti, ei tuettuna

Martti Mattila

Tuota jakkaran virkaa minäkin tein kädelläni ja tarkoitus oli antaan vaa`an roikkua vapaasti,mutta ryntäys oli niin
voimakas eli löysät pois naruista ja samaan syssyyn jatkuva veto,että jäin kiinni.Ps.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod