Hyväksymätön muutostyö Rotax 912- ja 914-moottoreissa

Aloittaja Toma, joulukuu 29, 2014, 11:10:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Rotax 912- ja 914-moottoreihin on saatettu tehdä muutostyö, jota  ei välttämättä (useinkaan) ole hyväksytty ilma-alukselle. Muutoksen tekeminen voi aiheuttaa muutostarpeen ilma-aluksen mittarijärjestelmään ja lento-ohjekirjaan, mikä täyttää ilma-aluksen suuren muutostyön määritelmän.

Moottorin käyntilämpötila voi muutoksen tekemisen jälkeen tahattomasti ylittää suurimman sallitun arvon. Euroopan lentoturvallisuusvirasto on sen vuoksi julkaissut oheisen lentoturvallisuustiedotteen. Asiasta saatetaan myöhemmin julkaista lentokelpoisuusmääräys.
Terveisin
Tom Arppe

P.Lehtinen

Sama Suomeksi... Uusissa R912/914 moottoreissa on cht-mittaus (anturi mittasi alumiinin lämpötilaa eikä ollut nesteen kanssa kosketuksissa) korvattu nesteen lämpötilan mittauksella. Tämä tarkoittaa sitä, että lämpömittarin punainen viiva siirtyy max 120'C kohdalle jos moottori on varustettu nesteen lämpötilan mittauksella. 
Näitä moottoreita on tullut vuoden -13 alkupuolelta alkaen ja esim. moottorin käyttömanuaali ei ole ollut ajantasalla tämän suhteen joten jos koneessa on uudempi moottori jossa vesilämpöanturi pitää tämä huomioida käytössä ja muuttaa mittariin merkintä. Lienee tuleva M-määräys kertoo kuinka asia hoidetaan mutta nyt on kuitenkin hyvä huomioida max120'C ettei keitä moottoria....

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod