Koulutusorganisaatioiden lupamaksut muuttuvat 1.1.2015

Aloittaja Pomppa, joulukuu 23, 2014, 16:49:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pomppa

Huomio !
Maksut muuttuvat:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1418885197/0b1bb383ecddce9de903aa34f5861572/16421-Maksuasetus_TAULUKKO_SUOMI_20141217.pdf


1.1.2015
 
8 Koulutusorganisaatioihin liittyvät suoritteet
8.1 Koulutustoimintaan liittyvät yleiset suoritteet
8.1.1 Hyväksyntää vaativat muutokset, lisäykset lupaan tai hyväksyntään,
maksu/työtunti...................................................................          180 euroa
8.1.2 Koulutusohjelmien hyväksyntä, maksu/työtunti............................ 180 euroa
8.1.3 Vastuuhenkilömuutos tai lisäys lupaan tai hyväksyntään.................. 180 euroa
8.1.4 Luvan tai hyväksynnän rajoittaminen tai peruuttaminen, maksu/työtunti...180 euroa
 
8.2.5 ATO-(non-complex) organisaatiokäsittely
8.2.5.1 Ensimmäinen hyväksyntä...................................................... 2 500 euroa
8.2.5.2 Vuosimaksu...................................................................... 700 euroa
8.2.5.3 Vuosimaksu/koulutusohjelma................................................. 100 euroa
 
Kohtien 8.2.1 - 2, 8.2.4 - 5, 8.3 ja 8.8 suoritteiden ensimmäisestä hyväksynnästä
peritään kiinteä maksu tai työhön käytetyn ajan perusteella
määräytyvä maksu, joka on ilmoitettu työtuntikohtaisena veloituksena.
Hyväksynnän myöntämistä seuraavina vuosina peritään vuosimaksu
kalenterivuosittain. Vuosimaksu sisältää valvonnan.
Mikäli hyväksyntään tehtävälle lisäykselle on määritelty vuosimaksu,
peritään hyväksynnästä muutoksen jälkeen kalenterivuosittain sekä
hyväksynnän vuosimaksu että muutoksen vuosimaksu.
 
8.3 PPL-kouluttajan koulutuslupa ja muutokset (JAR), harrasteilmailun
luvat
8.3.1 Koulutuslupa teoria- ja/tai lentokoulutus
8.3.1.1 Vuosimaksu...................................................................... 1 000 euroa
8.3.1.2 Luvan jatkaminen............................................................... 500 euroa
8.3.2 Muutokset tai lisäykset lupaan, maksu/työtunti............................. 180 euroa
8.3.3. Vuosimaksu/koulutusohjelma ja /tai lisätoimipaikka, vuosimaksu...... 100 euroa
Vertailuksi 1.1.2014 maksuasetuksen mukainen hinnasto

 
8.4PPL-kouluttajan koulutuslupa ja muutokset, harrasteilmailun luvat
8.4.1Koulutuslupa, pelkkä teoriakoulutus
8.4.1.1Ensimmäinen hyväksyntä150 euroa
8.4.1.2Vuosimaksu100 euroa
8.4.2Koulutuslupa, teoria- ja lentokoulutus
8.4.2.1Ensimmäinen hyväksyntä200 euroa
8.4.2.2Vuosimaksu150 euroa
8.4.3Muutokset tai lisäykset lupaan
8.4.3.1Ensimmäinen hyväksyntä, maksu/työtunti150 euroa
8.4.3.2Vuosimaksu100 euroa

juhan

En tiedä millä tavalla tämä parantaa lentoturvallisuutta. Nyt näyttäisi käyvän niin, että usealla paikalla loppuu koulutus kokonaan...niin meilläkin toistaiseksi ainakin!

LauriT

Lentokelpoisuuspäällikkömme tapaa sanoa, että sellainen osa, jota koneessa ei ole, ei voi mennä rikki ja aiheuttaa vaaratilannetta. Jos lentotoiminta saadaa esimerkiksi edellytysten heikentämisellä, kuten Malmin lentoaseman tuhoamiselle, joka pyrkii lopettamaan noin puolet Suomen yleisilmailusta ja kaikkien toimintaan liittyvien, erityisesti koulutukseen liittyvien maksujen korottamisella, lopettamana koulutustoiminnan, niin sitten kun lentäminen on saatu loppumaan, niin myös onnettomuudet loppuvat, tosin ennen kuin ne kokonaan loppuvat, niin veikkaan onnettomuuksien suhteellisen osuuden lentosuoritteeseen nähden kasvavan, mitä tullaan pitämään selkeänä todistuksena tarpeesta lopettaa moinen vaarillinen harrastustoiminta. 

Rupeli

Vuosimaksu ennen 100 € vuosimaksu tuleva 1000 €. Korotusta vaivaiset yheksänsattaa (900) rosenttia.
Hyvää Joulua!

Martti Mattila

Muistakaa ajatella virkamiehiäkin tai virkahenkilöitä,onhan heidän tehtävä tai päästävä tekemästä,ratkaisevia päätöksiä.
Ei ole mukavaa jos ministeritasolta asti kiinnitetään huomiota eli jeesustellaan joistain onnettomuuksista.Itse olemme
ne onnettomuus sumat aiheuttaneet ja on vai tuuria että emme itse ole siinä joukossa.Sen verran sattumaan ja huonoon
tuuriin nämä ilmailuonnettomuudet perustuvat.Kysymys kuuluu,mitä voimme asialle tehdä.Kyselyt on kyselty ja tarkastus-
lentoja lisätty.Lentämisen tekeminen sikakalliiksi palvelee myös joitain intressejä.Tavallaan viiksettää että on hurahtanut
lentokoneisiin,nimen omaan lentolaitteisiin.Ei suunnistusvälineisiin,karttoihin,audio/videoihin tai muuhun oheis materiaaliin.
Olenhan kyllä saanut allegorista hyötyäkin ilmailusta,kielitaito ja vaatimattomat tiedot luonnontieteistä,ovat ilmailu lähtöisiä.
En ole vielä päättänyt mihin suuntaan harrastustani vien,menenkö kouluun lentämään LAPL lupaa,vai jatkanko näillä vanhoilla.
Siirrynkö Päätalon laivueeseen jolloin lupakirjaluokat ovat yks hailee mutta moottorin käyntivarmuus tosi tärkeä.Tavallaan
täysin laiton lentely ei lisää Ilmailuviranomaisten taakkaa,se ei heille kuulu vaan on pelkästään poliisiasia.
Ulkomaille kannattaa varmasti tähyillä sujuvamman lentotoiminnan puitteissa,foorumilaiset kertokaa mihin kannattaa
lähteä.

taotao

Ollaan taas vaiheessa että ultrakeveät pitäisi keksiä uudestaan! Toivottavasti A-luokka säilynee :)
Kevyitä hitaita korkeintaan 2-paikkaisia, ei suurempia lupia..........huokaus:(
Eniten kismittää kerhojenkoulutus kuten pursipuolella..ei taida monen talous kestää, tai ainakin tulee oppilaskato,
on halvempiakin harrastuksia.....

4trade

Viranomaiselle löytyy vielä hitusen parempi tapa maadoittaa lentäjät....vain hiukan parempi ja nopeampi kuin nykykäytäntö kustannusten nousun kautta (vihje!!)

Löytyy tuolta:

http://www.ilmailu.org/forum/index.php/topic,5475.0/topicseen.html#msg25278
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: Rupeli - joulukuu 24, 2014, 16:43:29
Vuosimaksu ennen 100 € vuosimaksu tuleva 1000 €. Korotusta vaivaiset yheksänsattaa (900) rosenttia.
Hyvää Joulua!
Korjataampa vähän, teoria- ja lentokoulutuksen vuosimaksu oli 150€, nyt 1000€.
8.4.1Koulutuslupa, pelkkä teoriakoulutus
8.4.1.1Ensimmäinen hyväksyntä150 euroa
8.4.1.2Vuosimaksu100 euroa
8.4.2Koulutuslupa, teoria- ja lentokoulutus
8.4.2.1Ensimmäinen hyväksyntä200 euroa
8.4.2.2Vuosimaksu150 euroa
-Reijo Österberg-

Rupeli

#8
Lainaus käyttäjältä: Pomppa - joulukuu 23, 2014, 16:49:45

8.3 PPL-kouluttajan koulutuslupa ja muutokset (JAR), harrasteilmailun
luvat
8.3.1 Koulutuslupa teoria- ja/tai lentokoulutus
8.3.1.1 Vuosimaksu...................................................................... 1 000 euroa
8.3.1.2 Luvan jatkaminen............................................................... 500 euroa
8.3.2 Muutokset tai lisäykset lupaan, maksu/työtunti............................. 180 euroa
8.3.3. Vuosimaksu/koulutusohjelma ja /tai lisätoimipaikka, vuosimaksu...... 100 euroa
Vertailuksi 1.1.2014 maksuasetuksen mukainen hinnasto

8.4PPL-kouluttajan koulutuslupa ja muutokset, harrasteilmailun luvat
8.4.1Koulutuslupa, pelkkä teoriakoulutus
8.4.1.1Ensimmäinen hyväksyntä150 euroa
8.4.1.2Vuosimaksu100 euroa
8.4.2Koulutuslupa, teoria- ja lentokoulutus
8.4.2.1Ensimmäinen hyväksyntä200 euroa
8.4.2.2Vuosimaksu150 euroa
8.4.3Muutokset tai lisäykset lupaan
8.4.3.1Ensimmäinen hyväksyntä, maksu/työtunti150 euroa
8.4.3.2Vuosimaksu100 euroa

(Laskelma koski teoriakoulutusta.)


Matti Kuosmanen

Kyllä tällä Trafin keksimällä tavalla harrasteilmailun turvallisuus paranee varmasti ja onnettomuudet vähenevät. Kellään ei kohta ole varaa lentää.
--matti
Matti Kuosmanen

Martti Mattila

Nämä on kuitenkin vielä pientä pahimpaan mahdolliseen verrattuna eli jonkinmoinen hälytystila,mikä kieltäisi kaiken
yleis ja harrasteilmailun.Sellainen kuin USAssa nine elevenin jälkeen viikonpäivät ja koko toisensen maailmansodan
ajan kaikkialla.Ei lentäminen lopu,päivätarkastus,kone pellonreunaan,kunnon koekäyttö ja ilmaan.

Martti Mattila

Idea viranomaistahoille."Ilma-aluksen päivätarkastukseen tarvitaan kaksi kyseisen konetyypin lentämiseen oikeutettua
henkilöä" tai vielä paremmin "Kaksi huolto organisaatioon nimettyä henkilöä"Näin saataisiin ratkaisevasti hankaloitettua
kaiken maailman korpikentiltä tai pelloilta lentelevien piruparkojen harrastamista.Missä on viranomaisten luovuus.
Palkatkaa minut,viidellä tonnilla kuussa.

4trade

Lainaus käyttäjältä: MaM - tammikuu 06, 2015, 01:40:12
Idea viranomaistahoille."Ilma-aluksen päivätarkastukseen tarvitaan kaksi kyseisen konetyypin lentämiseen oikeutettua
henkilöä" tai vielä paremmin "Kaksi huolto organisaatioon nimettyä henkilöä"Näin saataisiin ratkaisevasti hankaloitettua
kaiken maailman korpikentiltä tai pelloilta lentelevien piruparkojen harrastamista.Missä on viranomaisten luovuus.
Palkatkaa minut,viidellä tonnilla kuussa.

Vihje: Viranomainen paikalle 150€/ tunti, valvomaan livenä hölmön harrastajan suorittamaa päivätarkastusta, jotta menee varmasti homma oikein. Ultrille ehkä kaksi, kun ne ei pysy niin hyvin ilmassa...

Saadaan samalla noille valtion kerjäläisille rahaa, kun ne sitä niin kovasti kaikesta kaipaa.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

hulkari

Lainaus käyttäjältä: 4trade - tammikuu 06, 2015, 22:56:11

Vihje: Viranomainen paikalle 150€/ tunti, valvomaan livenä hölmön harrastajan suorittamaa päivätarkastusta, jotta menee varmasti homma oikein. Ultrille ehkä kaksi, kun ne ei pysy niin hyvin ilmassa...

Saadaan samalla noille valtion kerjäläisille rahaa, kun ne sitä niin kovasti kaikesta kaipaa.


Moi kaikille,

Harraste- ja yleisilmailun turvallisuus lienee aika lailla suoraan verrannollinen kustannustehokkaan ja tarjolla olevan koulutuksen ja jatkokoulutuksen määrään.   Trafin uusi hinnoittelu valitettavasti on jo nyt aiheuttanut sen, että moni kerho on ilmoittanut luopuvansa koulutusluvista. Tämä varmasti heijastuu myös lennonopettajien määrään, mikä ei ainakaan ole omiaan parantamaan turvallisuutta, kuten jo edellä moni kirjoittaja on todennut. Tiedän jo opettajia, jotka ovat ilmoittaneet, että antavat lupakirjansa vanhentua. Kulut ja vaiva eivät enää vastaa tarkoitusta.

Suomen Ilmailuliiton strategian painopistealueena on mainittu edunvalvonta. Lisäksi näkisin itse, että siihen tulisi laskea myös ilmailun turvallisuuden edistäminen. Minun näkemykseni on, että Suomen Ilmailuliiton tulee tässä ottaa korkean profiilin rooli ja tehdä kaikkensa sen eteen, että tulevaisuudessa pystymme tarjoamaan jäsenistölle kustannustehokasta ja laadukasta koulutusta niin, ettei ainakaan sen puutteen takia kenenkään tarvitse sakkauttaa sitä kellukekonettaan jonnekin ahvenlammen lepikkoon tai minnekään muuallekaan.  Luulen, että tästä asiasta ollaan pitkälti yhtä mieltä, mutta kyseessä toki oma mielipiteeni.

Oli sitten toteutus mikä tahansa, homman pitää mennä niin, että ilmailun perus- ja jatkokoulutuksen kustannustaso ei nouse nykytilanteesta ainakaan viranomaisten määräysten tai viranomaistyön hinnoittelun takia. Toiminnalle pitää turvata jatkuvuus..  

Viranomaiset toimivat kustannuspaineessa, sillä eiväthän ne valtion varat jostain syystä riitä mihinkään, vaan velkaa pitää meilläkin ottaa. Tuskinpa viranomaistyön hinta tulee laskemaan. Siksi ilmailuyhteisön tulee tässä pyrkiä ottamaan vastuuta ja tarjota auttava käsi niin, että emme jää muutaman kaupallisen toimijan varaan, mitä harrasteilmailun kouluttamiseen tulee.  Meillä on kuitenkin pitkät perinteet ja ensiluokkaista osaamista, iso joukko lennonopettajia ja tuhannet lentäjät ovat saaneet koulutuksensa kerhojen piirissä. Tätä toimintaa ei missään tapauksessa pidä ajaa alas.

Tämä on sikäli tärkeä asia, että uskon, että asia ei jää tähän, kuten naapurifoorumillakin jo todettiin. Mutta tämä kuten moni muukin on raha- ja resurssikysymys, joten kaikkien panosta varmasti tässäkin tarvitaan, jotta asia saadaan kääntymään oikeaan suuntaan!  

SPAM:

Tuohon lainaamaani tekstiin liittyen: viime vuosien UL-koneiden onnettomuusraporttien perusteella ilma-aluksen lentokelpoisuudella ei ilmeisesti juurikaan ole ollut merkitystä koneen ilmassa pysymiseen, joten tässä valossa ehdotus tuskin kovin järisyttävästi ilmailuturvallisuutta parantaisi. :)

t: Ari




4trade

LainaaTuohon lainaamaani tekstiin liittyen: viime vuosien UL-koneiden onnettomuusraporttien perusteella ilma-aluksen lentokelpoisuudella ei ilmeisesti juurikaan ole ollut merkitystä koneen ilmassa pysymiseen, joten tässä valossa ehdotus tuskin kovin järisyttävästi ilmailuturvallisuutta parantaisi.

Olet oikeassa, viime vuosien onnettomuudet on Darwinilaisen luonnonvalinnan aikaansaamia enimmäkseen. 

Ajattelin tuolla ehdotuksellani vihjata valtion kerjäläisille lisätienistin mahdollisuutta  ;D
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Teuvo Honkanen

Aikamatkustaminen,mustat aukot,madonreiät,viranomaistyö.Teoriassa näitä on kai olemassa.Todisteiden löytyminen onkin eriasia.Hulkari puhuu asiaa koulutuksen ja turvallisuuden suhteen.TraFin toimet on kuin hölmöläisten täkin jatkamista. 

Rupeli

Tätä aihetta on tähän mennessä lukenut yli 2500 henkilöä ja vain joitakin kannanottoja on tullut. Näyttää siltä että ilmailijat ovat käytännössä kaikki tyytyväisiä Trafin hinnoitteluun. Jotkut ehkä, varallisuudesta riippuen, kokevat ne jopa edullisiksi.

Teuvo Honkanen

Niin!Pistetään supihattu korville ja käydään Alkossa.Ostetaan Koskenkorva pullo ja juodaan se autotallissa ja kerätään v....sta.Sitten mennään ja ajetaan akka ja pennut lumihankeen.Kaikki on taas hyvin.  

4trade

Lainaus käyttäjältä: Rupeli - maaliskuu 01, 2015, 10:51:25
Tätä aihetta on tähän mennessä lukenut yli 2500 henkilöä ja vain joitakin kannanottoja on tullut. Näyttää siltä että ilmailijat ovat käytännössä kaikki tyytyväisiä Trafin hinnoitteluun. Jotkut ehkä, varallisuudesta riippuen, kokevat ne jopa edullisiksi.

Toinen syy saattaa löytyä kotimaisen kantaväestön tavasta niellä kaikki mitä viranomaisen taholta tarjotaan, ja jupista tuntemistaan epäkohdista itsekseen tai parin kaverin kanssa kahvikupposen ääressä. Siis toimintaa millä ei pysty mitenkään vaikuttamaan tulevaisuuteensa kun ääni ei kuulu minnekkään.

Kaikki viranomaislupien kallistuminen heijastuu aina suoraan asiakkaan lompakkoon. Viimeaikaiset ultra onnettomuudet tulevat melkoisella varmuudella heijastumaan tulevaisuuden kustannuksiin lisääntyvien koulutusten myötä. Tuo nostaa ultrapahvin hinnan jo niin lähelle LAPL (A) pahvia, että kohta ei kenelläkään ole juurikaan järkeä edes lentää UPL lupakirjaa.

Tuolla tavalla saadaan kätevästi kiistanalainen ja voimakkaita tunteita nostanut ilmailuluokka pikkuhiljaa kokonaan häviämään kotimaamme taivailta. Tuo jos mikä lisää ultralentämisen turvallisuutta  :thumbsup:
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Mikhou

Ei kannata myöskään unohtaa, kuinka henkilökohtaiset lupakirja- ja kelpuutus maksut nousivat samalla.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141166
3.2.2Uusi SE-, ME-, IR- tai MP-kelpuutus tai kouluttajamerkintä360 euroa
FI-opettajakelpuutus 360e x2, täytyyhän se kelpuutuksen rajoitus myös poistaa joskus.

3.5.5Asiointimaan vaihto500 euroa

Halvemmaksi tulee vaihtaa asiointimaaksi tässä tapauksessa, esim Viroon. 

Viron hintatasoa voi tarkastella;
http://www.ecaa.ee/index.php?id=199650



lamsah

TraFi on tosiaan tehostanut toimiaan, ainakinnn medikaalien osalta. Nykyään ilmailulääkäri myöntää ja tulostaa medikaalin suoraan tarkatuksen yhteydessä. Trafi osallistuu prosessiin lähettämällä laskun....

Eli nyt työt on ulkoistettu yksityisille toimijoille, mutta pidetty laskutusoikeus itsellä. Tämä on mielestäni jo äärimmäisen törkeää puuhaa...
T: Antti Kääriäinen

warpdark

Ylenpalttinen harrasteilmailun kustannusten kasvattaminen on ollut valtiovallan agendalla pitkään. Vaikutukset alkoivat näkyä pienissä kerhoissa kymmenisen vuotta sitten etenkin silloin kun EASA vaatimuksineen astui mukaan kuvioihin. Polttoaineverot, vakuutusmaksut, huolto-ohjelmat ja laatujärjestelmät pakottivat lopettamaan purjelentotoiminnan ja siirtymään kevyemmän kaluston toimintaan. Nyt näyttää siltä, että historia toistaa itseään ja pienessä kerhossa joudutaan taas miettimään jatketaanko ja miten. Koulutustoiminta on meillä uusien maksujen takia selkeästi vaakalaudalla eikä sen puuttuminen ole lentoturvallisuuden kannalta yhtään hyvä juttu. Jos jokaisessa pienemmässä kerhossa päädytään samaan, veikkaan että voimassa olevien lupakirjojen määrä putoaa parissavuodessa rajusti ja kaputit lisääntyvät entisestään. Suunta tulee olemaan turvallisuuden kannalta täysin päinvastainen kuin mihin Trafi itse on uusilla määräyksillään pyrkinyt ja osoittaa siksi täyttä niin ministeriön kuin Trafin ymmärtämättömyyttä asiassa. Tilanne muistuttaa jo venäläistä hallintotapaa.Trafin hinnoittelu on muuten melkoisen kovaa. Tuntihinta 180 eur/h on lähes tuplat siihen verrattuna mitä esim. rakennusalalla toimivien asiantuntijoiden. Työmäärätkin ovat Trafilla ilmeisesti suuret koska tuolla tuntihinnalla koulutuslupien tarkastaja tekisi vuosittain töitä 5,5 h / lupa. Uskokoon ken tahtoo..

Martti Mattila

Moi taas,
EAA.n posteja lukevana,olen tullut huomaamaan että jenkkilässä, kun viranomaiset keittelevät jotain ilmailijoiden rahojen tai
vapauden menoksi,kehoitetaan ottamaan yhteys omaan kongressiedustajaan.Olisiko  täälläkin tehtävä niin,eli vaivattava
jotain kansanedustajaa.Ei oikein suomalaiselle luontuvaa toimintaa,eli jäljelle jää Ilmailuliitto, jonka jäsenmaksua olen maksanut
noin 40v.Liiton toiminta on vapaaehtoistyötä,mikä on tietysti tekijälleen uhraus ja mistä palkkana on arvostelu.
Foorumkirjoittelut ovat terapeuttisia ja luovat ykseydentunnetta kohtalotovereissamme,eikä niitä sen takia turhaksi suunsoitoksi
soisi tuomittavan.Terroria pienituloisia kohtaan voidaan monilla keinoilla lisätä ja tullaan lisäämäänkin.Meikkä ajaa 30v. vanhalla
autolla,en ihmettelisi jos joku keksii että niin vanhat autot pitää katsastaa kahdesti vuodessa.Muuten nykyinen autovero sopii minulle,
se vero ei alle tonnin autossa enää tunnu missään.

Toma

Laitan nyt tänne myös kommenttini lupamaksuista  joka jäi foorumietiikkaa käsittelevään keskusteluun. Jaoin aiheen koska tämä lupamaksuaihe on mielestäni tärkeä ja etiikka/käytös keskustelu ei minusta kuulu tämän aiheen piiriin. Etiikka/käytöskeskustelu löytyy täältä: http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=5555.0



On selvää että alkaa kiehua kun tunnetaan että tullaan kaltoin kohdelluksi kuten tässä tapauksessa Trafin suunnalta. Kerhoissa ympäri Suomea tehdään pyyteetöntä koulutustyötä, hyvän ja arvokkaan harrastuksen parissa. Tämän palkkiona ovat sitten järjettömät hinnan korotukset pelkästään sen takia että tulosvastuullisen yhtiön alati kasvavaa byrokratiaa saataisiin eläteltyä.
Henkilökohtainen mielipide on että tässä olisi nyt näytön paikka liitolla. Otettaisiin (huomatkaa me muoto) haltuun edes osa tästä kalliista byrokratiasta edistämään harrasteilmailua sekä tulevia ilmailun ammattilaisia.


Voi olla että minulla on aivan liian naivistinen näkemys tähän ongelmatiikkaan ja ottamatta kantaa kaikkiin lakiteknisiin vastuukysymyksiin, niin hallinnoin työkseni järjestelmiä jotka tekevät suhteellisen pienellä vaivalla hyvin lähellä samoja asioita josta tässä maksetaan satoja euroja per muutos. Se ei vaan ole niin hankalaa kuin voisi kuvitella. Tietysti ko. kerholla pitää olla edellytykset, tilat ja koulutus sillä tasolla että voivat opetusluvan antamalla oikeudella suorittaa sitä pyyteetöntä työtä mitä ovat jo vuosia tehneet, mutta miksi tehdä siitä kustannuksellisesti mahdotonta vain lisääntyneen byrokratian takia.


Pohjaismaissa on jo hyviä esimerkkejä siitä miten tämä byrokratia ollaan saatu siirrettyä liittojen ja täten myös itse harrastajien ylläpidettäväksi, Tanskassa, Norjassa sekä Ruotsissa.


Joskus oli näin myös Suomessa...
Terveisin
Tom Arppe

Teuvo Honkanen

Ehkä viranomainen ajattelee asiaa näin.Koska kerho yleishyödyllisenä yhdistyksenä ei pääsääntöisesti maksa veroja tuotoistaan,niin otetaan osa tuotoista maksuja korottamalla.Kun taas kaupallinen toimija joutuu hoitamaan kaikki velvoitteet,verot sun muut kulut.Mutta muistaako viranomainen, että kerhon tuotoista ei yksikään toimija saa omaa tuloa.Opettajille tuleva tulo on toinen asia,mutta siitä menee vero.Voitto toiminnasta hyödyttää meilläkin Lapinlahdella n.100 jäsentä tasapuolisesti.Kun taas kaupallinen toimija voi tulouttaa tuloja omaan käyttöön.Eli näillä on vissi ero,vaikka lopputulos kummassakin tapauksessa on ilmailunharrastaja.Tilanne näyttää kerhosamme hyvältä koulutuksen suhteen.6-8 uutta oppilasta on tulossa ensikertaa kerhon itsensä organisoimalle kurssille.Sen vuoksi tuolla on myynti/ostetaan ilmoitus Ikaruksesta kun tunteja kertyy ja konetta pitäisi päivittää tuoreempaan.Hyvää lentokautta kaikille.

  

hulkari

Lainaus käyttäjältä: Toma - maaliskuu 08, 2015, 12:38:50

On selvää että alkaa kiehua kun tunnetaan että tullaan kaltoin kohdelluksi kuten tässä tapauksessa Trafin suunnalta. ...

Henkilökohtainen mielipide on että tässä olisi nyt näytön paikka liitolla. Otettaisiin (huomatkaa me muoto) haltuun edes osa tästä kalliista byrokratiasta edistämään harrasteilmailua sekä tulevia ilmailun ammattilaisia.
...
Pohjaismaissa on jo hyviä esimerkkejä siitä miten tämä byrokratia ollaan saatu siirrettyä liittojen ja täten myös itse harrastajien ylläpidettäväksi, Tanskassa, Norjassa sekä Ruotsissa.

Joskus oli näin myös Suomessa...


Terve,

Ilman muuta asia on SIL:n agendalla - ainakin jos minusta on kiinni :)  

Lyhyellä tähtäimellä voi tosin olla hankala löytää nopeaa ratkaisua, mutta asia on äärimmäisen tärkeä, eräs harrasteilmailun kulmakiviä. Mielestäni harrasteilmailun lentokoulutus ei voi pelkästään nojata kaupallisten toimijoitten palveluihin. Heilläkin on systeemissä varmasti oma roolinsa esim. ansiolentäjien koulutuksessa, mutta jotta lupakirjojen kustannustaso saadaan pidettyä järkevällä tasolla ja taataan harrastajia lähellä oleva koulutus, ovat kerhot ja kerhojen lennonopettajat avainasemassa.

Ja onhan lentokoulutus varmasti myös antoisa osa harrastusta monelle lennonopettajalle siinä samalla, kun pystyy siirtämään ilmailun taitoja uudelle harrastajalle.

Koulutuksella on myös välitön vaikutus ilmailun turvallisuuteen, joten asia on siinäkin mielessä erinomaisen tärkeä.

t: Ari Hulkkonen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod