Eteläeurooppalainen pakkausvaneri?

Aloittaja Martti Mattila, joulukuu 19, 2014, 23:29:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Keräsin työpaikalta vanerilaatikon,lähetetty Italiasta.Kevyttä vaaleaa puuta,kuin Spruce.Samanlaista puuta on mielestäni
Espanjalaiset hedelmälaatikot.Tein siitä Ultran etusuksen ydinaineen ja päälle 1.5mm.lekovaneri.Eräät on käyttäneet
tässä balsaa.Vaneri on 12mm.paksua ja melko heikkoa,mutta kevyttä.Siitä olisi jännä leipoa jotain ilmatyynyalusta tai
piparkakkumuotti lentokonetta.Puun täytyy olla yleinen ja halpa koska se on pakkausteollisuuden raaka-aine.
Käännyn puoleenne kysyen mikä on tämä puulaji,ei haise Eucalyptykselle,eikä ole öljyinen tai pihkainen.
korjasimme näillä Omppulaatikon päreillä myös rc.kalustoa 80 luvulla.
Kiitän mielenkiinnosta.
Martti

teacdance

Lainaus käyttäjältä: MaM - joulukuu 19, 2014, 23:29:59
Keräsin työpaikalta vanerilaatikon,lähetetty Italiasta.Kevyttä vaaleaa puuta,kuin Spruce.Samanlaista puuta on mielestäni
Espanjalaiset hedelmälaatikot.Tein siitä Ultran etusuksen ydinaineen ja päälle 1.5mm.lekovaneri.Eräät on käyttäneet
tässä balsaa.Vaneri on 12mm.paksua ja melko heikkoa,mutta kevyttä.Siitä olisi jännä leipoa jotain ilmatyynyalusta tai
piparkakkumuotti lentokonetta.Puun täytyy olla yleinen ja halpa koska se on pakkausteollisuuden raaka-aine.
Käännyn puoleenne kysyen mikä on tämä puulaji,ei haise Eucalyptykselle,eikä ole öljyinen tai pihkainen.
korjasimme näillä Omppulaatikon päreillä myös rc.kalustoa 80 luvulla.
Kiitän mielenkiinnosta.
Martti
oisko poppeli vaneria sehän on halpaa ja aika hötyä siitä olen itse tehnyt lennokin runkoja
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Seppo Koivisto


Martti Mattila

Kiitos vastauksista,tulin itsekin noille linjoille että se on Poplar/Aspenia.Painoksi sanovat 420kg/m3.
Nyt voin etsiä sitä ostettavaksi nimikkeellä Poppelivaneri/Poplar plywood.Säilyttää kostuttuuaan ja kuivuttuaan hyvin muotonsa,toisin kuin eräät pakkausvanerit,esim.Georgia plywoodin tekemä jenkeistä,kehittää kauheita kevätjuhla venkuroita kuivuessaan vapaasti.
Martti

Martti Mattila

Mahtavaa,olen käyttänut Poppelivaneria lennokkeihin 80 luvulla ja 90 luvulla
lentokoneeseen,tietämättä puulajia.Tuntuma silmälle ja käteen oli vain oikea,
ehkä hinta,eli ilmaista,vaikutti myös.Nyt opittuani tämän materiaalin nimen
löysin sitä nettiä selaamalla Helsingistä Genetrade Woodilta 3mm.ylöspäin
ja Lahdesta Woodim tuotteita myyvältä,isommassa formaatissa 1880x2540.
Lisäksi netistä löytyi Genetradelle tehty lopputyö " Kymmenen puun lujuus
vertailu".Puun lujuus/tiheys on koivuvanerin luokkaa eli kuuden millin
Poppelivaneri painaa ja on yhtä vahvaa kuin neljän millin Koivuvaneri,
mutta paksuudesta johtuva liimapinnan kasvu voi olla eräissä kohteissa
plussana.Esimerkiksi siipikaaret Poppelivanerista,jolloin ylä ja alapintaan
tulevien strippien tai sparcappien liimapinta/tukipinta on leveämpi.
Kiehun innostuksesta päästä toteuttamaan,on vain ensiksi tehtävä pari muuta
työtä valmiiksi.Linkkejä en saanut aikaiseksi,löytyvät kyllä selaamalla.
Materiaali löytää tekijänsä,meile ostettiin jääkaappi vuonna 63,sen pakkaukessa oli Styroksia,tein siitä heti lennokkiin siivet.Myöhemmin
joku muukin on tainnut Styroksia lennokissa käyttää.
Martti

Martti Mattila

PUUN LUJUUSVERTAILUTUTKIMUKSIA Lahden Ammattikorkeak.
Mika Vilppunen.Onneksemme siellä on myös Poppeli ja Lehtikuusi.

Tapani Honkanen

Tässä linkki MaM:in aiheeseen:
 https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/11739/2008-04-15-12.pdf?sequence=1
MaM:in mielenkiinto poppeliin lupaa jotakin jatkoa varmaankin. Onhan poppelin tiheys kuitenkin noin kaksinkertainen keskinkertaiseen balsaan nähden ja samaa luokkaa abassin tai haavan kanssa 
Mitä tulee tämän "tutkimuksen" hyödyllisyyteen lentokonerakenteisiin, löytyy parempiakin. Lähes kaikki oleellinen on aikoinaan julkaistu Teknillisen aikakauslehden artikkeleissa kolme- ja neljäkymmenluvuilla. Tärkein lienee kuitenkin puisen siipisalon mitoitus suomalaisen mäntypuun ominaisuuksien perusteella, koska se on kriittisin ja massiivinen osa koneen rakenteissa. Toinen tärkeä yksityiskohta on ruuviliitosten mitoitus puurakenteissa lähinnä leikkausvoimien kannalta. On vaikea saada noita kirjallisia materiaaleja enää mistään.    

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod