Rotax 912 ULS Kylmäkäynnistys.

Aloittaja Renekaattori, joulukuu 15, 2014, 08:07:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Renekaattori

Rotax 912 ULS-moottorin käynnistyksen yhteydessä tapahtuvista takapotkuista on ollut aikaisemminkin juttua tällä foorumilla.
Oman koneemme käynnistyksessä ei näitä takapotkuja ole ilmennyt silloin kun se tehdään niin kuin olemme sen aina tehneet,eli:moottori lämmitetään johtamalla konekopan alla olevasta reijästä noin sata-asteista ilmaa lauhemmalla ilmalla puoli tuntia ja kylmemmällä kolme varttia kuvassa olevalla lämmittimellä.
Operaation jälkeen on moottori,öljysäiliö,sytytys boxit ,jäähdytysneste ym.lähes käyntilämpöisiä.
Viimeksi eilen tehty käynnistys osoitti menetelmän toimivan,koska moottosi lähti käymään heti kun se oli mennyt yhden puristuksen yli,ja sen jälkeen kävi tasaisesti,eikä vaatinut ryypyttämistä,päinvastoin kokeiltaessa ryypyä käyntiin lähdön jälkeen aiheutti vain epätasaista käyntiä.
Edellä kerrottua tukee myös se havainto,kun syksyllä jouduimme käynnistämään moottorin kylmänä,eli noin nollakelillä niin heti tuli takapotkuja lujasti ja ne ovat sen kuloista kuultavaa että on helppo uskoa käynnistimen ja alennusvaihteen joutuvan lujille.
Etukäteen lämmittämisestä on myöskin se etu että,varsinainen lämmityskäyttö jää paljon lyhyemmäksi.
Olisi mukava kuulla onko muilla samantapaisia huomioita kylmässä käynnistämisessä?
ps:Leko hallin saatua sähköt on kuvassa näkyvä lämmitin joutilaana,jos jotakin kiinnostaa....

kopterikuski

Nelitahti Rotax on kuin nainen, kylmänä sieltäkin tulee takapotku mutta hyvin lämmitettynä kaikki toimii, saat leipoa mielin määrin ja seuraavaan pokaan ei tartte enää mielistellä kun antaa laakista kunnon kyydit.  PS. Tilastojen mukaan yhtään 2T-Rotaxia ei ole jäänyt ilmaan.

Kari Aspiola

Takapotkuihin (siis nyt tarkoitan Rotax 912:sta ) ;)  vaikuttaa useampikin eri asia:
- startin vapaakytkin kulahtanut
- liian pieni pyörintänopeus startatessa (--> kun starttivirta alle 120A/100HP ja alle 100A/80HP
- vanhan mallinen nokkalevy vauhtipyörässä (--> iso sytytysennakko startatessa)
- tyhjäkäyntisuuttimet osittain tukossa (--> viinabensan aiheuttamana)
- ym syitä...  zemppiä etsintään.

Em ongelmiin löytyy sitten liuta erilaisia syitä...
En tarkoita että Rotax 912 olis mitenkään huono lentovoimalaite, kyllä se on ihan luotettava ja soiva peli. Sitä vaan pitää ymmärtää,  hoitaa ja käyttää oikein.  ;)

Seppo Koivisto

Uusissa moottoreissa on kai myös sytytysennakko myöhäisemmällä käynnistyksessä. Saman asian tekee ilmeisesti myös tarvikeboksi, jota on testattu tuossa videossa.
http://www.rotax-owner.com/information/product-reviews/49-ssm

Kari Aspiola

Joo, tuo (soft start) boxi ei vaan ole Rotax-alkuperää.  K.I.S.  Keep it simple, joka tosi vapaasti suomennettuna vois olla, että .."se mitä ei (lentokoneessa) ole, ei voi mennä rikki"...
Varmaan se tekee parhaimmillaan juuri sen mitä pitääkin, mutta kun nää sähköopista tutut mustat purkit eivät ole ikuisia. Olis fiksumpaa koittaa poistaa se alkuperäinen syy potkimiseen.


Ilkka R

No kun ei.  Uusissa myllyissä on hiukka erilainen ajoitus levy mitä triggerikeloilla luetaan eli ajoituslevyn sytytyskaarta on pidennetty myöhäiselle päin joitakin asteita. 
 Uusissa sytkäpokseissa on sisäänrakennettu tuo soft modulin toiminta, Tuo modulin ainoa tarkoitus on estää ajoituskaaren etureunan triggerikelaan aiheuttaman ts. synnyttämän jännitepulssin läpimeno sytytys yksikölle
.  Normaalisti vanhemmissa syttybokseissa tämä on hoidettu zenerdiodilla ja ajatus toimii osin hienosti osin surkeasti. Zenerdiodihan toimii estäen estosuunnassaan jännitteen läpimenon tiettyyn jännitteeseen asti, jännitteen noustua yli ko arvon jännite menee lävitse, toisinpäinen jännite pääsee zeneristä lähes estoitta lävitse. Nyt kun tuo ajoituskaaren  (rautaa) etureuna tulee triggeri kelan kohdalle syntyy kelaan pulssi jonka läpimenoa zeneri pyrkii estämään, takareuna taas synnyttää pulssin jonka zeneri päästää vapaasti lävitse. 
Ajoituskaaren etureuna on jossakin luokkaa esim 27 astetta ennen yläkuolokohtaa eli kunnolla aikaisella ja takareuna yläkuolokohdan jälkeen .
Käynnistyksessä moottorin pyöriessä  hitaasti triggerikelaan syntyvä etureunan pulssi ei pysty läpäisemään zeneriä vaan sytys tapahtuu takareunalla eli myöhäisellä, kun kierrosluku kasvaa jännite triggerillä nousee ja zeneri päästää läpi jo ajoituskaaren etureunalla ja sytytys siirtyy aikaiselle .
Sitten ne pulmat. 
Tuo triggerikelalle syntyvä jännitepulssi on riippuvainen tuosta kelan ja raudan välisestä etäisyydestä hyvinkin radikaalisti sekä siitä kuinka nopeasti rauta kelan eteen ilmestyy. Sytysboksin toiminta on yllättävän riippuvainen tuon jännitteen suuruudesta mikäli jännite laskee huononee myös sytytyksen toiminta. 
Eli käynnistyksessä jos kelat hieman kaukana, koneen käynnistämiseen tarvitaan reipasta pyörittämistä. Jos taas pyöriteään reippaasti voipi käydä niin että syntyvä jännite on jo etureunalla niin suuri että menee zeneristä läpi. 
Toisaalta taas kylmässä zenerin kynnysjännite vallankin pienillä arvoilla laskee eli etureunapulssi pääsee helpommin lävitse . Ja jotta homma olisi helppo niin moottorin ollessa kylmä triggerikelojen etäisyys ajoituskaareen on pienempi johtuen niiden kiinnityksestä alumiini kaareen moottorin lohkossa joka laajenee kohtalaisesti esim miinus10stä plus 90 asteeseen 
Nämä kaikki antaa haastetta käynnistykseen, kuin myös käyntiin. 
Kun lennetään kuumana kesäpäivänä isoilla tehoilla ja lohkon lämpötila nousee niin kelat etääntyy ajoituskaaresta ja kun kone vedetään tyhjäkäynnille tyhjäkäynnin ollessa pienellä triggerikelojen jännite saattaa laskea alle sytytykseen tarvittavan ja mylly sammuu. Kun vikaa haetaan moottorin jäähdyttyä kaikki on ok..
Tähän on lääkkeenä kelojen säätö lähemmäksi jolloin käynnistyskin helpottuu paitsi tuo zeneri saattaa päästää läpi. Tuohon läpipäästämiseen on sitten tuo soft boksi tai rotaxin uudet syttyboksit, molemmat saavat ohjauksen starttireleeltä.
Sitten on vielä tuo kelojen heikkeneminen joka havaittu muissa yhteyksissä .
 Lisäksi tulee tietty käynnistyskytkimen luistaminen joka oma juttunsa,(saattaa luistaa myös kampiakselilta) ja tietysti kaasarien oikeat säädöt niin yllättävää kuin se onkin.
Jossakin toisaalla on täällä krjoittamani vian haku oskiloskooppi kuvineen, 
Terv Ilkka R

Ilkka R

Sitten pikku pläjäys vielä sytytys asiaa .
Kun noita triggerikeloja aletaan säätää kohdilleen niin kannattaa tarkistaa myös että kelan sydän ja sytystys kaari ovat rotaxin ohjeen mukaaan kohdallaan sivusuunnassa, vaikuttaa kelalta tulevaan jännitteeseen ja siten boxien toimintaan.  Samoin kelojen päässä ei saa olla mitään rauta jauhoa tms.
Oleellista on myös ammattitaito kun mitataan triggerin ja sytytyskaaren välistä etäisyyttä sillehän on annettu esim 0,3-0,4 mm joka rakotulkilla mitataan ,  saattaapi jollekkin olla haastavaa mitata koska tuohon rakoon saa tungettua vahvemmankin tulkin, kela antaa periksi ja taas toisaalta vaikka välys olisi isokin tulkki tuntuu liikkuvan nahkeasti, johtuen kelassa olevasta magneettisydämmestä johon tulkki ottaa kiinni. 
Samoin kelan pää on suora ja sytysosio kaareva eli haastetta lisäävätekijä. Itse säätänyt käynnin jälkeen lämpimänä noin 0,25-0,3 tiukahko joka taas tarkoittaa että joku saattais sinne 0,4 saada menemään kun oikein työntäs. Tää on sellanen ammattitaito tai mittatekninen juttu.

Sitten koekäytöstä eli kun konetta koekäytetään huollonjälkeen niin itse teen testin jossa heti lennon jälkeen testaan tyhjäkäynnin joka rotaxin ohjeen mukaan itsellä noin 1400 rpm .
Annan moottorin pyöriä noin 2500-3000 ja pudotan toisen sytkän pois ja vedän suht nopeasti kaasun kiinni jos mylly sammuu jossakin on fibaa , sama testi toisella sytkällä. Myllyn pitää pysyä käynnissä yhdellä boksilla lennon jälkeen lohkon ollessa lämmin.  
Tuo isommilta kierroksilta nopeahko alastulo simuloi lähestymisessä eteen tulevaa tilannetta , myös kaasarin vika saattaapi tulla näkyviin.
Tuo 1400 on rotaxin manuaalissa annettu tyhjäkäynti ja sillä sen pitää mielestäni käydä tilanteessa kuin tilanteessa yhdelläkin boksilla. Tästä tuntuu olevan eriäviäkin mielipiteitä mutta siellä on kaksi boksia juurikin siksi että mylly pyörii toisen sytytys piirin hajottuakin. 
Tällä testillä saadan selville että kaikki ok ja sen jälkeen voi sitten vaikka säätää tyhjäkäynnin ylemmäs jos haluaa, vaikkapa vaihteisto värinöitä välttääkseen.
Jos tämä testi tehdään vain maa käytön jälkeen tulos on eri johtuen siitä että lohko ei vielä ole lämminnyt normaalisti oikeaan käyttölämpöön sillä moniko oikeasti kiskaisee öljyt maassa 90 asteeseen ,voipi sylinterit huutaa apua ennen tuota. 
Mutta älkää herran tähden lähtekö koe lennolle jos jo maa käytön jälkeen saatte myllyn tuolla testillä sammumaan vaan tehkää jotakin . Jotkut nostaa tyhjäkäynnin ylös ja (piilottaa mahd häiriön) homma toimii.
Pientä tyhjäkäyntiä tarvitaan kun lennellään liukkaahkolla koneella puskista tai mahd vesikäytössä. tai suksilla ahtaassa.
Sitten kun triggerikelat on kohillaan ja toinen boksi testissä sammuu tai pudottaa yleensäkkin erilailla niin voipi olla syytä tutustua liittimiin boksilla. Kun avaa liittimen niin liitin saattaa näyttää ihan ok mutta liitinnastoissa voipi olla ns. hopeahärmä pinnoite joka näyttää ihan normaalilta mutta heikentää kuitenkin triggeriltä tulevaa heikkoa jännitettä ja vaikuttaa suoraan sytytykseen.
Liitinten huolellinen putsaus (esim hammaslääkärin työkalulla) ja rasvaus siihen oikeasti tarkoitetulla rasvalla poistaa pulman. Tähän on olemassa oikeasti oma rasva jota käytetään ei mikä tahansa vaseliin.  Tietty liitinten pitää olla myös tiukat liitospinnoiltaan. 
Mutta Mutta älkää tehkö jollette osaa, kun itse tehtynä saattaapi saada sellasta mitä siitä tulee ei sellasta mitä siitä pitäs tehdä.
No kommentoikaa jotakin etten turhaa avautunut.
Terv Ilkka

hannuvir

Näin Rotaxin käyttäjänä kommentoin että oikein tervetullutta tietoa. Tuo viimeinen varsinkin.
K i i to s.

Kari Aspiola

Kerrankin oikein tukevaa asiaa ja vieläpä käytännönläheisesti esitettynä, kiitos Ilkka!  :)
Ite tuunasin rakomitan triggereitä varten ohuesta "happoraudasta", siihen ei magneetti ota.  Ne triggereiden mekaaniset kiinnitykset ovat tosiaan aika hentoja esityksiä. Jokaisessa huollossa ehdottomia tarkastuskohteita myös.

Tarviipas omasta EV97 R 912 ULS tutkia seuraavassa huollossa vähän tavallista tarkemmin nuo triggerijutut.

Tuo oli hyvä huomio, kun mainitsit mahdollisen magneettisen irtotavaran triggereiden kestomagneeteissa. Sitähän saattaa sinne päästä vaikkapa huolimattoman huoltajan viilasta tms.  Automaailmasta vastaava tilanne sattui itelle kun ABS syteemi kaatui. Vikakoodit ehdottivat viallisen pyöräanturin vaihtoa, mutta kun irroitin ko anturin ja poistin siihen kertyneen magneettisen irtotavaran. Niin kyseinen vika meni rikki... ;)  ja sekin satanen säästyi parempaan käyttöön.

hulkari

Yhdestä rotaxista meni startin kytkin mainitun takapotkuropleeman takia. Samalla sitten vaihdettiin uusi ajoituslevy, joka siirtää ennakon plussan puolelle startissa. Sen jälkeen ei takapotkuja missään tilanteessa. Ne harakiriboksit on sitten mitä on - voi nekin toimia, mutta perusajoitukseen tuskin niistä on apua. Esittäkää mittaustuloksia!

Mitä tulee kierroksien käyttöön vesikoneessa, kuulostaa humpuukilta, että vesikoneessa, jossa on vastusta muutenkin, pitäis saada tyhjäkäynti olemattoman pienelle! Sen ymmärrän, että liukasta konetta voi olla pyörillä vaikea saada 50-60m kentälle istumaan ja pysähtymään, mut ei se ehkä vesikoneessa oo se eka haaste :)

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod