Yksipaikkaista experimentalia alle?

Aloittaja px, joulukuu 13, 2014, 06:04:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

px

Heippa vaan kaikille. Olen hyvinkin aloittelija näissä experimental hommissa, ja olen viime aikoina alkanut harkitsemaan halpaa ja kevyttä PPL-koneen hankkimista, tyyliin Jodel D9, Druine Turbulent, Taylor monoplane jne. Käsittääkseni tällaisia lennetään ulkomailla A-luokan koneina PPL lupakirjalla, näin kai myös Suomessa?

-Tiima jota näillä loggaa on "samanarvoista" kuin vaikka tyyppihyväksytyllä Cessna 150:lla?

-Kuinka paljon tämän tyypin koneita lentelee Suomessa, ja kuinka helposti ostettavissa? Myyntipuolella vain yksi ilmoitus, joka yli 2v vanha. Maahantuontikin näyttää olevan aikamoinen rumba ennen kuin pääsee konetta lentämään.

-Lennetäänkö näitä yleisesti ihan autobensalla, vai joutuuko kiltisti maksamaan UL tai 100LL polttoaineesta?

-Mitkä ovat realistiset käyttökustannukset jos lentää, sanotaanko 100-150h vuodessa? Koneen hinta lienee vajaa 10.000e, vakuutukset 500e ylöspäin (?), Trafille muutamia satasia, ja bensaa kulunee noin 10l/h, mutta entä paljonko varata huoltoihin ja hallitilaan jos konetta säilyttää jollain pk-seudun pienkentillä? Minulla ei tietenkään tällä hetkellä huoltolupaa moiseen, mutta tuskin se kovin kallis ole? Auton moottoreita olen kasanut useamman, joten mielenkiintoa ja jossain määrin taitoa löytyy jo ennestään tehdä huollot itse.

Tärkeää on ettei kone mene ultrakategoriaan, sillä tarvitsen konetta hauskanpidon lisäksi tiimankeräämiseen. Ennestään löytyy CPL ym. ja 250 tuntia kokemusta. En kuvittele että lentoyhtiöitä kiinnostaa juurikaan muutama sataa tuntia 300kg painavalla koneella, mutta minua eivät liikennekoneet hirveästi kiinnosta. Minua kiinnostavat työpaikat puskassa vaatii yleensä yli 500h kokemusta, ja tämä tapa lienee selvästi halvempi kuin c150 vuokraaminen 200 tunniksi.
Toki lennonopettaminen, hinaus ja hyppylentäminen kiinnostaa, ongelmana vain että nämä hommat tuntuvat olevan todella niukassa, ja sen verran ajanvievää että nykyisen työn ansiomenetyksinä maksaisi helposti vuokrahinnan cessnasta samalle saadulle tuntimäärälle.

Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus?

Martti Mattila

Oma luuloni ja EAA.n julkaisuista opittu tieto on että autonmoottorilla lennetyt moottorilentotunnit
ovat halvimpia.Toisena Rotax 912,pienenmistä polttoainekuluista johtuen.Kalleimpia ovat Lyc.ja Cont.
minuutit.Tämä kuitenkin johtuu pääosin kalliista peruskorjauksesta,mikä ei kohdallasi välttämättä
haittaa,300h.lisää keski iässä olevaan Lyc.iin ei muuta koneen hintaa mihinkään.Mutta certifioidussa
koneessa kallis homma on vuosihuolto,minkä Experimentalissa voi teettää vaikka koneen myyneellä
rakentajalla.Vakuutusmaksut kun ovat periodi perustaisia,niin intensiivinen lentäminen on edullisinta.
Halvinta varmaan on hakeutua yhteistyöhön parin exp.moottorikoneen omistajan kanssa ja lentää
heidän koneillaan liukkaasti 200h..Voisi kuvitella että referenssinä kannattaa kerätä myös tyyppejä,
joten siinäkin kertyy tiimaa.Todellakin yksipaikkaisuus on hyve,tyhjän istuimen vakuutusmaksu
on kuitenkin jotain.Mitä vakuutukset nykyisin maksavat,voisiko tietävät valaista.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: px - joulukuu 13, 2014, 06:04:21
Tärkeää on ettei kone mene ultrakategoriaan, sillä tarvitsen konetta hauskanpidon lisäksi tiimankeräämiseen.

Ei mikään estä muuttamasta harrasterakenteista ultraa lentokoneeksi. Enemmän niitä rajoituksia ultrissa on mm. sakkausnopeuden suhteen jne. Mittariston minimivaatimuksessa on pieni ero, muttei ylitsepääsemätön tai kallis.
- Pirkka -

kopterikuski

Osta minulta Renegade Spirit, huonoa siinä on vaatimuksiisi nähden kaksipaikkaisuus mutta hyvää siinä ovat allaolevat ns. tundrapyörät, niillä voi harjoitella puskalentämistä.  Mekaanikkona saat siitä kyllä yksipaikkaisen muutostyöluvalla.  Extrabonuksena se on X-rekkarissa ja se on aikoinaan muutettu sellaiseksi nimenomaan PPL -tiiman keräämiseen. Keulilla on nyt 2T 582 Rotax, 12.000€.

px

Kiitti vastauksista! Miten menee tapauksissa jossa kone on X-rekkarissa, mutta voisi olla ultrana, jostain luin että sellaisen koneen tiimaa ei voi laskea hyväksi korkeampaa lupakirjaa varten (enemmän kuin se 10h, vai paljonko olikaan), onko näin myös Suomessa, vai lasketaanko X-tiima aina lekotiimana?

Moinen Spirit on varmaan hauska laite, mutta 2T kone pelottaa kieltämättä hieman näissä, ja lienee aika paljonkin janoisempi (toki tehokkaampikin) kuin vaikkapa volkkarin kone.

Olisi mukava saada jonkinlaisia numeroita vakuutuksista, hallipaikasta ja huoltokustannuksista. Olen haaveillut että löytäisi lentokoneen 8-9000 euron paikkeilla, ja että konetta lentäisi noin 25-30€ tunnissa kaikkine kustannuksineen (150h/vuosi). Onko ollenkaan realistista?

Myös koneen osuuden ostaminen ei ole huono idea, vaikka oma on aina oma. Onneksi asian kanssa ei ole mikään kiire, jotta voi kartoittaa vaihtoehtoja tarkkaan.

LauriT

Olen kuullut joidenkin ultran ympärille koottujen "syndikaattien" kertovan, että jos lentävät noin 200 tuntia vuodessa, niin siitä kehittyisi noin 50 e/h neljän lentäjän voimin.  Vuodet eivät kaikki ole samanlaisia, joskus tulee hieman isompia remppoja ja joskus selviydytäänj ihan perushuolloilla.  Epäilen, että 30 e/h on kovin optimistinen.

px

25€/h tosiaan kun miettii niin ei liene mahdollista, mutta ellei laskelmani ole ihan pielessä, 30e/h pitäisi olla mahdollinen.
Kyseisessä ultrassa taisi olla kaskovakuutus, ja koska useampi lentäjä ja kaksipaikkaisuus nostanee vakuutukset yli 3000e vuodessa. Yksipaikkaisella pakolliset vakuutukset näyttäisi olevan 200e per vuosi, jos 5 vuotta vanhan säikeen hinnat pitävät edelleen jotakuten paikkaansa. Kaskoa en näin halpaan koneen todennäköisesti ottaisi, eroa tässä on jo lähes 15e/h jos lasketaan 200h lentämisellä vuodessa.
Tämän lisäksi en tulisi käyttämään valvottuja kenttiä käytännössä yhtään, joten en myöskään tarvitsisi kausikorttia, Hallipaikan tarvitsisin vain puoleksi vuodeksi, koska toisella paikkakunnalla minulla on halli johon koneen voi laittaa talveksi.
Kokeillaan hieman laskea hintoja 150h/v, korjatkaa missä menee pieleen. Korjaukset tehdään itse, työkalut löytyy ennestään. Koneen osto 10.000 euroa, en ota lainaa enkä laske koneelle pientä mahdollista arvonalenemaa.

Huollot 400e
Vakuutukset (6kk) 200e
Hallipaikka korpikentällä (huhti-syyskuu) 300e (???)
Polttoaine 2250e (10l/h, 1.50e/l)
Eri maksut trafille 200e (???)
Näille tulisi kaiken kaikkiaan hintaa hiuksen verran päälle 22e/h, siinä jos laittaa jemmaan 8€ per lentotunti, eli 1200€ vuodessa kattamaan yllätykset ja kulut mitä en ole ottanut huomioon tässä niin on kulut tasan 30€/h. Meneekö jossain tässä pieleen? Voisi kuvitella että VW:n koneella kun lentää, niin täydellinen koneremppa on aika paljon halvempi kuin 912 Rotaxissa.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: px - joulukuu 15, 2014, 21:30:32
Miten menee tapauksissa jossa kone on X-rekkarissa, mutta voisi olla ultrana, jostain luin että sellaisen koneen tiimaa ei voi laskea hyväksi korkeampaa lupakirjaa varten (enemmän kuin se 10h, vai paljonko olikaan), onko näin myös Suomessa, vai lasketaanko X-tiima aina lekotiimana?

Älä sekoita kone- ja lupakirjaluokkia keskenään. Ei tietenkään ultrakevyellä voi kerätä lentokonetiimaa, kuin juurikin hyväksi laskettavia toisia lupakirjoja varten rajallisesti. Sen sijaan, mikäli muutat ultrakevyen koneen toiseen luokkaan (=lentokoneeksi), niin tällöin sillä kertyy vain ja ainoastaan lentokonetiimaa eikä ultratiimaa. Mitä tahansa ultrakevyttä ei taas pysty muuttamaan lentokoneluokkaan, vaan koneen pitää täyttää lentokoneluokan vaatimukset. Käytännössä tällainen peli onnistuu siis vain (?) harrasterakenteisten (puhutaan usenkin experimentaleista, vaikka jokaisen ultrankin kyljessä moinen teksti komeilee) kanssa.
- Pirkka -

kopterikuski

Ohhoh, tässä on nähtävissä dilemma; mun tarvii saada 150h/v mutta en halua maksaa.  Tunnen yhden experimentalistin joka laittoi koneeseensa uuden Rotax 582 moottorin, lensi sillä 20-30h mutta myi sen sitten puolella hintaa pois ja osti tilalle siihen koneeseen alitehoisen nelitahtisen HKS 700 moottorin ja ainoo peruste moiselle oli 2t vt 4t bensan hinta.  Tällä hetkellä et koskaan etkä mistään saa minkäänlaista lentokonetta hintaan 10.000€ JA jossa olisi Rotax 912.  Rotax 912 moottorila varustettu kone maksaa väh. 20,000€. Osta koneen raato ja koneista siihen VW:n pata ja laita X.rekkariin, vaihda esim. mun koneen 2T Rotax VW:ksi jolloin siitä tulee taatusti yksipikkainen, punnituksen jälkeen.  MUTTA huuhailet mahdottomia laskelminesi.  Sinulla on ulkomailla hankittu CPL Commercial Pilot Licence, sekin vanhenee, kuinka olet hoitanut lupakirjan konvertoinnin. kello käy eli sinäkin vanhenet koko ajan vaikka toteat ei tässä kiirettä ole.  Kyllä sinun pitäisi nopeasti saada se 500h kasaan mikäli ammatttia puskalentämisestä haluat. Olet newbe asialla, kimpan perustaminen on vaikeaa, samanhenkisiä vähän, yksipaikkainen/kaksipaikkainen, millä moottorilla, ylä- vai alataso. Missä säilytetään, kuka hoitaa koneen asiat, miten hoidetaan/ korvataan "käpänderit".  Mistä löydät kaverit jotka luottavat sinuun ja toisinpäin.  Haaveilet kimppalentämisestä, on todella vaikeeta saada edes sata tuntia kesässä (korpihalli 6kk) itsellesi koska muidenkin pitäisi saada lentää. Mitäs sille koneelle tehdään talvella?? Puretaan ja laitetaan säilöön (omakone, kimppakone - sekin maksaa)Lähin korpihalli Vantaalta on kaukana, maksaa sinnenkin meno jos et mene polkupyörällä. Tuolla haaveella sinun pitäisi lentää ympärivuoden.  Tuossa skaalassa pähkäilet bensan hintaa vaikuttimena koko asiallesi, kyllä se lentokone saadaan kuluttamaan 10l/h mutta tyhjäkäynnillä se ei ilmassa pysy ja pyrstötuulta tarvitaan koko ajan noihin lukemiin päästäksesi.  En ole tyrmäämässsä sinua vaikka tämä siltä näyttääkin mutta laskelmasi, arviosi ovat pahasti alikanttiin ja tavoitteet tapissa tuohon budjettiin nähden.  Älä luovuta, ala tutustua porukoihin, saavu kevään experimental talvipäiville ja Kuhmon ilmailutapahtumaan, SIL:n valtakunnalliset tapahtumat ovat olleet organisatorinen fiasko vuosi toisensa perään.  Koko paketti menee juuri noin kuin pimattil kirjoittaa eli mun kone muutettiin X-rekkariin jolloin sillä kertyy vain lentokonetiimaa (CPL-tiimaa) mutta ei ultratiimaa eikä sitä saa lentää UPL-lupakirjalla mutta lättäsit 2T- rotaxin lyttyyn joten se oli siinä sitten tosin on minulla siihen kyllä VW:n moottorikin joka taasen edellyttää muutostyölupaa ja oman ison prosessinsa(mm. moottoripukin hankinta, tosittaminen, koelennot).

hannuvir


px

Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - joulukuu 16, 2014, 08:02:32
Ohhoh, tässä on nähtävissä dilemma; mun tarvii saada 150h/v mutta en halua maksaa.
En odotakaan että tämä olisi ilmaista, sen takia siis kysyn täältä kustannuksia.

Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - joulukuu 16, 2014, 08:02:32
Tällä hetkellä et koskaan etkä mistään saa minkäänlaista lentokonetta hintaan 10.000€ JA jossa olisi Rotax 912.  Rotax 912 moottorila varustettu kone maksaa väh. 20,000€.
Suunnitelmissa ei missään vaiheessa ollut hankkia konetta jossa 912 moottori, käytin sitä vain esimerkkinä hintoja vertaillessani LauriT:n mainitsemalle ultralle ja kymppitonnin LSA:n välissä.


Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - joulukuu 16, 2014, 08:02:32
Sinulla on ulkomailla hankittu CPL Commercial Pilot Licence, sekin vanhenee, kuinka olet hoitanut lupakirjan konvertoinnin. kello käy eli sinäkin vanhenet koko ajan vaikka toteat ei tässä kiirettä ole.  
Käsittääkseni minulla on 100% suomessa hankittu CPL. Vanhenen toki, mutta tarkoitin siinä ettei ole kiirettä, ettei minulla ole paniikkia vaikken saisi konetta hankittua tulevalle kaudelle.


Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - joulukuu 16, 2014, 08:02:32
Olet newbe asialla, kimpan perustaminen on vaikeaa, samanhenkisiä vähän, yksipaikkainen/kaksipaikkainen, millä moottorilla, ylä- vai alataso. Missä säilytetään, kuka hoitaa koneen asiat, miten hoidetaan/ korvataan "käpänderit".  Mistä löydät kaverit jotka luottavat sinuun ja toisinpäin.  Haaveilet kimppalentämisestä, on todella vaikeeta saada edes sata tuntia kesässä (korpihalli 6kk) itsellesi koska muidenkin pitäisi saada lentää. Mitäs sille koneelle tehdään talvella?? Puretaan ja laitetaan säilöön (omakone, kimppakone - sekin maksaa)Lähin korpihalli Vantaalta on kaukana, maksaa sinnenkin meno jos et mene polkupyörällä. Tuolla haaveella sinun pitäisi lentää ympärivuoden.  Tuossa skaalassa pähkäilet bensan hintaa vaikuttimena koko asiallesi, kyllä se lentokone saadaan kuluttamaan 10l/h mutta tyhjäkäynnillä se ei ilmassa pysy ja pyrstötuulta tarvitaan koko ajan noihin lukemiin päästäksesi.
Tiedän olevani newbie, enkä häpeä sitä yhtään. Kysymättä kysymyksiä ei voi koskaan oppia. Edellisessä viestissäni oli kyse pelkästään omistamisesta, eikä kimppaosuudesta. Ainoa mainintani koneen kimppaomistamisesta että se ei ole poissuljettua, kun minulle kerrottiin että se saattaisi kannattaa. Ei siis tässä vaiheessa ota minkäänlaista kantaa kimppaomistukseen.
Ei tietenkään bensan hinta ole vaikuttimena koko asialle, mutta sen tuplaaminen nostaa operointikustannuksia yli 50%, joten tottakai asialla on suuri merkitys. En tiedä kuinka hyvin pitää paikkaansa, mutta mitä ulkomaalaisia foorumeja olen selaillut, niin kyllä kaikki väittävät että heidän noin 300kg yksipaikkaset menee kevyesti juuri siihen 10l/h, jolla saa nopeutta 60-80kt lentokoneesta riippuen. Moottorina 1600 VW.
Kuten taisin mainita, minulla on talveksi oma hallipaikka koneelle, ei tarvitse purkaa eikä maksaa vuokraa talviajalle. Totta on etten laskenut bensakuluja kotoa kentälle ja takaisin, ne toki tulee lisäksi.


Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - joulukuu 16, 2014, 08:02:32mutta lättäsit 2T- rotaxin lyttyyn joten se oli siinä sitten tosin on minulla siihen kyllä VW:n moottorikin joka taasen edellyttää muutostyölupaa ja oman ison prosessinsa(mm. moottoripukin hankinta, tosittaminen, koelennot).
En omasta mielestä lättänyt 2T Rotaxia yhtään mihinkään, minähän vain totesin että hieno kone, mutta 2-tahtisuus pelottaa minua. Eikai siinä mitään väärin että haluaa lentää turvallisesti, mutta taloudellisesti.

En yritä sanoa että laskelmani eivät voi olla väärässä. Toivonkin että minulle osoitetaan olevani väärässä, jottei tulisi kalliita yllätyksiä.

Martti Mattila

Moi,
Anteeksi taas tämmönen turha kommentti,mutta lensin todella halvat 200 tuntia VW.moottorisella mopulla.Mutta
se on "vain"moputiimaa.Mutta VW.n lyömättömyys halpana "kävijänä"tuli selväksi,lopetin valitettavasti sillä
lentämisen kun lapset pilkkasivat rötötötö ääntä.Nyt kun sain LAPL medikaalin,voisin lentää Lappilupakirjan
ja tehdä tai ostaa jonkun KR1-2 ,Sonerain.Kolibrin.Turbulentin.Taylor Monoplanen.Clutton Fred.in.
Oman peltokentän ja hallin takia tarttis olla kyllä ylätaso,vaikka Rans Courier Suzuki moottorilla.Se pitäisi
sitten tehdä LAPL koneeksi ja minulla on kiire 62 vuoden iästä johtuen.Loppuksi on yhdentekevää palaako
bensaa hieman enemmän,niin kuin puhjaalaisten jenkkiautossa,mikä kulutti 14-15 litraa sadalla,ne 14 ja 15l.
piti laskea yhteen.

Martti Mattila

En puutu keskusteluun tuntien statusarvoista,onko lennetty perhosella  vai haukalla.Mutta koska omassa hallussa on
on ollut moottorilerche ja comco c22, tiedän että niillä voi kouluttaa itseään ikään kuin lentäisi vaativammalla koneella
kuin ne oikeasti ovat.Esim.Lerchellä voi lentää lähestymisen ja finaalin 80kmh.ja vielä jarrut auki,jolloin tuntuma ehkä
on kuin raskaammassakin koneessa.Fox c22.on nokkapyöräkone,sillä voi silti harjoitella kannuspyöräkone laskuja
pitämällä nokkapyörän ilmassa mahdollisimman kauan,siinä sitä transitio koulutusta.Joku varmaan keksii lisää simulointi
keinoja haasteellisuden lisäämiseksi,ehkä niitä joskus joillekin syntyy itsestäänkin,kuten ankkurointi puntti perässä
lentoonlähtö.

Arto

Huollot 400e
Vakuutukset (6kk) 200e
Hallipaikka korpikentällä (huhti-syyskuu) 300e (???)
Polttoaine 2250e (10l/h, 1.50e/l)
Eri maksut trafille 200e (???)
En osaa kopioida noita aiempia kommentteja niin hienosti kuin toiset, mutta noihin kustannuksiin voisin muutaman kommentin tuoda.
Pääosin arviosi pitävät paikkansa, mutta varautuisin vielä kaikenlaiseen yllättävään kuluun. Renkaita kuluu, öljyä jne. Kolme huoltoa saattaa viedä enemmän kuin 400 €.
Mutta samoilla linjoilla olen toisten kanssa polttoainekuluista. Tuo 10 l/ h saattaa toteutua pienellä koneella  matkalennolla myötätuulessa, mutta kyllä keskimääräinen kulutus varmaankin on puolet suurempi. Myös vakuutus kannattaa tarkistaa, vaikuttaa aika alhaiselta.
Tietysti jos haluat osoittaa itsellesi tai jollekin toiselle (vaimolle) että lentäminen on halpaa, niin ok. Mutta niitä kustannuksia vaan tuppaa vuoden mittaan tulemaan. Pessimisti ei pety!
Arto

px

Eri koneiden tuntiarvoista voi olla monta mieltä. Toinen näkökulma kun puskalentämisestä on kyse että kummasta on enemmän käytännön hyötyä, 300 tuntia C172 koneella 2500m uudella asvalttibaanalla, vai 300kg koneella matalasuunnistusta ja ruohokenttiä. Loppujen lopuksi tuntivaatimus johtuu hyvin usein firman vakuutuksista jotka nousee selvästi jos lentäjällä esim. alle 500h, tai että paikallinen viranomainen ei myönnä paikallista lupakirjaa ellei hakijalla ole tiettyä tuntimäärää. Näiden kahden seikan takia haluan että lennetty tiima on lentokoneella. Loppujen lopuksi asenne ratkaisee pelin suurimmalta osalta, kunhan ollaan ehdottoman minimivaatimusten yläpuolella.

Kiitos Arto hyvästä palautteesta. On hyvä tietää että peruskulut jotenkuten täsmäävät todellisuuden kanssa. Tuskin kukaan on koskaan ostanut konetta ilman että kulut menisi budjetin yli, joten jos kulut ovat luokkaa 20% yli suunnitellun, niin ollaan onnistuttu mielestäni aika hyvin. :)
Vakuutusyhtiöltä kyselin jo hintoja, ja käskivät pistämään sähköpostia, mutta en saanut vielä vastausta.

px

Nyt sain vastauksen myös vakuutuskuluista, ja lentovastuuvakuutus on 6kk ajalle 169€. Tämä oli minimitariffi, joten sen päälle saattaa tulla jonkinlaista lisää koska ei aiempaa kannuspyöräkokemusta. Kaskoa sitten harkitaan jos ja kun koneen osto on ajankohtainen, lienee 500e/v luokkaa kymppitonnin koneelle.

Toma

Olin siinä uskossa että ainoa vakuutus joka vaihtelee kokemuksen mukaan on kasko. pakolliset vakuutukset kuten vastuuvakuutukset ovat hyvin lähellä "vakiot" vakuutusmeklareiden kesken.
Terveisin
Tom Arppe

teemu

Arto, pitää lentää aina myötätuuleen..?

Arto

Piti ihan tarkistaa koneen vakuutuskirjasta tuota lentokokemusta. Siinä luki pilottien kohdalla näin:
Pilots( Part 4)
Unnamed pilots with PPL/LAPL license
Muistaakseni kauan sitten vakuutusta ottaessani kysyttiin onko lentotiimaa yli 200 tuntia. Mutta tuo maininta taas vaikuttaisi siltä että sillä ei ole väliä.
AA-1:n kolmen kuukauden pakollinen vakuutus näytti olevan 283 €.
Arto

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Arto - joulukuu 22, 2014, 15:48:51
Piti ihan tarkistaa koneen vakuutuskirjasta tuota lentokokemusta. Siinä luki pilottien kohdalla näin:
Pilots( Part 4)
Unnamed pilots with PPL/LAPL license
Muistaakseni kauan sitten vakuutusta ottaessani kysyttiin onko lentotiimaa yli 200 tuntia. Mutta tuo maininta taas vaikuttaisi siltä että sillä ei ole väliä.
AA-1:n kolmen kuukauden pakollinen vakuutus näytti olevan 283 €.

Nyt pitää vain muistaa mistä vakuutuksesta puhutaan, eli

- Lentovastuuvakuutus, vai
- Kaskovakuutus (lentovahinko), vai
- Istuinpaikkavakuutus ?

Näistä vain kaskovakuutuksessa on ollut tiimasta etua.

Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Arto

Tässä tapauksessa on kyse kolmannen osapuolen sekä matkustajan vakuutuksesta.
Näin Joulun alla voi toivotella myötätuulta kaikille ilmailijoille!
Arto

lamsah

-Moi, tässä yksi esimerkki mitä sillä 1-paikkaisella experimentalilla lentäminen maksaa oikeasti (kyseessä PIK-11 kone):
Kone rakennettu pikaisesti eri tahojen toimesta vuosien 1975-2012 välillä. En tiedä paljonko rahaa palanut, mutta  minulla meni suunnilleen 10000 €, kone oli tässä vaiheessa n. 50% valmis. Sanotaan, että kone maksoi minulle siis 10000 € ja n. 1200 työtuntia.
Koneen vuosivakuutus ilman kaskoa: 330 €/vuosi
Hallipaikka: 600 €/vuosi/EFLA
Rekisterimaksu trafi: 60 €/vuosi
lentokelpoisuudenvalvontamaksu 100 €/vuosi
kotikenttämaksu EFLA 300 €/vuosi/EFLA
Öljy maksaa saksasta: n 8 €/litra, sitä kuluu n. 10 litraa (jos lentää 50 h, sis huollot) sanotaan 100 e/vuosi
Huollot on olleet toistaiseksi aika halpoja, koska koneella lennetty uudesta asti vasta 50 h ja vuosihuolto tehty kerran, joten en laske tälle tässä hintaa, otetaan jokin esim 5€/tunti yllättäviin maksuihin.

unohtuiko jotain? Koneella siis kiinteät vuosimaksut 1390 €/vuosi, lensi tai ei. ei siis sisällä vuosihuoltoa. Aika paljon on kiinni siitä hajoaa mitään vai ei. Olen lentänyt koneella nyt 50 h vuoden aikana. kulutus on n. 11 l/h 175 km/h tai 15 l/h/195 km/h (moottori continental a65). otetaan vaikka tuo 15l/h vertailukohdaksi, tulee bensan tuntihinnaksi 24 € (1,6 € x 15 l/h).
yhteensä siis:
1390/50 = 27,8 € + 24 € = 51,8 €/h ilman pääomakuluja. Jos otetaan pääomakulut mukaan, hinta nouseekin jo toistaiseksi 10000/50 = + 200 € /tunti = yhteensä koneen pito on minulle maksanut nyt siis 251,8 €/tunti.
Nykyisessä taloustilanteessa ei koneet oikein käy kaupaksi. Koska aikomasi kone on vielä X-kone, on sen myynti paljon vaikeampaa, koska käytännössä sinulla on vain suomen markkinat käytössäsi. Mutta, joka tapauksessa suosittelen experimetal harrastusta. Käy talvipäivillä, fly-inn:ssä (vaikka autolla), siellä tapaa porukkaa, näkee koneita jne. Onnea yritykselle.
PS. C150 vuokraaminen (tms) ei välttämättä ole huono vaihtoehto, sillä siinä ei ole tuota koneesta aiheutuvaa lisävaivaa. Isompia tuntimääriä voi sitäpaitsi saada ihan järkevällä hinnalla. Kannattaisi yrittää neuvotella "kuiva hinta" jolloin voit vielä omalla lentotavallasi säästää tällöin enemmän. Itse voisin miettiä ko. diiliä, piperin tai cessnan osalta

Antti 
T: Antti Kääriäinen

LauriT

Kiitokset selkeästä ja ilmeisesti varsin totuudenmukaisesta ja realistisesta kulujen kuvauksesta. Vaikka en tässä vaiheessa ole experimentaalia hankkimassa, antaa tämä kyllä hyvän kuvan siitä, miten lentokustannukset syntyvät. 
Sopivassa kimpassa pääomakulut ja kiinteät kulut tietenkin tasoittuvat, ja mikäli porukka on sillä tavalla erilaisista lentäjistä koostunut, että kaikki eivät halua lentää vain viikonloppuina ja tehdä matkalentojaan juhannuksena, niin koneesta pitäisi varsin sopuisasti saada irti noin nelinkertainen lentotuntimäärä, joka pudottaa kiinteät kustannukset jo paljon siedettävämmälle tasolle, jolloin lentotunnin hinta saattaa pudota alle 100 euron, mikä lähentelee jo ultrakerhojen luokkaa 80 e/h olevia kusannuksia.  Ilman sopivaa kimppaa tulisi kyllä mieleen lähteä neuvottelemaan jonkun konetta vuokraavan kanssa jostain "pakettituntihinnasta". 

px

Kiitos lamsah:lle todella hyvästä erottelusta! Ilman suurempia yllätyksiä ja 150h/v koneellasi olisi siis 35e/h luokkaa tiimankeräystehoilla, mikä on edelleen ihan kohtuullinen hinta.
Mitä katsoin vuokraushintoja, niin halvimman c150 pommin saa rapakon toisella puolella 55e/h märkänä (100h paketti), kun matkakulut ja kaiken muun laskee päälle niin hinta on noin 70e/h, tähän kuitenkin kun laittaa kuukauden majoitukset päälle niin alkaa olemaan satasen luokkaa tunnilta. Sata tuntia mopossa kuukauden aikana ei ole kuitenkaan kovinkaan nautinnollista.

lamsah

Näinhän se menee. Nimimerkillä itse istun mopossa 150-200 tuntia joka vuosi....
T: Antti Kääriäinen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod