ADS-B Suomessa

Aloittaja jpkinos, joulukuu 11, 2014, 07:30:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jpkinos

Täällä Jenkkilässä ADS-B tekee kovasti tuloaan ja RNAV/GPSS lähestymiset on jo olemassa lähes joka kentälle. Missä mallissa nämä asiat ovat Suomessa tällä hetkellä? Onko ADS-B in saatavilla jo käytännössä joka paikassa ja saako sitä kautta Suomessakin jo tosiaikaista liikennetietoa ja sää-tutkakuvaa koneeseen ilman lisämaksuja samalla tavoin kuin USA:ssa? Kannattaako ottaa Stratus II mukaan Suomen reissulle?

Toma

Aikataulu tuon suhteen näyttää tältä:

Ilmailun valvontalaitejärjestelmät
- ATS palvelussa tutkavalvonnan lisäksi hankitaan valvontalaitteistoja (MLAT / WAM ja ADS-B).
Laitehankinnat ja asennustyöt suoritetaan seuraavalla aikataululla:
- Länsi-Suomi 2013
- Pohjanmaa 2013
- Lappi 2014
- Itä-Suomi 2015
- 2015 laitteistoasennusten ja hyväksynnän jälkeen saavutetaan ADS-B valmius, ilma-alusten
laitevaatimus asetetaan erikseen 2020+
- ES 1090 MHz tukee ADS-B laitteistoja
- Toisiotutkavastaajat tukevat MLAST / WAM laitteistoja

http://www.trafi.fi/filebank/a/1340619231/a1673131f655c2e19bdd130135da5095/9945-NAV_SUR_esitys_20062012_lausuntokierrokselle.pdf
Terveisin
Tom Arppe

jpkinos

Kiitos vastauksestasi Tom.

Tulkitsen tätä siten että johonkin aikaan 2015 aikana ADS-B toimintoihin liittyvät maalaitteet tulevat käyttöön, vielä ne eivät ole joten ADS-B in laitteet lentokoneessa eivät hyödytä suomalaisilmailijaa kotimaassa vielä lainkaan.

Millaista hyötyä niistä sitten systeemin käynnistyttyä tulee olemaan ilmailijalle jolla on esimerkiksi tuollainen Stratus II ja ForeFlight iPadissa? Tuleeko sieltä esimerkiksi säätutkakuvaa ja notameja yms. rajoitus- ja muuta tietoa tosiajassa niinkuin tämä jenkkisysteemi tarjoaa tänä päivänä? Tuo tosiaikainen säätieto taitaa olla se suurin innoittaja ihmisille täällä hankkia kyseisiä laitteita. Toiseksi suurin on tosiaikainen tieto lähiympäristössä olevasta ilmaliikenteestä, jonka tosin saa luotettavaksi ja kaiken kattavaksi (kaikki=koneet joissa C-ponderi tai parempi) vasta kun on asentanut koneeseensa ADS-B out laitteet. Näihin kysymyksiin en löytänyt vastauksia liitteeksi laittamastasi dokumentista, olisi mukava tietää mita tuo ADS-B sitten aikanaan tuo tullessaan.

jpkinos

Eikö kukaan oikeasti tiedä mitä hyötyä yleisilmailijalle Suomessa ADS-B:stä sitten tullessaan tulee olemaan?

Seppo Koivisto

Ilmeisesti ei saada mitään, sillä USA:ssa palvelut tulevat rinnakkaisesta järjestelmästä, joka ei ole Euroopassa käytössä.
http://www.trig-avionics.com/adsb.html

jpkinos

Voisikohan asialle tehdä jotain?
Johtuen noista isoista USA:n markkinoista tuollaisia kannettaviakin ADS-B in laitteita tuolla lisätaajuudella on varsin kohtuullisin kustannuksin saatavissa, näytöksi riittää iPad ja näyttää että Suomessakin on varsin kattava realiaikainen doppler-tutkakuva olemassa. Kaikki asiaan liittyvä tekniikka on olemassa ja saatavilla.
Luullakseni olisi jokseenkin kohtuullinen vaatimus ilmailijoilta pyytää ilmailuviranomaista järjestämään tuo tutkakuva saataville pikkukoneisiimmekin ilman lisäkustannuksia, varsinkin kun jokatapauksessa me ilmailijat joudumme maksamaan tavalla tai toisella nuo ADS-B out laitteet koneisiimme jossain vaiheessa. Lentoturvallisuus paranee merkittävästi kun näkee lähes tosiajassa muun liikenteen lisäksi miten pahimman sään voi kiertää tai sitten sen että on parasta kääntyä takaisin kun kiertäminen ei näytä turvalliselta.

Hyvää uutta vuotta toivottaen,
JP

Raaka

Lainaus käyttäjältä: Toma - joulukuu 11, 2014, 09:19:54
http://www.trafi.fi/filebank/a/1340619231/a1673131f655c2e19bdd130135da5095/9945-NAV_SUR_esitys_20062012_lausuntokierrokselle.pdf

Tämä Trafin julkaisu Ilmailun navigaatio- ja valvontalaitejärjestelmien strategia Suomessa vuosille 2012-2030 keskittyy lennonjohtoon ja lennonvalvontaan. Ei siinä juuri mietitä, mitä "palveluita" voitaisiin ilmailun harrastajille tarjota.

Pääidea näyttää olevan päästä nykyistä tarkemmin selville ilma-alusten sijainnista, jotta näiden porrastusta voidaan tihentää ja ilmatilaa siten käyttää tarkemmin hyödyksi, jolloin (lentoasemien) välityskyky kasvaa.

ADS-B on yksi tuota ideaa palveleva tekniikka, mutta se vaatii laitteita, joita privaattikoneissa ei tällä hetkellä ole. Trafin strategiassa niitä tullaan vaatimaan aikaisintaan vuodesta 2020 eteenpäin. Veikkaan, että vaatimukseksi tulee pelkkä ADS-B "out".

Toinen tekniikka, MLAT/WAM, puolestaan perustuu nykyisiin transpondereihin, ja niitähän on kai Suomessakin aika paljon. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta minusta näyttää siltä, että MLAT/WAM voi tulla Suomessa käyttöön piankin, kuitenkin niin, että harrasteilmailija ei sitä juuri huomaakaan.

(Muuten: onkohan Trafin julkaisun käsite MLAST/WAM painovirhe tuon S:n osalta?)

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod