Zahnkranz

Aloittaja Martti Mattila, marraskuu 28, 2014, 20:59:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Eli ns.Starttikehä,kohtalo on siunannut minua suunnattoman tyhmyyden lisäksi(isäni oli vielä lisäksi maanviljelijä)
myös järjettömällä hingulla muuttaa kaiken maailman moottoreita keveiksi potkurinpyöritys laitteiksi.
Siihen tarkoitukseen kerään kaikki eteen tulevat moottorien vauhtipyörät voidakseni tarpeen tullen poistaa niistä
hammaskehän,asennettavaksi starttikehäksi syntyvään voimalaitteeseen.Trabantissa minulla on ulkohalkaisijaltaan
21cm.hammaskehä.Adoptoitu jostakin venemoottorista,luulin omistavani kaksi vastaavaa kehää Archimedes Penta
20hv. mutta hammastus onkin harvempaa sorttia,eikä siihen sovi nykyajan starttien hampaat.VW.moottoreitakin
oli kahdella eri hammajaolla,harvempi se vanhempi.Jos havaintopiirissäsi on tällainen noin 21cm.halkaisijallinen
hammakehä,tiheällä hammastuksella,etäisyys hampaan keskeltä keskelle noin 10mm.Ostan sen.
Hammaskehän saa vanhasta vauhtipyörästä irti tukemalla se oikein ja lämmittämällä kaasulla tai sähköllä 250 C.
asteiseksi,jolloin se pitenee ja vauhtipyörä putoaa sisältä pois,voi myös hieman kopauttaa.Jotkut myös sorvaavat
vauhtipyörän pois,kehän sisältä.Hoidan itse irroituksen.On aivan turhaa etsiä automaattivaihteistoisen moottorin
vetolevyjä,kun sen voi tehdä itse,tarvitaan vain hammaskehä,pellin sisäpuolelle voi teettää osaavilla,kehät on
se kynnys kysymys.Tietysti hammaskehänkin voi teettää,mutta ei ole budjettimoottoreissa kannattavaa.
martti piste mattila at jippii.fi
Kiitos mielenkiinnosta.

Martti Mattila

Korjaus,eli se liian harva on 10mm.jaolla.Tarve on 7-8mm.jaolla.Yritän myös tehdä isompi hakaisijaisesta 21 senttisen,
poistamalla pätkän ja pyörittäen sen 3mm.levyn ympärille.saas nähdä tuleeko riittävän laadukas.
martti

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod