Ultran lupakirjan oikeudet

Aloittaja Rupeli, marraskuu 13, 2014, 19:16:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rupeli

www.trafi.fi/filebank/a/1413273976/1e8f87fb9c0dc7c4abfc4af0deac9a05/15551-PEL_M2-70_2014_fi.pdf


Pitääkö tuo (PEL M2-70) paikkansa että 24 kk:n aikana oltava:

1) vähintään 12 tuntia lentoaikaa ilma-aluksen päällikkönä, mukaan lukien 12 len-toonlähtöä ja laskua, ja
2) kokonaislentoajaltaan vähintään yhden (1) tunnin pituisen kertauskoululennon lennonopettajan kanssa.

markok

Kyllä kai se paikkansa pitää kun tuo mitä olet kopioinut on suoraan määräyksen tekstiä. Miksi ei pitäisi paikkaansa?

hannuvir

Ja tuossa vielä mihin mennessä tunnit ja koululento on suoritettava.

9 SIIRTYMÄSÄÄNNÖKSET
9.2 Kohdassa 4.2 vaaditut viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset on täytettävä viimeistään 31.12.2015 mennessä.

Raaka

Lainaus käyttäjältä: Rupeli - marraskuu 14, 2014, 19:33:41
Ihmetyttää vain että esim. 200 tuntia/24kk lentomäärä ei oikeuta pitämään oikeuksia voimassa ilman lennonopettajan ottamista kyytiin joka toinen vuosi.
Mutta henkilö joka ei ole lentänyt kahtatoista tuntia tai ei ollenkaan pitää oikeudet tuolla suoritetulla tarkastuslennolla.
(Pitkä lentokokemus ja lentotuntimäärä ei siis meinaa mitään vs tarkastuslento.)

Ei tuossa minusta ole mitään ihmeellistä. Jos joku esimerkiksi ajaa autolla 100 tuntia tien vasenta puolta, niin se osoitttaa huonompaa ajotaitoa kuin 5:n minuutin ajo tien oikeata puolta.

4trade

Lainaus käyttäjältä: Raaka - marraskuu 14, 2014, 23:44:22
Lainaus käyttäjältä: Rupeli - marraskuu 14, 2014, 19:33:41
Ihmetyttää vain että esim. 200 tuntia/24kk lentomäärä ei oikeuta pitämään oikeuksia voimassa ilman lennonopettajan ottamista kyytiin joka toinen vuosi.
Mutta henkilö joka ei ole lentänyt kahtatoista tuntia tai ei ollenkaan pitää oikeudet tuolla suoritetulla tarkastuslennolla.
(Pitkä lentokokemus ja lentotuntimäärä ei siis meinaa mitään vs tarkastuslento.)

Ei tuossa minusta ole mitään ihmeellistä. Jos joku esimerkiksi ajaa autolla 100 tuntia tien vasenta puolta, niin se osoitttaa huonompaa ajotaitoa kuin 5:n minuutin ajo tien oikeata puolta.

Mielestäni kaveri mikä ajaa 100 tuntia vasenta kaistaa osaa ajaa todella hyvin....on meinaan väistelemistä enemmän tarjolla kuin oikeaa kaistaa käyttävillä koko ajouransa aikana.

Nuo tarkkarit isoilla vuositunti määrillä on tyypillistä ilmailussa olevaa kuraa. Lupakirjoissa on vielä eroja toisiinsa noiden suhteen. Edustaa päätöntä päättämistä siellä missä noita sorvataan....

Tuossa pitäisi olla joku järkevä raja, jolla tarkkareista pääsee eroon. Jos noita paljon lentäviä pitää tarkastaa parin vuoden välein, sehän vaan kertoo kuinka tuossa lajissa ei voi lentotaito kehittyä viranomaisen mielestä. Ultrapilottia pitää siis valvoa tiukasti....mahtaa olla alkeellinen olento  ;D
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Mikhou

Lainaus käyttäjältä: Rupeli - marraskuu 14, 2014, 19:33:41
Lainaus käyttäjältä: markok - marraskuu 13, 2014, 20:46:22
Kyllä kai se paikkansa pitää kun tuo mitä olet kopioinut on suoraan määräyksen tekstiä. Miksi ei pitäisi paikkaansa?

Ihmetyttää vain että esim. 200 tuntia/24kk lentomäärä ei oikeuta pitämään oikeuksia voimassa ilman lennonopettajan ottamista kyytiin joka toinen vuosi.
Mutta henkilö joka ei ole lentänyt kahtatoista tuntia tai ei ollenkaan pitää oikeudet tuolla suoritetulla tarkastuslennolla.
(Pitkä lentokokemus ja lentotuntimäärä ei siis meinaa mitään vs tarkastuslento.)

Mitä siinä häviää, että käy jatkossa vähintään kerran/24kk lennonopettajan kanssa tunnin lennolla ?

Nythän tällä uudella PEL M2-70 ollaan linjassa EASAn kanssa, kuten PPL/LAPL.

4trade

Lainaus käyttäjältä: Mikhou - marraskuu 15, 2014, 01:35:56
Lainaus käyttäjältä: Rupeli - marraskuu 14, 2014, 19:33:41
Lainaus käyttäjältä: markok - marraskuu 13, 2014, 20:46:22
Kyllä kai se paikkansa pitää kun tuo mitä olet kopioinut on suoraan määräyksen tekstiä. Miksi ei pitäisi paikkaansa?

Ihmetyttää vain että esim. 200 tuntia/24kk lentomäärä ei oikeuta pitämään oikeuksia voimassa ilman lennonopettajan ottamista kyytiin joka toinen vuosi.
Mutta henkilö joka ei ole lentänyt kahtatoista tuntia tai ei ollenkaan pitää oikeudet tuolla suoritetulla tarkastuslennolla.
(Pitkä lentokokemus ja lentotuntimäärä ei siis meinaa mitään vs tarkastuslento.)

Mitä siinä häviää, että käy jatkossa vähintään kerran/24kk lennonopettajan kanssa tunnin lennolla ?

Nythän tällä uudella PEL M2-70 ollaan linjassa EASAn kanssa, kuten PPL/LAPL.

Vapautensa harrastaa tässä viranomaisvalvonnan luvatussa maassa. Toki tuo ei haittaa jos tuollaisesta tykkää...
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Raaka

Lainaus käyttäjältä: 4trade - marraskuu 15, 2014, 00:20:53
Mielestäni kaveri mikä ajaa 100 tuntia vasenta kaistaa osaa ajaa todella hyvin....on meinaan väistelemistä enemmän tarjolla kuin oikeaa kaistaa käyttävillä koko ajouransa aikana.

Näinhän se vasemman laidan käyttäjä ehkä ajattelee. Hänelle ei tule mieleen, että hän pärjää siksi, että muut tien käyttäjät väistelevät häntä.

markok

Tämän kertauskoulutus/tarkkaripakon tarkoitus on karsia hiljakseen kehittyneitä vääriä menetelmiä pois, niitä alkaa syntymään tyypillisesti omalla koneella mahdollisesti paljonkin lentäville. Koneen käsittelytaito voi olla hyväkin mutta se ei kerro kaikkea kuinka turvallista touhu todellisuudessa on. Kerhon koneella kerhoympäristössä lentävillä tämä ei ole niinkään ongelma.

Mikhou

Lainaus käyttäjältä: Rupeli - marraskuu 15, 2014, 09:20:16
Lainaus käyttäjältä: Mikhou - marraskuu 15, 2014, 01:35:56
Mitä siinä häviää, että käy jatkossa vähintään kerran/24kk lennonopettajan kanssa tunnin lennolla ?
Nythän tällä uudella PEL M2-70 ollaan linjassa EASAn kanssa, kuten PPL/LAPL.

Ei mitään, voihan sitä suorittaa tarkastuslennon vaikka kerran kuussa niinkuin lentotukialuslentäjät.
(Ei tähän tarvi sekoittaa mitään EASA/PPL- juttuja koska nyt puhutaan kansallisista määräyksistä.)

Itse vain tulkitsen asian niin että minusta on tullut kokemuksen myötä huonompi lentäjä ja minun toimintaan ei ilman tarkkailua enään luoteta.
Mutta eihän tätä määräystä tarvi noudattaa kun lopettaa lentämisen, samalla lentoturvallisuus paranee johon tässä pyritään.

Miksi UL-lentäjää täytyisi kohdella eritavalla, kuin PPL-lentäjää ? 

Aiemmin näin oli, nyt ollaan linjassa eri lupakirjaluokkien kanssa. Samassa ilmatilassa me kaikki lennämme ?

Martti Mattila

Voi olla että omalla peruskorjausta muutenkin odottavalla koneella,otetaan enemmän riskejä kuin kerhokoneella.
Tai sitten ei,voihan olla että sillä hyvällä ja hyvinvakuutetulla kerhokoneella lennetään paikkaan missä ei ole
kunnon pakkolaskumahdollisuuksia,esim.vesistöt,maakoneella.
Oliko kevytilmailulla tarkoitus keventää byrokratiaa,vähentää pakkoliikkeitä.Vai tuntuuko turvalliselta kun Traristinen
Trafistinen instanssi pyörittää mahdollisimman paljon.Olen tiukasti ilmatilan käytön tuntemis velvollisuuden takana,
mutta muuten tämä tarkastaminen lisää turvallisuutta sillä että taas osa porukasta tuumii"antaa olla"koko lentäminen.
Martti

viper

UL-luokassahan on jo olemassa muutama sellainen rajoite (65 km/h sakkausnopeus, MTOW 450 kg), joilla oli alunperin tarkoitus mahdollistaa kevyempi säätely ja yksinkertaisempi sekä edullisempi operointi. Näistä syistähän koko UL-luokka on syntynyt. Nyt tuntuu siltä, että nämä jo olemassa olevat rajoitukset ovat jo tavallaan unohdettu ja "keksitään uudelleen PPL-lentämistä". Lienee osin näistä lisääntyneistä vaatimuksista johtuen hommaa keksitään maailmalla taas uudelleen, kuten esimerkiksi Saksassa, johon on syntynyt kevyemmin säädelty 120 kg -luokka. 
Enemmistö UL-onnettomuuksista on viime aikoina syntynyt kellukekoneilla, mielestäni olisi riittänyt jos niillä operoiville olisi vaadittu säännöllinen kertauskoulutus. Tai mahdollisesti lisäksi matkustajia kyytiin ottaville. Näiden vaatimusten ulkopuolelle olisi pitänyt jättää edes yksipaikkaisilla ultrilla operoivat.

juhan

Ei kait tuo vaatimus koululennosta mikään ongelma ole. Itse olen lentänyt jo usean vuoden 100-200h/v ja ihan mielelläni lähden koululennolle opettajan kanssa. Positiivista tässä kuitenkin on, että tämä kenties kannustaa näitä muutaman tunnin lentäjiä parempaan aktiivisuuteen. :thumbsup:

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod