Mittareita - mistä?

Aloittaja Raaka, lokakuu 31, 2014, 18:11:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Raaka

Minua(kin) on alkanut kiehtoa lentokoneen rakentaminen, ja olen yrittänyt selvitellä, mitä kaikkea kamaa tarvitaan ja mistä sitä saa. Aikamoinen arvoitus on mittarit. Ajatellaanpa seuraavaa kokoelmaa:
  nopeus
  korkeus
  variometri
  kaarto/kallistus, kuula
  kierrosluku
  öljynpaine
  jäähdytysveden lämpö
  sylinterikannen lämpö
  akun jännite
  kompassi
  kello

Ihan kaikkia ei ehkä tarvita, mutta: kuka näitä valmistaa? Kuka myy? Viitsisikö kukaan kertoa?

Tarkennus: minua kiinnostavat analogiset mittarit.

AI niin, ja sitten on tietysti vielä radio(t)kin selvittämättä.

Kiitos vihjeistä!

Jari Lindevall

Kotimaasta kannataa kysyä :

Aerotechosta : http://www.aerotecno.fi

tai Windcraftilta : http://www.windcraft.fi

Ulkomailta tilatessa saatat jäädä yksin, jos on propleemia.

Kekkuli

http://aircraftspruce.com/ tai euroopasta http://aircraftspruce.de (ei tullia, yksinkertaistaa, mutta lisää hintaa)

tuomoh

Mikäli Rotaxista on kyse, niin koko Scandinavian jakelusta vastaavalta Lyconilta löytyy. Ei tule probleemia...

http://lycon.se/ps/category.php?id_category=250

-Tuomo

Martti Mattila

Tulipa mieleen aika, jolloin itse olin uusi lentokoneenrakentaja,ikää siinä 22v.kohde Röhnlerche Ka.4n
muuttaminen moottoripurjehtijaksi eli moottorilentokoneeksi, jolla saattoi lentää itsenäisesti,
ilman kallista PPL.ää tai ilman kerhon purjelentokonetta ja liutaa kerholaisia apuna.Projektiaihiossa
oli jo kaikki lennonvalvontamittarit mukana,vain moottorinvalvonta ja polttoaineen määrämittari
puuttui.Niitä oli autotarvikeliikkeistä saatavissa.Mieleenjääneenä vaikeutena koin bensiinin vedeneroitin/
suodatin eli gascolaattorin löytämisen.Se tehtiin itse öljypolttimen suotimen yläosasta uudella kuppiosalla.
Toinen työläs osio oli pyöräjarrut ja kannuspyörä.Aircraft &Sprucesta tai muista Ameriikan narikoista
ei ollut hajuakaan.Niistä puutteista jäi trauma,nyt kerään ja teen jatkuvasti vanne-jarruyhdistelmiä,
huudan Ebaysta gascolaattoreita,hitsaan alumiinisia polttoainetankkeja mittarit ei niinkään kiinnosta,
pulmista pienin.Mitä yritän sanoa on että nyt on tarvikepuolella helpompaa kuin koskaan,
kielitaito tietysti auttaa,noin 500%.Vaikka ranskaa en osaakaan,arvaan että carburant 32L.
ei tarkoita kaasuttimen tilavuutta,vaan polttoainesäiliön tilavuutta.Myös muut suureet avautuvat
laatujen kautta.Taustani rakentamiseen oli melkeinpä hyvä,eli kaasuhitsaustaitoinen,autonasentajan
koulutuksen saanut,televisiosta Englantia oppinut ja lapsenmielisen innostunut.Joista jälkimmäinen
ominaisuus oli tärkein.Ja vihje,jos kerrot projektistasi muille,varaudu siihen että valmistumista kysytään
riittävän usein.Eräskin kysyi aina "onko lentokone valmis hjo"kotikieli Espanja,kyllä jätkä näytti pettyneeltä
kun kerroin että on jo lennetty.
Martti

peksa

http://www.lasaero.com/site/ tuolta tullu hommattua kaikenlaista. Yleensä edullisempi ku spruce eu.

Kari Talvio

Jos Rotaxin moottoria meinaat hankkia, nin eiköhän nuo moottorinvalvontamittarit kuitenkin kannata ostaa moottorin mukana Pertiltä Aerotecnosta, nin anturit ja mittarit keskustelevat "samaa kieltä".
Muille mittareille hyviä paikkoja yllä onkin ehdoteltu.
Kari Talvio, Tampere

Raaka

Lainaus käyttäjältä: Kari - marraskuu 02, 2014, 20:30:08
Jos Rotaxin moottoria meinaat hankkia, nin eiköhän nuo moottorinvalvontamittarit kuitenkin kannata ostaa moottorin mukana Pertiltä Aerotecnosta, nin anturit ja mittarit keskustelevat "samaa kieltä".
Muille mittareille hyviä paikkoja yllä onkin ehdoteltu.

Toistaiseksi haaveena on rakentaa lentokone siten, että rahaa kuluu enintään se, mitä (uusi) Rotaxin moottori maksaa. Siis haaveena.

Dick Gylfe

Meiltä löytyy kaikki tarvittavat mittarit, radiot ym: www.kevytilmailu.com

Oy DG-Products Ab
Dick Gylfe

Seppo Koivisto

Edulliset höyrymittarit ovat näköjään nykyisin kiinalaisia. Aircraft Spruce myy niitä nimellä Falcon Gauge (Wultrad, Inc.). Eurooppalaiset kaupat myyvät nimettömiä mittareita, mutta ilmeisesti niiden valmistaja/tukkuri on Lion Orient Trading Limited (Mingda Aircraft Instruments). Molemmat varmaan tulevat samasta tehtaasta.
http://www.falcongauge.com/
http://www.ming-da.com/product.htm

Korkeusmittareissa on ainakin joskus ollut ongelmia vuotavan juotoksen kanssa. Projektikoneessa muutaman vuoden käyttämättä kiinni ollut mittari näyttääkin maassa 10 000 jalkaa ja takuuaika on ohi.
https://groups.google.com/forum/#!topic/rec.aviation.homebuilt/K57IfGqC-0M
http://www.vansairforce.com/community/archive/index.php?t-30698.html

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod