Kuormitustesti

Aloittaja Raaka, lokakuu 27, 2014, 10:30:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Raaka

Siellä täällä lentokoneenrakennusaiheisissa lähteissä on juttua ja kuvia kuormitustesteistä, joissa runko tuetaan ja siiville kasataan hiekkasäkkejä, ja/tai sitten tuetaan siivet ja kasataan säkit rungolle:


Jos haluaa hyväksyttää experimental-koneen lentokelpoiseksi Suomessa, niin pitääkö sille olla tehty tällaiset testit? Tai ainakin jollekin samanlaiselle koneelle, joskus, jossakin? Kysyn, kun en vielä oikein ymmärrä, mitä kaikkea käsitteeseen "lentokelpoisuus" kuuluu.

4trade

Ei tarvitse olla kuormitustestejä, mikäli kone rakennetaan piirustusten mukaan vanhoista, hyviksi havatuista piirustuksista tai rakennus sarjasta.

Rakenteet täytyy uusissa konemalleissa (mikäli itse suunittelet) todentaa tuolla kuormitus testillä tai matemaattisilla laskuilla.

Tuossakin kuvassa nuo säkit on oikeaan kuormitukseen nähden ladottu vähän miten sattuu. Painon jakautuminen pitää vastata oikeaa lentotilannetta, että tuollaisesta on mitään hyötyä.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

lamsah

Kyllä tuo nyt aika luotettavan tuloksen antaa....
T: Antti Kääriäinen

Markku Hiedanpää

#3
Lainaus käyttäjältä: lamsah - marraskuu 27, 2014, 20:03:53
Kyllä tuo nyt aika luotettavan tuloksen antaa....

Tämä kuormitustavalla ei oikein saada huomioitua siiven vääntöä (pussien epätarkka sijoittelu jänteen suunnassa), joten tulos ei kuvaa todellista lennolla tapahtuvaa kuormitusta.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

lamsah

eittämättä tässä tapauksessa, mutta itse en katsoisi välttämättä huonona käytäntönä tuota rasitustestiä, joko lentäen tai staattisesti. Eipä staattisesti kotikonstein täyisin aitoa vastaavaa tilannetta saa koskaan aikaan.
T: Antti Kääriäinen

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: lamsah - marraskuu 27, 2014, 21:45:41
eittämättä tässä tapauksessa, mutta itse en katsoisi välttämättä huonona käytäntönä tuota rasitustestiä, joko lentäen tai staattisesti. Eipä staattisesti kotikonstein täyisin aitoa vastaavaa tilannetta saa koskaan aikaan.

Ei ne kotikonstit huonoja ole, mutta vähän epätarkkoja ja niiden vaarana voi olla tahaton osan ylikuormitus testin aikana.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Toma

Pakko laittaa tämä meidän aikoinaan tekemämme Renegaden moottoripukin kuormitustesti. Kaikki kaverit oli käytössa saadakseen pyrstöä alas ja painot (jotka muuten oli panssaraivaunun telaketjun laakereiden kiinnitysheloja) ilmaan, joten ei jäänyt muuta mahdollisuutta kun kuvata se videona. Tuo vastasi 6G kuormaa


OH-U188 moottoripukin koeponnistus
Terveisin
Tom Arppe

4trade

LainaaEi ne kotikonstit huonoja ole, mutta vähän epätarkkoja ja niiden vaarana voi olla tahaton osan ylikuormitus testin aikana.

Tuota samaa aiemmin ajattelin itsekkin. Tahaton ylikuormitus voi heikentää tai rikkoa siiven sisältä jotain mitä ei pääse enää näkemään. Nuo siipikuormitus testit tehdään suunittelijoiden toimesta osille jotka menee kuormituksen jälkeen roskiin.

Tuollainen testikuormitus toimii hyvin runkojen ja runkopukkien osalta, jossa kuorman kantaa putki, eikä laaja siipipinta ala.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

lamsah

joo, ylikuorma saattaa tuhota jotain, mutta kuka idiootti ylikuormittaa koneensa? kyllä koneen pitää kestää normaali design loadit, jotka monesti ovat jopa 1,5 x max.
T: Antti Kääriäinen

4trade

Lainaus käyttäjältä: lamsah - marraskuu 28, 2014, 02:10:04
joo, ylikuorma saattaa tuhota jotain, mutta kuka idiootti ylikuormittaa koneensa? kyllä koneen pitää kestää normaali design loadit, jotka monesti ovat jopa 1,5 x max.

Tässä olikin kyseessä tuon epätasaisen kuormituksen rasituksen jakaantuminen siipipinta alalla. Se kun on hankala saada riittävän tasaisesti aikaan ja mikäli se ei ole tasainen, tuonne siipeen tulee noilla säkeillä pistekuormituksia ja kuorman epätasaista jakaantumista mikä voi vääntää tai rikkoa jotain sieltä.

Vaikka säkkien paino on suuniteltujen kuormien sisällä, ei se tarkoita ettei sinne pääse muodostumaan siitä huolimatta ylikuormaa.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Jari Lindevall


4trade

Lainaus käyttäjältä: Jari - marraskuu 29, 2014, 21:10:52
Tässä Dovan Skylark kuormitustestiä;


https://www.youtube.com/watch?v=Z1MRaFh3vCo

Taitaa olla laskutelineen tiputustesti ennemminkin....
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Raaka

Lainaus käyttäjältä: Toma - marraskuu 27, 2014, 22:18:57
Pakko laittaa tämä meidän aikoinaan tekemämme Renegaden moottoripukin kuormitustesti.

Miksi muuten tuo testi tehtiin? Aikaisemminhan tässä säikeessä esitettiin:

Lainaus käyttäjältä: 4trade - lokakuu 27, 2014, 11:26:30
Ei tarvitse olla kuormitustestejä, mikäli kone rakennetaan piirustusten mukaan vanhoista, hyviksi havatuista piirustuksista tai rakennus sarjasta.

Rakenteet täytyy uusissa konemalleissa (mikäli itse suunittelet) todentaa tuolla kuormitus testillä tai matemaattisilla laskuilla.


Onko Renegaden moottoripukki suunniteltu itse? Vai miksi testi tarvittiin?

Aki Suokas

Yksi erinomainen syy on laadunvarmistus.   Kaikki rakentajat ovat erlaisia ja työnjälki erilainen. Eikä se että käyttää ns vanhoja piirustuksia, tarkoita välttämättä että niitä olisi siinä muodossa koskaan edes tehty.

Koekuormitus on erinomainen tapa varmistaa suunnitelmien oikeellisuus ja tehdyn työn laatu. Tarkoitushan ei ole kuormittaa murtoon asti, vaan siihen kuormaan johon rakenne lennollakin asti kuormittuu. Enkä ole (vielä) kuullut että joku pistäisi koneensa roskikseen, jos lennolla oli käyty tasan sallitussa rajassa. Tai vaikka sitä olisi ylitettykin!
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

heikkiuu

Tässä kuvia siiven kuormitustestistä kotioloissa. Siipi pultattu ylösalaisin rakennuksen kehään. Tyvessä, vasemmalla kuvassa, pieni laser teipattu kiinni. Kärjestä, kuvassa oikealta on mitattu taipuma lasersäteenavulla, < 10 mm/600 kg.
Heikki

kopterikuski

Lainaus käyttäjältä: Raaka - marraskuu 30, 2014, 10:02:53
Lainaus käyttäjältä: Toma - marraskuu 27, 2014, 22:18:57
Pakko laittaa tämä meidän aikoinaan tekemämme Renegaden moottoripukin kuormitustesti.

Miksi muuten tuo testi tehtiin? Aikaisemminhan tässä säikeessä esitettiin:

Lainaus käyttäjältä: 4trade - lokakuu 27, 2014, 11:26:30
Ei tarvitse olla kuormitustestejä, mikäli kone rakennetaan piirustusten mukaan vanhoista, hyviksi havatuista piirustuksista tai rakennus sarjasta.

Rakenteet täytyy uusissa konemalleissa (mikäli itse suunittelet) todentaa tuolla kuormitus testillä tai matemaattisilla laskuilla.


Onko Renegaden moottoripukki suunniteltu itse? Vai miksi testi tarvittiin?


Tuohon Relluun asennettiin HKS 700 nelitahtipata eikä siihen saanut tehdastekoista moottoripukkia ei Murphylta eikä HKS:n tehtaalta joten se hitsattiin mutuna, siksi koe!  Ihan oli kyllä lekohitsari ammatiltaan eli tiesi mitä teki.

Toma

Tuo moottoripukki oli kyllä ymmärtääkseni ihan HKS:än (moottorivalmistajan) tekemä mutta sen mukana ei tullut, eikä saatu mitään laskentatietoa sen kestävyydestä joten sen takia tuo koekuormitus.
Oli miten oli, niin hyvälaatuinen ja hyvin tehty se pukki oli.
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod