Itäeurooppalaiset ultrat

Aloittaja Raaka, lokakuu 06, 2014, 23:56:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Raaka

Yritin selvittää (ihan vain uteliaisuudesta) nettihakujen avulla, minkälaisia ultrakevyet lentokoneet nykyään ovat, ja huomiota kiinnitti, miten moni niistä on peräisin Itä-Euroopasta - siis tarkoittaen entisiä sosialistisia maita+Jugoslaviaa.Tässä pieni lista:

Aeroprakt UA
Alto         CZ
Apollo      HU
AT           PL
Bristell     CZ
CZAW      CZ
Dynamic  SK
Ellipse     CZ
Eurofox    SK
Eurostar   CZ
Faeta       CZ
Fascination CZ
Legend     CZ
MAI         RU
Pipistrel   SI
Savage    CZ
Shark       SK
SILA        RS
Skylane    CZ
Skyleader CZ
TL            CZ
Vampire    CZ
Viper        SK

Hain siis 2-paikkaisia UL-B-koneita sillä ehdolla, että valmistaja tuntuu jotenkin olevan elossa (esim. viimeisimmät uutiset eivät ole vuodelta 2012 tai vielä kauempaa menneisyydestä). Listassa on siis yksi valmistaja Ukrainasta (UA), Unkarista (HU), Puolasta (PL), Venäjältä (RU), Serbiasta (RS)  ja Sloveniasta (SI) kustakin. Slovakiasta (SK) on jo 4 (neljä), mutta sitten tulee huippu, Tsekin tasavalta (CZ): 13 (kolmetoista)! Siis entisen Tsekkoslovakian alueella on 17 valmistajaa! Osaisiko joku selittää?

Sekin kiinnitti huomiota, että lentokoneet jakautuivat kahteen selkeään ryhmään, ylätasoihin ja alatasoihin. Ryhmien sisällä erot tuntuivat tosi pieniltä - ainakin näin maalllikon silmin.

LauriT

Tsekin tasavaltaan kuuluvat entinen Määri ja Böömi, jotka olivat jo ennen ensimmäistä maailmansotaa varsin hyvin teollistuneita maita ja tekisi mieli väittää, että pajon enemmän kuin alueen kielellisen vähemmistön sudeettisaksalaisten kohtalo, kiinnosti Adolf Hitleriä alueen raskas teollisuus, joka sitten tuottikin Wehrmachtille panssareita ja maastoautoja, esimerkiksi meilläkin hyvin tunnetulla merkillä Skoda. 

Tshekin tasavalta on sisämaanvaltio, jolla ei ole merenrantaa ja siellä sanotaan, että taivas on meidän meremme. Kun suomalaiset soutavat tai purjehtivat järvien ja meren sannassa oleviin saariin tai muihin kohteisiin syömään eväitä ja paistamaan makkaraa ja lettuja, niin tshekissä kokoonnutaan lentokentille, jotka siis usein ovat korpikenttiä, ruohotasankoja, jonne osa tulee lentokoneella ja osa autoilla. Sikäli kuin ymmärrän niin kerhot toimivat vilkkaasti ja matkalentoharrastus on varsin tärkeä osa niiden toiminnasta. 

Sikäli kuin olen ymmärtänyt, niin ultrakerhot ovat tehneet joskus eskaaderilentoja  Ruotsiin ja Tanskaan ja Viroon, miten olisi, jos etsisimme kontaktia joihinkin tshekkiläisiin  kerhoihin ja menisimme käymään heidän fly-inneissään. Tshekin tasavalta on tietenkin kauempana kuin vaikkapa Balttian maat, mutta sikäli kuin ymmärrän, niin esimerkiksi MILK on tuonut ainakin jonkun Zeåhyreistään sieltä lentämällä. 

Kommenttina unkarilaisesta Apollo Foxista ja Eurofoxista, niin ne ovat aika pitkälle samanlaisia koneita, tai tehty varsin pitkälle samaan formuun. Tosin Apollo Foxista on useammanlaisia versioita, ultrasta LSA-koneisiin saakka. 

SILA 45+ C, vaikutta aika mielenkiintoiselta koneelta, jos haluaa ylätason, mutta ei Ikarusta. lähtöhinta vaikuttaa edulliselta, kohtuullisesti varusteltuna luokkaa 50,000, mutta siihen tulee EU:n ulkopuolisena maana vähän tullia ja tietenkin ALV ja ennenkuin kone on meillä tuotu maahan ja rekisteröity, niin hinta on varmasti lähellä Ikarusta. Apollo Fox on myös varsin edullinen ylätaso, sillä taitaa olla Suomessa maahantuoja, mutta ei vielä kovin paljon koneita.  
- Lauri Tarkkonen

Nils Rostedt

Varsovan liiton aikana Kreml oli osoittanut jäsenvaltioille tarkan työnjaon ilmailuteollisuudessa. Niinpä esim. Tsekkoslovakia, jossa oli jo pitkä ja kunniakas ilmailuperinne, määrättiin valmistamaan kehittyneempiä siviilikoneita (esim. Zlin ja Let) sekä koulukoneita sotilaskäyttöön (esim. Aero L-29 ja L-39). Puola määrättiin valmistamaan hieman yksinkertaisempia ja työmäisempiä koneita kuten An-2 ja PZL-104 Wilga. Ensilinjan sotilaskoneet toki valmistettiin Neuvostoliiton omalla alueella.

Neuvostoliiton ja Varsovan liiton hajottua 1990-luvun alussa Kremlin määräysvalta katosi ja myös ostajat katosivat, kun Neuvostoliiton ostot loppuivat eikä tehtaiden koneet kiinnostaneet länsimaita. Niinpä suuri joukko osaavia ilmailuinsinöörejä jäi työttömiksi. Fiksuina ihmisinä he etsivät uutta tekemistä, missä heidän osaamista tarvittaisiin.

Kuinka ollakaan, juuri niinä aikoina 90-luvulla alkoi Saksassa ultrakevytkoneiden buumi. Erityisesti tsekkiläiset näkivät mahdollisuuden ja tarttuivat toimeen ja tuotteita alkoi syntyä. Esimerkkinä vaikkapa Eurostar. Se on alunperin ranskalainen Pottier P220-konstruktio. Kunovicessa sijaitsevasta Let-tehtaasta irtautui porukka, joka modifioi koneen Eurostariksi. Kokemusta oli esim. Let L410:sta ja Blanik-purjekoneesta, joten peltikoneosaamista löytyi ja tuotteesta tuli ihan hyvä. Edullinen hinta oli myös kova myyntivaltti, kun palkkataso oli murto-osa länsimaiden tasosta. Lisää esimerkkejä on vaikka kuinka paljon.
 
Toinen tyypillinen tarina on että neuvostoajan ilmailuinsinöörit tulivat saksalaisten purjekone-valmistajien alihankkijoiksi. Esimerkiksi slovakialainen Aerospool aloitti Schempp-Hirthin alihankkijana ja vanhojen purjekoneiden kunnostajana ja sai tätä kautta kuituosaamisen, jonka pohjalta WT9 Dynamic-ultra syntyi. Alhaiset palkkakustannukset olivat toki tässäkin taustalla.

Vuosien kuluessa tämä ilmiö on sitten levinnyt lähes kaikkiin entisiin Varsovan liiton maihin.

Toinen ilmiö, joka vaikuttaa asiaan, on EU:n kehitysaluerahoitus. EU on jakanut uusille jäsenilleen, entisille Varsovan liiton maille, avokätisesti tällaista rahoitusta ja fiksut lentokoneinsinöörit ovat mielellään käyttäneet näitä hyödyksi ja rahoittaneet kehitystyönsä tällä tavoin.

Martti Mattila

Saksalaiset menivät myös Romanian Brasoviin ja piirsivät sinne Wild Thing nimisen ylätasoultran.Josta paikallinen
tehdas,mikä myös on tekee Jak 52 koneet.Yritti tehdä alatasoultran nimellä Aerostar.Kävin koelentämässä sen
Brasovissa 2005.Oli kuitenkin ultraksi liian raskas,USA.ssa on jopa sille diileri Lsaksi.Myös M14 moottorit tehdään
Romaniassa.Oli silloin kuitenkin jäljessä teknologiassa Tsekeille.Tsekit olivat jo CNC.maisemassa,Romaniassa
ei.En tiedä missä mennään nyt.Brasovissa peruskorjattiin L-29 ja 39 koneita,länkkäreille myytäväksi.
Koelennon tein tehtaan koelentäjän kanssa joka oli myös lentänyt MIG 21 koneita.Very dankerous,hän sanoi.

Raaka

#4
Lainaus käyttäjältä: Raaka - lokakuu 06, 2014, 23:56:36
Sekin kiinnitti huomiota, että lentokoneet jakautuivat kahteen selkeään ryhmään, ylätasoihin ja alatasoihin. Ryhmien sisällä erot tuntuivat tosi pieniltä - ainakin näin maalllikon silmin.

Löytyihän sentään vähän erilainenkin itäeurooppalainen ylätaso, venäläinen Elitar Sigma:

PAITSI että... Sehän ei olekaan ultra, vaan LSA.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod