Rotax 912 kaasuttimien kohot, epäilys / ennakkoilmoitus

Aloittaja Nils Rostedt, lokakuu 02, 2014, 18:24:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nils Rostedt

Saksan DULV on ilmoittanut mahdollisesta ongelmasta Rotax 912-mottorin kaasuttimien kohoissa. Kolme kuukautta vanhassa moottorissa on löydetty normaalia painavammat kohot, jotka lisäksi uivat keskenään eri syvällä kohokammiossa.  Tämä saattaa vaikuttaa toimintaan.

DULV on julkaissut turvallisuustiedotteen etuajassa, vaikka Rotaxilta ei ole vielä saatu asiasta lausuntoa/hyväksyntää.
Tutkimukset ovat siis vielä kesken ja mahdollisesti koskevat vain uudempia moottoriyksilöitä.

Käyttäjiä neuvotaan tarkkailemaan tyhjäkäynnin tasaisuutta ja mahdollista bensiinin ylivuotoa kohokammiosta. Otaksuttavasti DULV päivittää tiedotetta, kun tarkempia tietoja on saatavilla.

Turvallisuustiedote
DULV:n lentokelpoisuusmääräykset ja turvallisuustiedotteet

Nils Rostedt

Nyt asiasta on ilmestynyt myös Rotaxin Service Bulletin SB 912-065_914-046 sekä SB 912-065UL.

Otaksun että tästä tiedotetaan käyttäjille Rotaxin normaalin kanavan kautta, mutta tässä lyhyesti:

Yhteenvetona kaasuttimien kohot tulee tarkistaa :
- moottorin asennuksen yhteydessä ennen ensikäynnistystä
- seuraavan määräaikaishuollon yhteydessä tai seuraavan 25 käyttötunnin jälkeen, kuitenkin enintään 60 päivän kuluessa SB:n julkistamisesta
- jos moottori käy epätasaisesti.

SB koskee 912UL-sarjan moottoreita seuraavasti:
912UL      S/N 6 770 733 eteenpäin
912ULS    S/N 6 780 228 eteenpäin

Tarkemmat tiedot ovat kahdessa SB:ssä. Löysin ne seuraavasta linkistä:
http://legacy.rotaxowner.com/si_tb_info/serviceb/sb-912-065ul.pdf
http://legacy.rotaxowner.com/si_tb_info/serviceb/sb-912-065.pdf

Nils Rostedt

Rotaxilta on nyt ilmestynyt tästä aiheesta uusi SB, SB-912-067UL :
http://www.flyrotax.com/portaldata/5/dokus/d06011.pdf
Se korvaa edellisessä viestissä mainitun SB-912-065UL bulletiinin.


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod