Rotax 912 ULS, ei kipinää lainkaan

Aloittaja EHa, elokuu 23, 2014, 15:26:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EHa

Onko ehdotuksia missä vika voisi olla ?

Rotax 912 ULS, käytetty viimeksi kesäkuussa, silloin käynnistyi nätisti.
- kokonaisaika ~450 h

Nyt ei inahdakkaan, pyörii hyvin mutta ei pienintäkään puksahdusta
- vaidoin bensat ja varmistin että tulee kaasuttimille saakka
- pudotin kaasareista kohokammion pohjat, puhdasta oli, varmistin että koho sulkee venttiilin
- tarkastin tulpat, käytetty ~5 h,  ok, hiukan märät, puhdistin ja kuivasin
- ei edelleenkään yhtään sytytystä, ei edes aerostartilla

Koneessa on virtalukko missä OFF/R/L/BOTH ja käynnistys
- mittasin sytytysboxien maadoituskarvat, toimivat aivan oikein ja BOTH-asennossa ei kumpikaan maissa
- otin auki sytytysyksikön liittimet ja mittasin että sielläkin maadoituskarvat ovat ilmassa BOTH-asennossa

Yksikään tulppa ei iske kipinää, testattu normaalisti starttaamalla ja erikseen vielä BOTH-asennossa ja oikosulkemalla starttisolenoidi
- iloisesti pyörii mutta ei yhdessäkään tulpassa kipinää
- ei ollut vaihtotulppia käsillä mutta että 8 tulppaa rikki samanaikaisesti.... ei sentään

               Tämän on pakko olla niin yksinkertainen vika että saa hävetä silmät päästään kun se selviää
                mutta silti haluaisin päästä siihen vaiheeseen ...


                Kaikenlaiset , edes hiukan asialliset, ehdotukset otetaan mielenkiinnolla vastaan, joko tässä foorumilla
                tai sitten  puhelimella 040 7645491  tai mailiin  eero piste harmala at kolumbus piste fi


                        Eero Härmälä

EHa

Kiitos kuvasta mutta minulta loppuvat taidot/tiedot/hermot kesken kohta...


Olen samaa mieltä eli akulla ei ole mitään tekemistä varsinaisen sytyksen kanssa, ainoastaan starttimoottorin kanssa jotta moottori pyörii taprpeeksi nopeasti ja sytytyspiiri ja laturi tuottaa itsellen tarvittavan jännitteen. Englantilaiselta sivustolta löysin tarinan missä moottori kävi ilmassa ensin huonosti ja sitten sammui kokonaan eli molemmat piirit pimeänä. Vika oli löytynyt boxin maadoituksen hapettumisesta. Mittasi maadoitukset, olivat mielestäni kunnossa muta avasin kaikki ja puhdistin. Ei vieläkään kipinää missään. Kokeilin varmasti terveellä tulpalla, sama juttu.
Virtalukolta tulevat maadoituskarvat ovat ilmassa both asennossa ja menevät maihin R/L/OFF asenoissa eli kunnossa.
Akku on täynnä ja pyörittää ilman tulppia vikkelästi joten sytytysjännitettä pitäisi löytyä.
Koko sytyspiiri on minulle niin tuntematon juttu että en tiedä miten kelat yms. mitataan tai miten toteaisin että sytytyspulssi tulee boksille.
Pakko kai taipua soittamaan Lehtisen Pertille, en jaksa enää ajella edestakaisin.
Alkaa harmittamaan koko homma, ei se näin vaikeeta saisi olla.

            Eero

4trade

Tuossa akkujutussa oli pointtina että mikäli se on huonossa kunnossa, se saattaa tiputtaa strattimoottorilla pyörittäessä käyttöjännitteen alas jolloin boxi ei yksinkertaisesti anna kipinää.

Vanha akku saattaa olla täynnä, mutta jännite tippua rajusti kun starttimoottori alkaa hommiin.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

4trade

#3
Lainaus käyttäjältä: Rupeli - elokuu 24, 2014, 13:09:56
Lainaus käyttäjältä: 4trade - elokuu 24, 2014, 12:40:48
Tuossa akkujutussa oli pointtina että mikäli se on huonossa kunnossa, se saattaa tiputtaa strattimoottorilla pyörittäessä käyttöjännitteen alas jolloin boxi ei yksinkertaisesti anna kipinää.

Vanha akku saattaa olla täynnä, mutta jännite tippua rajusti kun starttimoottori alkaa hommiin.
Niinpä niin, kun puhutaan auton moottorista. Mutta tottakai moottorin pitää pyöriä reippaasti käynnistysmoottorillakin jotta sytytysvirtapiirin jännite nousee riittävälle tasolle.

...tuossa kuvassa kohta 15, näkyy kaksi kelaa jotka antaa jännitteen sytytyspiireille moottorin pyöriessä. Kun mittaa niiden vastukset moottorin rungon ja kelalta tulevan johdon väliltä ohmimittarilla näkee onko ne kunnossa. Pitäis näyttää jotain lukemaa molemmilla suurinpiirtein saman verran silloin kun on kunnossa. Ja kun mittaa vastuksen molempien keloilta tulevien johtimien väliltä pitäis näyttää noin kaksinkertainen lukema äskeiseen mittaukseen.
Anturit (neljä kpl) tuskin menee yhtäaikaa rikki.

Jep...sormeni kirjoittaa nopeammin kuin pääni ajattelee. Tuolla akulla ei tosiaan ole mitään muuta tekemistä kipinän kanssa kuin antaa startille riittävä pyörintänopeus. Olisi ollut syytä vilkaista sähkökuvaa ennenkuin alkaa kommentoimaan päättömyyksiä....
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

EHa

Tulin kotio ja katselin Rotax 912 Heavy Maintenace Manualia
- sieltä löytyy mittaustulokset miten voi liittimestä mitata onko kelat ja triggauspuoli kunnossa
- varsinaisia bokseja ei kai voi mitenkään mitata

Eipä vaan ollut dokuja käsillä kentällä ollessa.

No, päivä se on huomennakin.

                Eero

Jari Lindevall

Viimeistään tässä kohtaa "pystypainia" ottaisin yhteyttä Aerotecho / Perttiin.

Arto

Sytytyskaaviosta ei ilman selitystä saa oikein selkoa. Mutta onko sytytyspiirissä kondensaattori? Niillä on taipumus pimahtaa aika-ajoin.
Arto

Markku Koivurova

Kipinää kannattaisi kokeilla siten, että saman puolan molempiin päihin laittaa uuden kuivan tulpan. Joidenkin tulppien kuivaus ei vain tahdo onnistua muuten kuin kuumentamalla hitsipillillä ja tuo Rotaxin puola maadoittuu toisen tulpan kautta. Eli jos puolan toinen tulppa on märkä ja toinen kuiva, ei kipinää tule kumpaankaan.

haukkamies

Kyllä kondesaattori löytyy mutta on piiloitettu ohjainyksikön sisään, virtapää näyttää 40v. vanhalta perämoottorin
sytytysjärjestelmältä,toimii siten että staattorin kaksi mustalla merkittyä käämiä ( carge-coil) lataa ohjainyksikön sisällä olevan
kondensaattorin ,staattorin kehällä olevat herättäjät (pulser-coil)laukaisee oikea-aikaisesti kondensaattoriin varastoidun virran, ohjainyksikkö ohjaa virran puolille jotka muuttaa syötetyn virran korkeajänniteiseksi syntyy
kipinä. ohjainyksiköstä et voi mitata vastusarvoja ainoastaan johdattavuutta eri napojen välillä,korjaamokäsikir-
jasta löytyy ohjeet ja ohmiarvot käämeille. Staatorin muut käämit (carge-coil)lataa vain akkua.Jos et itse selvia
mittauksesta etsi lähialueeltasi Yamaha perämoottorihuolto jos saisit sieltä apua.

Haukkamies

Teuvo Honkanen

Minun arvio on tuo virtalukko.En ole nähnyt tuommoista lukkoa, mutta kuvittelisin lukolle tulevan melkoisen määrän johtoja ja sisällä olevan rikkoontuvaa pikkusälää.Startatessa maadoittaa sytytyksen.Käyntiasennossa potkuria käsin pyörittäessä kipinän pitäisi iskeä.Ota toiset tulpat pois joka sylinteristä että saat kierroksia ja tulpat siten että kaikki maadoittuvat.

Tepi Honkanen

Basisti Lapinlahden ilmailijat ry

EHa

Eilen taas ihmettelemässä.
Kaikki tulpat maadoitettu, ei kipinää. Kokeilin muutamaa vanhaa tulpaa, ei kipinää.

Virtalukko on kunnossa, ei maadoita sytkäbokseja, 100% varma.

Purin sytkäboksit pois ja mittasin liittimistä kaiken mahdollisen mitä sain yleismittarilla
mitattua eikä oikeastaan yksikään arvo heitä ohje-arvoista. No korkeajännitepuoli
tulpanhatusta toiseen samalla puolalla olivat hiukan korkeat mutta sillä ei ole merkitystä.

Sytkäboksit lähtivät Aerotecnoon testaukseen, saa nähdä onko niissä vikaa
- harmittaa etten koskaan muista ottaa tulppia mukaan ja kokeilla niitä vaikka ruohonleikkurilla

Mittaamatta jäi sytytysjännittepuolien kehittämä AC-jännite
- Lehtisen Pertin mukaan se on ~ 8....1 Vac ja sen olisi nähnyt yleimittarin Vac mittauksella
-  siis jännite tuollainen starttikierroksilla, käynnissä paljon isompi


Tein itselleni dokua mittauksista, laitan liitteeksi jos vaikka olisi joskus jollekin hyödyksi.





Mittaustulokset:


Vauhtipyörältä tuleva liitin nro8



Vauhtipyörälläolevat sytytyskelat 2 kpl ja sytytystunnistimet 4 kpl sekä

sytytyksen maadoitus



Sytytyksen maadoitus: Molemmat ilmassa kun virta-avain BOTH

AsentoL = ylempi boksi maissa

AsentoR = Alempi boksi maissa

AsentoOFF = molemmat maissa



Sytytysjännitteiden kelat, punainen - maa : Ohjearvo 3.2 – 4.5 ohm



Maata vasten L=3.7 ohm R= 4.3 ohm



Sytytysindikaattorit, punakelt/sinikeltkeskenään: Ohjearvo 220.0 – 250.0 ohm



R: 238 ja 240 ohm

L: 230 ja 238 ohm





Puolille menevät piuhat, liittinnro 16



Saman puolan tulpanhattujen väliltä: Ohjearvo 12.2 – 13.4 kOhm



Ylemmät
sylinterit Alemmat
sylinterit


1-2: 15.2 kOhm 1-2: 16.2 kOhm

3-4: 16.2 kOhm 3-4: 16.4 kOhm



Yksikääntulpanhattu ei ole suoraan maissa eli toisiopuoli on "ilmassa" ja

näin se pitääkinerään kuvan kuvan mukaan olla



Puolien ensiöpiirit, sininen/valkoinenväliltä: Ohjearvo 0.1 – 0.4 ohm



Kaikista 0.3 - 0.4 ohm



Musta, oltava maissa: Maissa

LauriT

KILA:n lentokelpoisuusryhmän jäsenenä, joskaan en sähköasioiden asiantuntijana olen seurannut joitakin Rotaxin vianetsintäprojekteja. Aräässä tapauksessa käyntihäiriöt eivät paljastuneet mittauksilla, mutta kun jännitteitä ja virtoja monitoroitiin oskilloskoopilla alkoivat arvoitukset selvitä.  Olette kokeilleet kaikenlaista, mutta mikään ei tunnu auttavan, olisi ilmeisesti päästävä pelkkiä jännitteitä ja vastuksia syvällisempiin asioihin.

Oskilloskoopilla vikaa löytyi nimeomaan magneetosta sytytyksen ohjausta sääteleviin bokseihin johtavista kaapeleista. 

Erässä toisessa tapauksessa, jossa pilotti joutui tekemään pakkolaskun ja vikaa etsittiin suurinpiirtein kaikista komponenteista ja mekaaninen bensapumppu havaittiin lopulta yhdeksi syylliseksi, niin myös siinä moottorin päällä olevat sytystystä säätelevät mustat laatikot olivat yhdessä bensapumpun kanssa syyllisiä. 

Onko mahdollista vaihtaa mainittuja johtoja ja bokseja joko uusiin tai jossain toisessa moottorissa taatusti toimiviin tiedettyihin komponentteihin. 

t. Lauri Tarkkonen

EHa

Kelojan yms mittaus ei tosiaan paljastanut vikaa ja siksi lähetin mustat boksit Aerotecnoon testipenkkiin.

Tarjolla on bokseja mutta ne ovat ns.  vanhaa mallia ja  erilaiset liittimet.

Odottelen Aerotecnon tutkimuksen tulosta ja katson sitten mikä on seuraava askel.


                         Eero

Asteroid

Kiinnostuksesta tutkin piirikaaviokuvaa. Liitekuvassa huomioni. Näistä paikoista saa kaikki sytkät kerralla pimeäksi mikäli vain yksi yhteinen liitospiste maihin. Mitattaessa saattaa antaa oikeat arvot mutta löysä tai hapettunut liitos ei saatakaan startatessa enää toimia.



Terveisin Pekka K

Asteroid

Vielä edelliseen kuvaan lisää. Näiden maadoituspisteiden väliltä mitattuna pitäisi saada alle 1 ohmin arvoja. Onko moottorin eri osien välillä maadoitusjohdon pätkiä, ovatko nämä liitokset kunnossa ? Ainakin näistä kaikki sytytykset saattavat kerralla pimentyä.

Terveisin Pekka K

EHa

Kiitos vastauksesta! 

Kuvassa olevat yläpään pisteet ovat maissa oikean imusarjan päällä erillisten pulttien alla.
Nuo kohdat minuakin ensin kiinnostivat joten mitasin ja olivat maissa.  Irroitin molemmat ja puhdistin hiekkapaperilla kosketuspinnat sekä liittimissä että imusarjan pinnassa sekä laitoin uudet prikat.  Ovat kunnolla maissa. Liittimien etäisyys toisistaan imusarjan päällä on muutama sentti, en mitannut niiden pisteiden välistä vastusta, voihan tuonkin vielä mitata.

Mielenkiintoinen huomio alapään, vauhtipyörän päässä, olevien sytytyskelojen maadoituksen rakenteesta. 
Jos ovat tosiaan samassa maadoitusisteessä ja hapettuneet niin pimeäksi menevät kummatkin sytytysboksit.
- mitenkähän tuon näkisi, on hiukan piukka paikka ?
. mutta toisaalta kelat maata vastaan mitattuna antavat 3.7 ja 4.3 ohm, ohjearvo 3.2-4.5 ohm, joten ymmärtäisin  
   niiden maadoituksen  olevan kunnossa

Boksit ovat Aerotecnossa testattavana, en vielä niiden kuntoa.

Saatan käydä  tänään kentällä mittaamassa löytyykö systyspuolien punaisesta johtimesta startatessa  maata vasten ~8-11 AC jännite.
Otan samalla tulpat kotiin ja testaan vielä nekin vaikka ruohonleikkurissa.

Aikaisemmassa kirjoituksessani oli kirjoitusvirhe, jännite siis pitää olla Pertin mukaan ~8...11 Vac eikä  8...1 Vac kuten kirjoitin.
- dokussa näytti olevan oikein

Pitäisiköhän sytytysindikaattorien, 4 kpl , keloistakin saada jokin Vac startatessa näkyviin ?
- pitää muistaa kysyä Pertiltä
- mutta niitä on 2 / boksi niin ei kuulosta uskottavalta

Löytyy vika sitten mistä tahansa niin aika opettavaista tama on ollut... ei ole koskaan tullut tutustuttua näin
hyvin Rotaxin sytytyspuoleen.

Päivä, jolloin saa ehkä hävetä silmät päästään, saattaa lähestyä ...

                         EERO

EHa

Iloinen uutinen !   Vika löytyi !  Eikä tarvitse hävetä silmiä päästään !

Huono uutinen:  Vika on lompakon kannalta  kaikkein pahimmassa paikassa  -  sytytysbokseissa.

Aerotecno ajoi molempia bokseja penkissä 800 rpm kierroksilla eli jonkin verran yli normaali starttauskierrosten ( ~ 400-500 rpm ).

Ja kumma juttu, kipinä löytyi mutta vasta noin 20 sec pyörityksen jälkeen !
- tuo on liian pitkä aika normaalissa tartissa
- kun pysäytti ja kokeili heti uudestaan niin kipinä löytyi melkein välittömästi
- MUTTA pidemmän seisokin  jälkeen piti pyöritystä jatkaa taas ~10 - 20 sec ennenkuin alkoi kipinöidä
- toiminta oli suunnilleen sama isommallakin rpm.llä
- minun moottorini pyörii startatessa ~400-450 rpm ja silloin sytytyskeojen tuottama jännitekin on
     varmaan alhaisempi kuin 800 rpm:llä joten ei ihme että en saanut kipinää näkyviin

Kumma juttu että molemmat boksit ovat aivan samalla tapaa viallisia
- ei keksitty mitään selitystä mikä tuon olisi voinut tehdä
- valitettavasti moottorin historia on hiukan epäselvä joten ei tietoa ovatko nuo boksit alkuperäisiä
- moottori on vuodelta 2007,  srno 5648898 ja ollut minulla vuodesta 2011 odottamassa käyttöönottoa
- olen käyttänyt moottoria n. 8 tuntia eikä sytyksessä ole ollut mitään ongelmaa
- paperien mukaan tuntimäärä 450 h ja ulkoisesti lähes uuden veroinen

Ei auta kuin alkaa hommata bokseja ... ei noilla alkuperäisillä tee mitään.

Päivitin vielä hiukan tuota sytysvian etsintädokua vauhtipyörän päisten jännitteiden osalta.
- toivottavasti siitä on joskus apua


                       Eero Härmälä

EHa

Uudet boksit on jo tulossa.

Jäi mainitsematta edellisessä kirjoituksessa että KIITOKSET TEILLE KAIKILLE VIKAA MIETTINEILLE, hyviä
vinkkejä tuli vaikka vika sitten löytyikin viho viimeisestä paikasta.

Mukava huomata että apua saa kun sitä ymmärtää pyytää.

            Kiitoksia !

                Eero Härmälä

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod