Sopivan kokoinen projekti?

Aloittaja keelson, elokuu 01, 2014, 17:48:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

keelson

Olet katsellut eri kokoonpanoilla olevia "kittejä" ja sitten ihan pelkkiä piirustuksia, mutta kaikilla niillä on ollut yksi yhteinen nimittäjä; proggis on hieman suurehko. En niin tunne tätä experimental puolta ja eri vaihtoehdot on minulle hieman hakusessa, niin osaako kukaan avittaa asiassa? Kiinnostaa sellainen sopivan pieni 'kokoonpano' joka olisi mahdollisimman pitkälle puu/epoksirakenteinen, pieni tai kohtuullinen kitti myös käy vaikka kuvistakin voisi ihan lähteä, kuvat metrisessä mitassa ja rakennusohjeet joko Fin tai Eng, muu kieli ei käy. Kaikkea muuta sitä on jo rakenneltu, vaan ei vielä lentokonetta.
Simeon Kari

Martti Mattila

En tule tähän keskusteluun besserwisserinä,vaan päin vastoin.Olen kuluttanut siis tuhlannut aikaa lekoprojekteihin
runsaasti,silti lentokonehalleistani (siis nekin tehtyjä ilmailu projekteja)puuttuu hyvä matkailukone,jolla voisi lentää
kesän tapahtumissa,tai yleensä loppuelämän lennot.Olen kunnioituksella katsellut ihmisiä maailmalla,jotka ovat
jossain vaiheessa elämäänsä tehneet koneen itselleen ja lentävät/huoltavat sitä,ollen paljon ilmassa.Koko maailman mittakaavassa,EAA.n jäsenenä saan oppia mitä muut on tehneet.Olen kyllä muuttanut potkurinpyöritus käyttöön
liudan moottoreita,VW 1600,Citroen Visa 650cc.Peugeot Indenoor Diesel,Trabant,Fuji Robinin varustaminen Hirth
vaihteistolla,nyt on menossa Suzuki 1000cc.Swiftiin remmialennusvaihteisto,mikä jäi siitä Speden Fujista vapaaksi.
Lisäksi jarru/vanne yhdistelmiä neljä paria,siltä varalta että kun tarvitaan.Lisäksi teräsputkirungon suunnittelu
ja hitsaustyöharjoitus,mikä kasvoi lentäneeksi koneeksi,sekin aivan ajan tuhlausta.Vaikka nyt kuulunkin melko
pieneen minoriteettiin maailmassa,joka on suunnitellut lentokoneen alusta asti ja lentänyt sillä,yhtään en pidä
suoritusta huonompana,vaikka viranomaisia ei ole asialla vaivattu.Yhtäkään niitattua peltirakennetta en ole tehnyt,
Pidän sitä nyt kuitenkin ehkä kätevimpänä rakennusmateriaalina,puu- ja komposiittityössä verstaan lämpötila
ja kosteus pitää olla stabiloitu,samoin teräsputki ruostuu lämpötilavaihtelun ja kondensoitumisen takia.Myös liimat ja komposiittimateriaalit vanhenevat purkissa.Mutta pellikoneverstaan voit laskea välillä kylmäksi,myös projektin
rahanarvo pysyy parhaiten keskentekoisenakin.Työn laatu näkyy yhdellä silmäyksellä ja pellin hinnan näkee netistä.
Kalliin kitin ostaaneet,taloudellisesti hyvinvoivat henkilöt,jatkavat hyvää elämäänsä,mutta romuläjästä köyhyyttään
lentokonetta kasaavat ja jos vielä tekee moottorinkin,viettävät verstaassa monta turhaa tuntia.Saattaa kyllä olla
että opit pari uutta taitoa ja niiden kautta ammattisi vaihtuu,kuten kävi minulle.Itse tekisin liukkaan sähkökoneen,
jos voisin aloittaa alusta.
Martti

keelson

Martti, kiitos vinkeistä. Ja tästä minulta vinkki, aina voi aloittaa alusta niin kauan kuin terveyttä pisaa. Sen tiedän :-) Joten ei muuta kun sähkökoneen kimppuun...

Hyviä pointteja, samoja juttuja on tullut pohdiskeltua ja lopputulos on aina sama; puukone pitäs olla vaikka pelli olis pare. Puusta jotakin tiedän ja komposiittirakentamisesta, pellihommista taas en mitään. Varmaan likimain kaikki hitsautyötkin pitäs kaverilla teettää, niin kuin hän teettää mulle oman veneproggigsenpuutyöt. Toistemme selkiä rapsutellen mentäisiin.

Kitti olisi toki kiva, rahat siihen vaan puuttuu, nekin pennoset suurimmiltaan osin aattelin satsata moottoriin ja muuhun kilkkeeseen mitä en voi itse tehdä tai kaverilla teettää. Ellei sitten jotakin sellaista kittiä joka ei olisi niin täydellinen. Siis toistaiseksi vain ajattelin, vielä virvotaan ja varvotaan että lähdetäänkö "reissuun" vai ei. Keväällä olisin varman sanonut että ei, nyt taas kun rakennusrapula helppaa, mieli on virkeempi. Kaikenlaista on siis rakennettu työn lomassa, vaan ei lentävää laitetta. olisko nyt jo sen aika?

Mulla työn alla on PPL(A) ja lupakirja tulee kun tulee koska aikataulu on joustava, lentämään halusin ja nythän lennän -  vieläpä ilman lupakirjaa ;-)   En minä tiedä sitä paljonko edes tulisin lentämään, mutta ikää on jo sen verran että haaveitaan saa alkaa toteuttamaan, varsinkin kun vaimo ei ostanut sitä harrikkaa 50v lahjaksi. Mutta katsellaan mitä tuosta lentämisestä tulee, rakentamisen tiedän ja se kai on veressä tavalla tai toisella ihan hautaan saakka.

Tuollaista 2 paikkaista kivaa pientä reissupeliä olen silmäilemässä jonka päärakennusmateriaali olisi puu, ja hyötykuormaa saisi olla sopivasti niin että saa mamman ja vaatepakaasin samaan kyytiin. Mutta näitä vaihtoehtoja on kylmiltään ja asiaa tuntematta hankala hahmottaa, joten jos joku kokee asiakseen jeesata tässä, otetaan apu ilolla ja kumarruksella vastaan. Voisihan tämä proggis olla joku kunnostusluonteinenkin, ehkä?
Simeon Kari

PeSo

Jokaisella on omat mieltymyksensä ja mielihalunsa, joten koneitakin on melkein joka lähtöön. Ja kuitenkin kaikkien näiden tarjolla olevien koneiden joukosta on vaikea löytää sitä oikeaa, joka sopii omiin tarpeisiin. Joten kompromisseja on tehtävä, jos aikoo ilmaan päästä. (Tämä ei tietenkään koske niitä, joilla rahaa on riittävästi.)

Seuraavassa linkissä on muutamia hakutuloksia YouTubesta hakusanoilla aircrat + biggest bang for the buck:

aircraft + biggest bang for the buck

Tuloksissa on jonkin verran valikoimaa koneista, jos haetaan parasta vastinetta rahalle. Kokeilin myös muita hakusanavariaatioita aircraft/airplane, bang/value, buck/money, mutta tulokset olivat jokseenkin samankaltaisia.

Hyvää vaihtoehtoa puurakenteisesta 2-paikkaisesta kivasta reissupelistä minulla ei ole kuitenkaan ehdottaa.

Jos tuon puurakenteen osalta tulisi kompromissi kyseeseen, niin Dream Fantasy rakenteeltaan yksinkertaisena, helposti ja nopeasti koottavana, sekä kohtalaisen edullisena rakennussarjana saattaisi tulla kyseeseen.

Dream Fantasy löytyy seuraavasta linkistä:

Airdrome Airplanes

Lisäksi pari aiheeseen liittyvää videoa YouTubesta:


Dream Fantasy


Dream Classic

Tekstiä suoraan valmistajan sivuilta: Drem Fantasy (Two Place) trainer kit complete $ 4995 (= 3719 € + pakkaus + rahti + alv). Sarja sisältää kaiken muun, mutta rakentajan vastuulle jäävät mittariston, moottorin, mahdollisen alennusvaihteen ja potkurin hankinta.

En ole nähnyt tätä konetta koskaan omin silmin. Netistä olen sitä tutkaillut useampaankin kertaan. Siipirakenne yhdistettynä vaijerituentaan arveluttaa minua eniten tässä koneessa. Ehkä sen voisi korvata jollakin tunnetulla, jo valmiiksi kotellulla siipirakenteella.

Jos tämä vaihtoehto ei ole lähellä sitä, mitä olet etsinyt, niin toivottavasti siitä on apua jollekkin muulle tämän palstan lukijoista seuraavan inspiraation lähteeksi. Lisätietona mainittakoon, että Dream Fantasystä on olemassa myös edullisempi yksipakkainen versio Dream Classic. Sen rakennussarjan hinta vaijerituetulla siivellä on 3495 $ = 2603 € ja streevatuennalla 3995 $ = 2975 €.

t. Pekka

keelson

Pitää oikein katsoa noita juutuupi -linkkejä mitä niissä on, toki priorisonti muulla kuin ultralla. Tuo Dream Fantasy saattaa olla hiemnan vetoinen minun makuuni ;-)

Onko tai oliko Piper J-3 Cub itsetekijöille?
Simeon Kari

Martti Mattila

Itsetekijän Piper on Fischer Superkoala tai Horizon,oikeammassa J 3messa teräsputkirunko,taitaa kyllä
löytyä myös niitattu Aluputki versio kalliina kittinä.Atol on varmasti hieno kone ja Rotax 912 kallis moottori.
Martti

keelson

Katselin tuota Superkoalaa, Fisherillä muutenkin kivanlaisesti minun silmälle kaunisra tarjontaa. Siellä oli tyrkyllä myös Hirthin koneita ja Rotax 912 vastaava 80hp Hirth maksoi 11.000$ joka ei vallan paha hinta, vaikka toki usantuonti vaatii lisäkulunsa. Kuvatkin oli sen hintaisia että niitä voisi tilata ihan huvikseen ja tutkailla eri versioita, hinnat kun oli täyskuvilla 400$ kaksipaikkaiselta ja yksipaikkaisilta vähemmän.
Simeon Kari

4trade

Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Jukka Reikko

Useimmat projektit jää kesken. Valitettavasti. Muistaakseni noin 80% jää kesken. Ei kannata ryhtyä ekaksi liian vaativaan hankkeeseen. Viisasta keskustella aikomastaan projektista jonkun kokeneen kanssa - esimerkiksi täällä foorumissa varmasti saa järkevää arviointia. Rakennus-sarjojen ja piirustusten/rakennusohjeiden taso vaihtelee laidasta perälautaan asti. Myös valmiit koneet on eritasoisia. Jotkut erinomaisia lentää, kun taas toiset ei.
Itse yllätyin siitä, kuinka paljon asiantuntevaa apua sain oman koneeni teossa. Mutta vaativaa se on ja ekaksi suosittelen mahdollisimman helppoa projektia. Toisaalta lentokoneen rakentaminen ON hyvin mielenkiintoinen juttu. Minultakin saa vinkkejä peltikoneen teosta. Ja siitä, kuka voi antaa asiantuntevaa neuvoa kussakin jutussa.
                        Julle

PeSo

#9
Netistä saattaa tulla toisinaan vastaan melkoisen yllättäviä uutisia. Kuten esimerkiksi seuraava:

Sequoia Aircraft Corporation on lopettamassa toimintaansa. Päätuotteena on ollut Falco F.8L lentokone. Toiminnan ollessa lopetusvaiheessa, he ovat laittaneet nettiin vapaasti ja täysin veloituksetta ladattavaksi tämän konetyypin täydelliset piirustussarjat, yhteensä 395 sivua + Construction Manualin, yhteensä 423 sivua! Piirustussarja ja Construction Manual ovat lähes täydelliset. Ne on laadittu erittäin laadukkaasti ja ammattitaitoisesti.

Falco F.8L:stä lyhyesti:

- 2-paikkainen
- puurakenteinen
- linjakas ulkonäkö
- tunnettu, suosittu ja paljon rakennettu konetyyppi
- sopii vaimo ja matkatavaratkin mukaan
- sopii reissukoneeksi pidemmillekin matkoille
- sisään vedettävät laskutelineet
- rakenne ei ole ihan sieltä yksinkertaisimmasta päästä, joten koneen rakentaminen vaatii aikaa ja pitkäjänteisyyttä

Lisätietoja seuraavista linkeistä:

Falco F.8L - Google kuvahaku

Wood Builders Dream Chance

Sequoia Aircraft Corporation

t. Pekka

Martti Mattila

Lisäksi Tony Bingelis EAA.teki moisen koneen ja samalla kirjoitti artikkelisarjan Sport Aviationiin.
Taitaa niitä juttuja olla kirjasarjassa The Sportplane Builder.Tony teki projectinsa "eläkeläisenä"
ja ikämiehenä.Äkkiseltään tuntuu kuitenkin hieman suuritöiseltä,piirustukset kannattaa kuitenkin
ladata,voihan käyttää siipeä putkirunkokoneen siipenä.Putkirungon heftaa kasaan viikossa ja
varustelee tervittavilla heepeleillä vuodessa.
Martti

4trade

Tuo aloitti normaalina tuotantokoneena ennenkuin siitä alettiin myymään piirustus settejä, ja Falcoon on saanut kolmannen istuimen muksulle, 90 lbs max.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: keelson - elokuu 02, 2014, 15:30:26

Onko tai oliko Piper J-3 Cub itsetekijöille?

On, Wag-Aeron Sport Trainer http://www.wagaero.com/sporttrainer.html, joka vastaa melko uskollisesti alkuperäistä J3:sta. Valmiita osia/osakokonaisuuksia löytyy esimerkiksi em. Wag-Aerolta, Sprucelta, Univairilta, Dakota Cubilta tai D&E-Aircraftilta joilla voi edesauttaa hankalilta tuntuvien rakentamisen pullonkaulojen selvittämistä.

Suosittelen pitäytymistä alkuperäisessä rakenteessa - se on klassikko ja ihan syystä.

haukkamies

#13
Erotu massasta, suunnittele ja rakenna itse koneesi alusta pitäen saat sellaisen kuin haluat . Tässä muutama ehdokas.
Leutohaukka rakennettu -86, nimensä mukainen ei juurikaan siedä tuulta muuten helppo lentää. Hyvä harjoittelukone
,testailin tällä erilaisia jousitettuja suksirakenteita. Helppo tehdä pääsee nopeasti ilmaan, ei ehkä teknisesti enään
tätäpäivää.

-moottori Rotax 447
-teho 45 hv
-siipi Sprint 17m2
-runko alumiiniputkea.

Mustahaukka valmistunut -06 nopea ja ketterä, pelkkä lähtökiihdytys on jo kokemus,lyö varion tappiin heti nousussa ei ehkä ensimmäiseksi koneeksi, kokemus tässä eduksi.
,hyvät kaartolento-ominaisuudet "köyhän miehen Hornetti"

-moottori Rotax 670 rave x
-teho 125 hv
-työntövoima 170 kg
-siipi Air Creation 13m2
-runko alumiiniprofiilia niittiliitoksin
-muotosuoja lasikuitua
Kone löytyy galleriasta osiosta liitimet A-506

Entä gyrokopteri, nyt on massaa ei kumartele tuulia ei sakkaa, taipuu lentotiloihin mihin kiinteäsiipinen ei yltä.
Vaatii uutta osaamista niin lentotaidoissa kuin rakennustekniikassa. Luovuus ja kokonaisuuksien hahmottelukyky eduksi, paljon miettimistä ja suunnittelua. Pitää otteessaan eikä anna luovuttaa.

-moottori Subaru ej 20i 2 l
-teho 125hv + N.O.S
-roottori Sport Copter 9.14 m
-runko erilaisia alumiiniprofiileja niittiliitoksin
-muotosuoja aramidipunos + epoksi

HAUKKAMIES

"Kamelitkaan ei naura toistensa kyttyröille"

Arto

No on hienoja haukkoja! Sotahaukka varsinkin.
Arto

Martti Mattila

Sotahaukan teossa on todella päästy nauttimaan laitteen ulkomuodon suunnittelusta,
se onkin kutkuttavan nautinnollinen työvaihe.Kun lentokuormat kantava primäärirakenne
on tehty ja esim.rätille muodot antavaa kevytrakennetta saa suunnitella oman maun
mukaan.Voidaan puhua Ilmailuarkkitehtuurista.Maailmalla on koneita,missä moinen
tilaisuus on jätetty kokonaan käyttämättä,ehkä painolisän takia.Kolmekymmentäluvun
muhkeat muodot,olisi hienoa antaa jollekin hangaarikuningattarelle.
Martti

Raaka

Lainaus käyttäjältä: haukkamies - elokuu 21, 2014, 11:18:14
Erotu massasta, suunnittele ja rakenna itse koneesi alusta pitäen saat sellaisen kuin haluat . Tässä muutama ehdokas.

Ovatko Haukat rekisteröitävissä? Kysyn, kun vain Sotahaukassa näkyy olevan OH-tunnus (G019), ja sitäkään ei löydy Ilma-alusrekisteristä 01.10.2014.

haukkamies

Leutohaukka OH-U136 olen myynnyt koneen vuosia sitten en tiedä nykyistä tilannetta.

Mustahaukka A-506 on liidinrekisterissä, vielä minulla.

Sotahaukassa on rekisteröintivaraus, rakentaminen on kesken, rekisteröiminen ei ole vielä mahdollista.

HAUKKAMIES

haukkamies

Sotahaukka alkaa olla siinä vaiheessa että sillä voisi irrottautua maapallosta, mutta ei kumminkaan vielä lentää , viranomaispuoli on vielä pahasti vaiheessa.
Haukkamies

haukkamies

tulee kuvat tippottain

haukkamies

nyt taisi kaikki tulla

Antsu

Tuossa olisi tälläkin foorumilla myynnissä rungoltaan hyvin tehty Fisher Super Koala. Pienen myrskyvaurion jälkeen lienee hintakin kohdallaan!
https://www.ilmailu.org/forum/index.php/topic,5693.0.html

haukkamies

Olen avannut uudet nettisivut yritykselleni,liittyen  lähinnä veneilyyn .Mutta sieltä löytyy paljon myös ilmailusta kiinnostuneelle mm.vanhoja koneita,avaruussukkula.Amerikan osiossa 
vaimoni on ehkä yliedustettuna mutta koita kestää minäkin olen kestänyt kohta 50v. ;)    // pienkonekeskus.com.
Haukkamies.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod