Radioliikenne korpikenttien läheisyydessä

Aloittaja Timppa Nli, kesäkuu 29, 2014, 15:25:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timppa Nli

Mikä taika lienee siinä, kun lentää eri  korpikenttien läiheisyydessä ja on kuuntelulla kentän jaksolla. Kun tekee ilmoitukset lähestymisestä ja kentän ohitusajasta, niin eipä kuulu mitään vastausta tai tervehdystä.Mutta kun 
" puliset " kimppakoneen lentäjän kanssa, niin varmasti löytyy radiohaukka, joka huutaa välittömästi ohjeita radion käytöstä. Eikö ole paljon turvallisempaa, että mahdollinen kentän oma lentotoiminta tietää, että siellä on joku ilmassa. Eihän se tarvitse muuta kuin iloisen tervehdyksen ja ilmoituksen, että meillä on toimintaa täällä ; tällä- tai ensiviikolla niin taatusti " turhan puhujat " jäävät kuuntelulle. Eikö  ole turvallisuutta tietää, että korven ohi menee lentokoneita ? Vaikkakin vain ultria,eivätkä ainakaan kellukeultrat usein tule laskuun kentälle. 
Hyvää lentokesää toivoo kellukeultra OH-U 589 / Timppa 
Ps. Eilen Hämeenkyrön kentän ohittaessamme teimme asiaan kuuluvat ilmoitukset ja välittömästi ultra 511 ilmoitti olevansa kentän laskukierroksessa kuuden minuutin kuluttua eli muutaman minuutin meidän jälkeen kentän tasalla. Oli kiva ja turvallin tunne tietää jonkun tulevan. Ei siellä paljon ole radioliikennettä. Mitä nyt joku radiohaukka huutelee tärkeitä ohjeita.

Timo Hyvönen

U511 tuli Malmilta ja siellä on aika yleisesti tapana korpiaikanakin kertoilla mihin menee. Kun on paljon lentsikoita ilmassa, on hyvä ylläpitää tilannetietoa. Tosin, meneehän sekin joskus överiksi - eilen yksi kone teki Malmille ilmoitukset sekä suomeksi että englanniksi.

Kannattaa käyttää tosiaan radiota korpikentilläkin. Uttiin taas tuli laskuun yksi ultra, jonka ainoa ilmoitus oli että "liityn kohta myötätuuleen". Olin itse lähdössä matkaan joten odottelin asematasolla kunnes se rullasi pois kiitotieltä. No olisihan sinne useampikin ultra kyllä mahtunut..

t. Timo
Lentoon!

LauriT

Suhteellisen lyhyt lentokokemukseni, josta suurin osa on hankittu Malmilla tornin ollessa auki, mutta myös suurin osa korpikenttäkokemuksesta on Malmilta, siis tornin ollessa kiinni, sanoo, että on paljon tärkeämpää antaa ilmoituksia sijainnista ja aikeista silloin kun lennonjohto ei ole hallitsemassa kokonaistilannetta. 

Sen jälkeen kun ilmoittaa Malmin liikenteelle: Nokka/Deger sisään, niin lennonjohtaja antaa reittiselvityksen esimerkiksi myötätuuleen tai perusosalle tai jopa finaaliin, mutta korpikenttätilanteessa muut eivät voi kuin arvailla milloin ja mihin tulija liittyy. Sen vuoksi tuntuu järkevältä ilmoittaa paikka sekä myötätuulen tai peruksen alkaessa ja vielä finaalissa. Tässä tämä "yksinpuhelu" korvaa "dialogin" lennonjohtajan kanssa, jossa tulee repliikkejä kuten jatka, jatka toisena ja lupa laskuun.  

Ellei muita koneita ole kierroksessa tai kentällä, niin eipä siinä pulinalla ketään häiritä, mutta jos kentällä on muita ilmailijoita tai muita harrastajia, niin heille kaikki tieto on hyödyksi.

t. Lauri

Antsu

Todella aiheellinen viestiketju. Paikkailmoitukset ovat tärkeitä korpikentällä, jotta koneet tietävät varoa toisiaan ja katsella oikeasta suunnasta. Ei liikaa pulinaa, mutta täsmälliset ilmoitukset milloin tullaan mistä päin ja mikä korkeus ja mihin liitytään. Laskukierroksessa sitten tietysti vähintään myötätuuliosa ja jos on muuta liikennettä niin katsoisin, että kaikki kierroksen osat hyvä ilmoittaa. On todella ikävää huomata toisen koneen olevan vaarallisen lähellä, vaikka se ei ole puhunut sanaakaan ilmassa olostaan. Näin on käynyt minulle useinkin. Älkää pelätkö radiota. jos vaikka vähän väärin sanoo niin so what, pääasia että ilmoitellaan olemassa olostaan.

harrastaja

Vähän kimurantti juttu tuo korpikenttien radioliikenne.
Parempi kai kertoa liikaa omista tekemisistään, kuin liian vähän. 

Lähestyminen ja lähtö, asiaan kuuluvat ilmoitukset, laskukierroksessa ehdottomasti kaikki osat.

Jos lennän kymmenen kilometrin päästä korpikentän ohi, kuuntelen jaksoa hyvissä ajoin ja jos lentoni aiheuttaa jotain jota pidän tärkeänä ilmoittaa, niin ilmoitan. Jos kentältä ei kuulu mitään lentotoimintaa tai koneita vain kierroksessa, enkä kuule mitään erityistä, niin tekeeköhän kukaan sillä tiedolla mitään että olen lentämässä ohi 10-15 km päästä.
Jos tuntuu kuitenkin että on hyvä ilmoittaa, niin teen sen. Jos vaikka joku lähtee kentältä sinne päin missä olen niin ehdottomasti ilmoitan sijaintini korkeuteni ja suunnan.

Asiallisiin lyhyisiin täsmällisiin ilmoituksiin ei kukaan puutu. Jaaritukset ovat eri asia. Hyvänpäivän toivotukset jne, kohteliaisuudet ovat herrasmies meininkiä, niitä tässä maailmassa ei ole koskaan liikaa.

Radioaikaa kyllä korpikentillä riittää.

Ilkka R

Terve. Mitä jaksoa sitten käytetään oikealla korpikentällä enkä tarkoita nyt noita virallisia pienkenttiä vaan oikeita korpikenttiä joita on siellä täällä ja joissa aina joskus tulee käytyä . mitä taajuutta niiden lähellä käytätte.   Millä taajuudella huutelette kun tulette esim meille. ( ILLO )

Toma

Minä olen elänyt siinä uskossa että 123.500 on se tajuus jos muuta ei mainita...
Terveisin
Tom Arppe

jkettu

Hyviä pointteja esitetty edellä, kiitos!  Yksi pikku detalji vielä lisää:  Kun tulette purjelentokentälle ja kuulette vintturihinauksen olevan lähdössä, niin olisi kiva jos kanava olisi vapaa seuraavan minuutin ajan - langan jommassakummassa päässä olijalle saattaa tulla kiireellistä asiaa sille toiselle hinauksen osapuolelle.  Ei siitä viestin perillemenemättömyydestä nyt yleensä lentoturvallisuusriskiä aiheudu, mutta voi tulla tilanne että joutuu "turhaan" keskeyttämään startin sellaisen syyn takia joka olisi ollut helppo korjata lyhyellä radioviestillä.  Ja joskus tulee ylimääräistä työtä ja vaivaa kun sivutuulikorjauspyyntö jää antamatta ja lankaa haetaan metsästä tms.

harrastaja

Sulka hattuun ultralentäjille, he hoitavat radioliikennettä mielestäni hyvin.Myös lentosääntöjen noudattaminen on aika hyvin hanskassa heillä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod