FK9 pa-kysymys

Aloittaja hannuvir, kesäkuu 07, 2014, 16:22:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hannuvir

Mielenkiintoinen seikka paljastui FK9 polttoainejärjestelmästä.
Tarkoitus oli testata mikä on minimi pa-määrä säiliöissä jossa moottori saa bensaa.
Irroitin bensaletkun toiselta kaasuttimelta ja aloin pumpata sähköpumpulla p-ainetta
irtosäiliöön. Tällöin koneen istuimen sivussa oleva putki osoitti pa-määräksi 25 litraa.
Kun 10 litraa oli pumpattu niin pumppu imaisi mukaan ilmaa, eli 15 litraa jäi vielä
mittaputken mukaan säiliöihin. 
Nyt on aloitattava selvittämään mikä aiheuttaa jo näin aikaisessa vaiheessa ilman sekoittumisen 
polttoaineen joukkoon, ilmeisesti jommasta kummasta säiliöstä.
Onko muilla kokemuksia?

P.Lehtinen

Varsinaisesti kokemusta ei ole mutta mieleen tulee, ettei toisen säiliön ulostuloputki ole tukossa? Siellähän on tasausputki ylempänä kuin polttoaineen ulostulo joten toiseen tankkiin on mahdollista jäädä polttoainetta jonkinverran?

hulkari

.... varmaan idioottimainen kysymys, mutta missä asennossa kone oli, kun teit kokeilun?

hannuvir

Kone oli normaalisti pyörillään.
Säiliöiden tasausputki on suunnilleen puolivälin korkeudella.
Ulostulot ovat kummankin säiliön pohjalla nurkassa josta ne yhtyvät
T-haaralla pa-järjestelmään. Eli puolen tankin jälkeen tasaus tapahtuu
ulostulojen kautta.
Tukko meilläkin on epäilyksessä, tutkitaan irrottamalla kumiputket ja T-haara.

Ilkka R

Paljonko näytti sähköinen mittari?  Jos oikein muistan niin sähköisen mittarin anturi on vasemmassa säiliössä korkissa ja hieman liimattu kii (alkoi vuotamaan )   eli näyttää vasemman tilanteen ja muoviputki taas oikeassa säiliössä eli näyttää oikean tilanteen mikäli ei tasaus tyhjennyksen kautta toimi. Jollen väärin muista niin suomessa ultrassa pitää olla sormi suodatin vielä tankin sisällä lähtöreiällä estämässä aukon tukkeutumisen , löytyykö moinen.  Puhdistimme tankit pari vuotta sitten (purettiin pois) ja vaihdettiin kaikki letkut sekä asennettiin kunnollinen vedeneroitin yms. Löytyi myös tankin alta puristuksista staattisen paineen putki joka oli estänyt nopeusmittarin oikean näytön.  Koneellahan oli lennetty huimat n. 39 tuntia tullessaan meille , tehtiin useampi viikko pikku huoltoa et saatiin taas taivaalle. mm. moottori, potkuri, moottoripukki, transponderi, korkeusmittari, letkut, pelastusvarjo yms.pikkuista. Nyt taas kelpo peli. Ai joo korkeusperäsin oli säädetty väärin eli laskussa ei meinannut saada vedettyä konetta kolmelle pisteelle millään vaan tuli helposti päätelineelle. nyt tulee hienosti vaikka kannus edellä ,(siis kannusversio tämä tyttönen)

hannuvir

Selvisihän se syy miksi toinen säiliö tyhjeni nopeammin. Oikean säiliön ulostuloputken mutkasta löytyi ilmeisesti jo säiliön asennusvaiheessa sisään jäänyt pieni tiivisteaineen "nökäre" joka oli putkeen mennessään tukkinut se osittain.
Kuvissa näkyy ero säiliöiden ulostulojen virtausnopeudessa. Asennus on sikäli huono että putket ottavat polttoaineen aivan säiliön pohjaan saakka, eikä siellä ole mitään sihtiä. Kaikki mikä löytyy säiliöstä menee myös putkeen.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod