Experimentalin (ja ultran) vuosihuolto-oikeus

Aloittaja masal, kesäkuu 07, 2014, 15:45:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

masal

Heippa,

jotkut ovat olleet hieman paniikissa ja yrittäneet hakea itselleen harrastemekaanikon lupakirjaa omistamansa (ei rakentamansa) experimentalin vuosihuolto-oikeuden takia. Harrastemekaanikon lupakirjaa ei kuitenkaan tarvita vuosihuollon kuittaamiseen.

Omistamansa koneen vuosihuollon/tarkastuksen tekemiseen ja kuittaukseen experimentaliin (sisältäen ultrat) riittää että on tehnyt ja kuitannut vastaavan huollon ennen 1.1.2013 kyseiseen koneyksilöön. Vaihtoehtoisesti riittää että on suorittanut huoltokurssin mihin on sisältynyt vuosihuollon suorittaminen (esim. SUIO huoltokurssit), tällöin oikeus ei rajoitu pelkästään yhteen koneyksilöön.

Sitten mikäli omistamasi experimental (tai ultra) vaurioituu tai haluat tehdä siihen muutostyön tarvitset harrastemekaanikon (tai korkeamman) lupakirjan (ko. koneyksilölle tai yleisen) ja siinä tarvittavat oikeudet työn suorittamiseen. Vaihtoehtoisesti voit hakea erillislupaa työn tekemiseen.

Harrastemekaanikon lupakirja on tarkoitettu henkilöille jotka ovat itse rakentaneet ko. koneyksilön tai sitten laajempana henkilöille jotka haluavat tehdä huolto/korjaustöitä muille kuin omistamilleen koneille. Harrastemekaanikon lupakirjaa ei edes myönnetä omistuksen perusteella vaan kokemus pitää olla saatu joko rakentamalla ko. koneyksilö tai sitten hankkimalla laajempi koulutus ja kokemus muulla tavoin.

Eli et tarvitse harrastemekaanikon lupakirjaa normaalin vuosihuollon tekemiseen. Aikaisempi todennettu (huollon kuittaus yms.) kokemus (ennen 1.1.2013) tai lisäkoulutus (huoltokurssi) riittää. Määräyksessa PEL M3-4 oleva siirtymäsääntö on jatkuva ja siten mitään aihetta paniikkiin ei ole.

että simmottis....
Markku Salminen

masal

Juu, oikeassa olet. Eli varsinkaan ennen 1.1.2013 näitä hommia kuittailleiden kohdalla ei juurikaan muutoksia ole. Lisäksi jos vielä lukee ne siirtymät loppuun niin ei koko 5. kohtaa sovelleta vielä harrasterakenteisiin olleenkaan....

----------PEL M3-4-------------
7.4 Harrasterakenteisten ilma-alusten huoltoon sovelletaan tämän määräyksen 5 kohtaa vasta, 
kun harrasterakenteisten ilma-alusten huoltoa koskevat uudet ilmailumääräykset ovat tulleet 
voimaan. 
--------------------------------

Tuollaisia uusia harrasterakenteisia koskevia huoltomääräyksiähän ei ole vielä olemassa.
Markku Salminen

hulkari

Lainaus käyttäjältä: masal - kesäkuu 07, 2014, 15:45:56
Heippa,

...

Sitten mikäli omistamasi experimental (tai ultra) vaurioituu tai haluat tehdä siihen muutostyön tarvitset harrastemekaanikon (tai korkeamman) lupakirjan (ko. koneyksilölle tai yleisen) ja siinä tarvittavat oikeudet työn suorittamiseen. Vaihtoehtoisesti voit hakea erillislupaa työn tekemiseen.

...
että simmottis....


Niin.. ei kai harrastemekaanikon pahvi oikeuta tekemään suuria vauriokorjauksia ilman erillislupaa. Käsittääkseni nämä ovat ja pysyvät "oikeiden lupakirjamekaanikkojen" oikeutena. Suuret muutostyöt vaatinevat aina ilmailuviranomaisen erillisluvan. 

Pienet vauriokorjaukset taas menevät entiseen malliin. 

Ei haittaa, jos olen väärässä tässä asiassa :) 

Joka tapauksessa tarkoitus itsellänikin on hakea harrastemekaanikon pahvia, kunhan saan tarvittavat kurssit vielä tämän vuoden aikana suoritettua. 

Harrastemekaanikon lupakirja osoittaa joka tapauksessa tietynlaista määrätietoisuutta ja pitkäjänteisyyttä ilma-alusten huollossa ja lentokelpoisuuden ylläpidossa. Lupakirjaa ei saa, ellei todella paneudu asiaan ja omaa riittävää kokemusta ja/tai motivaatiota hankkia kokemusta. Se, mitä voisi toivoa, olisi selkeä tie ja mahdollisuus kouluttautua lupakirjamekaanikoksi pikku hiljaa ilman, että irtisanoutuu ammatistaan ja työpaikastaan ja siirtyy ammattikoulun penkille aapiskirjan pariin...

-Ari-

masal

Niin kyllä olen antanut itseni ymmärtää, että harrastemekaanikko voi tehdä kansallisiin ilma-aluksiin (ultrat, experimentalit yms.) myös suuria vauriokorjauksia omien kelpuutustensa laajuudessa. Tällöin tarvitaan tehtaan ohjeet työn tekemiseen tai käytetään muita hyväksyttyjä menetelmiä (exp./ultra koneille ei aina välttämättä ole saatavissa tehtaan ohjeita). Koko harrastemekaanikon lupakirjan takana on ollut ajatus että erillisluvista päästäisiin eroon. Tämän takia harrastemekaanikon lupakirjaa ei aivan helpolla saakkaan.
Markku Salminen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod