Lupakirjan uusinta

Aloittaja hannuvir, joulukuu 28, 2013, 18:51:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hannuvir

Näkyypä Trafi nostavan taas hintoja vuoden vaihtuessa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130885
Lupakirjan uusinta nousee 50 eurolla, mutta lääketieteellinen kelppari
vain 5 eurolla, onkohan nolla unohtunut?

Martti Mattila

Hieman tuppaa masentamaan tämä trendi näiden harrasteilmailuun liittyvien maksujen kanssa.Joskus ennen kun
lentämään piti päästä halvalla,saattoi Volkkarin koneen taakse saada lentolaitteen 10 000 markalla itse tehtynä.
Ylläpitokustannukset kohtalaisen pienet.Nykyaikana; vakuutukset,rekisterissä pito,katsastukset maksavat jo oikeaa
rahaa.Omaa ritsaa ei ole taloudellisesti mielekästä tehdä ja ylläpitää alle viidenkymmenen vuosilentotunnin takia.
Syitä rakentamiseen voi tietysti olla muita,minullakin taitaa olla sellainen hallissani,rakentamiseen mennyt 2000h.
lentotunnit alle kymmenen,ei missään muodossa kannatettavaa järkisyillä.Ellei sitten laske sitä että samassa
oppi luonnontieteitä ja Englanninkieltä,kun ei niitä kuusikymmenluvun kansakoulussa juuri opetettu.Jonkun verran
kuulee uhoa lentämisestä ilman vaadittuja laillisia edellytyksiä,kannattaa aloittaa äkkiä, jos ne touhut kiinnostaa.
Heikko veikkaus on että alan "rikollisuuden"rangaistukset tullaan nostamaan murha ja oikeusmurha luokkaan.
Jos on kiireinen eikä ehdi lentämään juuri mitään,kannattaisi lopettaa kokonaan,eikä ainakaan aloittaa lentämistä.
Parempaa ensivuotta t.Martti

mikko lohi

Moi. Alkaa tuo trikelentäminen tuntumaan taas mielekkäältä!

mikko

Martti Mattila

Ai niin,yli kuusikymppinen uusii medikalinsa joka toinen vuosi,reilu korotus sinne olisi ehkä ikärasismia.
Kierros Ilmailu- ja Silmälääkärillä,niin viisisatanen on mennyt,ennen riitti terveyskeskuslääkärin kirjoittama
1141 kuponki.
Niin uuden rikoslain mukaan,rikoksella saavutettu hyöty menee valtiolle,eli jos on säästänyt lentämällä
"pimeällä"koneella esim. 20h.vuodessa,se tekee noin 2000 euron rikoshyödyn,minkä yhteiskunta voi periä.
Tuli vaan mieleen.
Martti

Mikko Nikunen

Hip hei,

Kohdassa , Ammatti lupakirjat:

Uusi Osa-66 tai kansallinen huolto- tai harrastemekaanikko lupakirja tai muutos lupakirjaan 350 eur. 

Harrastemekaanikko lupakirjan sai 2013 100 eurolla. Ajattelin kerätä siihen puuttuvia kelpuutuksia mutta enpä taida, jos tuo seuraava muutos on tuo 350 eur.

Nyt alkaa keulia!

ervasha

Onko luokka 2 - medikaalin uusintajakso pidentynyt yli 60 -kymppisillä?

hannuvir

Luokan kaksi lääketieteellinen kelpoisuustodistus on voimassa 60 kuukautta siihen saakka, kunnes todistuksen haltija on täyttänyt 40 vuotta. Tämän jälkeen voimassaoloaika on 24 kuukautta, kunnes todistuksen haltija on täyttänyt 50 vuotta, minkä jälkeen voimassaoloaika on 12 kuukautta.

masal

Hieman aiheesta sivuun, mutta rahasta kyse kumminkin. Pistin tuon lentotoimintailmoituksen mukana laskun TraFi:lle tekemästäni työstä. Tuleekohan mitään kommenttia sieltäpäin ;)
Markku Salminen

juhan

Edullista työn määrään nähden;)

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: masal - joulukuu 31, 2013, 14:07:12
Hieman aiheesta sivuun, mutta rahasta kyse kumminkin. Pistin tuon lentotoimintailmoituksen mukana laskun TraFi:lle tekemästäni työstä. Tuleekohan mitään kommenttia sieltäpäin ;)

Mikähän idea on siinä että ko. paperinen lomake ei ole identtinen heidän "kätevästi" täytettävän sähköisen lomakkeen kanssa??.

Mikhou

LAPL-medikaalin voimassaolo eroaa 2-luokan medikaalista;

Luokan LAPL lääketieteellinen kelpoisuustodistus on voimassa 60 kuukautta siihen saakka, kunnes todistuksen haltija on täyttänyt 40 vuotta. Tämän jälkeen voimassaoloaika on 24 kuukautta. 

jkarjanl

Kaiken kaikkiaan vetää kyllä mielen matalaksi. Olen ilmailuharrastuksen aloittanut purjelentokurssilla vuonna 2003, ei siitä nyt niin kauan aikaa pitäisi olla. Niistä ajoista maksut ovat nousseet aivan älyttömästi ja harrasteilmapiiri muuttunut aika lailla.

Oma lupakirjani on jossain hukassa, en ole edes varma mihin saakka lie voimassa. Tulee väkisinkin sellainen olo ettei niin kiinnosta edes etsiä sitä. Pitäköön tunkkinsa, ainahan sitä silti voi käydä kauniina kesäiltana lentelemässä jos siltä tuntuu. Enkä todella ole ainoa jolla tämmöisiä mietteitä. Jos olisivat oikeasti huolissaan asiasta niin tekisivät varmaan sille jotain, mutta vielä mitä: Vastaus on tietysti valvonnan lisääminen eli RAMP -tarkastukset. Harrastajat sen loppujen lopuksi maksavat kohonneina maksuina, tarkastajien kilometrikorvaukset ja päivärahat ajellessa ympäri korpikenttiä tarkastamassa papereita niiltä jotka vielä jaksavat yrittää pitää niitä kunnossa.

Menneenä kesänä mielenkiinnon kohteet on kyllä olleet muualla kuin taivaalla. Vanhan 2t-Kojootin hinnalla saa purjeveneen missä koko perhe viettää parikin viikkoa kauniissa saaristossa. Eikä vaadi lupia eikä edes katsastuksia, kunhan vain sammutin ja pelastusliivit löytyy niin homma toimii. Perhekin tykkää ja oma sielu lepää Suomen kauniissa saaristossa, ei tunne koko aikaa itseänsä lainsuojattomaksi lypsylehmäksi niinkuin ilmaillessa.

No, jospa tässä talven aikana löytyisi se lupakirjakin. Ja se 2t-Kojootti odottaa autotallissa myös inspiraatiota. Tai sitten myyn sen ja ostan isomman veneen...
>:D

Martti Mattila

Isot pojat kutsuivat Ilmailuviranomaista jo kauan sitten pölhöläksi,itse en sellaiseen alkanut,olen vähemmän
älykäs itsekin ja vielä auktoriteetteja kunnioittava.Mutta nyt kun saatamme olla sen ajan ovella,että jätkät lentää
tosta vaan ja viranomainen on vain vitsi,jota kaikki kutsuvat pölhöläksi ja painuvat räkänä taivaalle ja josta
viidakkorummuilla varoitetaan ja päästetään autonrenkaat tyhjiksi RAMP tarkastusten aikana.Niin jotain on
tapahtunut,mikä on vaikeaa peruuttaa.

mikko lohi

Terve
Yksi asia ei ole muuttunut! Aloitin Ultralentämisen -83,silloin meitä kutsuttiin höpölentäjiksi,nyt ultrapelleksi! ;)

mikko

Erkki T

Lainaus käyttäjältä: MaM - tammikuu 02, 2014, 23:53:04
Niin jotain on tapahtunut,mikä on vaikeaa peruuttaa.

Yksinkertaisimmillaan legitimiteetti tarkoittaa järjestelmän hyväksymisenarvoisuutta kansalaisten silmissä.

Mikhou

#15
Taas on nuorten aloittelevien lentäjäpoikien kustannuksia nostettu Trafinkin suunnasta.


Lentokoe tai tarkastuslento800 euroa (viime vuonna 400)
Uusi ATPL-, CPL- tai MPL-lupakirja , voimassaolon jatkaminen tai vanhentuneen uusinta350 euroa (viime vuonna 300)
Uusi SE-, ME-, IR- tai MP-kelpuutus tai kouluttajamerkintä350 euroa (viime vuonna 300)
[font=IntervalSansProRegular, 'Helvetica Neue', Arial, Helvetica, sans-serif]Jo PPL:än omaava lentäjä joutuu siis maksamaan kaikki nämä x3, (CPL, ME- ja IR-kelpuutus.) [/font]

hannuvir

Lentokoe tai tarkastuslento800 euroa (viime vuonna 400)

Aivan käsittämätöntä toimintaa trafin päättäjiltä
en mitenkään voi ymmärtää 100% nostoa.Kustannusvastaavuuteen se ei ainakaan perustu.

jkettu

Kun en ole lakimies, niin kysyn:  Millekäs instanssille tuosta (ja yleensä maksujen mielivaltaisista korotuksista) voisi kannella?  Oikeusasiamies? EU:n ihmisoikeuskomissio?  Joku muu, mikä?

Mikhou

Mitä tällä 800eurolla saa ?
Tarkastuslentäjän valmiiksi sovittuna(/ehdotettuna) aikana ? Sekä täytettynä tarkastuslentolausunnon ?
Jälkeenpäin tulee vielä lupakirjan mukana 350euron lasku.


Tässä vielä tarkemmin;

Vuoden 2013 maksut;
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/6142.pdf

Vuoden 2014 maksut;
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130885

Vuonna 2013 ollut "määräalennuksiakin", nyt 2014 näitä ei ole, vaan hylätyn tarkastuslennon uusinnan hinta on 800e (viime vuonna vielä 200euroa. Tai mikäli lennetään kaksi lupakirjaa / kelpuutusta samalla oli viime vuonna toisen hinta 400e + 200e. Vai olenko täysin väärin nämä ymmärtänyt ?

EDIT: Vuosi 2011, http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5886.pdf tarkastuslennon hinta 340euroa.

Samoin on noussut myös ATPL-osakokeiden hinnat 50e(2013) nyt 55e(2014).

4trade

Isolla osalla ilmailuharrastajista toimintaan on käytettävissä maksimissaan joitain tuhansia euroja vuodessa. Mikäli viranomaismaksut kohoavat kymmeniin prosentteihin budjetista, ollaan melko syvällä suossa. Tuolla toiminnalla viranomainen saa tehokkaasti nuo pienen budjetin harrastajat pois kuvioista häiritsemästä.....ainakin taivaalta!

Kenenkään etuja ei palvele että harrastajilla ei ole varaa lentää, ne taidot kun tuppaavat ruostumaan mikäli niitä ei ole varaa käyttää.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Reijo Österberg

#20
Lainaus käyttäjältä: masal - joulukuu 31, 2013, 14:07:12
Hieman aiheesta sivuun, mutta rahasta kyse kumminkin. Pistin tuon lentotoimintailmoituksen mukana laskun TraFi:lle tekemästäni työstä. Tuleekohan mitään kommenttia sieltäpäin ;)


Mitä TraFista vastattiin vai laittoivatko ainoastaan vastalaskun?
-Reijo Österberg-

kopterikuski

Liittykää Sanginjoen Ilmailukerhhoon - siellä on varsin kohtuulliset lupakirjamaksut, uusinta jopa ilmainen.

masal

Lainaus käyttäjältä: Reijo - helmikuu 26, 2014, 11:37:46
Lainaus käyttäjältä: masal - joulukuu 31, 2013, 14:07:12
Hieman aiheesta sivuun, mutta rahasta kyse kumminkin. Pistin tuon lentotoimintailmoituksen mukana laskun TraFi:lle tekemästäni työstä. Tuleekohan mitään kommenttia sieltäpäin ;)


Mitä TraFista vastattiin vai laittoivatko ainoastaan vastalaskun?

No eipä ole tullut mitään vastakaikua, en ole huomannut suoritusta tililläkään...
Markku Salminen

Martti Mattila

Laitoin Trafiin anomuksen lentotoimintamaksun palautuksesta.Tuli jakomielinen kirje mistä en saanut tolkkua.
Hyvitetäänkö summa seuraavan vuoden laskusta vai mistä.Seuraavan vuoden laskua kun ei tule,poistin
rakkineen U208 rekisteristä,kun en sillä ehkä ehdi lentää.Hieman kiinnostaisi kokeilla siihen omistamaani
Stark Stamo 1500 45hv.motin paino alle 60kg.Moottorin tuenta pyytää lisätöitä ja massat tekevät siitä
käytännössä yksipaikkaisen.mutta sitten olisi luotettava moottori.
Martti

Ansis

Jotain vertailua, moottoripyörän ajo-oikeus säilyy muiden korttien uusinnoissa kaupan päälle. Rätkien pakolliset vakuutukset ympäri vuoden 70-120€ vuodessa täysin bonuksin. Kioskilla käyminenkään ei ole maksanut ylimääräistä edes Räyskälässä ;)
My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Ja Matille, Foxi on helppo tehdä liian etupainoiseksi, punnitse itse. Lennokkityyppinä tiedät, kannattaako edes rullia. Tiedän myönnetyn rakennusluvan mm. täysvolkkarille Foxiin, olisin valmis eväämään kaikki kupongit lottoa myöten sen hakijoilta.
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Dodda tuo etupaino,poistin istuimen ja nojaan ohjaamon takaputkiin.Volkkarointi on vasta käynyt mielessä,
laskuja en ole tehnyt,punnitsijan paperit on.

Ansis

Mulla onneksi lakkaa punnituskelpuutuskin, kiitos ultravarustamoiden. Mutta kokemus, koulutus ja taito, niitä ei kukaan vie pois. Tosin fillarillakin pitää aina talviliukkaiden jälkeen reenata keulimista ;)
My mind is willing, but purse is weak.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod