Uusi upea matkakone Joensuuhun

Aloittaja Antsu, joulukuu 21, 2013, 15:05:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antsu

Joensuussa moottorilentäminen on elpynyt niin paljon, että Lentokerho Karelia osti upean Cessna 177RG Cardinalin matkakoneeksi kerholle. Kone käytiin hakemassa Saksasta ja saatiin vaiherikkaan reissun päätteeksi ehjänä Joensuuhun.
Saksassa oli Ganderkeseen kentällä upeat puitteet. Yksityisellä pikkukentällä oli hotelli, upea ravintola ja mahtava siisti lentokonehalli 4000 neliötä. Kun siellä katseli väljässä hallissa upeita pienkoneita niin tuli vain mieleen, että kyllä suomi on aikamoinen kehitysmaa pienilmailussa ja pahemmaksi vain menee.
Kun lähdettiin Saksasta Tanskan kautta Ruotsiin niin lennonjohtopalvelu toimi aivan upeasti joka maassa ja ennen kaikkea ystävällisesti. Ruotsissa menimme Norrtälljessä laskuun, jossa kunnossapidon henkilökunta toi heti pyytämättä pyöräpukit ja pojat kyselivät mitä muuta tarvitaan.
Sitten tultiinkin välilaskuun Tampereelle, jossa saatiinkin heti todeta, että tultiin takaisin sarvikuonojen maahan:
Kun olimme tankanneet koneen, niin meinasimme tankkauspaikalta ottaa maassa reunassa lojuvia pyöräpukkeja, jotta saadaan kone kiinni. Silloin paikalle porhalsi airpron ylensyönyt kaveri ja alkoi kurkku suorana huutamaan, että
"Meinaatko varastaa meidän pukkeja?" Mikään selittely ei auttanut, vaan äijä ei antanut pukkeja, jotta kone olisi saatu yöksi paikalleen. Onneksi lopulta saimme pukkeja paikalliselta ilmailuyrittäjältä. Airpron pölvästi mielestäni jopa vaaransi ilmailuturvallisuutta, kun ei olisi antanut laittaa konettamme yöksi kiinni. Mikä ihme näitä ääliöitä vaivaa ?
Vastaavat kaverit Saksassa ja Ruotsissa olivat erittäin kohteliaita ja avuliaita. No, airprohan onkin finavian putiikki, jossa muutenkin vähät välitetään pienilmailusta. Ilmeisesti henkilökuntakin on opastettu olemaan mahdollisimman vmäinen pienilmailijoille, jotta älyttäisiin lopettaa koko touhu.
Muutenkin koko pienkoneilmailun tulevaisuus näyttää todella pahalta. Finnavia poisti VFR suomenkin, joka viittaa VFR toiminnan hankaloittamiseen. Kohta tulevat voimaan TRA ja TSA alueet, joilla voidaan halutessaan (ilkeyttään) estää kaikki vfr lentäminen suomessa. Tämän lisäksi viranomainen tekee PPL kerhokouluttamisen mahdottomaksi vedoten EASA määräyksiin. Saksassa näille asioille lennonopettajakollegat nauroivat ja sanoivat että siellä tullaan jatkossakin toimimaan kuten ennenkin, mitään järjettömiä paperisotia ei tulla siellä ottamaan PPL koulutuksessa käyttöön.
Tämä kehitys on todella uhkaavaa, mutta ainut, joka on jotenkin asioihin reagoinut on Moottorilentäjien liitto. Mutta ei tietenkään pikkuliittona mahda mitään asioille. Toisen liiton näpertelystä ei nyt viitsi tässä edes puhua.
En mielelläni julkisuudessa viitsisi näitä asioita repostella, mutta nyt Tampereen incidenssin jälkeen tuntui, että on vähän pakko purkaantua. Todella pahalta näyttää yleisilmailun tulevaisuus. Onneksi en itse enää ole pitkään mukana kuvioissa, mutta harmittaa niiden puolesta, jotka ovat hankkineet kalliin lupakirjan ja sitten jotkut pölvästit tekevät kaikkensa estääkseen lentokoneen käytön matkustamiseen. Lentokone on kuitenkin matkantekoväline siinä missä autokin. En vain voi ymmärtää tätä kehitystä tässä maassa.
No, kaikesta huolimatta jatkamme täällä susirajalla entistä innokkaammin, kuten tästäkin hankinnasta voi päätellä. Ja kohta lähes 30 uutta PPL pilottia olen tänne siltikin kouluttanut viime vuosina ja lisää tulossa. Periksi ei anneta! (guru)

viper

Lainaus käyttäjältä: Antsu - joulukuu 21, 2013, 15:05:40
Onneksi en itse enää ole pitkään mukana kuvioissa, mutta harmittaa niiden puolesta, jotka ovat hankkineet kalliin lupakirjan ja sitten jotkut pölvästit tekevät kaikkensa estääkseen lentokoneen käytön matkustamiseen. En vain voi ymmärtää.
Meinasitko lopettaa lentämisen kun sanot, että et ole enää pitkään kuvioissa? Huolestuttavalle kyllä vaikuttaa harrasteilmailun tulevaisuus. Liikaa muutoksia huonompaan ja varsinkin liian nopeasti.

Antsu

Eiköhän se ikä tee kohta tehtävänsä :uglystupid2:

migu

Onneksi olkoon todella hienon koneen hankinnasta! Muutaman kerran itsekin olen tuota konetta ihaillut. Olen harrastanut muutaman vuoden ilmailua ja todennut saman huomion: yksi mätä omena pilaa koko korin. Ainoa onni on se, että meiltäkin Suomesta löytyy niitä ilmailun aitoja ystäviä, jotka ovat tukemassa ja tarvittaessa auttamassa meitä ensiaskeleitakin ilmailun saralla ottavia. Kiitos kuluneesta ilmailuvuodesta heille kaikille erikseen nimeämättä ja suotuisia tuulia siipien alle vuonna 2014! 
Hyvää joulua:thumbsup:
Mika

marquise

#4
Onnittelut hienolle koneelle. Kaiketi siinä on myös hyvä IFR-matkalentovarustus? Saatteko kuvan paneelista myös, please.

Matkakertomuksesta jäin miettimään väitettä Finavian perustamista rajoittavista ilmatiloista. Pilotin kannattaisi selvittää itselleen, kuka tai mikä on ainut toimivaltainen ilmailuviranomainen Suomessa. Finavia se ei ole.

Koulutuksesta sen verran, että me "siellä toisessa liitossa näpertelemme", tiiviissä yhteistyössä Trafin kanssa, keskitettyä ATO-koulutusorganisaatiota (GPL, LAPL(A) ja PPL(A)) jolla tulee olemaan myös suomenkieliset tietopuoliset kurssit netissä. Siis ne "PPL-verkkoteoriat". Viimeinkin. EASA näytti tällaiselle "sateenvarjo-ATO:lle" vihreää valoa 18.12.2013.

Tavoite on se, että kerhoista tulee keskitetyn ATO:n etätoimipisteitä. (Approved Training Organization). Näin kerhot säästävät myös koulutuslupamaksuissa.

Ja tiedoksi, aivan samat ATO-määräykset koskevat myös Saksaa. Kansalliset koulutusluvat raukeavat 8.4.2015. Kaikissa EASA-jäsenvaltioissa.



Näin PPL-kerhokoulutus turvataan vuosiksi eteenpäin.
Miten muuten voisimme olla avuksi?

Peter Tähtinen

Antsu

Todella hienoa jos jotain saataisiin aikaan PPL  koulutuksen mahdollistamiseksi jatkossa myös kerhoissa. Kustannusten nousu ilmailussa on vain ollut huimaa ja uudet määräykset lisäävät taas kustannuksia, mutta korkeintaan marginaalisesti turvallisuutta. Jo nyt lentäminen on tehty vähän keinotekoisesti niin kalliiksi, että pelkästään kustannusten takia turvallisuus kärsii. Porukka lentää yleisesti liian vähän ja tämä johtaa turvallisuuden heikkenemiseen. 
Finavia ei ole tosin viranomainen, mutta vaikuttaa erittäin paljon viranomaisten päätöksiin. Mielipiteeni TSA ja TRA alueista perustuukin finavian ehdotukseen viranomaisille näistä alueista. Jos tuota ehdotusta lukee pirunsarvet päässä, niin se on todella vakava uhka esim. matkalentämiselle VFR:ssä. En tietenkään väitä että pahimmat uhkakuvat tulevat voimaan, mutta kyllä siinä haiskahtaa vakava yleisilmailun rajoittaminen. Moottorilentäjien liitto näytti olevan julkilausumassaan aivan samaa mieltä kanssani tästä asiasta, kuten myös uudesta koulutuspaperisodasta. Ja tietenkin nämä ovat vain minun yksityisiä mielipiteitäni ja toivottavasti turhia pelkoja. Kun on viime vuodet antanut kaikkensa ilmailun eteen ja kehittämiseen täällä susirajalla, niin toivoisi sen kuitenkin vain kehittyvän ja menevän parempaan ja järkevämpään suuntaan. Meillä kun EFJOn kentällä oli kuolemassa koko moottorilentäminen, mutta nyt koulutuksen kautta koko ala on lähtenyt uskomattomaan nousuun meillä.
Ja kiitoksia Peterille onnitteluista kerhomme uudesta koneesta. Kone on IFR varustuksessa suunnan ja korkeuden pitävällä autopilotilla. Laitan ohjaamokuvan tähän.
Ei muuta kuin Hyvää Joulua ja Lennokasta Uutta Vuotta kaikille ilmailijoille ja uskotaan silti siihen, että siivet kantavat jatkossakin !

Jouni Laukkanen

Noita TRA/TSA-alueita on käytetty Suomessa jo vuosia.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod