Mittareiden yksiköt Ultrissa ja LSA -koneissa?

Aloittaja Riku.I, joulukuu 10, 2013, 20:12:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Riku.I

Ultrien mittareiden yksiköt näyttää olevan
Alt feet, vsi m/s, Asi km/h.

Kuinkas LSA -koneissa. Muuttuuko systeemi?
Käytetäänkö solmuja nopeusmittarissa ja feet/min variossa?
Huomasin että Falcon - halpismittareissa olisi yllättäen pulaa (metrisissä)
valikoimassa ja hinnatkin nousussa. Mistä niitä saisi kätevimmin Euroopasta? Ostaisin setin.
Suosituksia ja vinkkejä kaivataan!
Kiitti etukäteen vaivannäöstä!
Riku

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: Riku.I - joulukuu 10, 2013, 20:12:30
Ultrien mittareiden yksiköt näyttää olevan
Alt feet, vsi m/s, Asi km/h.

Kuinkas LSA -koneissa. Muuttuuko systeemi?
Käytetäänkö solmuja nopeusmittarissa ja feet/min variossa?
Huomasin että Falcon - halpismittareissa olisi yllättäen pulaa (metrisissä)
valikoimassa ja hinnatkin nousussa. Mistä niitä saisi kätevimmin Euroopasta? Ostaisin setin.
Suosituksia ja vinkkejä kaivataan!
Kiitti etukäteen vaivannäöstä!
Riku

Projekti hyvällä mallilla?
Kaikkia eri variaatioita löytyy ultrissa, riippu valmistusmaasta, eurooppalaiset suosii jonkun verran metrisiä:
-ALT m tai ft
-ASI  km/h tai mph
-VSI m/s tai ft/min
-Reijo Österberg-

Riku.I

Juu, kaikkee on nähty.
Onko uusissa eurooppalaisissa LSA-koneissa jompi kumpi oletuksena?
Noh, lasinäyttöhän niissä kai on.
Kuitenkin ehdotuksia kaivataan!

Seppo Koivisto

Aika moneen LSA-koneeseen voi tilatessa valita mittareiden yksiköt. Korkeusmittarin on tietysti parempi näyttää jalkoja, koska jalkoina kaikki korkeudet ovat esim. kartoissa. Silloin variometrin olisi loogisempi näyttää ft/min. Jos varman päälle haluaa pelata, niin nopeusmittariksi voisi vaikka hankkia sellaisen, joka näyttää solmuja ulkokehällä ja kilometrejä sisäkehällä.

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: Riku.I - joulukuu 10, 2013, 20:59:26
Juu, kaikkee on nähty.
Onko uusissa eurooppalaisissa LSA-koneissa jompi kumpi oletuksena?
Noh, lasinäyttöhän niissä kai on.
Kuitenkin ehdotuksia kaivataan!
[/font][/size]


Yhdellä mittarilla kaikki! MLG Velocity Single - Flight2  355€ Windcraftilta ! Sisältää veron ja rahdin.
http://www.windcraft.fi/mgla/index.html


ALT 270£, ASI 100£, VSI 120£ ~ 587€ + rahti
AFE  http://www.afeonline.com/shop/index.php?cPath=251&osCsid=2fd1b7abc1aea3939620cf1c6b3d3925
-Reijo Österberg-

Riku.I

Juu. Jalkoihin (korkeus)olen tottunut mopussa. Vario on aivan sama kumpi,koska viisarin asento ja yksiköt on helppo ymmärtää. Knots/kph mittareita sopivalla asteikolla (helpoina) en ole löytänyt vielä.
Kiinnostaisi tietää kumpi yleistyy näissä kevytvehkeissä.
Pähkäily jatkuu....


Markku Hiedanpää

Huomatkaa myös se että mittareiden yksiköiden on oltava samat kuin lento-ohjekirjassa tai lentokäsikirjassa olevat yksiköt.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

kuningas

Yhdellä mittarilla kaikki! MLG Velocity Single - Flight2 355€ Windcraftilta ! Sisältää veron ja rahdin.
http://www.windcraft.fi/mgla/index.html


ALT 270£, ASI 100£, VSI 120£ ~ 587€ + rahti
AFE http://www.afeonline.com/shop/index.php?cPath=251&osCsid=2fd1b7abc1aea3939620cf1c6b3d3925
[/quote]

Tuo MGL:n mittari ei kuitenkaan käy nopeusmittarina ultraan kun siinä ei ole värejä.

Juhani

Riku.I

Lainaus käyttäjältä: Markku - joulukuu 11, 2013, 11:06:36
Huomatkaa myös se että mittareiden yksiköiden on oltava samat kuin lento-ohjekirjassa tai lentokäsikirjassa olevat yksiköt.
Juu, toi on hyvä muistaa.
Ohjekirjanhan tekee vissiin rakentaja tehtaalta saadun ja koelentelyn pohjalta? 
Tässä kaiketi voi tehdä muutoksen mittayksiköissä?

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Riku.I - joulukuu 12, 2013, 08:09:46
Lainaus käyttäjältä: Markku - joulukuu 11, 2013, 11:06:36
Huomatkaa myös se että mittareiden yksiköiden on oltava samat kuin lento-ohjekirjassa tai lentokäsikirjassa olevat yksiköt.
Juu, toi on hyvä muistaa.
Ohjekirjanhan tekee vissiin rakentaja tehtaalta saadun ja koelentelyn pohjalta?
Tässä kaiketi voi tehdä muutoksen mittayksiköissä?
Rakentaja voi muuttaa yksiköt rakentamansa koneen lento-ohjekirjaan, joka sitten tarkastetaan ja hyväksytään koelentojen jälkeisessä lentokelpoisuustarkastuksessa.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Toma

MGL mittarissa itsessään voi tietenkin tehdä muutokset mittayksiköihin että ovat samat kuin ohjekirjassa...
Sitäkö Riku meinasit?

värillisessä EFIS mittareissa voi myös värittää nuo nopeusalueet ohjelmallisesti. Mustavalko LCD mittarissa se teitenkin on hieman haasteellista...
Terveisin
Tom Arppe

Riku.I

Moro Toma!
Mekaanisia mittareita ollaan nyt vasta hakemassa.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod