Paskahalvaus 81

Aloittaja Martti Mattila, marraskuu 11, 2013, 09:50:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Edellä mainitulla termillä kuvataan usein voimakasta peljästystä,tahi järkytystä,mikä kohtaa kertojaa.En itse
ole termin yleiskäyttäjä,mutta olkoon tämän kerran,parempaakaan en keksi.Niin nämä tapahtuivat vuonna 81
MoottoriLerchemme OH-212X ollessa ensimmäistä kesää lentokunnossa.Lento oli minulle järjestyksessä toinen,
tällä rakkaaalla mopullamme.Turun Lentokerhon kakkostuulia teki lentosuunnitelman puhelimella EFTU to EFOP.
Minä tein samoin, lentoaika yksi tunti.Lähdin noin Oripään suuntaan,koska oli kyseessä hupilento,en lentänyt
Aurajoen uomaa seuraten,kuten kerhon Tuuliat koululennoilla tekevät,mennessään tekemään läpilaskuja Oripäähän.
Tuuliassa lentänyt lennonopettaja ilmeisesti näki minun poikkeavan "kursilta"ja soitti Oripäästä Turun torniin
viestien "Älkää päästäkö sitä Mattilaa Oripäähän,se eksyy matkalla,se lähti aivan väärään suuntaan"
Tämä oli liikuttavaa huolenpitoa insinööri lennonopettajalta,olinhan todistanut olevani henkiseltä kapasiteetiltani
vajavainen,olemalla vain värtsilän hitsari(oikeasti putkiasentaja)
Lennonjohto teki työtä käskettyä ja kertoi minulle "Älä mene Oripäähän,siellä on huono sää"muutin plaanin
kotiseudulleni,luoteisalueelle.Lentäessäni Vehmassalmen yllä noin 300m.korkeudessa,alapuolelta veti lannoituskone
pystyyn edestäni,ei kauempaa kuin 50 metriä,motti täysillä mylvien.Siinä kohtaa koin tämän,eli peljästyin niin
perkuleesti.Ensiksi ajattelin,olinko ollut lannoituskoneen tiellä,mutta sen työskentelyä seurattuani,tulin siihen
tulokseen,että näin ei voinut olla.Kaveri kävi vain ilmoittamassa,että hän on täällä toissä,pysy poissa tieltä.
Ilmoittamisen olisi voinut hoitaa tietysti muullakin keinoin,esim radiolla.Mutta tuo oli ainakin tehokas ja ikimuistoinen.
Toinen peljästys tapahtui syksymmällä,kun olin tehnyt huoltoa Lechheen ja lähdin Turusta koelennolle.Yhtäkkiä
koulingin alta tulvahti harmaata savua:Löin pääkatkaisijasta virrat pois ja mölisin paniikissa radioon hätälaskulupaa,
olin vielä kenttä alueella.Onneksi pääkatkaisu vei myös radiosta virrat,joten paniikkimölinät jäivät Lerchen sisäpuolelle.
Rauhoituttani ja  huomattuani tilanteen olevan stabiili,kytkin virrat ja pyysin laskeutumis luvan.Savupilven aiheutti
Elektrolyytti kondensaattorin räjähdys,eli konkan elektrolyytti höyrystyi,mikä johtui lämmityslaitteen moottorista
tehdyn laturin liian korkeasta jännitteestä 12V.konkalle.Siinä kaksi turhaa peljästystä,ilmailu "uran" alusta.

Tapani Honkanen

Mikähän paskahalvaus vaivaa tämän foorumin käyttäjiä. MaM on joskus "äänessä" ja kun muut ei sano mitään, tuntuu kuin hän olisi ainut foorumilla. MaM:in kannanotot ovat järkeviä ja jopa viisaita, ainakin joskus, kuten lentolaitteen liukkaus/jatkuvuus puuskaisella kelillä, tai ainakin jotakin sinnepäin.
En silti odota tänne sellaista kirjoittelijoittelua kuin tuolla FF:lla on. En viitsi sanoa millaista.

peksa

Pitää vääntää konetta ei kerkiä ihmettelemään. Tulee tätä päivittäin kuiteski kateltua et jos ois jotain mielenkiintoista. FB:hen tullut kuvia laiteltua.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod