TSI kohtauskulmamittari

Aloittaja Toma, lokakuu 26, 2013, 19:45:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Jos kaupalliset kohtauskulmamittarit tuntuvat tyyriiltä niin onhan myös experimental vaihtoehto, eli Tee Se Itse malli.
Jos kolvi pysyy jotenkuten kädessä niin löytyy muutamia elektronisia "vane" tyyppisiä ratkaisuja tai sitten voi tuunata vanhan nopeusmittarin tai herkän painemittarin toimimaan myös AOA (Angle Of Attack) tai LFI (Lift Reserve Indicator) mittarina.

Tässä paineeseen perustuva AOA. Tämän hyvä puoli on se että ei vaadi sähköä toimiakseen
http://www.ch601.org/resources/aoa/aoa.htm
Ja siihen modattuun nopeusmittariin hieman tauluja
http://www.ch601.org/resources/aoa/lift%20reserve%20gauge%20faces.pdf
Ja asennus ja kalibrointikertomusta
http://home.hiwaay.net/~sbuc/journal/liftreserve.htm
tuossa tarinassa on mukana kaupallinen mittari jonka hinta on 450$ ja se löytyy täältä: http://www.liftreserve.com/

Sitten löytyy muutamia "tuuliviiri" tyyppisiä vastaavia jossa käytetään Hall ym. antureita todentaakseen tuuliviirin tarkan asennon.
Tämä ensimmäinen sisältää myös näytön ja koko kitti maksaa 55$ (http://www.barkeraircraft.com/AOA_kit.html)
kunnon experminetalhenkeen se tietenkin kolvataan kasan itse.
* AOA_with_display.pdf (Filesize: 809.51 kt, Downloads: 533)



Tai sitten jos on; "minähän teen suorasta pellistä/vanerista ...kele" naisia/miehiä. niin siihenkin löytyy vaihtoehto... ohjeet tässä:
* DIY_AoA_Sensor_v1.pdf (Filesize: 2.41 Mt, Downloads: 2437)
Terveisin
Tom Arppe

Jari Lindevall

Kiitos taas hyvästä vihjeestä, pitää katsella miten tuon toteuttaisi...(bisselle) tee itse kojeen... pitää taas miettiä tuota pois oppimista josta oikea lentokone mekaanikko on kertonut...minulle....

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Toma - lokakuu 26, 2013, 19:45:11
Tämä ensimmäinen sisältää myös näytön ja koko kitti maksaa 55$ (http://www.barkeraircraft.com/AOA_kit.html)
kunnon experminetalhenkeen se tietenkin kolvataan kasan itse.

Rohkeita poikia laittaa viiri tuollain pitotputkeen (jos siis kyseessä olisi nopeusmittaukseen käytetty pitotputki).
Jos tulisi katsastuksessa eteen, haluaisin nähdä nopeusmittarin uusintakalibrointi tulokset (ref   M3091/05 ). Kun sille on määrätty aika tiukat virherajat.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

Ehkä ei paras mahdollinen sijoituspaikka, mutta saahan tuon sijoittaa minne haluaa kunhan se on potkurivirran ulkopuolella sekä ns. vapaassa ilmavirrassa.
Ihan mielenkiinnosta, miten tuo vaikuttaa nopeusmittariin jos tuo muutaman gramman klöntti on kaikki pitotputken aukon takana ja varressa ei ole staattisen paineen reikiä?
Terveisin
Tom Arppe

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Toma - lokakuu 27, 2013, 18:57:02
Ihan mielenkiinnosta, miten tuo vaikuttaa nopeusmittariin jos tuo muutaman gramman klöntti on kaikki pitotputken aukon takana ja varressa ei ole staattisen paineen reikiä?

Sitä minä omistajalta juuri olisin kysynyt. Hän kun on tuollaisen asennuksen jälkeen se ainoa velvollinen henkilö osoittamaan, että se ei vaikuta.   Jos selvitys ei tyydytä, niin eipä siinä muuta tarvita.
Häiriö nopeusmittaukseen tulee siitä viiristä, ei klöintistä. Se viirihän on näköjään aukon välittömässä läheisyydessä (vieressä).

Mutta kohtauskulman mittaukseen tuo on melkoisen tyhmä paikka.  Tuollainen pitotputkihan kannattaa asentaan siiven alle ja melko taakse (tavalliset lentsikat). Koska siihen se on edullisin paikka.  Siipi oikaisee virtauksen. Ja kokonaispaine anturin reikä ei saa olla kovin vinossa virtaukseen. Riittävän lähellä siiven pintaa virtaus on koko lentoalueen siiven pinnan suuntainen.

Kohtauskulma taasen kannattaa mitata paikasta, jossa ilman virtaussuunta oikeasti muuttuu koneen kohtauskulman muutuessa. Ihanteellinen paikalla on siis aivan päinvastaiset vaatimukset kuin kokonaispaineen mittaukseen.
Tuossa kuvassa on MHaerotools Javafoil ohjelman antama virtauskuvio.
Vasen on 0 asteen kohtauskulmalla (eli noin matkalentonopeus)  ja oikea 12 asteen kohtauskulmalla (juuri siinä sakkauksen huulilla). Normaalissa kokonaispaineanturin sijaintipaikassa ei juurikaan näy virtaussuunnan muutosta (noin 2 astetta) vaikka kohtauskulman muutos normaalin lentoalueen äärirajat.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

Isoissa lentsikoissa nehän tuuppaavat tunkea tuon tuuliviirianturin keulille.

 

aika kova kulma varmaan tässä harrierissa kun nousee nolla nopeudella

Terveisin
Tom Arppe

Tommi K

Mulla oli viime kaudella tuollainen DG Flugzeugbau TSImalli kabiinin sivussa, sivulanka. Jäi kalibroimatta, ei johtunut varojen puutteesta, vaan siitä, että se jäi kabiinin reunan väliin 75% starteista. Paikkaa muuttamalla sen saa varmasti toimimaan.

Ei varmaan toimi kaikissa koneissa, purtsikassa ainakin, kun kabiinin sivu on melko häiriöttömässä virtauksessa.

http://www.dg-flugzeugbau.de/index.php?id=seitenfaden-e

Toma

Heh, paljon halvemmalla ei varmaan kohtauskulmamittaria saa. Toimii tuupparissa varmaaan ok mutta vetävässä voi olla toisin. Tosin kokeiltiin perinteistä lankaa vetävässä ja kyllä sekin näytti jos "kuula" oli poskellaan.
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod