DeHavilland DH53 Humming Bird

Aloittaja Martti Mattila, lokakuu 26, 2013, 09:16:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Tuommoisen koneen onnettomuudesta tarjottiin videota ytubessa,kun siellä seikkailin.Koska tiesin koneesta
ennestään,katsoin pätkän.Olin hämmästynyt,Persian lahden sodan Tornadolla lentänyt ja British Airwaysin
pilotti,kuolee lentäessään moisella kinnerillä.Asia jäi vaivaamaan,eilen löysin onnettomuustutkinta raportin.
Oli muistaakseni joku British Aircraft Accident Investication Branch nimisen instanssin tekemä.
Kone kuului samaan Lympne Trials kisaryhmään v.23 mistä parhaan tiedon saa googlaamalla "Parnal Pixie"
Selvää syytä onnettomuuteen ei ollut,mutta nopeus lukemat antavat viitteitä.Koneen sakkausnopeus 42 knots.
nousunopeus 45knots. matkalentonopeus 55knots. vallitsevat tuulet 15knots steady, 27 knots.gusts.
Puuskien nopeus oli pahimmillaan sama kuin nopeusmarginaali matkalentonopeudesta sakkausnopeuteen.
Pieni nopeusmaginaali on siis vaarallinen,löytyy koneista joissa suuri vastus ja ehkä myös pieni moottoriteho.
mutta voi se teho olla suurempikin.Lerchessä tehoa vain 45hp.mutta sakkausnopeus korkeinttaan 60kmh.
matkanopeus 120kmh.ero 50% Beaver 550 kellukkeilla on jo toinen juttu.
Puuskaisessa säässä lentäminen on vaarallista,monta lentäjää on kuollut,ennen kuin tuuli illalla tyyntyy.
Ympäristömme aiheuttaa koko ajan paineita,miksi meidän pitäisi lentää juuri nyt,vaikka sää vaarantaa kalustomme
ja ainoan henkemme.

Tapani Honkanen

#1
MaM puhuu vakavasta asiasta. Tuosta teemasta oli vuosikymmeniä sitten väittelyä, muistaakseni Ilmailulehden sivuilla. Siellä tomppelitkin sai puheenvuoron, kuten nykyäänkin kehittyneillä foorumeilla. Voittajia ovat ne, jotka henkensä säilyttävät, siis ymmärtävät tai noudattavat ymmärtäneiden neuvoja.

Ilkka R

Tot noi ehkäpä osa syy onnettomuuteen oli juuri tuo että oli tornado pilotti ja Airwaysin kapteeni. Erittäin kokenut kaveri mutta vaan eri rintamalla. Oman koneeni sakkausnopeus 25 solmua lähestyminen tullaan 32-37 solmua ja jos tuuli pyörii 15 solmun kieppeillä mahd puuskia sivusta niin ei kiitos. koneen massa yksin lennettäessä noin 850-900 kiloa ja pikkusen ali nopeutta laskussa niin kaatuu mahd oikealle. hiukka ylinoputta n. 2-3 solmua niin ei saa alas tuuli riepoo yms.  Kone 40 luvulta Oppirahat pitää maksaa. Oma saldo potkuri ja laskuteline , ed omistaja, potkuri ja teline ja sitä edellinen 2 potkuria ja teline 3kk.n aikana.  Sattuipa tuossa tapaus jossa erittäin kokenut tuhansien tuntien ammatti pilotti lähti kannus ultralla tuuli 11 solmua puuskat 27Knt 30-40 astetta sivusta lennolle laskukierrokseen, kyydissä ollut oppilas ei kokenut lentoa kovin tarkoituksen mukaiseksi opetuksen kannalta. Järjen käyttö lentäessäkin olisi suotavaa mielestäni.

Martti Mattila

Toit Ilkka juuri pahimman tilanteen esille,oppilas/opettaja,siinä on kaksi henkilöä,joiden pitäisi saada
aikataulut sopimaan koululennolle ja usein kolmas tekijä sää,ei enää synkkaa.Ei ollut ensimmäinen
turha koululento, liian kovassa kelissä,tai ei aivan turha,oppilas oppi että ei kiitos niin kovissa keleissä.
Em.onnettomuus pilottilla oli kelpuutukset kaikkiin Suthlewort Collectionin koneisiin,mutta ehkä ei muistissaan
että "power isint there".

Ilkka R

Jep ei ehkä turha lento ei, nimittäin siihen loppui se oppilas opettaja suhde. No anyway tuollanen hidas kone tuulella on pirullinen saada alas ja jos vielä ohjaimet toimii hitaasti nii se on vähintään haastavaa . Austeri on sikäli hyvä että ohjaimet tehoaa paitsi korkeusperäsin on heikohko alle 40 solmun ja tuo haittaa alkuun kun loppuvetoa tekee, ei tajua että ohjainta todella pitää käyttää eri tyyliin kuin ennen ja trimmi täysin taakse tai tullaan kovaa telineille ja pomppa on valmis

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod