Kuumailmapallo ja radioliikenne.

Aloittaja Jari Lindevall, lokakuu 08, 2013, 13:22:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Lindevall

Miten on , onko näillä kuumailmapallon piloteilla tapana ilmoitella liikkeistään ilmailuradiolla.
Ajattelin vaan, kun viime sunnuntaina lentäessäni Lahden kaupungin yli kohosi sininen "pallo" taivaalle, ilman että EFLA:n radioon olisi mitään kuulunut ko. toiminnasta.

migu

Olin jokin aika sitten kuumailmapallolennolla, ja en ainakaan siinä pallossa havainnut minkäänlaista ilmailuradiota olevan mukana. Eipä tullut kysyttyä, miksi näin on. Hyvä huomio kuitenkin. Se oli itselleni yllätys, että pallo nousee ja laskee korkeutta yllättävänkin nopeasti. Muutoinhan pallon ohjaussuunnan muutokset ovat lähes olemattomia. 
Mika

Toma

Ainakin täällä etelämmällä niin oli sekä radio että transponderi mukana kun kävin pallolennolla muutamia vuosia sitten. Joskus käy kuulemma niin että voi päätyä valvottuun ilmatilaan halusi sitä tai ei, mikäli sääolosuhteet muuttuvat yllättävästi mutta kyllä ne ovat taitavia ohjaamaan pallojaan, vaikka sillä hieman rajoittunut ohjauskyky onkin.

ihan toinen asia on sitten jos siihen puhutaan vaikka se mukana onkin...
Terveisin
Tom Arppe

juhan

Itse olen jokusen kerran keskustellutkin pallon kanssa, eli taitaapa niissä pääsääntöisesti radio olla.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: migu - lokakuu 08, 2013, 18:48:17
Muutoinhan pallon ohjaussuunnan muutokset ovat lähes olemattomia.

Suhteellista... Muistaakseni WAGssa oli sellainen kuumailmapallokisa, että lähtöpaikka ja laskupaikka olivat samoja. Lennä siinä sitten pallolla reittiä... :)
- Pirkka -

Jari Lindevall

Niin, eihän tuossa muuten mitään ongelmaa kait ole, mutta kun esim. olin tulossa idän suunnalta ja aurinko paistoi suoraan silmiin ja näkyvyys näinollen on hieman huono.
Olisi varmasti kaikille ilmailua harrastaville mukavampaa jos tuo radioliikenne olisi aktiivisempaa.;)

4trade

Lainaus käyttäjältä: Jari - lokakuu 09, 2013, 19:37:23
Niin, eihän tuossa muuten mitään ongelmaa kait ole, mutta kun esim. olin tulossa idän suunnalta ja aurinko paistoi suoraan silmiin ja näkyvyys näinollen on hieman huono.
Olisi varmasti kaikille ilmailua harrastaville mukavampaa jos tuo radioliikenne olisi aktiivisempaa.;)

Kyllä se pallo alkaa näkyä viimeistään silloin kun se alkaa peittämään auringon....;D
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Olli L

Tervehdys!
Huomasinpa tällaisen ketjun, pitkästä aikaa olen täällä.
Minä taidan olla tuon sinisen pallon lentäjä. Ei, minulla ei ollut radiota, eikä yleensä ole Lahdessa ellei lento suuntaudu selkeästi Vesivehmaalle.
Palloissa on radio mukana kun lennetään tai katsotaan, että lennolla voi joutua valvottuun ilmatilaan. Transponderi on silloin, kun ollaan sellaisessa ilmatilassa, että se vaaditaan. Radiot ja transponderit eivät ole kiinteästi pallossa varusteena.
Ihan rehellisesti sanoen minulla ei ole tullut mieleenikään, että ilmoittelisin Vesivehmaan liikenteelle, jos nousen Lahdesta ilmaan ja lento suuntautuu itään. Matkaa on kuitenkin 20 kilometriä. Luulen, että Lahdessa lentää "pimeänä" pienempiäkin ilmalaitteita kuin pallot.

Lämpimin palloterveisin

Olli L

TH

Moi
Kyllä mielestäni radion käyttö/ilmoitukset ilmatilalle on erittäin tärkeää, olkoon sitten pieni tai suuri kulkupeli ja ilmatila mikä tahansa. Kyllä se pallokin voi jäädä katveeseen ja 20 km on kuitenkin erittäin pieni etäisyys vilkkaalle kentälle.
Aika paljon jää ilmoituksia antamatta varsinkin kun siirrytään alueelta toiselle, meinataa vissiin että kyllä sinne mahtuu tai ei siellä ketään muita ole.......

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: Olli - lokakuu 31, 2013, 09:25:09
Tervehdys!
Huomasinpa tällaisen ketjun, pitkästä aikaa olen täällä.
Minä taidan olla tuon sinisen pallon lentäjä. Ei, minulla ei ollut radiota, eikä yleensä ole Lahdessa ellei lento suuntaudu selkeästi Vesivehmaalle.
Palloissa on radio mukana kun lennetään tai katsotaan, että lennolla voi joutua valvottuun ilmatilaan. Transponderi on silloin, kun ollaan sellaisessa ilmatilassa, että se vaaditaan. Radiot ja transponderit eivät ole kiinteästi pallossa varusteena.
Ihan rehellisesti sanoen minulla ei ole tullut mieleenikään, että ilmoittelisin Vesivehmaan liikenteelle, jos nousen Lahdesta ilmaan ja lento suuntautuu itään. Matkaa on kuitenkin 20 kilometriä. Luulen, että Lahdessa lentää "pimeänä" pienempiäkin ilmalaitteita kuin pallot.

Lämpimin palloterveisin

Olli L

Kiitos Olli vastauksestasi.

Oman kokemuksen mukaan juuri tuolta Vesivehmaalta lennetään hyvinkin usein Lahden alueelle maisemia katselemaan ja siitä myös eteläisimmille kentille :Malmi,Hyvinkää jne., jolloin olisi hyvä tietää mitä edessä päin olisi odotettavissa ja näin ollen ei tulisi ihan puskista jos jostain päin nousee esim. pallo.:thumbsup:

Olli L

Ok!
Täytyypä ottaa tavaksi ottaa radio mukaan, eipä tuo paljon paina. Laitan tästä viestiä myös muille palloihmisille. Kyllä siellä muitakin meitä lentelee.

Lämpimin palloterveisin 

Olli L

Jari Lindevall

Olli,

Mitäs "korillinen" taivaalle kustantaa, ehkä löydän vapaaehtoiset Lahden taivaalle pallon kyydillä.

Olli L

Tervehdys!
Laitoin Jari  privaviestin.

Olli L

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: TH - lokakuu 31, 2013, 13:50:55
Moi
Kyllä mielestäni radion käyttö/ilmoitukset ilmatilalle on erittäin tärkeää, olkoon sitten pieni tai suuri kulkupeli ja ilmatila mikä tahansa. Kyllä se pallokin voi jäädä katveeseen ja 20 km on kuitenkin erittäin pieni etäisyys vilkkaalle kentälle.
Aika paljon jää ilmoituksia antamatta varsinkin kun siirrytään alueelta toiselle, meinataa vissiin että kyllä sinne mahtuu tai ei siellä ketään muita ole.......

Milläs jaksolla niitä ilmoituksia sitten huudellaan siellä valvomattomassa? Entä mikäs olis sovelias etäisyys lentokentästä jolla pitäis ilmoituksia annella? Entä mitä siinä ilmoituksessa sitten oikein huudellaan?

juhan

Itse teen aina ilmoitukset ihan kuin torni olisi auki, vaikka olisikin kiinni....kiinni ollessa tietysti liikenneilmoituksina. Eli tma:lla ja lähialueella aina tornin/afiksen jaksolla, myös tma:n alla. Meillä ähtärissä on otettu tavaksi ilmoittaa kauhavan tutkalle myös mil cta:n alapuoleisesta liikenteestä,(ÄHtäri Kauhavan mil cta:n alla) kun ne hawkit lentää myös siellä valvomattomassa ihan useinkin. Ilmoituksen jälkeen taas toimitaan omalla jaksolla valvomattomassa liikenneilmoituksia tehden, ellei muita toiveita tutkalla ole ja on siellä liikenneilmoituksia tehnyt joskus hornetitkin.  Ne vain tulee "vähän"pienemmällä varoitusajalla kuin 10 min. 
Jos lennetään valvomattomassa ilmatilassa niin eiköhän se ole se lähellä oleva korpikentän jakso ihan hyvä ilmoituksia tehdä. Neljä asiaa ainakin kun muistaa (kuka, kenelle, missä ja milloin) ilmoitusta tehdessä, niin melko pitkälle päästään.
Etäisyys kentästä, jolla olisi hyvä ilmoituksia antaa ei olekkaan aina kiveen hakattu. Hyvähän ne on antaa ajoissa esim. 10 min ennen saapumista, mutta joskus ne kentät ovatkin niin lähekkäin ettei koko lentoaika ole sitä. Tällöin maalaisjärjen käyttö on sallittu jopa toivotavaakin. Tietysti esim. EFAL-EFSI suojailmatila ja afis alue ovat liki kiinni toisissaan niin rajat kertoo millä jaksolla ollaan
Pääasia mielestäni on kertoa olemassaolostaan muille mahdollisille kanssailmailijoille. Joku joskus sanoi "kerro kaikille, että on äänessä hiljaisuus tappaa"

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: juhan - joulukuu 02, 2013, 00:18:31
Itse teen aina ilmoitukset ihan kuin torni olisi auki, vaikka olisikin kiinni....kiinni ollessa tietysti liikenneilmoituksina.

Toivottavasti kaikki tekevät näin, sillä se on vaatimus OPS M1-17

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod