Esipuhe

Aloittaja Martti Mattila, syyskuu 09, 2013, 06:17:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Foorumin esipuheessa sanonotaan että ehkä saamme houkuteltua juuri sinut tämän jännittävän uuden harrastuksen
pariin.Ehkä niin, mutta millä saamme houkuteltua muutaman tähän harrastuksen pariin soveltumattoman pois
tämän harrastuksen parista,hei mitä minä hourin näyttävät poistuvan luonnollista tietä.Tehden samalla Ultralentäjistä
"idioottiluokan".Kaupunkien työpaikoilla. Maajusseja pidetään vähän tyhminä,saman leiman saa nykyisin jos paljastat
olevasi harraste pilotti.Kaiken maailman penkkiurheilijat menevät nokkimisjärjestyksessä edellesi.Kaikki vain sen takia
että jeppe on aina halunnut lentää, mutta muija ei ole antanut, siis lentää.Nyt viiskymppisenä, muijan otteen löystyttyä, ruvetaan opettelemaan lentämistä,tulokset tiedetään.

jkarjanl

Viittaat ilmeisesti eiliseen Kojootin tippumiseen.

Kummallinen juttu. Eilen taisi olla lähes koko Suomessa nätti ja tyyni keli, itsekin kävin ilmassa. "Muijan" ote ei kyllä ole löystynyt, se tuli näet mukaan. :-)

Kuinka voi saada kojootin kaatumaan sakkaukseen? Vaikea kuvitella NIIN karkeaa ohjausvirhettä. Uutisten mukaan lentäjä oli kokenut, niinhän ne lähes aina.

Tunnistan tuon kuvailemasi asenteen. Ultralentäjiä on julkisuudessa lyöty kuin vierasta sikaa. "Puutteelliset lentokäsikirjat syynä onnettomuuksiin", ja hah.. Tulee mieleen epäillä tuollaisia lausuntoja jakelevan ns. asiantuntijan omaa ymmärrystä. Kyllä se vaan yleensä on ihan lentäjän oma virhe, nykyään on vain niin muodikasta syytellä ulkoisia tekijöitä. Vikaa on milloin käsikirjassa, milloin kulttuurissa taikka koulutuksessa. Entäs jos se on luonnonlaki että ihminen tekee tietyn määrän virheitä tilastollisesti, ilmailu vain on aika raakaa eikä anna niitä anteeksi kovin paljon?

Sitä kuvittelisi että raskaampi huolto-organisaatio (tyyppihyväksytyt koneet) sekä pidempi koulutus (PPL) antaisivat ylivertaisen suojan onnettomuuksilta verrattuna ultriin. Tuolla toisella foorumilla olivat laskeneet kaikki tämän vuosituhannen kuolemaan johtaneet onnettomuudet ja saaneet aika yllättävän havainnon:
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,107136.msg1448318.html#msg1448318

Näyttäisi siis siltä että tiukemmat vaatimukset sekä koneen että pilotin osalta eivät loppujen lopuksi auta yhtään mitään. Heikoin lenkki on sauvan ja istuimen välissä, ja sen kouluttamiseen ei muutamakymmenen lisätuntia näytä auttavan yhtään enempää.


-Janne

Toma

Eikö se eilinen ollut Rans S-10 Sakota?
tämä yksilö: http://www.flyfinland.fi/view/6858/

Vaikeahan siitä kuvan väntyneestä putkihäkkyrästä mitään selvää on saada.
Sakota on herkempi ja ymmärtääkseni aika neutraali stabiiliteetiltään, kun on ikäänkuin hieman temppukoneeksi suunniteltu.
Terveisin
Tom Arppe

jkarjanl

Niin ensin luultiin, punainen värikin täsmäisi.
Kuitenkin Hesarin mukaan Ismo Aaltonen olisi nimennyt koneen nimenomaan Kojootiksi:
http://www.hs.fi/kotimaa/Tutkija+Haapaveden+turmakonetta+ohjasi+kokenut+lent%C3%A4j%C3%A4/a1378608095938?ref=hs-art-new-2

-Janne

Toma

Silloin kai se on oltava tämä: http://www.ilmailu.org/gallery/displayimage.php?pid=1636
Jos se oli paikallinen...

Ja yhdyn kyllä Jannen mietteisiin että kojootin saaminen noin huonoon lentotilaan kokeneelta pilootilta on kyllä mysteeri.
Terveisin
Tom Arppe

jkarjanl

No...
- Jos tutkinnanjohtaja sanoo että kokenut lentäjä ja Kojootti kyseessä
- Ruokatunnilla lukemani Ilta-Sanomat kertoo että Oulaisista kotoisin oleva
- Samoin iltasanomat tietää kertoa että kyseessä oli kyseisen koneen omistaja

Ilma-alusterkisteristä katsoen täsmää tuo ehdottamasi yksilö.


-Janne

Kari Talvio

Sorry spekulointia.

Kojoottihan on kovin rauhallinen käytökseltään ja kokenut lentäjä puikoissa.

Tuota, 60v henkilön kyseessä ollen ei voitane välittömästi sulkea äkillisen sairaskohtauksen mahdollisuuttakaan heti pois. Se selvinnee kuitenkin vielä obduktiossa, palamisen asteesta riippuen.
Esimerkiksi äkillinen sydänkohtaus tai äkillinen aivoverenkierron häiriö tekee ihmisestä mitään tekemättömän välittömästi, jolloin vääntö syöksyyn on hyvin mahdollinen. Äkillisen rajun sydänkohtauksen hetkellä esimerkiksi monasti tulee ns kokovartalokramppi.

Kaiken kaikkiaan varsin ikävä tapaus tämän vuoden ikävien tapausten jatkeeksi.
Kari Talvio, Tampere

Martti Mattila

Moottorilerchen värkkääminen teki minusta Experimental katekoria lentäjän,vaikka siellä värkkäämis puolella
olisin joka tapauksessa rahanpuutteen ja pelottottomien käsityötaitojen puolesta.Ensimmäinen kova masennus
tuli kun Vilenin herrasväki menehtyi Osprey lentoveneellä,olin todella maassa,ajattelin kuinka minä selviän
lento ja koneenrakennus rintamalla kun näin kävi henkilöille jotka eivät tunteneet rahapulaa edes käsitteenä
ja jotka olivat todistaneet henkiset kykynsä esim. lukemalla lääkäriksi.Itse olin kansakoulupohjainen telakka-
työläinen joka sukelsi materiaalinsa roskiksista.Vasta kun Osprey onnettomuuden syyt selvisivät ja homma
purettiin syy/seuraus suhteiden osalta masennus helpotti,jäi tietysti ikävä miellyttäviä henkilöitä.
Mutta nyt tätä hatutusta ei selvitä mikään,vaikka tiedän että kellukkeiden asentaminen muuttaa koneen
ominaisuuksia ratkaisevasti.On tietysti hyvä jos peräänkatsotaan toisten lentäjien koneenhoitoa tai
lentokäyttäytymistä ja nimen omaan toisten,itse katson että puutun turvallisuusriskeihin riittävästi ja käytän aikaa
jossittelun muodossa riskien minimoimiseksi.Harmi vain että kaikkista ilma-aluksista joita tutkiin pidempään,
löytää selviä riman alituksia jostain kohtaa.Kellukkeet pois ja pelastusvarjo tilalle,kuten Saksassa,onkohan
sieltä saatavissa tilastoa kuinka monta on varjolla pelastettu.

Toma

Pelkän BRS:än tekemät pelastukset maailmanlaajuisesti löytyy täältä: http://www.brsparachutes.com/lives_saved.aspx
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod