Ilmailusää

Aloittaja Toma, kesäkuu 18, 2013, 23:22:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Oletteko huomanneet uuden hienon palvelun

http://www.ilmailusaa.fi

Tai en tiedä miten uusi se on, juuri itse vain törmasin siihen...
Terveisin
Tom Arppe

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Toma - kesäkuu 18, 2013, 23:22:03
Tai en tiedä miten uusi se on, juuri itse vain törmasin siihen...

FlightForumin mukaan olisi avattu eilen...
- Pirkka -

Seppo Koivisto

Eikö täällä lueta SIL:n uutiskirjeitä! :)
Lainaa
Lentäjille säätiedot uudesta verkkopalvelusta
Ilmatieteen laitos on kehittänyt oman lentosäätietoja välittävän verkkopalvelun lentäjille ja uusi palvelu tulee käyttöön 18.6.2013. Palvelu löytyy osoitteesta www.ilmailusaa.fi. Palvelu on avoin kaikille ilmailijoille eikä vaadi erillistä rekisteröitymistä. Palvelusta on saatavilla lentosäähavaintojen, -ennusteiden ja - varoitusten lisäksi satelliitti- ja tutkakuvia, ennusteita mm. tuulesta, kokonaispilvisyydestä ja sadealueista seuraaviksi viideksi vuorokaudeksi sekä uutena ominaisuutena mahdollisuuden piirtää kartalle suunniteltu lentoreitti, jonka avulla voidaan listata reitin varrelle osuvat lentosäähavainnot ja -ennusteet.

kopterikuski

Kyllä varmaan mielellään lukisimme SIL:n notameja jos vain joku tuuppaisi ne tälle saitille!

Toma

Minähän teen työtä käskettynä :)
Nyt on kaikki "SIL Notamit" täällä:
http://www.ilmailu.org/forum/index.php/topic,5028.0.html
Terveisin
Tom Arppe

kopterikuski

Kiitos Seppo Koiviston tölväisyn ja Toman ahkeruuden. Minusta melkein kolmesataa lukijaa runsaassa parissa päivässä osoittaa kuinka kaikki uusi kiinnostaa kunhan ne tuodaan julki. Keväällä puuhastelin/ideoin yhdessä erään maineikkaan rakentajan/ilmailijan kanssa rättikoneen ja 2T-moottorin huoltokurssia. Yhtään halukasta ei ilmaantunut koska kurssista tiedotettiin vain ilmailukerhojen omilla nettisivuilla EI ilmailufoorumilla:?:
. Päällimmäisenä kysymyksenä tuli mieleeni; Kuinka moni kerholainen lukee/tutustuu kerhonsa nettisivuihin mikäli muuten aktiivisesti käy kentällä. Puskaradio supattaa asiat kuppilatiimana ilman nettiä tyyliin ilmailu kuulee vitosena.

Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - kesäkuu 21, 2013, 08:15:37
 Keväällä puuhastelin/ideoin yhdessä erään maineikkaan rakentajan/ilmailijan kanssa rättikoneen ja 2T-moottorin huoltokurssia. Yhtään halukasta ei ilmaantunut koska kurssista tiedotettiin vain ilmailukerhojen omilla nettisivuilla EI ilmailufoorumilla:?:
. Päällimmäisenä kysymyksenä tuli mieleeni; Kuinka moni kerholainen lukee/tutustuu kerhonsa nettisivuihin mikäli muuten aktiivisesti käy kentällä.
Jos tarkoitat Joensuussa pidettäväksi aiottua huoltokurssia, niin omassa kerhossa tieto tuli sähköpostilistojen välityksellä. Parhaimpina tiedotuskanavina pitäisin Ilmailu ja Flightfoorumeilla tiedottamista.

teemu

Näitä kursseja on järjestetty keskitetysti SUIO.n kautta, tiedotuksesta osallistujien vähyys ei varmaan johdu.
2-tahti motteja ei juurikaan enää käytetä. Ehkä tässä syy.

Jari Lindevall

#8
Ehkä ei ihan just ilmailusää, mutta hienot sivut ja dataa pukkaa kohtuullisesti:

http://www.artoruunula.fi


Tässä toinen;

http://koti.mbnet.fi/whatever/saa/index2.php


Tässä kolmas;

http://www.nordicweather.net

kopterikuski

Lainaus käyttäjältä: teemu - kesäkuu 22, 2013, 18:14:30
Näitä kursseja on järjestetty keskitetysti SUIO.n kautta, tiedotuksesta osallistujien vähyys ei varmaan johdu.
2-tahti motteja ei juurikaan enää käytetä. Ehkä tässä syy.

Tämä on hyvä esimerkki tiedotuksen epäonnistumisesta eli
juuri noin jos Teemu olisi lukenut kerhonsa esim. Porin Länsilentäjät ry:n omia sivuja hän olisi ollut tietoinen siittä että kyseistä kurssia oli keskitetysti hoitamassa ja tiedottamassa juuri SUIO Räyskälästä käsin.  SUIO tuuppasi tiedotteen menemään ainoastaan ilmailuliiton jäsenkerhojen s-postiosoitteeseen eikä niin kuin minä Andrei Simonievitsin kanssa  samaa ajatellen myös ILMAILUFOORUMIIN ja FLIGHT FOORUMIIN.  Mitä taas tulee 2-tahti moottoreihin niilläkin on oma käyttäjäkuntansa vieläkin, niin Ultra A kuin B-puolellakin.  Löytyy lentäjiä jotka eivät ole osanneet 2-tahtimootoreiden kanssa operoida/toimia ja kaputteja on tehty lukuisia minkä jälkeen on suu messingillä hankittu 4-tahtinen moottori omine ongelmineen.  Minua ihmetyttää miksi löytyy lentäjiä jotka lentävät 300h kaksitahtisella, peruskorjaa sen ja lentää taas 300h.  Netistä löytyy herroja jotka ovat lentäneet samalla pannulla yli 1000h. Yksi lentäjä totesi että 2t bensa maksaa liikaa joten myi sen pois hankkien 4tahti moottorin.  Totesi vaan minulle että ei ole ongelma lentää ylösalaisin 4-tahti moottorilla.  Sillä konehuoneen öljyisyydellä ei ollut kuulemma mitään tekemistä sen kanssa että moottorissa on öljysumppu.  Hyvin pelittää mutta minusta se puhaltaa öljyt sieltä pihalle ylösalaisin.  Näitä viisaita riittää: yksi kippari pyörittää 4-tahti Rotaksinsa startilla ennen öljymäärän tarkistusta koska ei moottori kuulemma ymmärrä sitä kumpi sitä pyörittää; startti vai käsi.  Rättikoneita on kovastikin käytössä.  Niitten käytöstä, iästä ei kovin paljoa huolta kanneta.  Kuka osaa/tietää kuinka kankaan käyttökelpoisuus painamalla tehtdään.  Todella harvalla on siihen tarkoitukseen tehty mittari.  Toki sen voi tehdä 4mm poranterällä ja tiiliskivellä mutta sekin tarttis tietää kuinka tiiliskiveä luetaan.  Blue Skies vaan ja taas kerran lupaa kysymättä siteeraan mielelläni luvatta nimim. TAHO:n legendaarista lausahdusta: lentäjän kuolema on aina sankarikuolema vaikka tulis tonttiin "raamit" kaulassa.

Toma

Lainaus käyttäjältä: Jari - kesäkuu 22, 2013, 19:11:03
Ehkä ei ihan just ilmailusää, mutta hienot sivut ja dataa pukkaa kohtuullisesti:

http://www.artoruunula.fi

Tässä toinen;

http://koti.mbnet.fi/whatever/saa/index2.php

Tässä kolmas;

http://www.nordicweather.net

Tai jos tulet Nummelaan suuntaan niin tässä asentamani sääaseman tiedot realiaikaisesti:

Säätietoja voi udella seuraavista osoitteista:
Perusnäkymä: http://www.efnu.fi/weather
Lisäsin perusnäkymään live mittarit: http://efnu.fi/weather/gauges-ss.htm
PHP:lla tehty variaatio: http://www.efnu.fi/phpweather
Iphoneym. mobiilit: http://www.efnu.fi/mobile
Jos oikein haluaakokeilla onneaan niin sitten Microsoft Silverlight hässäkkä löytyy täältä: http://www.efnu.fi/nyt


Jos ei usko sääasemaa niin voi kurkkailla myös kamerasta miltä näyttää:

http://efnu.viewnetcam.com/cam (muilla selaimilla kuin internet explorer, tehty oikeastaan ipad ym sormilla hiplattaville värkeille)
http://efnu.viewnetcam.com/mobile (kuten nimi sanoo niin kännykkäliittymä, missä staattinen kuva joka päivittyy aina kun päivität ruutua)
http://efnu.viewnetcam.com/live/index.html?Language=0 Internet explorer liittymä
Terveisin
Tom Arppe

Jari Lindevall

Mahtaako Davis vantage pro 2 pyöriä Mac ympäristössä?.

Toma

Davis Vantage ei välitä käyttöympäristöstä, pitää vaan löytää softa joka toimii MAC:ssä joka osaa tulkita siltä tulevaa tietoa. Nuo sivuthan vain ottavat vastaan sääaseman tietoa ja esittävät sitä eri muodoissa. Perus softa mitä olen siihen käyttänyt on tämä: http://sandaysoft.com/products/cumulus joka on Windows softa mutta varmaan löytyy jotain vastaavaa macille.
katso vaikka täältä: http://www.afterten.com/products/weathertracker/WTDocs/WTStationTypes/VPMacConnect.html
Terveisin
Tom Arppe

Jari Lindevall


Jari Lindevall

Mikäs sääasema tarjoaa pilvikorkeutta, Vantage Pro II:ssa en sitä huomannut.

Toma

Pilvikorkeudet ovat ymmärtääkseni vain laskennallisia eivät mittaile optisesti mitään.

Tuo vantage Vue ei mittaa mitään mutta Cumulus ohjelma laskee arvion: http://efnu.fi/weather/gauges.htm
Terveisin
Tom Arppe

Jari Lindevall

Usa:ssa näkyi olevan jollain valmistajalla laser-tekniikkaan perustuva pilvikorkeusmittari, näytti kovin kalliille laitteelle.

Jari Lindevall

Tämä palvelu tarjoaa säätietoja kaikille halukkaille noin 10:stä eri paikasta ja runsaasti dataa säästä ko. paikkakunnilta + uusia paikkakuntiakin voi näköjään tarjota:

http://www.saapalvelu.fi

Jari Lindevall


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod