Kaksipyöräisellä korpikentälle

Aloittaja SKoo, kesäkuu 15, 2013, 23:25:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SKoo

Iltaa.

Kirjoittelen foorumille ensimmäistä kertaa, joten en oikein osannut arpoa kuuluuko tämä lanka yleisilmailuun vaiko ot-puolelle. PPL-teorioista on vierähtänyt aikaa tovi jos toinenkin, eikä nuo korpikenttien käytännöt oikein muistu enää mieleen.

Elikkäs, tarkoituksena olisi löytää paikka epävirallisille mopojen kiihdytyskisoille (l. muutama vanha parta haluaisi kokeilla tuotekehityksensä huipentumia turvallisesti ja laillisesti, ilman kiinteitä mittauslaitteistoja/turhaa byrokratiaa). Päällystetty korpikenttä olisi optimaalinen testipaikka, varsinkin kun nopeudet pysyvät varsin pieninä (<140km/h).

Siispä liuta kysymyksiä:
-Saako korpikentällä ajaa mopedilla?
-Jos, niin pitääkö siitä ilmoittaa johonkin?
-Saavatko mahdolliset koneet nousta ja laskeutua "tapahtuman" aikana?
-Onko Suomessa suljettuja korpikenttiä, joissa edes jonkinlainen päällyste?

Lentäjähän on velvollinen tarkistamaan korpikentän esteiden varalta ennen laskua, jolloin aikaa jäänee kentän tyhjentämiseen (l. kiitoradalta pois ajamiseen) vähintäänkin riittävästi. Virkavalta tuskin käsittää korpikenttää yleiseksi tieksi, mutta voidaanko sitä tulkita suljetuksi alueeksi? Entäs mahdolliset portit, pääsevätkö "ulkopuoliset" niistä kentälle?

Kieltämättä erikoisia kysymyksiä. Toivottavasti saan asiallisia vastauksia.:)

migu

Käsitykseni mukaan, varsinkin aktiivisilla korpikentillä vaatinee ennakkosuunnittelua. Radanhan voi sulkea "valkoisella ristillä"mutta niistä yleensä on aika hyvin tiedotettu notameilla, joihin ennen matkalentoa tulee perehtyä. En usko, että radan saaminen on maailman vaikein juttu, mutta kannattaa varmasti keskustella esim lentokenttäpäällikön kanssa suunnitelmistaan. Räyskälässä vaikuttaa ainakin olevan aika usein kaikenlaisia kaksipyöräisten tapahtumia. 

Mika

pimattil

Lainaus käyttäjältä: SKoo - kesäkuu 15, 2013, 23:25:29
Elikkäs, tarkoituksena olisi löytää paikka epävirallisille mopojen kiihdytyskisoille (l. muutama vanha parta haluaisi kokeilla tuotekehityksensä huipentumia turvallisesti ja laillisesti, ilman kiinteitä mittauslaitteistoja/turhaa byrokratiaa). Päällystetty korpikenttä olisi optimaalinen testipaikka, varsinkin kun nopeudet pysyvät varsin pieninä (<140km/h)
Kyllä korpikenttiä vuokrataan erilaisiin tapahtumiin vuosien aikana kerhojen talouden ja kentän ylläpidon nimissä. Tällöin lentotoiminnan sulkemisesta yleensä ilmoitetaan NOTAMilla jossain muodossa, jopa sulkien kenttä täksi ajaksi ilmaliikenteeltä.

Parhaiten pääset alkuun, kun valitset ensin kiinnostavan pienkentän, käyttäen vaikka apuna tätä palvelua: http://lentopaikat.net/ Tämän jälkeen otat yhteyttä kentän päällikköön, joka kertoo sinulle tarkemmin, mikäli kenttää voi käyttää tilaisuuteesi. Mikäli yhteystiedoissa on jotain ongelmaa, voit kokeilla tätä tietolähdettä:
http://m.trafi.fi/filebank/a/1352184198/5f71e90c75ca359f95eb803628e7e500/10610-Lentopaikkojen_paallikot_NETTIVERSIO_27_9_2012.pdf

Mitä tulee tuohon tunkeutumiseen lentokenttäalueelle ilman lupaa, niin siitä voi lukea ensinnä ilmailumääräyksestä: http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403368/eb6a20393e5419c769a13785864c07e3/892-opm1_06.pdf ja sieltä erityisesti kohta 5. Tämän jälkeen tulee tutustua paikallisen kentän pysyväismääräykseen, josta saa vinkkiä kyllä lentopaikan päälliköltä.
- Pirkka -

kopterikuski

Kyllä korpikenttiä vuokrataan erilaisiin tapahtumiin vuosien aikana kerhojen talouden ja kentän ylläpidon nimissä.

Näin on mutta kerhot ovat alkaneet suhtautumaan nihkeästi vuokraajiin koska hyyryläiset ovat tavallaan "kusseet omiin muroihinsa". On hienoa ideoida, järjestää ja tehdä erilaisia tapahtumia.  Homma on valitettavasti mennyt niin että kenttävuokra kun on maksettu ja skabatt järjestetty niin pitäkää roskanne.  Kerholaiset eivätkä lentäjät takuulla tykkää kiitotielle tippuneista työkaluista, muttereista, platan asfaltille lirutetuista bensoista tai maahan lasketuista öljyistä puhumattakaan muista roskista jotka kuuluvat kaatopaikalle.  Lentokerholaisia on jälkeenpäin vaikea saada siivoustalkoisiin, kävelemään tiheässä avorivissä kiitotie päästä päähän ja noukkimaan joka samperin pultti joka saattais livahtaa potkuriin tai niin kuin esim. koko Concorde maadotettiin ikuisesti jonkun kiitotiellä olleen metallinpalasen takia.  Noihin asioihin kun kiinnität huomiota yleisen järjestyksenpidon kera niin onnea vaan neuvotteluille, kyllä homma onnistuu.

SKoo

Kiitosta vaan asiallisista vastauksista!

Muutama potentiaalinen kenttä on jo löytynyt, joten täytyy soitella paikallisille kenttäpäälliköille ja tiedustella tarkemmin. Majoitusmahdollisuus on toki pelkkää plussaa. Aikatauluna on varmaan heinäkuun loppu-elokuun alku, joka voi olla kylläkin melko ruuhkaisaa aikaa harrasteilmailun kannalta...

Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - kesäkuu 16, 2013, 13:39:10
 ...kerhot ovat alkaneet suhtautumaan nihkeästi vuokraajiin koska hyyryläiset ovat tavallaan "kusseet omiin muroihinsa". On hienoa ideoida, järjestää ja tehdä erilaisia tapahtumia. Homma on valitettavasti mennyt niin että kenttävuokra kun on maksettu ja skabatt järjestetty niin pitäkää roskanne.

Ikävää tuommoinen toiminta. Tapahtumasta tuskin kasvaa kovin suurta, jolloin sotkeminen voidaan pitää hyvin kurissa. Öljynimeytykselle täytyy toki olla mahdollisuus, sikäli mikäli varikolla joku erehtyy sotkemaan. Kiitotie tulee luonnollisesti tarkistaa ajojen loputtua. Viime vuonna Kalajoen kentällä järjestettiin mopoille kiihdytyskisat, mutta tapahtuma oli kovin yleisöpainotteinen ja siihen oli ympätty mukaan musiikkia ja muutakin toimintaa. Nyt olisi tarkoituksena keskittyä siihen itse kiihdyttelyyn.

Kerrottakoon vielä etten ole itsekseni järjestämässä tapahtumaa, enemmänkin apupojan roolissa tällä hetkellä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod