0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Onneksi olkoon täältäkin, miten ensilennot ovat sujuneet olen kuullut että Mini-Sytky on enemmän kuin herkkä peli.
Sain valmiiksi Mini-Sytkyn ja nyt on muutama lento onnistuneesti takana. Kone on tällä hetkellä Räyskälässä.
Kauanko tässä projektissa meni ja mikä oli mikä siinä vei suurrimman osan ajasta? Tuntuu että monella nämät autotalli projektit venyy 10 vuoden mittaiseksi mitä ite en ymmärrä mikä siinä sen aina niin venyttää????
Hieno kotimainen keksintö! Mikä oli kokonaistuntimäärä konetta rakentaessa?
Tehokkasti käyttettyjä tunteja! Löytyykö koneestasi rakentelukuvia netistä? Tuosta kun katselisi mielellään enemmänkin kuvamateriaalia.
Sain piirustukset kesällä 2008 ja siitä se rakentaminen alkoi. Vaikea sanoa, mikä vei suurimman osan ajasta, ehkä puuosien hionta.
Onko näillä koneilla jokin yhteinen menneisyys vai onko jonpi kumpi kopioinut toisilta ominaisuudet?http://www.skycraftairplanes.com/Aika lailla samat speksit kun kirjaa ne vierekkäin??
Mistä sait piirustukset? Minä löysin netistä aika helposti jonkinlaiset, mutta ne eivät oikein näytä kunnollisilta, laillisilta piirustuksilta, vaan pikemminkin jonkun piirustuksista ottamilta valokuvilta (26 kpl TIFF-tiedostoja). Myykö laillisia piirustuksia joku?
Kateeksi käy. Viitsisitkö kertoa sisustuksesta yksityiskohtia? Minunkin tekisi mieli rakentaa oma kone, mutta monet asiat tuntuvat varsin vaikeilta. Rakennussarjoista, joita olen katsellut tarkemmin, puuttuu lähes säännönmukaisesti- vyö- istuin pehmusteineen- mittaristo- maaliNämä jätetään "rakentajan harkittaviksi". Miten sinä harkitsit, eli toteutit nämä Mini-Sytkyssäsi?
mitä lakkaa kannattaa käyttää ?
Suurimmasta osasta asioista kerrotaan ilmailumääräyksissä: http://www.trafi.fi/ilmailu/saadokset/ilmailumaarayskokoelmaSiellä on asiaa vöistä, mittareista yms. Mini-Sytkyn kohdalla rajoituksia asetti pieni käytettävissä oleva tila, joten asensin siihen halkaisijaltaan 2 1/4" mittarit. Lisäksi latausjärjestelmän puuttuminen karsi pois kaikki hienoudet.
Maalauksen voi tehdä itse tai teettää se ulkopuolisella. Maalimerkkiin ei varmaan ole mitään yhtä oikeaa ratkaisua mutta minä kyselin muilta puukoneen rakentajilta hyväksi havaittuja maaleja.
Lainaus käyttäjältä: Jussi - Marraskuu 26, 2014, 19:57:44Suurimmasta osasta asioista kerrotaan ilmailumääräyksissä: http://www.trafi.fi/ilmailu/saadokset/ilmailumaarayskokoelmaSiellä on asiaa vöistä, mittareista yms. Mini-Sytkyn kohdalla rajoituksia asetti pieni käytettävissä oleva tila, joten asensin siihen halkaisijaltaan 2 1/4" mittarit. Lisäksi latausjärjestelmän puuttuminen karsi pois kaikki hienoudet. Luin ilmailumääräyksiä, mutta en kyllä löytänyt määritelmää jonkunlaiselle minimimittaristolle, siis tyyliin "pakolliset mittarit". Ymmärrän kyllä, että tarvitaan - nopeusmittari - korkeusmittari - polttoainemittariMutta ovatko esimerkiksi - kallistusmittari (kuula) - g-mittari - variometri - keinohorisontti - ulkolämpömittari - kompassi (minkälainen?)välttämättömiä (kaikki)?Sitten on moottorin ja öljyn ja sähköjen erilaiset suureet. Onko niistä olemassa tärkeysjärjestystä? Jos mahtuu vain kaksi mittaria, mitkä valitaan? Mitkä ovat ne hienoudet, jotka pitää karsia, jos latausjärjestelmä puuttuu?
Katso: http://www.trafi.fi/filebank/a/1346930376/7ae0e0d727c5b4adc449fdc3d85f1410/10257-tarkastuskasikirja_ultra_2003.pdf
Ilmailuliiton asiantuntijana mukanaolo poistui kun liitto irtaantui harrasteilmailun valvonnanavustamistehtävistä ja purki asiantuntijaorganisaationsa. Eli määräyksien ja ohjeiden lisäksi olisi tutustuttava ilmailulakiin ja voimassaoleviin sopimuksiin. Harrasterakentamiseen liittyviä sopimuksia ei ole voimassa liiton ja ilmailuviranomaisen välillä. Trafilla on sopimus ALMT Oy:n kanssa harrasterakenteisten ilma-alusten rakentamiseen liittyvistä lentokelpoisuustarkastuksista.
Lainaus käyttäjältä: Markku - Marraskuu 27, 2014, 13:01:17Ilmailuliiton asiantuntijana mukanaolo poistui kun liitto irtaantui harrasteilmailun valvonnanavustamistehtävistä ja purki asiantuntijaorganisaationsa. Eli määräyksien ja ohjeiden lisäksi olisi tutustuttava ilmailulakiin ja voimassaoleviin sopimuksiin. Harrasterakentamiseen liittyviä sopimuksia ei ole voimassa liiton ja ilmailuviranomaisen välillä. Trafilla on sopimus ALMT Oy:n kanssa harrasterakenteisten ilma-alusten rakentamiseen liittyvistä lentokelpoisuustarkastuksista. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että entinen SUOMALAISTEN ULTRAKEVYIDEN LENTOKONEIDEN TARKASTUSKÄSIKIRJA ei ole enää voimassa, koska se liittyy Ilmailuliiton asiantuntijuusaikaan? Jos ALMT Oy nyt tekee lentokelpoisuustarkastukset, niin mihin sen tarkastus perustuu? Jos esimerkiksi ALMT Oy:n mielestä ilma-alus ilman keinohorisonttia ei ole lentokelpoinen, niin onko sillä mitään väliä, että entinen SUOMALAISTEN ULTRAKEVYIDEN LENTOKONEIDEN TARKASTUSKÄSIKIRJA ei näin sanonut? Onko ALMT Oy julkaissut oman käsikirjan? Tällainen kai pitäisi oikeastaan olla käytettävillä, jotta sen vaatimukset pystytään huomiomaan.Onko TraFin ja ALMT Oy:n välinen sopimus jossakin nähtävissä? Olisi kiva tietää, onko SUOMALAISTEN ULTRAKEVYIDEN LENTOKONEIDEN TARKASTUSKÄSIKIRJA mainittu siinä.
Ultrakeveiden lentokoneiden tarkastuskäsikirja on edelleenkin voimassa, se vaan on tehty aikoinaan liiton kanssa yhteistyössä, sopimuksen päättyminen ei ao. ohjetta kumoa.ALMT Oy tekee tarkastukset aiemmin mainittuja säädöksiä ja ohjeita noudattaen. Trafin ja ALMT:n välisestä sopimuksesta voit kysyä Trafilta, sen julkisuudesta en tiedä.
uretaanimaali pintaan, on joustoa kun puukone elää kosteuden mukaan
Tässä esimerkki: http://www.polyfiber.com/products/uv550urethanevarnish.htmEU:n sisällä tuota voi ostaa vaikka täältä: http://www.aircraftspruce.eu/covering-supplies/varnish/uv-550-poly-fiber--urethane-varnish-qt.html
DuPont Imron on aivan ylivoimainen uretaanimaali.
Kiitos! Ilmeisesti kannattaa hakea auto-ja venemaaleja.Mutta hetkinen... Tarttuvatko ne vaneriin? Lasikuitukankaaseen?
Lainaus käyttäjältä: Markku - Marraskuu 27, 2014, 19:57:26Ultrakeveiden lentokoneiden tarkastuskäsikirja on edelleenkin voimassa, se vaan on tehty aikoinaan liiton kanssa yhteistyössä, sopimuksen päättyminen ei ao. ohjetta kumoa.ALMT Oy tekee tarkastukset aiemmin mainittuja säädöksiä ja ohjeita noudattaen. Trafin ja ALMT:n välisestä sopimuksesta voit kysyä Trafilta, sen julkisuudesta en tiedä.Entä tiedätkö mitään ALMT Oy:n tarkastusten kustannuksista? Kuvittelen, että entisaikaan tarkastuksia suorittivat Ilmailuliiton asiantuntevat jäsenet harrastushengessä sivutöinään (oletan heitä löytyvän monelta puolelta maatamme). Nyt ilmeisesti "tarkastaja" tarkoittaa ALMT Oy:n huippuammattilaista, joka tekee tarkastuksia päätyönään. Tarkastuksen hinnan luulisi olevan moninkertainen entiseen verrattuna. Ja miten paljon ja missä ALMT Oy:llä on henkilökuntaa tähän työhön osoitettavaksi? Ajatellaanpa, että joku rakentaa vaikka Kolarissa experimental-konetta. Mistä ALMT Oy:;n tarkastaja matkustaa tekemään tarkastuksen/t? ALMT Oy:n konttorilta Helsingistäkö? Ja rakentaja maksaa paitsi tarkastuksen, myös tarkastajan matkakustannukset?
[ALMT Oy ei laskuta asiakasta näistä tarkastuksista, sen sijaan Trafi perii maksut näistä ALMT:ltä tilaamistaan (so. liite II ensimmäiset ja muut lentokelpoisuustarkastukset) ja ALMT:n tekemistä lentokelpoisuustarkastuksista maksuasetuksen mukaisesti, kts: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/hinnat_ja_maksut9.1.10 Lentokelpoisuuden tarkastus Osa M tai AIR M16-1 mukaisesti 9.1.10.1 Liite II Ilma-alukset AIR M16-1 mukaisesti.............................. 400 € 9.1.10.2 Ilma-alukset, MTOM enintään 2 000 kg................................... 800 € 9.1.10.3 Ilma-alukset, MTOM yli 2 000 kg............................................ 2000 €
Lainaus käyttäjältä: Markku - Marraskuu 28, 2014, 11:01:38[ALMT Oy ei laskuta asiakasta näistä tarkastuksista, sen sijaan Trafi perii maksut näistä ALMT:ltä tilaamistaan (so. liite II ensimmäiset ja muut lentokelpoisuustarkastukset) ja ALMT:n tekemistä lentokelpoisuustarkastuksista maksuasetuksen mukaisesti, kts: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/hinnat_ja_maksut9.1.10 Lentokelpoisuuden tarkastus Osa M tai AIR M16-1 mukaisesti 9.1.10.1 Liite II Ilma-alukset AIR M16-1 mukaisesti.............................. 400 € 9.1.10.2 Ilma-alukset, MTOM enintään 2 000 kg................................... 800 € 9.1.10.3 Ilma-alukset, MTOM yli 2 000 kg............................................ 2000 € 400€ on iso raha, mutta ei siihen kuitenkaan rakennusprojekti kaadu - JOS se maksetaan vain yhden kerran.MInähän en ole ikinä lentokonetta rakentanut, kunhan vain lukenut aiheesta eri lähteistä. Oli miten oli, olen saanut sen käsityksen, että rakennushankkeen aikana tehdään useita tarkastuksia. Esimerkiksi siipeä tai vakaajaa ei "suljeta" ennen kuin tarkastaja on sen tutkinut. Yleisperiaate kai on, että tarkastaja käy katsomassa yksityiskohdat, ennenkuin ne menevät piiloon.Minusta ei siis tunnu mitenkään mahdottomalta, että tarkastajan käyntejä kertyy ajan mittaan aikamoinen määrä. Pitääkö jokaisesta maksaa tuo 400€?Vai olenko käsittänyt koko tarkastusasian ihan väärin? Viitsisikö joku experimental-prosessin läpikäynyt rakentaja kommentoida?
Ultrakeveän koneen rakentamiseen ja käyttöön llttyviä kustannuksia:-rakennustyön valmistuttua lentokelpoisuustarkastus, hinta 400€, ja koneen merkitseminen väliaikaiseen rekisteriin, hinta 60€, jonka jälkeen saa luvan koelentoihin lentokäsikirjan (ultrilla lento-ohjekirjan) tekemistä varten.-koelentojen ja ohjekirjan (kahtena kappaleena, toinen Trafille, toinen itselle, tarkastaja kuittaa molemmat) valmistumisen jälkeen lentokelpoisuustarkastus, hinta 400€, ja rekisteröinti, hinta 150€. Nämä 400€:n maksut sisältävät myös kulut.Koelentovaiheen aikana tulee suorittaa melumittaus ja saada siitä pöytäkirja, kustannuksista olen parista paikasta tiedustellut, mutta en ole vielä saanut tarjousta.
Tikkurilan Teknodur 190 on onnistuneesti käytetty niin kankaan kun lasikuidun päälle jo monet vuodet ja sen hinta on siedettävä: http://194.100.44.55/tseloste.nsf/5946e099f0de23c7c22576dc00238404/69f2e8574e8651d0c225795200417e92?OpenDocument
Myös tämä Mini-Sytky on maalattu Teknodur 190:llä ja pohjamaalina oli Inerta primer 5.