0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Onko tämä mistä ladattavissa?Huom. 3 UL-lentokoneen lento-ohjekirjan laadinnassaapuna suositellaan käytettäväksi Suomen Ilmailuliitto- Finlands Flygförbund ry:n mallin mukaistalento-ohjekirjaa UL-lentokoneelle.
Lainaus käyttäjältä: teacdance - Huhtikuu 30, 2016, 13:07:32Onko tämä mistä ladattavissa?Huom. 3 UL-lentokoneen lento-ohjekirjan laadinnassaapuna suositellaan käytettäväksi Suomen Ilmailuliitto- Finlands Flygförbund ry:n mallin mukaistalento-ohjekirjaa UL-lentokoneelle.En tiedä onko tämä se virallinen, mutta itse olen käyttänyt tätä pohjaa (olisi hyvä jos se löytyisi vaikka foorumin ohjeita kohdasta):http://www.ilmailu.org/forum/index.php?action=dlattach;topic=182.0;attach=3126Akin sivulta löytyy myös:http://www.windcraft.fi/download/ohjeistoa/ohjeindex.html
Kannattaa tutustua myös tähän standardiin, niin ohjekirjan jako on sama kuin tehdasvalmisteisissa: GAMA Specification 1 - Specification for Pilot's Operating Handbookhttps://www.gama.aero/industry-standards
Lainaus käyttäjältä: Seppo Koivisto - Huhtikuu 30, 2016, 16:27:48Kannattaa tutustua myös tähän standardiin, niin ohjekirjan jako on sama kuin tehdasvalmisteisissa: GAMA Specification 1 - Specification for Pilot's Operating Handbookhttps://www.gama.aero/industry-standardsJep pitää tuon tehtaan kirjan mukaan käännellä siinä 40 sivua sitä kyllä trafikin suositteli, ajattelin vain että ois ollut kiva nähdä minkälainen malli tuo Finlands Flygförbund ry:n versio on mitä ne suosittelee.
Jos maassa on jo kyseistä lentokonetyyppiä rekisteröitynä suomalaisella ohjekirjalla voiko sen ohjekirjan kopioida omistajan suostumuksella (pientä korvausta vastaan) vai pitääkö jokaiselle maahantuodulle koneelle laatia siitä huolimatta oma kirjansa?
Lainaus käyttäjältä: Rupeli - Toukokuu 02, 2016, 07:35:19Jos maassa on jo kyseistä lentokonetyyppiä rekisteröitynä suomalaisella ohjekirjalla voiko sen ohjekirjan kopioida omistajan suostumuksella (pientä korvausta vastaan) vai pitääkö jokaiselle maahantuodulle koneelle laatia siitä huolimatta oma kirjansa?Voi, mikäli ostaa oikeuden lento-ohjekirjaan sen laatijalta/tyyppitodistuksen haltijalta, eli katso ohjekirjan etusivuilla olevat laatija/tarkastaja kuittaukset.Huomaa myös se että lentokoneen on oltava tyyppitodistuksen ja lento-ohjekirjan mukainen, jos ei ole niin muutoksille on haettava lupa Trafista.
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - Toukokuu 02, 2016, 09:31:57Lainaus käyttäjältä: Rupeli - Toukokuu 02, 2016, 07:35:19Jos maassa on jo kyseistä lentokonetyyppiä rekisteröitynä suomalaisella ohjekirjalla voiko sen ohjekirjan kopioida omistajan suostumuksella (pientä korvausta vastaan) vai pitääkö jokaiselle maahantuodulle koneelle laatia siitä huolimatta oma kirjansa?Voi, mikäli ostaa oikeuden lento-ohjekirjaan sen laatijalta/tyyppitodistuksen haltijalta, eli katso ohjekirjan etusivuilla olevat laatija/tarkastaja kuittaukset.Huomaa myös se että lentokoneen on oltava tyyppitodistuksen ja lento-ohjekirjan mukainen, jos ei ole niin muutoksille on haettava lupa Trafista.Jep tuo on tiedossa ja kysyinkin tekijältä mutta pidin hintaa ainakin vielä liian korkeana..
Lainaus käyttäjältä: teacdance - Toukokuu 02, 2016, 10:09:47Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - Toukokuu 02, 2016, 09:31:57Lainaus käyttäjältä: Rupeli - Toukokuu 02, 2016, 07:35:19Jos maassa on jo kyseistä lentokonetyyppiä rekisteröitynä suomalaisella ohjekirjalla voiko sen ohjekirjan kopioida omistajan suostumuksella (pientä korvausta vastaan) vai pitääkö jokaiselle maahantuodulle koneelle laatia siitä huolimatta oma kirjansa?Voi, mikäli ostaa oikeuden lento-ohjekirjaan sen laatijalta/tyyppitodistuksen haltijalta, eli katso ohjekirjan etusivuilla olevat laatija/tarkastaja kuittaukset.Huomaa myös se että lentokoneen on oltava tyyppitodistuksen ja lento-ohjekirjan mukainen, jos ei ole niin muutoksille on haettava lupa Trafista.Jep tuo on tiedossa ja kysyinkin tekijältä mutta pidin hintaa ainakin vielä liian korkeana..Usein periaate "tein itse ja säästin" johtaa heikompaan ja kalliimpaan lopputulokseen kun koetellun ja hyväksytyn asian hankkiminen, mutta kukin hoitaa omat hankintansa ja maksaa niistä minkä katsoo sopivaksi.
Usein periaate "tein itse ja säästin" johtaa heikompaan ja kalliimpaan lopputulokseen kun koetellun ja hyväksytyn asian hankkiminen
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - Toukokuu 02, 2016, 21:08:41Usein periaate "tein itse ja säästin" johtaa heikompaan ja kalliimpaan lopputulokseen kun koetellun ja hyväksytyn asian hankkiminenJoskus, ei usein.
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - Toukokuu 02, 2016, 21:08:41Lainaus käyttäjältä: teacdance - Toukokuu 02, 2016, 10:09:47Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - Toukokuu 02, 2016, 09:31:57Lainaus käyttäjältä: Rupeli - Toukokuu 02, 2016, 07:35:19Jos maassa on jo kyseistä lentokonetyyppiä rekisteröitynä suomalaisella ohjekirjalla voiko sen ohjekirjan kopioida omistajan suostumuksella (pientä korvausta vastaan) vai pitääkö jokaiselle maahantuodulle koneelle laatia siitä huolimatta oma kirjansa?Voi, mikäli ostaa oikeuden lento-ohjekirjaan sen laatijalta/tyyppitodistuksen haltijalta, eli katso ohjekirjan etusivuilla olevat laatija/tarkastaja kuittaukset.Huomaa myös se että lentokoneen on oltava tyyppitodistuksen ja lento-ohjekirjan mukainen, jos ei ole niin muutoksille on haettava lupa Trafista.Jep tuo on tiedossa ja kysyinkin tekijältä mutta pidin hintaa ainakin vielä liian korkeana..Usein periaate "tein itse ja säästin" johtaa heikompaan ja kalliimpaan lopputulokseen kun koetellun ja hyväksytyn asian hankkiminen, mutta kukin hoitaa omat hankintansa ja maksaa niistä minkä katsoo sopivaksi.Tässä tapauksessa tuskin tulee kalliimmaksi mikäli ei omaa aikaa laskuta jos tuon suomenkielisen lopen kumminkin tekisi eikä käyttäisi eglanninkielistä vai kustantaako se jotain? Eikös se katsastaja lopen sen katso kun sitä ei trafiin tarvitse lähettää vai miten se menee tarkalleen?
Lainaus käyttäjältä: teacdance - Toukokuu 03, 2016, 16:27:23Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - Toukokuu 02, 2016, 21:08:41Lainaus käyttäjältä: teacdance - Toukokuu 02, 2016, 10:09:47Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - Toukokuu 02, 2016, 09:31:57Lainaus käyttäjältä: Rupeli - Toukokuu 02, 2016, 07:35:19Jos maassa on jo kyseistä lentokonetyyppiä rekisteröitynä suomalaisella ohjekirjalla voiko sen ohjekirjan kopioida omistajan suostumuksella (pientä korvausta vastaan) vai pitääkö jokaiselle maahantuodulle koneelle laatia siitä huolimatta oma kirjansa?Voi, mikäli ostaa oikeuden lento-ohjekirjaan sen laatijalta/tyyppitodistuksen haltijalta, eli katso ohjekirjan etusivuilla olevat laatija/tarkastaja kuittaukset.Huomaa myös se että lentokoneen on oltava tyyppitodistuksen ja lento-ohjekirjan mukainen, jos ei ole niin muutoksille on haettava lupa Trafista.Jep tuo on tiedossa ja kysyinkin tekijältä mutta pidin hintaa ainakin vielä liian korkeana..Usein periaate "tein itse ja säästin" johtaa heikompaan ja kalliimpaan lopputulokseen kun koetellun ja hyväksytyn asian hankkiminen, mutta kukin hoitaa omat hankintansa ja maksaa niistä minkä katsoo sopivaksi.Tässä tapauksessa tuskin tulee kalliimmaksi mikäli ei omaa aikaa laskuta jos tuon suomenkielisen lopen kumminkin tekisi eikä käyttäisi eglanninkielistä vai kustantaako se jotain? Eikös se katsastaja lopen sen katso kun sitä ei trafiin tarvitse lähettää vai miten se menee tarkalleen?Jos käytät itse käännettyä suomenkielistä on se lentokelpoisuustarkastuksessa hyväksyttävä (muutostyö - Trafi laskuttaa 400€ viranomaistarkastuksesta), jos käytät alkuperäistä eng. kielistä ja koneella on suomalainen lupa ilmailuun ei tätä tarkastusta/kustannusta tule. Nyt vain ei ole selvinnyt mitä olet tuomassa ja mistä ja onko se suomalaisen tai Eu-tyyppitodistuksen mukainen, joten muita kustannuksia on vaikea arvioida. Ilma perustietoja kohteesta menee haja-ammunaksi, joten kysy näitä vaihtoehtoja ja niiden kustannuksia Hannu Martikaiselta Trafista. ps. Kaikista eng. lento-ohjekirjoista lähetetään hyväksyntälehden kopio Trafille (tyyppitodistuksen saamiseksi on Tafille toimitettava mm lento-ohjekirja, huolto-ohjeet jne. kts AIR M5-10) ja jos se on itse tehty/käännetty niin koko kirjasta on lähetettävä kopio Trafille.
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - Toukokuu 03, 2016, 17:54:31Lainaus käyttäjältä: teacdance - Toukokuu 03, 2016, 16:27:23Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - Toukokuu 02, 2016, 21:08:41Lainaus käyttäjältä: teacdance - Toukokuu 02, 2016, 10:09:47Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - Toukokuu 02, 2016, 09:31:57Lainaus käyttäjältä: Rupeli - Toukokuu 02, 2016, 07:35:19Jos maassa on jo kyseistä lentokonetyyppiä rekisteröitynä suomalaisella ohjekirjalla voiko sen ohjekirjan kopioida omistajan suostumuksella (pientä korvausta vastaan) vai pitääkö jokaiselle maahantuodulle koneelle laatia siitä huolimatta oma kirjansa?Voi, mikäli ostaa oikeuden lento-ohjekirjaan sen laatijalta/tyyppitodistuksen haltijalta, eli katso ohjekirjan etusivuilla olevat laatija/tarkastaja kuittaukset.Huomaa myös se että lentokoneen on oltava tyyppitodistuksen ja lento-ohjekirjan mukainen, jos ei ole niin muutoksille on haettava lupa Trafista.Jep tuo on tiedossa ja kysyinkin tekijältä mutta pidin hintaa ainakin vielä liian korkeana..Usein periaate "tein itse ja säästin" johtaa heikompaan ja kalliimpaan lopputulokseen kun koetellun ja hyväksytyn asian hankkiminen, mutta kukin hoitaa omat hankintansa ja maksaa niistä minkä katsoo sopivaksi.Tässä tapauksessa tuskin tulee kalliimmaksi mikäli ei omaa aikaa laskuta jos tuon suomenkielisen lopen kumminkin tekisi eikä käyttäisi eglanninkielistä vai kustantaako se jotain? Eikös se katsastaja lopen sen katso kun sitä ei trafiin tarvitse lähettää vai miten se menee tarkalleen?Jos käytät itse käännettyä suomenkielistä on se lentokelpoisuustarkastuksessa hyväksyttävä (muutostyö - Trafi laskuttaa 400€ viranomaistarkastuksesta), jos käytät alkuperäistä eng. kielistä ja koneella on suomalainen lupa ilmailuun ei tätä tarkastusta/kustannusta tule. Nyt vain ei ole selvinnyt mitä olet tuomassa ja mistä ja onko se suomalaisen tai Eu-tyyppitodistuksen mukainen, joten muita kustannuksia on vaikea arvioida. Ilma perustietoja kohteesta menee haja-ammunaksi, joten kysy näitä vaihtoehtoja ja niiden kustannuksia Hannu Martikaiselta Trafista. ps. Kaikista eng. lento-ohjekirjoista lähetetään hyväksyntälehden kopio Trafille (tyyppitodistuksen saamiseksi on Tafille toimitettava mm lento-ohjekirja, huolto-ohjeet jne. kts AIR M5-10) ja jos se on itse tehty/käännetty niin koko kirjasta on lähetettävä kopio Trafille.Martikainen löysi siihen arkistomateriaalista tyyppitarkastuslausunnon joka vastaa tuomaamme konetta..Eli siihen tulisi maksuja seuraavasti jos käytämme enkku ohjekirjaa.
ja jos käytämme suomenkielistä niin maksuja tulisi seuraavasti.
Mitä muuta mihin kannattaa varautuaHitsi tää tuntuu sekavalta näin ensikertalaiselle
Kumpi ei toimi kuulokkeet vai mikrofoni? Tuolta ainakin pääsee eteenpäin, vai joko katsoit. http://bit.ly/2giFZBQ
Kuulokkeet ei toimi
Intercomin vai kuulokkeiden voimakkuussäädin, kumpi oli täysillä?Erillisen intercomin kautta voisi toimia. Voitais kokeilla toimiiko Kojootin intercomista.
Niin, tarkoitin sisäistä intercomia. Manuaalin kohta 6.5. Toimiiko jos ANR ei ole käytössä (patteri irti).
Auki / Kiinni teksti ultrassa oven sisäpuolelle vai ulkopuolelle kummin päin lainsäädäntö sen sanoo? pikkuhiljaa englannin tekstejä suomennettu koneeseen ovissa ei ollut mitään tekstiä niin tuli tuommoinen mieleen.
Lainaus käyttäjältä: teacdance - Syyskuu 05, 2016, 11:50:13Auki / Kiinni teksti ultrassa oven sisäpuolelle vai ulkopuolelle kummin päin lainsäädäntö sen sanoo? pikkuhiljaa englannin tekstejä suomennettu koneeseen ovissa ei ollut mitään tekstiä niin tuli tuommoinen mieleen.LainausEi kai tuo paljon paina vaikka laittaa molemmille puolille!No ei mutta vähemmän tekstiä niin aina nätimpi LainausYleensä kai tekstilaput ovat koneessa olijoita vartenNäin itekkin päättelin että sieltä osaa hätätapauksessa ulos.. vakoilin sitten pipistrelistä niin siinä oli ulkopuolella ajattelin että onkohan siihen sitten oikein joku sääntö.Lainaus"Experimental" teksti(t) ulkopuolella.Nämät jo tehtiinkin tästä olikin ristiriitainen sääntö toisessa paikassa oli erikokoinen kuin toisessa. Näyttää oleva joka koneessa erikokoisia näitäkin mitä olen mittaillut tapahtumissa tehtiin pienimmän mukaan LainausUlkopuolella rekisteritunnuksien lisäksi tulenkestävä tyyppikilpi.Hmm meillä on sisäpuolella... noh tehdään uusi kun saadaan suomalainen tunnus
Auki / Kiinni teksti ultrassa oven sisäpuolelle vai ulkopuolelle kummin päin lainsäädäntö sen sanoo? pikkuhiljaa englannin tekstejä suomennettu koneeseen ovissa ei ollut mitään tekstiä niin tuli tuommoinen mieleen.LainausEi kai tuo paljon paina vaikka laittaa molemmille puolille!No ei mutta vähemmän tekstiä niin aina nätimpi LainausYleensä kai tekstilaput ovat koneessa olijoita vartenNäin itekkin päättelin että sieltä osaa hätätapauksessa ulos.. vakoilin sitten pipistrelistä niin siinä oli ulkopuolella ajattelin että onkohan siihen sitten oikein joku sääntö.Lainaus"Experimental" teksti(t) ulkopuolella.Nämät jo tehtiinkin tästä olikin ristiriitainen sääntö toisessa paikassa oli erikokoinen kuin toisessa. Näyttää oleva joka koneessa erikokoisia näitäkin mitä olen mittaillut tapahtumissa tehtiin pienimmän mukaan LainausUlkopuolella rekisteritunnuksien lisäksi tulenkestävä tyyppikilpi.Hmm meillä on sisäpuolella... noh tehdään uusi kun saadaan suomalainen tunnus
Ei kai tuo paljon paina vaikka laittaa molemmille puolille!
Yleensä kai tekstilaput ovat koneessa olijoita varten
"Experimental" teksti(t) ulkopuolella.
Ulkopuolella rekisteritunnuksien lisäksi tulenkestävä tyyppikilpi.
Rallikaupasta :-) Vaikkapa Janicol Racingistä. Nämä on 3" leveitä.2" levyisiä 4-pistevöitä pilottilukolla on aika mahdotonta enää löytää koska ne eivät enää vuosiin ole kelvanneet autourheilulajeissa. Joskus voi toki säkällä löytää hyvät käytetyt Nettivaraosasta (racing-osat/tuning) tai Tori.fi:stä.Janicol RacingLautamäki
Öhöm...tuossa tarrassa näkyy olevan punnittu tyhjäpaino 275 kg, kuinkahan kevyt siitä pitäis saada. Älä nyt jarruja ainakaan mene purkamaan. Riippuen ilmatilasta missä lennetään niin radion, transponderin, gps:n, antennit, valot voi poistaa, ei paljon kevene noilla. Kevyemmät renkaat jne... Onhan sinulla oikeus tehdä koneen muutos- ja huoltotöitä? Oheisen linkin kohta 5.http://www.trafi.fi/filebank/a/1356009398/fbcff3a79187ec68d943b8bfce59d408/10949-PEL_M3-4_2012_fi.pdf
Laturi, jos on irrallinen laite. Startti?? Äänenvaimennin, tai ainakin sen ympärillä oleva kabiinilämmityksen lämmönvaihdin. Tarpeettomat mittarit. Sisustuspaneelit ohjaamosta. Istuinten pehmusteet?? Matkustajan penkki, jos yksipaikkaisuus ei haittaa. Ovet?? Streevojen päistä ja laskutelineiden ympäriltä muotosuojat. Spinneri. Jo tehtyjen poistojen vuoksi tarpeettomiksi jääneet letkut, sähköjohdot, kytkimet, sulakkeet yms (paljon työtä, vähän tulosta).Muista sitten lennolle lähtiessä, että riisutun ja varustellun koneen painopisteessä voi olla huomattavakin ero.
Elikkä olisiko tuossa tuo jarrujen poisto se ongelma? muuthan taitaa olla luvallisia toimenpiteitä nehän ei ole mitään koneen kantavia osia