Itse suunniteltu experimental

Aloittaja snu, heinäkuu 17, 2005, 00:00:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

snu

Onko täällä kukaan kuullut X-Plane ohjelmasta? Sen saa ilmaiseksi netistä, ja sillä on kuulemma oikein oikeitakin lentovälineitä suunniteltu ja Jenkit kuulemma käyttävät sitä pilottien koulutuksessa. Voit siis suunnitella itse oman lentokoneesi/helikopterisi/autogyrosi/rakettisi/jonkin aivan uuden tyyppisen lentovälineen ja testata sitä omalla tietokoneellasi ilmaiseksi. Ainoa, joka siitä puuttuu on tukirakenteiden suunnittelu ja lujuuslaskelmat. Te jotka oikeasti osaatte lentää, niin kokeilkaa sitä ja kertokaa minulle onko se oikeasti niin tarkka mallinnus oikeasta lentämisestä kuin väittävät. Minut se ainakin on vakuuttanut.

Olen X-Planella suunnitellut oman, aivan toteutettavissa olevan experimentalin (liitteenä). Sitä tehdessä on kuitenkin ilmaantunut kysymyksiä:

1. Mistä tietää, että lentokoneen siivet on sopivan kokoiset?
2. Mistä johtuu, että lentokoneeni tuntuu tavallaan liukuvan sivuttain lennettäessä, tyynelläkin säällä, varsinkin laskeuduttaessa. Johtuuko se vain keveydestä?
3. Onko siipien päiden taivuttamisesta ylös mitään hyötyä näin pienessä koneessa?
4. Miten pitkät ja kapeat siivet on mahdollista tehdä ilman mitään huippukalliita materiaaleja/ratkaisuja koneeseen, jonka pitää kestää reilusti G-voimia? (Pistäkää vaikka mutua.)

Lähtökohdat tärkeysjärjestyksessä:
- Kelpaa experimentaliksi
- Turvallinen lentää
- 2-paikkainen
- halpa rakentaa
- Ketterä
- taloudellinen
- nopea

Aki Suokas

Käytät sitten mitä tahansa apuvälinettä suunnittelussa, sen rajoituksen pitää tuntea.
Mitä enemmän apuväline käyttää yleistyksiä, sen tärkeämpää on tietää missä sen pätevyysalue loppuu.
Onko X-plane (joka toimii 6 minuuttia ilmaiseksi) raja-arvot tiedossa ja minkätasoisia yleistyksiä se käyttää, en tiedä. Mutta joka tapauksessa se perustuu yleistyksiin, muuten ulkoisesta geometriasta ei pysty PC- tason tietokoneella laskemaan reaaliaikaista lentorataa. (eikä pysty supertietokoneillakaan vielä).

Jos koneesi on tavanomainen, eli ei mitään eksotiikkaa missään suhteessa, niin tulos on varmaan kohtuullinen.
Mitä kauempana tavanomaisesta suunnitelma on sitä epävarmempi tulos on, et vaan tiedä mikä asia on ylittänyt ohjelman pätevyysalueen. Jos pyrit optimoimaan koneesi jotain ominaisuutta em ohjelmalla, olet aika tuntemattomissa vesissä, kun työkalusi sisäkalut eivät ole tiedossa.

Lentokoneen suunnittelu on useiden ristiriitaisten vaatimusten sovittelua ja esitetyt kysymykset ovat juuri näiden kompromissien hakua. Mitää 'oikeaa' vastausta niihin ei ole.

Apuneuvo jota voisit katsastaa on AirplanePDQ ohjelma
http://www.davincitechnologies.com/AirplanePDQ.htm
ei ole ilmainen, mutta ohjelma antaa palautetta älyttömistä ratkaisuista ja antaa vaihtoehtoisilla tavoilla laskettuja tuloksia.
Sekään ei tee rakennesuunnittelua, mutta sillä saa melko edustavan massa-arvoin tavanomaiselle koneelle.
Ja sillä saa suoraan numeroina suorituskykyä, yms juttuja, joista on helpompi arvioida ratkaisun vaikutusta kuin lentämällä simulla.

Aki
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

snu

#2
Tottakai X-plane perustuu yleistyksiin, tuskin nykyteknologialla edes olisi mahdollista laskea täysin luotettavaa ilman virtausta monimutkaisen kappaleen ympäri, vaikka reaaliaikaisuus unohdettaisiinkin.

Käsittääkseni X-Plane käyttää siiven poikkileikkauksen mukaan laskettuja kaavoja. Siis aikaisemmin on laskettu/kokeiltu miten tietyn mallinen siipi käyttäytyy missäkin asennoissa missäkin tilanteissa, ja sen perusteella tehdään reaaliaikainen laskeminen. Ohjelma ottaa toki huomioon myös rungon muodon ja siitä aiheutuvan ilmanvastuksen ja nosteen.

Nyt tuota minun konettani näyttää olevan ladattu 36 kertaa. Jos joku on kokeillut sitä, haluaisin tietää mitä mieltä olette sen lento-ominaisuuksista. Myös kysymyksiini olisi kiva saada vastauksia.

JPK1990

tiedättekö mitään ilmaista tietokone ohjelmistoa jolla voisi suunnitella lentokoneita? ja lujuuslaskelmat ja airodynamiikka jne. :-\

Karoliina

No sitähän minä olen manannut että ei ole open source projekteja näiltä tiimoilta näkynyt ja sellaiset voisivat olla aika tervetullut
juttu.

X-plane on sentään halpa ja vaikka ei olisikaan niin huipputarkka kuin sen tekijä väittää sen olevan, niin on se ainakin
parempi kuin pöytäliina ja mustekynä "tämmöinen lentokone".

Joku teki Cozy:sta mallin X-planeen ja väittivät että se lentää melko lailla kuin oikea, ainakin normaalisti lennettynä.
Olen kokeillut tuota mallia, mutta toistaiseksi en aitoa Cozya. Yksi epärealistinen juttu tosin oli että en saanut sitä deep stalliin vaikka pistin kuinka
painopisteen liian taakse ja vaikka kuinka paljon ylikuormaa. Sen sijaan se meni jonkinlaiseen lattakierteeseen.
Joku gyrokopteri vai mikä olikaan oli muistaakseni onnistuneesti suunniteltu X-planen avulla. Wingco:n Atlantica oli myös suunniteltu sillä,
mutta sijoittaja veti rahat pois kun rakentaja/suunnittelija/jne. meni rikkomaan prototyypin rullaustestissä ja projekti lienee jäissä
rahoituksen puutteen vuoksi.


snu

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - elokuu 29, 2005, 17:32:20
Joku gyrokopteri vai mikä olikaan oli muistaakseni onnistuneesti suunniteltu X-planen avulla.
Carter Copter

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: snu - marraskuu 10, 2005, 12:41:02
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - elokuu 29, 2005, 17:32:20
Joku gyrokopteri vai mikä olikaan oli muistaakseni onnistuneesti suunniteltu X-planen avulla.
Carter Copter

...ilmankos se ei meinaa pysyä ehjänä laskuissa... ;)
Juu, se oli ilkeämielinen kommentti, se että pilotti jättää laskutelineet sisälle ei taitane olla vispilän vika... :)
Jokatapauksessa erittäin erikoisen näköinen laitos.

Cessna Skymasterista teki Groen brothers aikoinaan vispilä version.
Yhden kuvan olen onnistunut siitä onnekseni printtaamaan mutta nyt sitä ei bittitaivaalla näy. :-[
Tietääkös kukaan mitään sen kohtalosta??
Komennolla: laikka käteen ota, suuntaan inhan katseeni kohti jotain lentokonepoloista ja teen oman versioni aiheesta 8)

JPK1990

No entäs linux puolella kun nyt olen kyseisellä puolella. Kävisikö blender. Ehdotuksia??

Ari Mittilä

X-plane pyörii myös pingviinikäyttiksessä.
Tosin jos vain etsii ohjelmaa, jolla voi lentää omituisuuksia, kannattanee katsella flightgearin (http://www.flightgear.org) suuntaan.
Tosissaan laskelmien jne suunnitteluun sitten kannattanee käyttää ilmailualan pelle-pelottomia, insinööritoimistoja, tai juottaa paikallisen tekun propellihattu(ja) sopivan hetken tullen.

JPK1990


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod