Headset kokemuksia.

Aloittaja Jari Lindevall, huhtikuu 26, 2013, 18:12:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Lindevall

Kertokaapa kokemuksenne käyttämistänne headseteistä, itselläni on kokemusta passiivisista Sennheisereistä ja David Clarkeista ja molemmilla pärjää, etenkin kun paremmista ei ole kokemusta.

Ehkä aktiivisien ero passiiviisiin eniten mietityttää, onko ne hintansa väärttejä harrastuskäyttöön ultralla.

Kari Talvio

Mulla on Bose Air X. Täytyy kyä sanoo että se on mukavuutta ja eroa oikeesti passiiveihin on. Voin suasitella aivan vilpittömästi.
Ultrassakin on melkolailla sitä sisämelua ja huiman eron huamaa ku laittaa ne aktiivit päähän.

Flightforumilla oli melko lailla keskustelua noista palttiarallaa vuasi sitten.
 
Mun miälestä hinta kannatti maksaa. 
Meinaan viä hankkia toiset sitä uudempaa A20 mallia kun akuutti valuuttakriisi helpottaa ja jättää noi repsikan käyttöön
Kari Talvio, Tampere

Jari Lindevall

Niin Sennheiserillä lienee S1 olevan kilpaileva malli tuolle A20:lle Boselle.
Hmm. mutta onko noissa käytössä eroja.

pimattil

Mikset odota vaikka jotain kesän fly iniä ja sieltä sitten kyselet mielipiteitä. Varmasti saat kokeiltavaksikin ne mallit, joista oikeasti olet kiinnostunut.

Passiivisista ylivoimaisesti parhaan vaimennuksen on antanut Quiet Technologiesin Halo headset. Plussana lisäksi paino (taitolennossa ei ylimääräistä rasitusta niskalle), koko eikä vaadi tilaa pään päältä (pienet kabiinit). Kuitenkin sellainen varoitus, että jos hiukset ovat pidemmät, kuten esim. allekirjoittaneella, niin noiden sankojen asettaminen "korvan taakse" hankaloituu huomattavasti. Sopii siis hyvin skinnareille ja vähemmän hiusta omaavalle, koska tämä ei "roiku" pään päältä vaan lepää korvien päällä. Lisäksi kaikki ei välttämättä mielly in-eariin.

ANR:ää on tullut kokeiltua vain Lightspeediltä sekä Boselta, joista jälkimmäinen vie voiton kaikilla muilla osa-alueilla paitsi hinnassa. Miksi valita toiseksi paras vähän halvemmalla, jos parhaan saa pienellä lisäsijoituksella? Kannattaa miettiä tätä investointina kuuloonsa, erityisesti jos lentää enemmän. Headsettien käyttöikä on myös hyvä ja jos tulee uutta mallia, niin hyvästä headsetistä joku maksaa vielä hyvin myöhemminkin. Itse ainakin voisin kuvitella ostavani käytetyt Boset, mutten käytettyjä David Clarkkeja...

Lisäksi äänien mennessä todella koviksi mm. helikopterit, niin kuppisuojainten alla voi käyttää muotoon valettuja korvatulppia esim. Elacin. Näitä siis käytetään lisänä kuppisuojainten alla. Hinnat vaihtelevat aika rajusti (kyselin juuri) ja edullisin hinta mitä itse sain oli 165 €/pari, kallein tarjous samaisesta mallista oli +300 € eli kannattaa kysellä useampi jälleenmyyjä läpi (aloittaisin noista vähemmän "medikaalisista" laitoksista).
- Pirkka -

Mixu

Itse lentelin taannoin PPL-laput David Clarkella ja itsekin sitten ostin sellaiset. Olen tässä toisen mokoman lentänyt Bose-X / A20 aktiivivaimennusluureilla ja pakko kyllä sanoa, että kyllä ne ovat kaikkien kehujen arvoiset. Nuo DC:t ovat tylyt, epämukavat kallonkutistajat verrattuna Bosen luureihin, vaikka niilläkin kyllä pärjää jos ei halua maksaa nelinkertaista hintaa Boseista.

Toma

Pitääpäs vuodattaa hieman omia kokemuksia mukaan. On aivan käsittämätöntä että David Clark on päässy siihen asemaan missä se on, ja jotkut vielä kopioivat niitä... ei ymmärrä. 
Ne ovat epämukavia ja mikään normaali ihmisen korva ei mahdu luurin sisään mistä johtuen olo on tuskallinen jo puolen tunnin käytön jälkeen. En kertakaikkiaan tajua miten joku voi suunnitella kuulokkeet niin että korva pitäisi laittaa rullalle että saadaan, esim. lisähinnalla myytävät "Gel Cushionit" tiiviisti päätä vasten eikä painamaan kivuliaasti korvanlehteä. 

Olen samaa mieltä Bosesta, todella asialliset mutta hinta ei. Ensimmäisen kerran kun kokeilin ANR Bosea niin pelästyin että Cessnan moottori sammui kun laittoi ANR:än päälle, kaikin puolin hyvä valinta jos hilloa löytyy

Ne mistä kuitenkin olen pitänyt parhaiten on ollut Peltor, ja nimenomaan helikopterimalliset Peltorit missä dynaaminen mikrofoni (semmoinen isompi edestä katsottuna pyöreä). Tuossa omassa vesikoneessa kun on 115db lentoonlähdössä äänenpaine (sisällä) niin silti passiivinen vaimennus on riittävä ja tuosta kammottavasta mölystä huolimatta niin lennonjohtajilta on tullut kiitosta hyvästa kuuluvuudesta vaikka radiona toimii kannettava Icom, tosin ulkopuolisella antennilla.
Terveisin
Tom Arppe

kopterikuski

#6
Anteeksi että minäkin olen syntynyt ja kiitoksia kovasti jos saan olla!! Itse käytän Sigtronics Gold Wing 45H tyyppiä.. Raumaa lähinnä sijaitseva kentällinen kerho osti uudet DC:t perusteena tunnettuus, huoltovarmuus. Ihmettelen, olen Toman kanssa samoilla tulilla - miksi pitää rullata intin aikaiset kuulokorvatiokorvansa rullalle ja saamaan hinta kärsiä kipua koko lennon ajan. Ko kerhon vanhat Sigtronics Headsetit olivat tulleet tiensä päähän, rikki olivat. Esitin kerhon johtokunnalle kauppoja. Luon hallin takana olevan ulkohuussin paskat poteroon jos saan työpalkakseni nuo kolme kappaletta rikki olevia Sigtronicseja. Printtasin netistä kuulokkeiden kytkentäkaaviot, pyysin kaveriani tutkimaan, mittaamaan ja merkkaamaan mitä osia tarvitaan. Tilasin hilut ja osasin erottaa keltaisen ja punaisen tinasin paikalleen ja siinä ne oli toimivat headsetit. BUT: Mikäli haluatte maximum comforttia kaikilla herkuilla ostakaa kypärä MUTTA siinä saattaa piillä suurta "kekkulointia" siteeratakseni erästä Itärajan miestä.

pimattil

#7
Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - huhtikuu 28, 2013, 18:25:08
BUT: Mikäli haluatte maximum comforttia kaikilla herkuilla ostakaa kypärä

Kypärääkin kokeilleena, en kyllä itse keksi siitä paljon mitään comforttia... haluaisitko tarkentaa, miten kypärä lisää lentomukavuutta, koska vastaava äänenvaimennus saadaan varmasti muillakin mukavammilla tempuilla (kuten edellä todettu) helpohkosti aikaiseksi.

Edit: typo
- Pirkka -

Jari Lindevall

Mikäs ominaisuus erottaa aktiivisen passiivisesta?.
Tuo Sennheiser S1 kiinnostaisi , mutta niistä ei ole kirjoitettu läheskään niin paljoa kuin Bose A20:sta.

Mixu

Lainaus käyttäjältä: Jari - huhtikuu 28, 2013, 20:02:14
Mikäs ominaisuus erottaa aktiivisen passiivisesta?.
Tuo Sennheiser S1 kiinnostaisi , mutta niistä ei ole kirjoitettu läheskään niin paljoa kuin Bose A20:sta.

Aktiivivaimennuskuulokkeet tietyn akustisen känteiskuvion kautta negatoi melun äänet. Kuulokkeet esim. aktiivi Boseissa ovat keyvyemmät pääässä kun, niinden ei tarvitse perustaa äänenvaimennuksen moottorisahatouhusta tuttuun passiivikuppivaimennukseen ja siksi olla paksut ja kuppimaiset. (Kuten esim. meikän David Clarkit ovat).

Jari Lindevall

Tietty, jos hommaan molemmat ( A20 Boset ja S1 Sennheiserit) voi suorittaa käyttötestit itse ja antaa repsikalle "huonommat"!, niin kuin on ollut näköjään tapana.

Mikhou

Varmasti jollain on aiheesta kokemusta;

Mikäli lentäjällä on Boset / muut aktiivivaimenteiset kuulokkeet ja vieressä olevalla / muilla koneessa olevilla on tavalliset esim. David Clarkin passiivit, että ääni rätisisi tms. muuta vastaavaa tämän takia ? Tai muita ongelmia kun kaikki eivät ole aktiivivaimenteiset ?

- Mikko

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Mikhou - toukokuu 08, 2013, 17:15:41
Mikäli lentäjällä on Boset / muut aktiivivaimenteiset kuulokkeet ja vieressä olevalla / muilla koneessa olevilla on tavalliset esim. David Clarkin passiivit, että ääni rätisisi tms. muuta vastaavaa tämän takia ? Tai muita ongelmia kun kaikki eivät ole aktiivivaimenteiset ?

Eiköhän suurin ongelma ole kateus ja krooninen rahan puute. Siihen hintaan mihin ostaa yhdet kunnon headsetit, saa kahdet kolmet huonommat... toisaalta ilman headsettejä ei voi lentää (kärjistäen), joten parempi hankkia niitä edullisempia, kun ei raski ostaa parempia matkustajille, kuin jättää ne raukat kokonaan ilman.

Sinänsä passiivi- ja aktiivivaimenteisia voi olla "sekaisin" eli siitä ei pitäisi aiheutua mitään ongelmia.
- Pirkka -

Jari Lindevall

#13
Itse olen huomannut että kun panostaa kerralla kunnollisiin vehkeisiin, niin ei tarvitse ostaa niitä molempia, huonoja sekä hyviä. Näin säästyy huonojen verran rahaa seuraaviin ostoksiin.

Petri Lipponen

Itselläni on Telex Stratus 30 aktiiviset ja eroa peruskamoihin on aika paljon. Aktiivisen vaimennuksen kun laittaa rullauksessa päälle niin lycomingin jyrinät ja potkurin läpätykset vaihtuvat miellyttäväksi suhinaksi. Lisäksi hyvää tosi selkeä mikrofoni sekä mukavuus ainakin omalle päälle. Noi toimii myös passiivisena aika ok vaimennuksella, joten ilmankin pattereita lentelee ainakin yhtä hyvin kun kerhon perus headseteillä. Hintaluokka oli myös aika kohtuullinen <400€.

Jari Lindevall

Jep, kaverille on rantautunut juuri uudet Bose A20:set ja pääsen luultavati kokeilemaan niitä ihan tässä lähiaikoina ja sitten voin verrata niitä perus Sennheisereihin ja päättää otako itselleni Boset.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Jari - kesäkuu 03, 2013, 22:04:11
Jep, kaverille on rantautunut juuri uudet Bose A20:set ja pääsen luultavati kokeilemaan niitä ihan tässä lähiaikoina ja sitten voin verrata niitä perus Sennheisereihin ja päättää otako itselleni Boset.

Paljon parempaa tilaisuutta löytää itselle mieluisemmat kuulokkeet ei varmasti tule. Ainakin aiemmin aktiivivaimennuksen performanssi on ollut jonkin verran riippuva myös koneesta eli mikäli lennät suurimmaksi osaksi jollain tietyllä koneella, niin kannattaa ensisijaisesti tehdä vertailevaa tutkimusta. Jos lennät sitten muilla koneilla tämän lisäksi, niin itse lähtisin kokeilemaan kuulokkeita vielä siinä meluisimmassa koneessa, joka sinulla on käytössäsi.
- Pirkka -

Jari Lindevall

Boseista on nyt nopeat tyypit otettu ja kyllä ne vaikuttivat oikeikin päteville, joten semmosset sitten.

Jari Lindevall

Kohta on Sennheiser S1 ANR digital setit käsissä ja päästään vertaamaan onko niistä mihkään.

Jari Lindevall

#19
Nyt on käyttökokemuksia beyerdynamic HS 800 DANR headseteistä, hinta / laatusuhde on omasta mielestä näissä kohdallaan sekä takuu 5-vuotta ja voin myydä näitä Ovh:789.00€ sis.Alv:n 24% .

Jari Lindevall

Tänään tuli lennettyä peräkanaa Bose A20 ja beyerdynamic DANR 800 päässä ja suurin ero mielestäni on korvakuppien koossa, Boseissa jonkin verran pienemmät.
beyerdynamicin pienempi paino ei tunnu käytännössä / lentäessä juurikaan.

Kari Talvio

No, tuli hankittua A20 ja testattuakin ilmassa 6h vertailevasti Air X kanssa.
Eroa ei kovin suuressa määrin ole vaimennuksessa eikä toimivuudessa.
Suurimmat ero taitavatkin olla tuossa uudemmassa versiossa oleva bluetooth sekä ohjainyksikön erilainen muotoilu.
Tärkeintä kuitenkin on, että nyt on molemmille koneessa olijoille kunnolla korvia suojaavat melunestimet. :)
Kari Talvio, Tampere

Jari Lindevall

Empiirisiä kenttätestejä tehneenä, paksusankaisilla aurinkolaseilla saa hyvätkin "luurit" kuullostamaan huonoksi.
Hokasin kun koitin Miamista HD-liikkeestä hommattuja liukuvärjättyjä leveäsankaisia aurinkolaseja verrattuna abt. 25 vuotta vanhoihin RayBan lentäjänlaseihin, joissa ohuen ohuet "jousi"sangat. Ero oli huomattava.(bisselle) .

Teppo Miettinen

Lainaus käyttäjältä: Jari - elokuu 19, 2013, 21:31:10
Empiirisiä kenttätestejä tehneenä, paksusankaisilla aurinkolaseilla saa hyvätkin "luurit" kuullostamaan huonoksi.

Tämä on kyllä ihan totta. Pilvikelillä passiiviset luurit toimii hyvin, mutta heti kun pitää tunkea se sanka (ohutkin) väliin niin äänitaso nousee ikävästi.
Kuinka nuo ANR headsetit toimii sankojen kanssa? Eli kompensoiko elektroniikka äänivuotoa, varsinkin näissä uusimman generaation headseteissä joissa on mikrofoni myös kupin sisällä?

-Teppo

Jari Lindevall

Kyllä se kabiinin mekkala tunkee leveänsangan raoista uusimmissa ANR headseteissäkin korviin. Omista aurinkolaseista "hiljaisimmat" on juuri nuo Ray Banit joissa on ohut metallilanka sanka.

Mikhou

Eräässä koneessa, jolla lennän on tälläinen headset-plugi;





Luulin tilanneeni netistä oikeanlaisen (pelkän kuvan perusteella),
Eli tämän näköinen;


Kyseessä PA81 Airbus adapter to GA Headset.

Kuitenkaan tämä nyt ei ole sama, vaikka näyttää siltä. Ovat hieman erikokoa.

Mikähän tämä ylempi liitin/ plugi on malliltaan ? Ja mistä löytäisin ensimmäisen kuvan liittimen, joka muuntaa sen täksi (että saadaan normi 2-plugiset luurit kiinni)

Toma

Eikö tuo ole juuri se päinvastainen muunto eli GA headset:stä Airbus suuntaan?

Tuo näyttämäsi headset plugi on 180 asteen 5 pin DIN plugi Airbus taas on XLR plugi

http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_connector

http://en.wikipedia.org/wiki/XLR_connector#Five_pin

Eli jostain pitäisi löytää ( jos ei tee itse) 5pin / 180 DIN naaras --> GA konvertointi.

Nopealla vilkaisulla en ihan heti semmosita löytänyt
Terveisin
Tom Arppe

Mikhou

Lainaus käyttäjältä: Toma - syyskuu 22, 2014, 17:15:45
Eikö tuo ole juuri se päinvastainen muunto eli GA headset:stä Airbus suuntaan?

Joo juurikin näin päin. 

Ei löydy valmista adapteria ainakaan tuolla 5 pin DIN-nimikkeellä. Mikä näyttää varmasti tuo nyt olevan.
Jatketaan selvitys työtä tai aloitetaan askartelut.

Toma

Ei muuta kun liitinkauppaan ja kolvi käteen :)
tuo sinun headset ei varman ole mikään MIL versio jolloin joudut konvertoimaan impedanssia myös?
Terveisin
Tom Arppe

Mikhou

Ei tartte mitään ymmärtääkseni kikkailla, luureina Bosen A20.
Ja koneena Ikarus C42B missä tuo liitin on.

Mikhou

Käytän töissä (meluisa tehdasympäristö) Bosen QuietComfort 15-aktiiviluureja. (Ovat lähinnä vain Hifi-luurit) 
Kyllästyin Peltorin radiollisiin, jotka vaimentavat passiivisesti, sekä parin tunnin käytön jälkeen ovat erittäin epämukavat.

Vierekkäin en ole testannut Bosen A20, (ilmailuluureja) ja näitä QuietComfort 15-luureja.
Mutta huomasin, näihin jälkimmäisiin saavan 

http://www.uflymike.com/products/aviation/microphones/microphones.html

Jolla ne sopivat lähestulkoon mihin tahansa lentolaitteeseen. 
Hinnaksi tulee n. puolet Bosen A20 luurien hinnasta. 

Kun saan kokeita tehtyä vaimennuksesta Bose A20 vs. QuietComfort 15 kirjoittelen tänne uudestaan.

Toma

Mikko, onko ne työn Peltorit mustat vai punaiset?
Terveisin
Tom Arppe

Mikhou

Mustat. Punaisethan ovat "kuulevat kuulosuojaimet", mutta ne ei poista tähä epämukavuus ongelmaa, jonka passiivi kuulokkeet aiheuttavat pitkässä/jatkuvassa käytössä.

4trade

Lainaus käyttäjältä: Mikhou - lokakuu 17, 2014, 08:46:14
Mustat. Punaisethan ovat "kuulevat kuulosuojaimet", mutta ne ei poista tähä epämukavuus ongelmaa, jonka passiivi kuulokkeet aiheuttavat pitkässä/jatkuvassa käytössä.

Peltorit on surkeimmasta päästä mitä mukavuuteen tulee. Käsittämätöntä että tuo merkki on noinkin kehuttu ilmailijoiden keskuudessa....johtuu varmaan siitä että kukaan ei ole niitä päässään pitänyt kokonaista työpäivää... Tunnin pyrähdys ilmassa on tietty eri juttu kuin työpäivä.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Mikhou

Kyllä se tunnin pyrähdys Ilmailu Peltorit päässä on kauheaa. Ainakin niillä mitä olen yhdessä koneessa joutunut käyttämään. Tälläiset duuni-Peltorit ovat ihan OK, jos tunnin pitää ja pehmusteet ovat uudet. Mutta puolikkaan, saati kokonaisen työpäivän jälkeen ei ole.


Tälläiseen tehdas / työ ympäristöön ei ole muita tekijöitä oikein kuin Peltor. 

Tarvetta mielestäni olisi tälläisille aktiiviluureille. Ovathan nämä Bosen QuietComfortit kalliit verrattuna Peltoreihin. 
Mutta mitäpä et kuulon säilymisestä (+ mukavuudesta) olisi valmis maksamaan ?

Vaimennus tuntuu muutaman viikon käytöllä olevan suht samaa Bose QuietComfort vs. Peltorit. Osan äänistä osaa vaimennella paremmin, osan heikommin. Mutta laadukas äänentoisto peittää nekin. Eikä yksinään lisäämällä volumea.

Ja aina voi lisätä tuplasuojauksen käyttämällä alla vielä tulppia.

Jari Lindevall

#35
Meillä naispuolinen raati kokee iPhonesta tulevan johdon häiritsevän vs. integroidut radiokuulosuojaimet Bilsom/Peltor.
Mutta nuo integroidut B & P ovat muuten kallonkutistajia, kuulemma.

Ps. tuli vaan mieleen mites F-1 tyyppiset korvanapit + mikki toimisi ilmailukäytössä?.

Musikki-ihmisillä on näköjään näitä;
http://acscustom.com/uk/?option=com_content&view=article&id=107&Itemid=87

Race ihmisten vastaavat;
http://www.averysound.com/as.race_ears.html

Toma

En kyllä allekirjoita että Peltorit olisi epämukavia, päinvastoin. Tuokysymys punaisesta ja mustasta johtui siitä syystä että minulla on kotona kaksi peltorin radiosuojaimia punaiset ja mustat. Punaiset voin pitää päällä vaikka vuorokauden ilman että tuntuisi kun pää olisi soikea tai korvat tulessa, mutta niitä mustia en voi pitää kuin tunnin pari korkeintaan. Ihmettelin syytä ja tulin siihen tuloksen että ne uudet mustat vain rutistavat kovemmin. Punaiset ovatkin aika vanhat (ja ovat vain radiokuullokkeita ei mikkiä).
 
Petrelissä on aina ollut Peltorin helikopterimallit, koska ne ovat ainoatjolla se mitä kuulosta on jäljellä, vielä säilyisi edes ennallaan kun äänitaso on aika huikea, Niitten kanssa ei kyllä ole mitään ongelmaa voi pitää hyvin 6-7h lennon ilman että mistään kivistää.
 
Karmeimmat luurit ovat David Clark sekä niitten kloonit, en kerta kaikkiaanvoi ymmärtää mitä suunnittelijat ovat ajatelleet.. Jos haluaisi korvan sisään luuriosaan niin että olisi tiivis liitos päätä vasten ja että paine jakautuisi tasaisesti, niin ainakin minun korvat pitää laittaa rullalle että ne saisi syötettyä luurien sisään. Eivätkä ne minun ulkoiset kuuloelimet nyt ihan dumbomallia ole.
Jos laittaa luurit korvan päälle niin hetken päästä on semmoisia "hotspotteja"että tuntuu kuin korvat olisivat tulessa.
Kai se on vaan niin että päitä vaan on erilaisia, korvat eri paikassa ja erikokoisia.
Ssumma summarum kutenkin niin että Peltorien helikopterimallien (dynaaminenmicrofoni) voittanutta en ole löytänyt jos haluaa että joku vielä kuule radiostakin jotain muuta kun moottorin ulinaa.
Terveisin
Tom Arppe

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Jari - lokakuu 17, 2014, 18:05:16
Ps. tuli vaan mieleen mites F-1 tyyppiset korvanapit + mikki toimisi ilmailukäytössä?.

Race ihmisten vastaavat; [url=http://www.averysound.com/as.race_ears.html]http://www.averysound.com/as.race_ears.html[/url]

Tarjosihan Averysound suoraan ilmailukäyttöönkin näitä: http://www.averysound.com/as.aviation_earpiece.html

Lisäksi itse jo puhuin näistä in-ear -vaihtoehdoista aikaisemmin tässä ketjussa.
- Pirkka -

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod