Kuomun tummennus.

Aloittaja Jari Lindevall, maaliskuu 31, 2013, 18:22:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Lindevall

Onko kellään tietoa millä methodilla voisi kuomun tummentaa, kesän paahtavaa aurinkoa vastaan ?.

Asteroid

Ei kannata tummentaa millään. Ilta ja hämärä tulevat liian aikaisin, huonontaa myös todella paljon ilmakuvausmahdollisuutta. Joissain kuplakuomuissa olen nähnyt säädettäviä verhoja katossa.
Katso liitekuva, etulasi vaihdettiin jo kirkkaaseen, seuraavaksi vaihdetaan kirkkaat sivuovetkin.

Terveisin Pekka K

migu

tummennuksessa en osaa auttaa, mutta hyvän aurinkosuojan sain tilattua Saksasta fly-tex.de- sivulta aurinkosuojan. Toimii ainakin Faetassa varsin hyvin. Hinta oli jotain 150,- postikuluineen. Asennus vei muotoiluineen noin vartin verran. Lukitus- klipsi oli hieman lapsellinen, joten laitoin tilalle 5*20 mm O-renkaan.
Mika

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: migu - maaliskuu 31, 2013, 21:04:18
tummennuksessa en osaa auttaa, mutta hyvän aurinkosuojan sain tilattua Saksasta fly-tex.de- sivulta aurinkosuojan. Toimii ainakin Faetassa varsin hyvin. Hinta oli jotain 150,- postikuluineen. Asennus vei muotoiluineen noin vartin verran. Lukitus- klipsi oli hieman lapsellinen, joten laitoin tilalle 5*20 mm O-renkaan.
Mika

Jep, samaa sermiä olen katsellut.
Pitääkin vakoilla sinun Faetasta millainen tuo on livenä... naapureita kun ollaan....

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: Asteroid - maaliskuu 31, 2013, 21:00:18
Ei kannata tummentaa millään. Ilta ja hämärä tulevat liian aikaisin, huonontaa myös todella paljon ilmakuvausmahdollisuutta. Joissain kuplakuomuissa olen nähnyt säädettäviä verhoja katossa.
Katso liitekuva, etulasi vaihdettiin jo kirkkaaseen, seuraavaksi vaihdetaan kirkkaat sivuovetkin.

Terveisin Pekka K

Olet varmaan oikeassa.
Taitaa tuo yläpuolinen sermi viedä voiton, ainakin omalla kohdallani.

Asteroid

Näyttävän näköisiä ovat autot ja lentokoneetkin tummenetuilla ikkunoilla kun ulkoapäin tarkastelee. Mutta totuus paljastuu sisältäpäin kun aurinko on kääntynyt ehtoopuolelle tai etusektoriin. Ilmakuvaus on senverran vaativaa että valonheikennystä ei yhtään kaipaa, selviää edellä olleesta liitekuvasta. Tähänkin joku sopiva liitekuva liitteeksi, näin hienoja kuvia tulee kun on kirkkaat ja puhtaat ikkunat.

Terveisin Pekka K

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: Asteroid - maaliskuu 31, 2013, 21:56:17
Näyttävän näköisiä ovat autot ja lentokoneetkin tummenetuilla ikkunoilla kun ulkoapäin tarkastelee. Mutta totuus paljastuu sisältäpäin kun auriko on kääntynyt ehtoopuolella tai etusektoriin. Ilmakuvaus on senverran vaativaa että valonheikennystä ei yhtään kaipaa, selviää edellä olleesta liitekuvasta. Tähänkin joku sopiva liitekuva liitteeksi, näin hienoja kuvia tulee kun on kirkkaat ja puhtaat ikkunat.

Terveisin Pekka K

Pekka,

Oikessa olet.
Tätä samaa puntaroitiin tänään.
Ja varsinkin hämärällä (syksyllä) saattaisi kuomun tummennus olla haitaksi.

Markku Hiedanpää

Tervehdys

En tunne yhtään pleksille sopivaa tapaa tummentaa sitä jälkeenpäin. Lähes kaikki liuottimet/lakat aiheuttavat pleksiin halkeamia ja samenemista. Ne tummennetut pleksit joita on koneisiin asennettu ovat tehty läpivärjätystä pleksistä jo tehtaalla. Silloinkin tulee se pulma että pleksin lämpölaajeneminen on voimakasta eikä kuomua ei saanu edes kiinni yli 25 astetta lämmöissä tai jos kone on seissyt auringossa pidempään. Tämä tuli aikanaan todettua tummimpia pleksejä asennettaessa PIK-20 sarjan koneisiin. Joten en suosittele minkäänlaista pleksin värjäystä.

Hattu päähän ja menoksi ;-)

Miuku
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Jari Lindevall

Kiitos,

Tämän tapaista viestiä on tullut, joten sermi käytännössä paras ratkaisu tähän .

Asteroid

Tietenkin itse asiaan. Eriasteisia tummennuksia voi tehdä autopuolella käytetyillä kalvoilla, vaativat ammattilaisen asentamaan että hyvä tulee, rajoittavana tekijänä kovinkin kuperat tai kaarevat pinnat. Ruiskutettavilla kemikaaleilla voidaan myös liukuvärjätä lasipintoja, lentokoneiden "lasit" eli erilaiset muovilaadut voivat olla ja ovatkin ongelma näille aineille. Oikeisiin lasipintoihin sekä myös lämmitettäviin laseihin näillä menetelmillä ovat ammattilaiset tehneet hienoa ja kestävää jälkeä. Jälkisävytys on kuitenkin aina huonompi vaihtoehto alkuperäisen lasin tai kuomun valmistuksessa käytettyyn läpivärjättyyn materiaaliin. Lekokäytössä saattaa tulla monia muita testaamattomia ongelmia eteen, ehjää ja mahdollisesti kallistakin kuomua en kyllä koekaniiniksi pistäisi. Kalvoilla tai osakalvotuksella näihin muovilaatuihin voisi jollain koepalalla kokeilla. Onnistumisen mahdollisuuden näkisin osakalvolla pään ylle / etulasin yläreunaan tai yläsiipisen siipienvälissä olevan ruudun vaihtamista tai kalvottamista.
Terveisin Pekka K

pimattil

Jos haluaa suojautua UV-säteilyltä, niin sellaisiakin pleksejä on, joissa tämä suojaus on mukana ainakin jossain määrin.
- Pirkka -

SamiM

Halvin ja helpoin tapa kuplakuomullisiin koneisiin on imukupilla varustettu aurinkosuoja: http://www.motoral.fi/files/documents/25-60/aurinkosuojat.pdf
Etuna on myös helppo siirreltävyys .

Jari Lindevall

Hyvä vinkki, pitääpä kjäydä katsomassa onko noista joku sopiva omaan tarpeeseen.

Pekka


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod