Potkurista.

Aloittaja Senator, kesäkuu 30, 2005, 16:18:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Senator

Hei!

Ajattelin että täältä löytyy asiaan parhaiten tietämystä.

Eli olisi muut resurssit tehdä täysin toimiva hydrokopteri, mutta potkuri puuttuu.

Kone olisi Volvon 2.4l, 6.syl, 80hv / 140nm Dieseli tai vaihtoehtoisesti mazdan 2.0l ~70hp dieseli.

Pulkan pohjalla olisi pituutta n.5m, 2.5 metriä leveä sekä metrin korkea. Lasikuitua sekä teräsvahvikkeita. Paino ilman moottoria ehkä 500kg. Keula 40 asteen kulmassa sekä noin metrin korkea.

Eli ensiksi, onko kummassakaan moottorissa tarpeeksi potkua näiden liikuttamiseen potkurilla. (Koneet tietenkin ilman vaihdelaatikkoa)
Pitäisi päästä sekä jäällä/tasaisella lumella ja vedessä.
Kummatkin moottorit kiertävät max. n.5000rpm. Maksimi vääntä 2000 - 3000 välillä.

Millainen potkuri näille soveltuisi? Tarkempia tietoja. Ja mitä maksaa? Mahdollisimman halpa, eikä mitään hiilikuitusäätölapaisia.

Onko mahdollista vuolla ja tasapainoittaa itse?

Aloittelijana oletan, että teillä on enemmän kokemusta, tietoa ja taitoa näistä, joten arvelin tämän olevan hyvä paikka kysyä.

-Kiitokset etukäteen!  

Simo Piiroinen

LainaaPitäisi päästä sekä jäällä/tasaisella lumella ja vedessä.
Kummatkin moottorit kiertävät max. n.5000rpm. Maksimi vääntä 2000 - 3000 välillä.

Millainen potkuri näille soveltuisi? Tarkempia tietoja. Ja mitä maksaa? Mahdollisimman halpa, eikä mitään hiilikuitusäätölapaisia.

Onko mahdollista vuolla ja tasapainoittaa itse?
Tarvitset jonkinlaisen alennusvaihteen, jolla maksimitehon kierrokset saadaan
pudotettua jonnekin 1800...2700 rpm paikkeille. Valmiit ultrien työntävät potkurit
ovat halkaisijaltaan tyypillisesti luokkaa 160 cm ja siitä ylöspäin. 160 cm potkuri
on yleensä suunniteltu kiertämään 2500...2700 rpm. Optimaalinen potkuri olisi
helkkarin iso (yli 200 cm), joka olisi mitoitettu niin, että lavan kärjen maksiminopeus
olisi 4 x hydrokopterin maksiminopeus. Tehon riittävyydestä sen verran, että noilla
moottoreilla saat työntövoimaa paikallaan n. 2000 N (= 200 kp) eli kaipa tuolla
tonnin painoinen masiina kulkisi. Potkurin voi vuolla itse, on niitä itse vuoltuja
nähty lentokoneissakin, hyötysuhde lienee kuitenkin parempi tehdastekoisella.
Alennusvaihde lienee helpointa toteuttaa hammas- tai kiilahihnoilla. Muista laittaa
akseliin painelaakeri (ehkä auton pyörän laakerikin kävisi). Hinnoista sen verran,
että jonkinlaisen käytetyn työntävän potkurin voit saada ehkä 200 eurolla,
suosittelisin kuitenkin säätölapapotkuria (siis työkaluilla säädettävää), silloin
alennusvaihteen mitoitus ei olisi niin kranttua.  
Simo Piiroinen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod