Rotax 912ULS bensapumput uusi vs. vanha malli

Aloittaja mattir, maaliskuu 21, 2013, 19:43:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mattir

Uuden mekaanisen polttoainepumpun hankinta alkaisi olla ajankohtainen. Moottorissa on tuo vanhemman mallinen nyt kiinni.

Noita on käsittääkseni siis uutta ja vanhaa mallia.

http://www.rotax-owner.com/rotax-blog/item/4-newpump

Aikani tavailin eri näköisiä foorumeita ja pdf:iä, ei paljoa homma auennut...

Meneekö uusi paikalleen heittämällä, ilman muita muutoksia, venttiilin lisäyksiä tms.? Moottorin nro. 5,650.328, kone on EV-97R.

Kokemuksia tuosta uudesta pumpusta, onko todistettavasti luotettavampi kuin vanha? Jotain muuta aiheellista tietoa uudesta pumpusta?

Jari Lindevall

Oletko kysynyt sopivuutta Pertiltä Aerotecnosta?. Jossain luki että uusi pumppu saattaa nostaa polttoaineenpainetta, niin ja varsinkin jos vanha on jo hiipunut ajan mittaan...

mattir

En ole kysynyt, taka-ajatuksena oli että tarvittava  tieto kulkee kaikille tämän foorumin kautta yhdellä selvityksellä :-)

hannuvir

Tuli viiden vuoden jakso täyteen vanhalla pumpulla ja vaihdoimme uuden (ns. uuden mallisen), ensiksi paikoilleen asennus tuotti tuskaa koska putkien lähösuunta on erilainen. Ilmanohjauskoteloa joutui kovertamaan että sai toisen putken paikoilleen.
Sitten paineongelma. Vanhan paine oli 0.25 bar ja uusi nosti 0.45, moottorin käynti muuttui rikkaanoloiseksi,
varsinkin tyhjäkäynti kävi karkeaksi.
Lienee paineennousu syynä, mitähän tekisi?

Ilkka R

Terve.   
Vaihdoin tuohon pumppuun banjoliitin lähdöt niin sain suunnattua letkut oikein ja jotain muutakin hiukka modattiin mut istuu ihan ok. Tuo paine pulma on olemassa ja pitäskin rakentaa jonkinlainen paluu linja takaisin niin varmaan tuo pulma ratkeaisi.. Käy kyllä ehkäpä rikkaalla ja varsinkin jos vielä sähköpumppu mukana. Tarttis vissiin tehdä jotain.
Rikkaalla olo pulma ei vaivaa talvella mutta ilmojen lämmittyä näyttäis ehkä olevan rikkaalla. tuo ehkä tulee siitä ettei ole tarkastettu analysaattorilla vaan vain mutu tuntumalla. pumppu paikoillaan lennetty rapiat 140 tuntia ja viimeksi eilen pohdin lennolla tuota rikkaalla käyntiä .

Seppo Koivisto


Martti Mattila

Viisitoistavuotiaana Autonasentajan Ammattikoulutuksessa käytiin läpi myös Polttoaineen siirtopumpun toiminta, siihen aikaan kaikki pumput olivat sivu vipu tyyppisiä myös VW.n vaikka siinä vipua tökitään alhaalta ei sivusta. Sivuvipu pumpussa toiminta menee helpommin jakeluun, näkee selvästi että imutahti on nokka akselin aikaansaama ja kalvon paineisku kalvon alla olevan jousen aikaansaama, myös paine määräytyy tuon jousen voiman / kalvon pintaalan mukaan . Pienemmän jousen tehtävä on pitää vivun kosketus nokkaakseliin jatkuvana. Tuossa Opel Ascona pumpussa mitä Rotax käyttää toiminta on vaikeampi selvittää pystymetsäläiselle. Tosin tuo Rotaxin koulutusohje selvittää asian tekstissä.
  Eräässä Exp. koneessa on kaksi moottoripyörä kaasutinta, moottoripyörän kaasuttimet on suunniteltu toimimaan ilman siirtopumppua pienellä putouskorkeudella. Siirtopumpun, mekaanisen tai sähköisen, paine saattaa ylittää kaasuttimen neulaventtiilin suunnittelu/toiminta paineen.
 Tämän korjaamiseksi jossakin koneessa on käytetty leikkiautojen Bensapaineen säädintä, mikä on taas yksi rikkoutumiskohde lisää ja sitä kautta inhoittava juttu. Myös lentokonekäyttöön tarkoitettuja säätimiä on olemassa, muistan jutun S. A.lehdestä missä putkien varaan tärisemään jätetty säädin rikkoi putket  aiheuttaen kalliin Exp. koneen tuhon.

Martti Mattila

Korkeasta bensapaineesta näyttää tulevan universaali ongelma, nämä Rotaxin kaasuttimet näyttävät samoilta kuin BMW moottoripyörissä käytetyt eli toimimaan pienellä paineella. Ja vielä kun Experimental koneeseenkaan ei saa tehdä mitään eikä sitäkään, ehdotan että jokin auktoriteetti testaa ja valitsee mitä paineensäädintä on paras käyttää ja kaikki käyttäisivät sitä samaa siunattua ratkaisua.
 Aircraft & Spruce myy tarkoitukseen Holleyn painesäädintä tai sen kiinalaista kopiota tai luultavammin Holleytä mikä tehty kiinassa. Näyttää paluukiertoiselta,  painesäätimiä on myös ilman paluukiertoa.
    Suomessa tuon löytää US-Parts liikkeestä minkä sivustolta kaappasin tuon kuvan, haittana 3/8 lähdöt, no ne on helppo pienentää 1/4 tuumaan. Moposport myy tuota edellisessä postissani olevaa, sitä on myös paluukierrolla ja ilman paluukiertoa. Tarkista kuitenkin että säädin on tarkoitettu kaasutin käyttöön, ruiskumoottorien paineet on kymmenkertaisia.

Perttirin

Tuossa litteässä laitteessa näytti olevan portaaton säätö 0,1-0,35bar.

Martti Mattila

Säätöön liittyy mittaus ja mittaukseen käytetään mittaria. Perinteisessä painemittarissa viisaria liikuttaa manometrikäyrä mikä toimiessaan altistuu muokkauslujittumiselle ja saattaa revetä. Huono juttu kun sisällä on bensiiniä. Oikeissa lentokoneissa on polttoaineen painemittari, muistamme tapauksen Suomessa jossa mittarille tuleva kupariputki vuosi bensaa ohjaamoon kohtalokkain seurauksin. Eli sitä mittaria ei kannata jättää pysyväksi asennukseksi vaan mittaus ja poista mittari.

Seppo Koivisto

#10
Metri polttoainepatsasta saa aikaan 0,08 baarin staattisen paineen, joten ilmeisesti C-150:n Rotax-muunnoksessakin pitää olla polttoainepumppu. (Edit: C-150:n alkuperäisen MA-3SPA-kaasuttimen polttoaineen vähimmäispaine on 5 tuumaa polttoainetta, eli 0,01 bar. Suurin paine on 0,41 bar. Rotax 0,15 - 0,4-0,5 bar.)

Ranskalaiset ovat testanneet Malpassin säädintä siirtämällä bensaa tankista toiseen. Ilmeisesti ollut 914:ssa käytetty säädin ja ollut myynnissä myös Rotaxin moottoripyöriin.
http://contrails.free.fr/engine_regul_en.php
https://shop.brp-rotax.fr/en/all-rotax/13957-887131-fuel-pressure-regulator.html

Oma lukunsa on sähköiset pumput, jotka monessa konetyypissä ovat vain varalla, mutta RV-12:n kaasutinversiossakin sähköinen pumppu on koko ajan päällä. Pumppu jopa vaihdettiin korkeamman paineen tuottavaan, koska muuten lasiohjaamot antoivat turhia varoituksia polttoaineen paineesta.
https://www.vansaircraft.com/service-information-and-revisions/n-2018-07-12/

Martti Mattila

Jossakin s.postiini tulevassa ilmaisjulkaisussa oli artikkeli missä retorisesti kysyttiin tuottavatko lasiohjaamo monitorit niin paljon katsottavaa että ulos ikkunasta katsominen jää vähemmälle ja siitä johtuen liikenteen seuraaminen  huononee. Nyt tämä bensapaineen nosto lasiohjaamon ehdoilla on uusi juttu. Mennäänkö moottorin toiminnan ehdoilla vai monitorien toiminnan ehdoilla.
Mielenkiintoinen tuo Vans´in bulletiinin kohta kolme noista alhaisen paineen syistä. "Engine driven fuel pump"( eli se mekaaninen  mistä tässä ollaan puhuttu) " drain extends into cowling exit airflow" eli alhaisemman ilmapaineen alueelle ja tuo alhaisempi paine mekaanisen pumpun kalvon toisella eli samalla puolella kuin paineen määräävä jousi, vähentää jousen bensapainetta aiheuttavaa voimaa. Volkswagen moottoreissa mekaanisen pumpun drain on vain reikä kalvon alapuolisessa pumpun osaassa ja valuttaisi kalvon rikkoonnuttua bensat moottorin päälle tai ehkä kampikammioon. Tämä siinä tapauksessa että polttoaine pumput on kytketty sarjaan, eli sähköbuusteri työntää bensaa mekaanisen pumpun kautta. Jos pumput on kytketty rinnan ja vielä yksitieventtiileillä, tilanne muuttuu.
But what do I know I´m only a occupational school boy.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod