110HP VIKING ENGINE $11,995

Aloittaja mattir, maaliskuu 21, 2013, 19:16:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mattir


kopterikuski

Siistiä, kaunista koneistusta! Tuosta ei sitten kaasari enää yksinkertaisemmaksi tule. Ei tartte synkata mihinkään. Toimii niin, näin ja toisinpäin.  Kattelin sellasta Oshkoshissa ja VW:n pataan Australiasta tilattuna maksais tonnin euroissa.

Martti Mattila

Kotisivuilla sanotaan tekniikan perustuvan Hondan palikoihin.Olikohan Accord 2 ltr. organ donor.
Raven tuo Suzuki Swiftin myllyihin alennusvaihteita parikymmentä vuotta tehnyt yritys.On nyt työstänyt Honda Jazz 1600cc.n lentokuntoon.Jazzissa on vissiin tuplatulpat lähtiessä,vaihtoväli 100 000km.Jos vielä saa jengasta irti.Oikeastaan kaipaisin budget versiota autosta lentokoneen nokalle.
Väitän että en ole ainoa pienituloinen,joka ei ymmärrä olla lentämättä.

jkarjanl

Olen jo muutamia vuosia seuraillut tuota Viking enginen kehitystä. Lähinnä Sonexin postituslistan kautta mutta sitemmin myös muista lähteistä.

Aina täytyy tietysti suhtautua varauksella kaikkeen netistä lukemaansa, varsinkin toisen käden tietoihin. Silti jonkinmoisen käsityksen olen saanut muodostettua ko. moottorista.

Siinä on takana oikeastaan yksi mies, eli Jan Eggenfellner. Kyseinen kaveri on alunperin tullut tutuksi kaupattuaan Subaru-konversioitaan RV-rakentajille. Aika paljon valituksia on tullut siitä että asiakkaita on käytetty testialustana, vanhat asiakkaat on hylätty täysin jne... Esim. alennusvaihde on 10 tunnin jälkeen alkanut hajota käsiin niin vastaus on ollut että "Nykyisin käytämme Alennusvaihde rev 2:sta, voit ostaa sen ovh-hinnalla meiltä". Ja tämä siis 6 kk sen jälkeen kun kyseinen, nyt hylätty alennusvaihde oli ostettu uutena siltä...
Tässä yksi useista stooreista jos jotakuta kiinnostaa:
http://www.meyette.us/engine.htm#egg

Muutamia vuosia sitten kaveri hautasi Subarut ja rupesi markkinoimaan Honda -pohjaista konversiotaan jonka nimesi Viking Aircraft Engine:ksi. Tämä osittain sen vuoksi että Subarut eivät tahtoneet pysyä läjässä, ja osittain sen vuoksi että RV-rakentajiin oli sillat niin poltettu että oli fiksumpaa vaihtaa kevyempään moottoriin ja uuteen asiakaskuntaan. Itse tuote saattaa jopa olla ihan kohtuullinen, vaikka pitkän ajan kokemuksia ei vielä olekaan. Lähinnä mikä mietityttää on asenne, eli ongelmien jatkuva vähättely, hankalien kysymysten poistaminen foorumeilta, tiedon panttaaminen jne... Tarkkoja datoja on kamalan hankala saada, kaikki on yhtä ympäripyöreää hymyä vain. Joku Sonex -rakentaja kertoi että kesti monta kuukautta saada edes moottorin tarkka, rehellinen paino. Vastaukset olivat vain koko ajan tyyliin "teho-painosuhde paranee" jne jne... mutta itse kilomäärää ei meinannut millään kertoa.
Samoin tarkka tieto siitä että mihin moottoriin se perustuu (epämääräisiä vihjailuja autoista perämoottoreihin viljelee, mutta ei mitään tarkkaa) ei meinaa löytää. Ei myöskään varmaa tietoa mistä moottoriaihiot ovat peräisin, ovatko uusia vaiko kolariautoista vai mistä? Takuutapaukset myös äärimmäisen nihkeitä...  Yleensäkin lähes kaikki kauhean epämääräistä. Sivuilla mainostetaan sitä mm. Searey -amfibioon. Ensimäisellä asiakkaalla asiasta ei ollut yhtä ruusuisia kokemuksia:
http://sonexbuilders.net/viewtopic.php?f=9&t=63&start=50#p1784

Mutta toisaalta itse moottori taitaa olla parempi ja luotettavampi kuin sen Subarut.
Plussaa:
- Moottori näyttää hyvältä. Jos se näyttää hyvältä niin se lentää hyvin, eikös?
- Kukaan ei ole vielä tipahtanut sillä. Siis tuntuu toimivan.
- Niitä lentää kuitenkin jo useita
- Valtaosa niistä jotka on päässeet ilmaan saakka ovat tyytyväisiä siihen

Eli jotenkin olen saanut käsityksen että itse moottori saattaa olla ihan ok, mutta mies sen takana on ns. suuri persoona. Jos asiat menevät hyvin niin kaikki on hyvin, mutta jos tulee ongelmia moottorin tai minkään kanssa niin voi olla että käteen jää 12.000 taalan verkonpaino.

Jos firma ja moottori ovat vielä suurinpiirtein samanlaisina olemassa 5-10 vuoden kuluttuakin niin voisin harkita.


-Janne

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod