Vanhentuneen PPL:n herättäminen henkiin UPL:ksi.

Aloittaja LauriT, maaliskuu 16, 2013, 22:35:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

LauriT

Hei.

Tätä lienee kysytty aikaisemminkin, mutta koska tilanne on saattanut muuttua, niin kysäisen nyt.

Jotkut varttuneista ystävistäni, joilla on kauan sitten ollut PPL (tai sen edeltäjä) ovat lievästi kiinnostuneet ultrista. Aina on tietysti mahdollista suorittaa koko UPL alusta saakka, mutta joidenkin kohdalla voisi olla miellyttävämpää, jos vanhoista meriiteistä saisi jotain hyvitystä.

Onko tietoja ja kenties myös neuvoja?

- Lauri Tarkkonen

kopterikuski

PEL M 1-7 päivitetty 15.12.1999 toteaa että jos lupakirja on ollut vanhentuneena yli 60kk se vaatii teoriakokeen. Koska ihminen on unohtavainen; elikkäst vaikka kuinka olisi tiimaa lentopäiväkirjassa se ei auta vaan suppeampi teoria on opiskeltava / tentattava kaikki uudelleen.  Parhaiten se käy kotona osallistumalla SUIO:n järjestämään ultrateoriakoulutukseen netissä. Kokeita on sitten matkan varrella. Mainittakoon että Ultran teoriat eivät ole yhtä laajat kuin PPL-puolella.  JAR FCL 7 puhuu vanhojen tiimojen hyvityksestä 10% luokkaa maksimissaan 10h.  Päälle tulee sitten vielä muuntokoulutus.  Senkin merkityksestä oli kalapaliikkia Pieksämäellä - SIIS mitä tarkoittaa muuntokoulutus, ultrapuolella kun ei puhuta tyyppikoulutuksesta.  Koulutuksen uudistamisesta Ruutiainen piti kelpo luennon perusteluineen mutta minua kovasti ihmetytti miksi tuohon aivoriiheen ei oltu napattu yhtään keltanokkaa.  Komiteassa istuu vanhat starat uusine ideoineen.  Benkku sai suuritöisellä kirjallaan paljon hyvää  aikaan, minulle UPL lupakirjamiehelle on epäselvää onko suomessa montakin koulutuslinjaa, onko jossain mainittu, lukeeko mitä kurssiin pitäisi kuulua.  Teoriat ja tunnit on kirjattu mitä pitää opettaa ja montako tuntia se on selvää.  Entäpä käytännön lentotoiminta?
Lukeeko jossain kuuluuko kurssiin pakkolaskuharjoituksia, millaisia, kuuluuko sakkauksia, kaartosakkauksia, montako, kuuluuko niistä pitää kirjaa niin että oppilaskin tietää mitä kuudentonnin hintaiseen kurssiin PITÄISI kuulua, sisältyä. Kuka näitä lennonopettajia oikein kouluttaa - SUIO niin tekee mutta onko muitakin ???

Jari Lindevall

Siinä Lento-oppilaan lennonseuranta vihkosessa on mitä asioita UPL-lentokoulutuksessa opetetaan.

ari

Tarpeeksi vanhentuneen PPL:n voimaansaaminen voi, teorioiden osalta, olla uskomattoman helppo operaatio. Sitten vain takkari päälle.
PPL->UPL on teorioiden osalta sitten isompi urakka.

kopterikuski

Aivan jos luokittelee JAR muuntokokeen uskomattoman helpoksi??

teemu

Jos ei ole mitään lentolupakirjaa voimassa, mitä muuntaa. Eikös silloin aloiteta alusta suorittamaan lentokoulutusta.

Seppo Koivisto

Tarpeeksi kauan vanhentuneen PPL:n voimaan saattamiseksi pitää suorittaa kaikki Trafin tentit ja opettajan tarpeelliseksi näkemä määrä koululentoja. Työmäärä lienee samaa luokkaa kuin UPL:n suorittaminen alusta.

Voimassa olevalla PPL:llä UPL:n saa muutamalla koululennolla ja parilla tentillä. Vanhentuneesta ei varmaan saa mitään hyvityksiä.

ari

Lainaus käyttäjältä: Seppo - maaliskuu 17, 2013, 21:48:00
Tarpeeksi kauan vanhentuneen PPL:n voimaan saattamiseksi pitää suorittaa kaikki Trafin tentit ja opettajan tarpeelliseksi näkemä määrä koululentoja. Työmäärä lienee samaa luokkaa kuin UPL:n suorittaminen alusta.

Tai vain JAR-muuntokokeen, jossa kirjasta voi etsiä vastaukset kaikkiin kysymyksiin + tarkkari (ja ehkä kannattaa lentää sitä ennen opettajan kanssa)

Seppo Koivisto

Alle 2 vuotta vanhana olleen uudistamiseen ei tarvitse suorittaa teorioita, yli 5 vuotta vanhaan kaikki teoriat.
http://www.yksityisilmailu.fi/lupakirjat/lupakirjan_uudistaminen

ari

Kysymällä TraFilta saa oikean vastauksen omaan tilanteensa.

masal

Heippa,

nykyisen ultrakevytlentäjän lupakirjamääräyksen PEL M2-70 mukaisesti:

TEORIA:

2.2.5 Mikäli hakijalla on jokin vanhentunut kohdassa 2.2.1- 2.2.3 mainittu lupakir-
ja, on hakijalle järjestettävä tarvittaessa
täydentävää teoriaopetusta niistä koulu-
tusohjelmaan kuuluvista oppiaineista, joista voimassa oleva lupakirja oikeuttaisi an-
tamaan vapautuksen ja oppilaan on suoritettava hyväksytysti kaikkien oppiaineiden
loppukokeet.

LENTOKOULUTUS:
2.3.4 Hakijalta, jolla on voimassa oleva
moottoripurjelentäjän lupakirja tai voimas-
sa oleva luokka- tai tyyppikelpuutus lentok
oneita varten, vaaditaan vähintään kaksi
tuntia koululentoja UL-lentokoneella.
2.3.5 Hakijalta, jolla on vanhentunut kohdissa 2.3.2 - 2.3.4 mainittu lupakirja, vaa-
ditaan edellä mainittujen kohtien mukaisen
koulutuksen lisäksi, lennonopettajan ar-
viontikoululennon pohjalta koulutuspäällikön tai päälennonopettajan määrittelemä
lisäkoulutus.

LENTOKOE sitten vielä päälle.

(ultrakevytlentäjän lupakirjaa varten siis vanhentuneen PPL lupakirjan pohjalta tarvitaan
UPL-teoriakokeet ja vähintään 2 tuntia koululentoja ultralla ja tarkkari (lentokoe). Tarvittavan lisäkoulutuksen määrän
määrittelee koulutuksen antavan tahon koulutuspäällikkö tai päälennonopettaja.)

T.Markku S.
Markku Salminen

kopterikuski

No johan alkoi tulla vastauksia, siittä kiitos kaikille! Kukaan ei tiennyt osannut kommentoida jo aiemmin esittämiäni kysymyksiä:
 
1. Missä noita UltraB opettajia koulutetaan, onko muitakin tahoja kuin SUIO?
2.Kuka antaa ja mikä ero UltraB luokassa on; muuntokoulutus, eroavuuskoulutus.
3. Mistä tuollaisen Lento-oppilaan lennonseurantavihon saa, onko se vanhakin opus, kuka sen on tehnyt ja minkä organisaation opetusmenetelmiin se kuuluu?

Viimeisenä totean että taitais tuo Arin neuvo olla paras: Kysy Trafilta

masal

Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - maaliskuu 18, 2013, 10:17:30
No johan alkoi tulla vastauksia, siittä kiitos kaikille! Kukaan ei tiennyt osannut kommentoida jo aiemmin esittämiäni kysymyksiä:

1. Missä noita UltraB opettajia koulutetaan, onko muitakin tahoja kuin SUIO?
2.Kuka antaa ja mikä ero UltraB luokassa on; muuntokoulutus, eroavuuskoulutus.
3. Mistä tuollaisen Lento-oppilaan lennonseurantavihon saa, onko se vanhakin opus, kuka sen on tehnyt ja minkä organisaation opetusmenetelmiin se kuuluu?

Viimeisenä totean että taitais tuo Arin neuvo olla paras: Kysy Trafilta

Sen sijaan että kysyy TraFi:lta voi myös itse heidän verkkosivuiltaan lukea voimassaolevista määräyksistä vastauksia mitä kummallisempiin kysymyksiin:

1. On muitakin tosin ei montaa eikä niitä ole näköjään merkitty erikseen FI-merkinnällä tähän: http://www.trafi.fi/filebank/a/1339589323/1e0ee3d07eba5d7fdaca56e9c41c201c/9887-Harrasteilmailun_koulutusluvat.pdf
Mutta käsittääkseni SUIO, BlueSkies ja Iin ilmailukerho ainakin ovat antaneet UPL opettajan koulutusta.

2. katso: http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403411/c0d6967d9bfae9a80569ad3610a4483a/1107-trm1_07.pdf
ja http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403403/6c5b8579e9306c8958018e293ef58183/1067-pem2_70.pdf
Muuntokoulutus taasen käsittääkseni viittaa jonkin lupakirjan muuntamiseen joksikin toiseksi lupakirjaksi.

3. Lennonseurantavihko on kouluttavan organisaation omassa käytössä oleva opettajan apuväline, millä ei välttämättä ole virallista hyväksyntää. On siis opettajan apuna muistuttamassa mitä olikaan ko. koulun hyväksytyn koulutusohjelman mukaisesti koulutettava. Kysy kouluttajalta millaista seurantaa he käyttävät.

Jokainen lentokouluttaja (organisaatio) siis hyväksyttää TraFilla oman koulutusohjelmansa. Näitä voi olla eri kerhoilla erilaisia. Suurin osa taitaa kuitenkin käyttää SIL:n / SUIO:n laatimaa koulutusohjelmaa ja viitata siihen omassa koulutusluvassaan. Muitakin on käytössä. Käytössäoleva koulutusohjelma tulee antaa koulutettavalle koulutuksen alussa osana koulutusmateriaalia.

Mutta lähes kaikkiin ilmailulupakirjoihin ja muihinkin mieltä askarruttaviin kysymyksiin löytyy vastaukset täältä:
http://www.trafi.fi/ilmailu/saadokset/ilmailumaarayskokoelma

Tuon paikan tulisi olla jokseenkin tuttu jos harrastelee määräysten mukaista ilmailua ;)
Markku Salminen

kopterikuski

No niin tulihan ne sieltä, vastaukset.  Tuo selittää myös sen miksi meillä on erilaisia käsityksiä siittä kuinka lento-opetusta tulee toteuttaa vaikka koulutusluvat myöntää Trafi.  Samoin selittyi myös se seikka miksi on koulu(ja) jossa ei ole minkäänlaista opusta/kirjanpitoa Lento-oppilaan lennonseurannasta.  Tää on niin kuin ryssien touhua: kun oppilaalle ei kerrota mitä pitäsi kurssiin kuulua niin eipä osata vaatia/kysyäkkään.  Välitarkkariin mentäessä kumpikaan opettajista ei muista eikä tiedä mitä sille oppilaalle on opetettu ja oppilas ei voi tietää kun ei ole tuon taivaallista dokumenttia. 25h on paljon aikaa mutta jos se kulutetaan yhteen nousuun ja laskuun ja loput liihotetaanpitkin taivaan kantta niin ei oo ihme ja on oikeastaan perusteltuakin miksi pitää lennättää vielä 10h lisää vain KERHON TALOUTTA paikkaamaan. Mitäpä luulette, kumpi ompi parempi tai kumman valitsisitte: Vanha kerho on ikänsä talkoilla värkännyt sitä sun tätä, käyttää koulutukseen 35h lentotiimaa tai samalle  platalle tulee ihan vaan yrittäjälennonopettaja joka hoitaa lupakirjan kuntoon 25h lennoilla, tehokkaasti ja 1500€ halvemmalla.  Kumman rganisaation antaman koulutuksen valitsisit?? Onhan siellä kyllä kerta- ja kestoselityksenä vanhojen herrojen toteamus: joo, joo mutta noilla lentotaidoilla EI JATKOON.  Mikäli noin on, on lennonopettajan ja varsinkin kerhon syytä katsoa peiliin. Hävettää tämä herrasmiesten laji.  Non nih, kirjoitinko taas kerran liian PAKSUSTI niin kuin eräs Tampereen lentäjistä kirjoitelmiani kommentoi.

ari

Enhän minä mitään tiedä, mutta seurasin sivusta kun 90-luvulla PPL-lupakirjansa vanhenemaan päästänyt aloitti alkuvuodesta sen voimaansaattamisen. Kaikki "neuvojat" (allekirjoittanut mun muassa) sanoivat, että kaikki laitoksen PPL-kokeet on tehtävä. Taisi olla PPL-kokeisiin ilmoittautumisen yhteydessä, kun TraFi tuli kuvioihin mukaan, ja kävin ilmi että JAR-muuntokoe riittää.

Kertokaa historianne ja mitä haluaisitte tehdä viranomaiselle, kyllä sieltä neuvoja tulee.
Muistakaa että vaillinaisilla lähtötiedoilla tulee vaillinaisia vastauksia.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - maaliskuu 18, 2013, 11:49:35
No niin tulihan ne sieltä, vastaukset. Tuo selittää myös sen miksi meillä on erilaisia käsityksiä siittä...

Eikö tästä sinun järmäämisestäsi olla kuultu jo ihan tarpeeksi aikaisemmin, vai joko pääsi unohtumaan, että siitä ei enää pitänyt puhua? Etkö osaa pysyä alkuperäisessä aiheessa? :vihaa:
- Pirkka -

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod