CHTn. asennus

Aloittaja Martti Mattila, maaliskuu 13, 2013, 06:59:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Ostin C22/Fuji Robiniin CHT mittarin. Jätin tulpan oman tiivisteen olemaan paikoillaan,niin kuin se on.
Kanadalaiset ulrakevytsivut neuvovat jättämään tulpan oman tiivisterenkaan pois,CHT sensorin asennuksen yhteydessä.
Vedoten siihen että tulppa jää ylemmäksi,kannen paljastunut kierre karstoittuu ja jos sitten asennetaan tulppa
ilman CHT sensori rengasta, tulppa työntää karstoittuneet kierteet irti.
Kertoisitteko kuinka te olette toimineet,tai kuinka tehdas asennukset on toteutettu.
Minulla on autoissani ja mopossa sylinterin kansi tai kannet,eikä mitään v.tun sylinterin päätä.Termi ärsyttää minua,
vaikka tiedän sanan saksaksi ja englanniksi olevan pään.Tämä vain kaiken muun v.tutuksen lisäksi.
Kiittän etukäteen kommenteista.

Heikki Eskola

Terve,
Asia on itselleni ajankohtainen koska olen juuri samaisissa asennushommissa. Tämä koskee kylläkin Rotaxia.
Ohjeen: http://www.flyrotax.com/portaldata/5/dokus/d02921.pdf
mukaan anturi asennetaan tiivisteen sijaan mikäli se on yhtä paksu. Omassani anturit ovat todella ohuet, joten olen asentanut ne tulpan tiivisteen alle, kuten edelliset ovat olleet jo 135 h.
Huomioi myös, että anturillisten tulppien kiristysmomentti on huomattavasti pienempi kun ilman anturia olevien.
Heikki

Heikki Eskola

Tähän olisi lisäkysymys. Mitenkäs jos on 2 tulppaa/sylinteri? Olen nähnyt asennuksia, joissa anturit ovat sisemmissä tulpissa, ja sellaisia asennuksia, joissa ne ovat molempien takimmaisissa tulpissa. Tuohon en ole löytänyt vastausta kirjallisuudesta. Vai liekö tuolla yksityiskohdalla lainkaan väliä? Omassani ne olivat alun perin molempien sisemmissä tulpissa, joten asensin uudet myös näin.

Kaipaan muuten Fuji Robinin ääntä. Oli kauhistus siirtyä aikanaan Fujin jälkeen Rotaxiin kun moottori helisi/rämisi/räpätti aivan kun olisi hajoamassa kun vertasi Fujin tasaiseen ja sileään hurinaan. No, Fujissa oli toki alennusvaihde hihnalla...

Heikki

Martti Mattila

Jos näkisi niin paljon vaivaa että mittaisi kumpi tulppa käy kuumempana ja mittaisi siitä.Alumiini on niin hyvä
lämmönjohtaja että eron mittaamiseen luultavasti tarvitaan laboratorio vehkeet,tai sitten ero on ilmeinen.
En omista yhtäkään kaksitulppaista,tällä hetkellä,mieli tekee värkätä tuplatulppa Fujiin ja TRabanttiin,
Tarvitsen siihen romukannet, varsinaisiin en raaski porailla.Pahin miinus v.n muotoon asennetuissa tuplatulpissa
on että menettää sen tiivistepintaan kohtisuorassa olevan tulppakierteen,josta on hyvä eli helppo kiinnittää
kansi sorviin,tiivistepinnan suoristusta varten.Joku ulkomaan keskustelupalstalla oli sitä mieltä että yksi tulppa
on parempi kuin kaksi,kun siitä yhden kunnosta tulee pidettyä paremmin huolta.En huolellisena moottorinhuoltajana
voi tuollaiseen yhtyä.Yksi kaasutin on tietysti tuplasti varmempi kuin kaksi.Mulla on Hirth ratasvaihteisto Fujissa,
eli menetin remmivaihteen edut,saadakseni sylinterit ylöspäin.Asennus oli vaativa,tuskin muut maailmassa siihen
ryhtyy.

Heikki Eskola

Juu, taitaa jäädä saman sylinterin tulppien ero mittaamatta... Arvatenkaan tuolla ei ole mitään vaikutusta mutta olen silti yrittänyt etsiä siitäkin dokumenttia, koska jos sellainen määräys/suositus olisi olemassa niin sen olemassaoloon olisi varmasti hyvä syy. Nyt anturit ovat kuitenkin kuten ovat aina olleetkin ja hyvä niin.
Seuraavana olisi vuorossa kaasuttimien synkkaus. Prätkäpuolen kokemusten perusteella se on melkoista hienosäätöä jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen eikä lopputulos ole koskaan täydellinen.

Heikki

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod