Maailman ensimmäinen diesel helikopteri

Aloittaja Toma, kesäkuu 29, 2005, 23:55:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Niille jotka eivät huomanneet Hesarin juttua Penti Ratilaisen ja Jouko Mutasen tupaöljyvispilästä niin tässä olisi tarjolla. Varteenotettava saavutus :yee: ei muuta kun onnea koelentoihin  :D  
Terveisin
Tom Arppe

Ansis

,a fiilaten:

http://66.102.9.104/search?q=cache:8WipgPA...elicopter&hl=fi


http://www.iht.com/articles/2005/06/12/news/ravmil.php


Eli olisiko kuitenkin eka miehitetty dsl-vispilä. No HS kirjoittelee muutenkin mitä sattuu...


Mutta hienoa työtä tämä vispilän toteutus :yee:  
My mind is willing, but purse is weak.

Petri Ahonen

Todellakin hienoa työtä kavereilta, onnitteluni :yee:

Leasure Aviations luettelossa on aivan herkullisennäköisiä pienoishekoja.
Kaikkea "putkihökötyksistä" vanhojen sarjatuotantomallien uudelleen lämmityksiin.
Onko hekoilla omaa Ultralight kategoriaa?

Vispilälentäminen on kiehtovaa ja kunhan kasvan isoksi(MUTTEN AIKUISTU!)niin hommannen itselleni joko Autogiron tahi mahdollisimman yksinkertaisen hekon, sen lupakirjan hinta on vain valovuosien päässä mihin nyt pystyisin mutta pitää lotota ahkerasti!!! :yee:
Odotan innolla että Suomen ensimmäinen LW-autogiro valmistuu niin ruinaan itselleni ainakin tutustumislennon :)  

Toma

Muistaakseni ultrakevyt helikopteri kategoriaa ei ole eikä hyväksytä Suomessa, voit kyllä varmaan hankkia UL kopteri rakennus-sarjan, mutta joudut hankkimaan helikopterilupakirjan PPL(H) lentääksesi sillä, joka on hieman kalliinpuoleinen...

Autogirohan on "melkein helikopteri" näin aikoinaan jenkeissä autogiro taitolentonäytöksen, oli aika huimaa katseltavaa, lopuksi kaveri laskeutui 5 metrin ympyrän sisälle moottori sammutettuna,  joten laskeutuminen ainakin on helikopterimainen... jos taitaa homman.

Autogirokoulutus voi muuten olla haasteellisempi homma harrastajia kun on ymmärtääkseni aika vähän. Tietääkö joku missä koulutusta voi saada?
Terveisin
Tom Arppe

Markku Hiedanpää

LainaaMuistaakseni ultrakevyt helikopteri kategoriaa ei ole eikä hyväksytä Suomessa, ........
Saas nähdä miten kehitys kehittyy, seuraavana EASA:n muutosesitys liite 2:sta jossa määritellään kansallisen viranomaisen hallintaan jäävät ilma-alukset:

"Annex II
Aircraft referred to in Article 4(4)
Aircraft to which Article 4(1), (2) and (3) does not apply are aircraft that are within one or more of the categories of this annex set out below:
(a) historic aircraft meeting the criteria below:
(i) non complex aircraft whose:
– initial design was established before 01.01.1955 and
– production has been stopped before 01.01.1975.
or
(ii) aircraft having a clear historical relevance, related to:
– a participation in a noteworthy historical event; or
– a major step in the development of aviation; or
– a major role played into the armed forces of a Member State
(b ) aircraft specifically designed or modified for research, experimental or scientific purposes, and likely to be produced in very limited numbers;
(c ) aircraft of which at least 51 % is built by an amateur, or a non-profit making association of amateurs, for their own purposes and without any commercial objective;
(d) aircraft that have been in the service of military forces, unless the aircraft is of a type for which a design standard has been adopted by the Agency;
(e) aeroplanes, helicopters and powered parachutes having no more than two seats, a maximum take-off mass (MTOM), as recorded by the Member States, of no more than:
(i) 300 kg for a land plane/helicopter, single seater; or
(ii) 450 kg for a land plane/helicopter, two seater; or
(iii) 330 kg for an amphibian or floatplane/helicopter single seater; or
(iv) 495 kg for an amphibian or floatplane/helicopter two seater, provided that, where operating both as a floatplane/helicopter and as a land plane/helicopter, it falls below both MTOM limits, as appropriate;
(v) 472.5 kg for a land plane, two seater equipped with an airframe mounted total
recovery parachute system;
(vi) 315 kg for a land plane single seater equipped with an airframe mounted total recovery parachute system.
and, for aeroplanes, having the stall speed or the minimum steady flight speed in landing configuration not exceeding 35 knots calibrated air speed (CAS)
(f) single and two seater gyroplanes with a maximum take off mass not exceeding 560 kg;
(g) gliders with a maximum empty mass, of less than 80kg when single seater or 100kg when two seater, including those which are foot launched;
(h) replicas of aircraft meeting the criteria of (a) or (d) above, for which the structural design is similar to the original aircraft;
(i) unmanned aircraft with an operating mass of less than 150 kg;
(j) any other aircraft which has a maximum empty mass, including fuel, of less than 70 kg."

Päätös muutoksesta saataneen ensi talvena.

Petri Ahonen

Suomessa on kaksi JT-5:ta koulutusluvilla: Taupilat ja Vihavainen&kump. jälkimmäinen muistaakseni Hyvinkäällä.
Vihavainen on kaverinsa kanssa rakentamassa kaksipaikkaista LW:tä koulutustarkoitus mielessään mutta kevättalvella oli homma jäissä koska moottorintoimittaja ei kyennyt täyttämään lupauksiaan!
Nyt en ole kysynyt heiltä missä vaiheessa homma etenee.
Täytyy vain odottaa... :)  

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod