Lupakirjasta

Aloittaja salanimi, kesäkuu 27, 2005, 18:17:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

salanimi

Kiinostaisi vain että haittaako punaviher-värisokeus ultrakevyt lupakirjan hankinnassa?

Toma

#1
Ilmailulaitos määrittelee asian näin:

LainaaIlmailijan lääketieteelliset kelpoisuusvaatimukset on määritelty ohjaamomiehistön lupakirjoja koskevien yhteiseurooppalaisten ilmailuvaatimusten JAR-FCL:n osassa kolme. Värinäkövaatimukset harrasteilmailijalle määritellään JAR-FCL 3:n kohdassa 3.345. Sen mukaan hakijalla tulee olla normaali tai turvallisuuden kannalta riittävä värinäkö.

Värinäkö testataan ilmailulääkärin tarkastuksessa väritauluilla eli niin sanotulla Ishiharan kokeella. Jos hakija ei läpäise kyseistä koetta, hänelle voidaan myöntää yksityislentäjän luokan 2 tai harrasteilmailijan luokan 4 lääketieteellinen kelpoisuustodistus VCL-rajoituksella, mikäli hän täyttää muut terveydentilavaatimukset. VCL-rajoitus tarkoittaa, että lentäminen on sallittu vain päivällä. VCL-rajoituksen voi saada pois lääketieteellisestä kelpoisuustodistuksesta, jos läpäisee väriaistilyhtykokeen. Kokeita tehdään Ilmailulääketieteellisessä keskuksessa AMC:ssä Keskussotilassairaalan ilmavoimaosastolla.Ammatti-ilmailussa tarvittavaa luokan 1 lääketieteellistä kelpoisuustodistusta tai lennonjohtajan luokan 3 lääketieteellistä kelpoisuustodistusta ei voi saada jos väriaisti on puutteellinen.

VCL-rajoitus on este mittarilento- ja yölentokelpuutusten myöntämiselle.
IR = mittarilentokelpuutus
NF = yölentokelpuutus

Eli lyhyesti niin ei ymmärtääkseni estä, koska mittari tai yölentäminen on ultrakeveällä muutenkin kielletty, ja JAR-FCL 3:ssa sanotaan että:

LainaaIlmailulääketieteen jaos voi katsoa hakijan, jonka värinäkö ei ole turvallisuudenkannalta riittävä, soveltuvaksi lentämään vain päivällä.

Tästä linkistä pääset lentoturvallisuushallinnon sivuille missä käsitellään usein kysyttyjä asioita ilmailulääketieteestä.

Eli ei muuta kun koulutukseen  :yee:
Terveisin
Tom Arppe

salanimi

ihanaa nyt onkin sitten motivaatiota työntekoon ihan uudella tavalla :)

Petri Ahonen

Minulla on lievä puna-vihervärisokeus.
Ennenkuin edes haaveilin Ultra-lupakirjasta soitin ilmailulääkärille ja kysyin mitä tehdä.
Hän suositteli että menen lähimmälle lentokentälle ja suoritan sen värilampputestin.
Eli lähimmälle kentälle pikavauhtia,ylös torniin ja hommasta sovittiin, sitten kävelin tornista jokusatametriä vasemmalle ja sydän kahtasataa hakaten rupesin kirjaamaan ylös mitä värejä lennonjohtaja minulle lampullaan väläytteli. Oikein meni, ja lupakirja on minulla nyt kolmatta vuotta ollut.

Minun värisokeuteni on sikäli omalaatuinen että jotkut punaisen sävyt eivät ole selviä. Lapputestin mukaan mun ei pitäisi värejä nähdä ollenkaan!
Öiseen aikaan merellä veneiden sivuvalot ovat taas aina olleet erittäin selviä!
Jos sinulla on joskus mahdollisuus päästä öiseen aikaan merelle niin suosittelen, ja älä heti ensimmäisestä paatista säikähdä, sillä voi olla vanhat, haalistuneet valot...

Jos erotat paloauton punaisen, Koivun vihreän ja mikä joulupuuro on tehty veteen tai maitoon sinulla ei ole mitään hätää...

Toma

Petri,
Poistin ylimääräiset aiheet mutta tiedoksi vaan että sinulla on myös itselläsi oikeus poistaa kirjoittamasi aiheet tai muutella niitä (jos vaikka tulisi kautmapäälle jostain ;) )
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod