Moottorikysymyksiä tulevaisuuteen

Aloittaja PetukkaS, maaliskuu 08, 2013, 19:44:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PetukkaS

Terve vaan kaikille! Oon juuri tälle laudalle rekisteröitynyt ilmailusta kiinnostunut ja varsinkin juuri experimental-koneista, koska olen kiinnostunut lentokoneiden tekniikasta ja rakentamisesta alusta lähtien. Suuntana on 1,5 vuoden kuluttua lentotekniikan opiskelu Otaniemen kampuksella, joten nämä asiat koskevat hieman tulevaisuutta ja hieman nykyisyyttä.
Eli olen hyvin innostunut projektien suunnittelija ja olen näin vuosia jo etukäteen suunnittelemassa tulevia lentolaitteitani. Apuja todennäköisesti myöhemmin löytyy omista opinnoista, mutta tässä vaiheessa tulen avoimesti ottamaan kokeneempien vinkkejä vastaan ja myöhemmin myös itsekin auttelen.

Eli tällä hetkellä mielessä pyörii kaksi asiaa: piirrustuksista(jossain vaiheessa lopullisesti itse piirtäen) helikopterin rakentaminen, jolla kokoa 2-4 paikkaa riippuen resursseista ja hetken tekniikasta. Toinen on taas historiallisen koneen uudellenrakennus tavoitteena imitoida 40-luvulta Curtiss P-40 Warhawk lentokonetta muokattuna kaksipaikkaiseksi ns. koulutuskoneeksi, jotta saa kaverinkin kyytiin. Tämäkin toteutettuna myös itse suunnitellen kuvista ja vanhoista piirrustuksista. Älkääkä nyt kritisoiko tämän hetkistä tilannettani, resurssejani ja kokemustani. Jos nämä saan aloitettua ja valmiiksi rakennettua takaan että halukkaat pääsevät koelennoille.

Eli minkälaista moottoria tällä hetkellä käyttäisitte 2-4 paikkaisessa helikopterissa, jolla tyhjäpainoa korkeintaan 400-600 kiloa. Eli siis kokoluokkaa ehkäpä MD 500 tai MH-6, mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman kevein ja kestävin rakentein. Lentonopeuksista sun muista tällä hetkellä ei vielä tietoa, mutta voitte myöskin heitellä tämän hetken moottoritietämystä ja experimental-koptereiden nopeuksia. Sekä mahdollisesti voisi mainita mistä päin maailmaa saisi roottorin lapoja tilattua, mutta pääasia nyt moottorissa. Eli minkämallinen mäntämoottori olisi tällä hetkellä pätevä laitos jos tälläistä suunnittelisi, hintahaarukoitakin saa heitellä.

Ja historiaa hangaariin eli Curtiss P-40 Warhawk replika. Tarkoituksena suunnitella siis kaksipaikkaisena ns. koulutuskoneena, jollaiseksi joitakin P-40-koneita muunnettiin. Konetta joka saisi tuollaisen korkeintaan 1500 kiloisen ilmaan, mutta myöskin jos saisi hieman sitä Merlin-moottorin räyhää ääntä, jota Suzukin Mini Merlin pääsee lähelle, mutta onko muitakin moottoreita kuin tuo Mini Merlin vai miten Suomessa hyväksytään moottoreita ilmailukäyttöön? Olen törmännyt esimerkiksi Adept Airmotiven 320T moottoriin. Tähänkin jos saisi ehdotuksia ja hintahaarukkaa nykytilanteessa. Ja jos joku osaa spekuloida lentonopeuksiakin niin siitä vain.

Tosiaan minkälaisilla kulutuksilla myös moottorikandidaatit liikkuvat ja mihin on lentopolttoaineet tässä 10-15 vuoden kuluessa menossa? Onko experimental-koneissa kukaan päätynyt kokeilemaan maakaasua vai onko liian painavia vielä nykyään?

Sitten nopeasti jos vielä vastaisitte, että minkälaisia lentolupakirjoja tarvitsisi kyseisten välineiden operoimiseen. Riittäkö ihan yksityislentäjän lupakirja siis moottorikoneille?

teemu

Ilmailu vaatii juuri Sinunlaisia, innostuneista kavereita. Kuitenkin esittämäsi konsepti on aloittelijalle ehkä liiankin haastava. Mm. lupakirjavaatimukset ko. laitteisiin vaatii kokemusta.  Kun nyt kouluttaudut alalle, asiat selkeytyvät ja ajatukset muuttuvat moneen kertaan.

Minulle auttaa sekin, kun istun rauhassa tunnin ja ajattelen kevättä ja uutta lentokautta.

Aki Suokas

PPL(H) ja PPL(A)
-----------------
Mut koneista

Tutustu nykyisiin ja vanhoihin ratkaisuihin, myös pintaa syvemmältä. Sieltä näet mikä on toiminut ja mikä ei. Alussa ei ole syytä jatkaa ratkaisulla, jonka moni on jo kantapään kautta todennut toimimattomaksi.  Ja aika moni ratkaisu on ilmailun menneellä 100 vuoden taipaleella jo kokeiltu.

Siis vanhoja arkistoja penkomaan.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Aki Suokas

Tottakai. 
Nimimerkin takana piilotteleva tietäjä varmaan on käsityksessä että mainittu Oulun lähellä elävä ei-insinörtti ei olisi käyttänyt aikaisempien oppeja mitenkään hyväksi.
   Tutustu hänen tarinaan, niin huomaat, että on hänkin käyttänyt muiden oppeja luomuksiinsa.

Vihjeeni oli tarkoitettu kertomaan miten pääsee eteenpäin ilman kaikkien ongelmien läpikäymistä itse.
Kaiken oppii kantapään kautta, mutta hitaasti. Pääsee huimasti nopeammin päämäärään ottamalla oppia historiasta.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Martti Mattila

Nuoruuden innostusta ei päihitä mikään,ei edes hyvät tiedot.Mutta upea neitokainen omine suunnitelmineen,kaataa
kyllä nuo hankkeet.Tuvallinen kakaroita ja puoli miljoonaa velkaa,on kova konsultti.Ilmailusta en mitään tiedä,
mutta kylläkin termodynamiikasta ja naisista.

Aki Suokas

Mutta jos haave jää odottamaan kunnes nuo konsultit on karanneet kotoa, niin hyvä niin.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod